Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Trek predstavil nový ľahký trailový e-bike Fuel EXe s inovatívnym, malým a tichým motorom

Najdrahší model Fuel EXe 9.9 vo výbave s elektronickým radením XX1 AXS váži necelých 18,5 kg a stojí 15-tisíc eur. Najlacnejší je 20-kilový Fuel EXe 9.5 za 6500 eur.
Martin Sarvaš
Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš
Úplne nový horský elektrický bicykel Fuel EXe od Treku je trailový e-bike so strednou úrovňou asistencie, ktorý je navrhnutý tak, aby poskytoval prirodzený pocit z jazdy ako na bežnom horskom bicykli, no jazdcom ponúka aj dostatočnú asistenciu pri jazde do kopcov.

Srdcom Fuel EXe je nový motor TQ HPR50, ktorý produkuje krútiaci moment 50 Nm (Turbo Levo SL od Specialized má 35 Nm).

Je skutočne kompaktný, je takmer úplne tichý, čo by mohlo byť kľúčom k tomu, aby Fuel EXe prevyšoval nad ostatnými v tejto kategórii.

Najdôležitejšie detaily Trek Fuel EXe

 

  • Fuel EXe využíva nový motor HPR50 od TQ, ktorý produkuje krútiaci moment 50 Nm
  • K dispozícii je odnímateľná 360Wh batéria a 160Wh extender (do držiaku na fľašu)
  • Všetko vrátane úrovne batérie, údajov o jazde, mapovania a nastavenia motora je možné vykonať pomocou aplikácie Trek Central
  • Zdvih rámu je 140 mm a vidlica má zdvih 150 mm

Fuel EXe môže byť označený ako trailový bicykel, ale uhol hlavovej trubky 64,7 stupňa a veľkorysý dosah 452 mm (M) vám dajú približnú predstavu o tom, aké bude jeho zameranie a vlastnosti na trailoch.

Ľahšie elektrobicykle nie sú žiadnou novinkou. Stačí sa pozrieť na modely ako Lapierre eZesty, Orbea Rise alebo Specialized Turbo Levo SL, aby ste videli, že ide o trend, ktorý tu s nami zostane. Ale ako pri každom e-biku, vždy existuje prvok kompromisu, či už ide o nedostatok výkonu, dosahu alebo geometrie.

Mohlo by to všetko zmeniť nové eMTB Fuel EXe od Treku? A čo vôbec znamená „e-bike so strednou úrovňou asistencie“?

Detaily motora a batérie Trek Fuel EXe

Motor je úhľadne umiestnený vo vnútri rámu Fuel EXe. Bicykel je postavený na novej pohonnej jednotke TQ HPR50 a dalo by sa tvrdiť, že táto technológia umožnila Treku vytvoriť bicykel, ktorý by mohol v budúcnosti predefinovať to, čo je možné s ľahkými eMTB.

Príslušná pohonná jednotka je kompaktná, ľahká s hmotnosťou približne 1 850 g (uvádza sa ako najľahší motor v tejto kategórii) a je sotva viditeľná – ak ju chcete nájsť, musíte sa pozrieť z opačnej strany pohonu.

Prečo sa Trek nerozhodol použiť jedného z väčších výrobcov motorov pre projekt Fuel EXe?

Zdá sa, že chceli preskúmať ďalšie možnosti a obmedziť kompromisy. Prečo stavať bicykel na existujúcom motore, ak môžete pomôcť vytvoriť motor, ktorý obmedzuje kompromisy v geometrii?

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Je pochopiteľné, že ísť s relatívne neznámou značkou, aspoň v rámci cyklistického priemyslu, ako je TQ, je veľké riziko.

TQ (Technology in Quality – z angl. Technológia v kvalite) existuje od roku 1994 a už viac ako 10 rokov vyrába pohonné jednotky pre rôzne aplikácie vrátane robotiky, vesmírneho cestovania, lekárskych robotov a automatizácie.

Trek sa stretol s tímom TQ na Eurobike v roku 2018, kde bol upravený Powerfly, v ktorom bola umiestnená pohonná jednotka TQ HPR120S, ktorá poskytuje ohromujúci krútiaci moment 120 Nm. A práve vtedy sa rozbehli diskusie Treku s TQ.

Nešlo však len o motor a batériu, ktoré by TQ poskytovala. Značka TQ chcela poskytnúť kompletný e-bike systém vrátane displeja, ovládania, softvéru a aplikácie.

Malý, výkonný a tichý

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Pohonná jednotka HPR50 využíva technológiu TQ Harmonic Pin Ring (HPR) a je kompletne vyrobená v Nemecku.

TQ vysvetľuje technológiu HPR: „Dva ozubené kolesá – jedno interné a jedno externé – sedia na centrálnej osi a sú navzájom pozitívne spojené flexibilným vysielačom nazývaným kolíkový krúžok. Sila sa prenáša z jedného prevodu na druhý cez čapy vysielača.“

TQ ďalej hovorí, že vďaka tomuto dizajnu je systém HPR nielen efektívny a bezúdržbový, ale dá sa vyrobiť aj veľmi kompaktný.

Integrovaná voľnobežka a vnútorné komponenty bez odporu znamenajú, že pri vypnutom motore sa dá na Fuel EXe šliapať ako na bicykli bez asistencie.

E-bike, ktorý skutočne nie je počuť

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Má však aj dosť odpichu. TQ tvrdí, že HPR50 produkuje krútiaci moment 50 Nm a výkon 300 wattov.

To je dôvod, prečo Trek označuje Fuel EXe skôr ako bicykel so „strednou asistenciou“ než „ľahký“ alebo „s nízkou asistenciou“, najmä v porovnaní s podobnými ako Specialized Turbo Levo SL, ktorý generuje krútiaci moment 35 Nm.

V snahe pomôcť vytvoriť prirodzenejší pocit z celkovej jazdy Fuel EXe je motor HPR500 tiež tichý. V Bikeri sme ho mali na test a môžeme potvrdiť, že jeho „tichosť“ je skutočne obdivuhodná.

Trek tvrdí, že pri použití silného elektromotora v kombinácii s nízkym prevodovým pomerom dokáže motor spustiť pri otáčkach trikrát nižších ako u bežného motora.

Okrem toho, že je tichý, TQ tvrdí, že pri zapnutí asistencie motora nedochádza takmer k žiadnemu oneskoreniu a je navrhnutý tak, aby dal Fuel EXe prirodzený pocit pri jazde.

Na výber sú len tri jazdné režimy, z ktorých všetky sú prispôsobiteľné prostredníctvom novej aplikácie Trek Connect a možno ich prepínať pomocou malého ovládača na riadidlách.

Diaľkové ovládanie úhľadne zapadá medzi brzdovú páčku a rukoväť. Má len dve tlačidlá a obsahuje aj režim asistencie pri chôdzi.

Trek má momentálne exkluzivitu na túto technológiu motora, ale len na krátke obdobie. TQ bude môcť časom ponúkať svoje technológie aj iným značkám.

Batéria a dojazd

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Vzhľadom na estetiku Fuel EXe a na to, ako blízko vyzerá k bežnému horskému bicyklu bez asistencie, vás možno prekvapí, že batéria, ktorú obsahuje, má kapacitu 360 Wh.

Sedí v relatívne štíhlej (pre e-MTB) spodnej trubke, o ktorej Trek hovorí, že je o 39 percent menšia ako u modelu Rail, vďaka čomu vyzerá o niečo menej objemne.

TQ hovorí, že batéria váži 1835 gramov a poskytuje približne päť hodín jazdy v režime ECO alebo dve hodiny pri najvyššom nastavení výkonu.

Ak by to náhodou nestačilo, Trek ponúka aj 160Wh extender batérie, ktorý sa zmestí do držiaka na fľašu. Praktické je, že sa pripája do hlavného portu batérie/nabíjania pomocou veľmi krátkeho kábla.

Nabíjací port je umiestnený mimo dosahu nebezpečia, na hornej strane spodnej trubky, tesne nad košíkom na fľašu. To znamená, že po pripojení extenderu batérie sa okolo rámu nemotajú žiadne zdĺhavé káble.

Rýchle nabíjanie

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Nabíjanie hlavnej batérie údajne trvá približne dve hodiny a ak je extender batérie zapojený, nabije sa najprv hlavná batéria pred doplnením extendera. Počas jazdy Fuel EXe vybije najprv extender a potom hlavnú batériu.

Ak máte doma obmedzený priestor, môžete batériu z bicykla jednoducho vybrať a nabiť ju. Vo vnútri spodnej trubky ho držia dve skrutky s imbusovým kľúčom, pričom otvor v blízkosti spodnej konzoly zakrýva pevná klzná doska.

Užitočná odnímateľná rukoväť na batérii uľahčuje jej vkladanie a vyberanie z rámu a chráni ju, ak by ste ju náhodou nechali vykĺznuť z rámu.

Extra doplnky

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Aby ste mali prehľad o výdrži batérie, rýchlosti, odhadovanom dojazde a výkone, Trek a TQ zahrnuli plne integrovanú OLED obrazovku do hornej strany hornej trubky.

Obsahuje iba jedno tlačidlo na zapnutie a vypnutie systému a tiež umožňuje prepínať medzi rôznymi možnosťami údajov. Dá sa tiež pripojiť k telefónu cez Bluetooth, ako aj k väčšine cyklopočítačov (ANT+ GPS).

Ak by ste si vybrali jeden z bicyklov Fuel EXe s radením SRAM AXS, bude obsahovať TQ Smart Box, ktorý má výstupné porty pre predné a zadné svetlá a umožní vám pripojiť aj zadnú prehadzovačku AXS.

Trek uvádza, že aj keď je hlavná batéria vybitá, v prehadzovačke zostáva ešte 200 posunov, čo je plus, ak ste stále na ceste.

Aj keď sa Smart Box dodáva iba na bicykloch vybavených sadou AXS, Trek tvrdí, že ho ponúkne ako upgrade pre trh s náhradnými dielmi.

Detaily rámu a odpruženia Trek Fuel EXe

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Nový model Fuel EXe je založený na trailovom bicykli Fuel EX od Treku, aj keď je mierne odlišný.

Najviditeľnejšou zmenou je tvar rámu a celkové usporiadanie, ktoré sa trochu líši od súčasného Fuel EX, takže je možné, že v nie príliš vzdialenej budúcnosti uvidíme aj nový Fuel EX.

Horná trubka sa rozdeľuje v mieste, kde sa stretáva so sedlovou trubkou, a pribudli vzpery tesne nad stredovým zložením, kde je k rámu uchytená spodná časť tlmiča.

Všetky bicykle Fuel EXe sú momentálne ponúkané len s celokarbónovými rámami.

Hmostnosti modelov Fuel EXe

Najľahší Fuel EXe váži vo výbave s radením XTR necelých 17,5 kg a najviac má model Fuel EXe 9.5 so Shimano Deore, necelých 20kg.

  • Fuel EXe 9.9 XX1 AXS: 18,45 kg
  • Fuel EXe 9.9 XTR: 17,47 kg
  • Fuel EXe 9.8 GX AXS: 18,17 kg
  • Fuel EXe 9,8 XT: 18,1 kg
  • Fuel EXe 9.7: 19,05 kg
  • Fuel EXe 9.5: 19,93 kg

Viac zdvihu, ale rovnaká platforma odpruženia

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

K dispozícii je tiež viac zdvihu. Fuel EXe má zdvih zadného kolesa 140 mm (súčasný Fuel EX má zdvih 130 mm) a je navrhnutý pre 150 mm zdvih vidlice.

Fuel EXe naďalej používa systém Trek ABP (Active Braking Pivot) s čapom na osi zadného kolesa (kde sa reťazové vzpery stretávajú so sedlovými vzperami), o ktorom spoločnosť Trek tvrdí, že umožňuje izolovať brzdnú silu a funkciu odpruženia.

Trek uvádza, že posunuli hlavný otočný bod ďalej dopredu, podobným spôsobom, ako to urobili s najnovším Top Fuelom, aby pomohli vytvoriť konzistentnejšie anti-squat hodnoty.

Trek prešiel na čapy vyrobené z nehrdzavejúcej ocele vo všetkých otočných bodoch s tvrdením, že to zabezpečí lepšie uchytenie skrutiek.

Žiadne problémy s vedením káblov

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Skúšali ste už na e-MTB meniť lanko radenia alebo brzdovú hadicu? Ak áno, je pravdepodobné, že ste museli vybrať batériu a možno aj motor, čo skutočne nešetrí čas ani nervy.

Fuel EXe má vnútorné vedenie káblov cez samostatné hadice a Trek hovorí, že pri výmene brzdovej hadice alebo lanka prevodovky nebudete musieť odstraňovať žiadne časti pohonnej jednotky, čo je obrovské plus, pokiaľ ide o údržbu.

Praktické maličkosti

Všetky rámy, vrátane malých rozmerov majú držiak na fľašku (do 600ml).

Hneď nad spojom stredového zloženia v zadnej časti sedlovej trubky je úhľadný malý blatníček. Je umiestnený tak, aby zabránil blatu dostať sa do medzery medzi predným trojuholníkom a spojením spodných vzpier zadnej stavby.

V ráme priestor pre zadnú pneumatiku s rozmermi 29×2,5 palca a na spodnej vzpere na strane pohonu je umiestnený gumený chránič.

Na rozdiel od mnohých iných bicyklov Treku, Fuel EXe nemá technológiu Knock Block, ktorá v hlavovom zložení umožňuje otáčanie riadidiel iba do určitého uhla, čo bráni korunke vidlice alebo komponentom na riadidlách, aby poškodili rám.

Knock Block-u sa Trek zriekol, aby zostal dostatočný priestor pre integrovaný displej v hornej trubke.

Geometria

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Cieľom Treku bolo vytvoriť eMTB s veľmi prirodzeným pocitom z jazdy. Časť toho sa týka geometrie.

Vďaka kompaktnej povahe pohonnej jednotky TQ HPR50 Trek tvrdí, že geometria Fuel EXe mohla byť navrhnutá s nulovými kompromismi.

Fuel EXe sa dodáva v malých, stredných, veľkých a extra veľkých rozmeroch s dosahom od 427 mm do 507 mm.

Ako by ste od Treku očakávali, je tu Mino Link, ktorý je možné otočiť pre vysoké/nízke nastavenie geometrie. Jeho otočením sa mení hlavový uhol a sedlový uhol o 0,4 až 0,5 stupňa (v závislosti od veľkosti) a výška stredového zloženia približne o 7 mm.

V nízkom nastavení je hlavový uhol Fuel EXe 64,7 stupňov, zatiaľ čo sedlový uhol by vám mal pomôcť pohodlne sedieť v kopcoch s hodnotou 76,7 stupňov.

Dĺžka zadnej stavby je pri všetkých veľkostiach rámu rovnaká 440 mm aj pri nízkom nastavení geometrie.

Zatiaľ čo všetky bicykle sú štandardne dodávané s 29-palcovými kolesami vpredu a vzadu, vďaka Mino Link-u môžete v prípade potreby prejsť na 27,5-palcové zadné koleso, ale budete musieť mať bicykel vo vysokom nastavení geometrie. Trek hovorí, že to však mierne ovplyvní systémom uvádzanú rýchlosť.

Aplikácia Trek Central

Aplikácia Trek Central dokáže robiť množstvo vecí vrátane nastavenia motora, navigácie a sledovania dojazdu. Má zabudovanú kalkulačku tlaku v pneumatikách a odpružení, ktorá by mala pomôcť pri nastavovaní.

Podľa Treku je aplikácia schopná vypočítať váš dojazd, keď zadáte svoju hmotnosť, a znova sa nakalibruje, keď „sa naučí“, ako jazdíte, aby poskytla presnejšie údaje.

Pre tých, ktorí majú hlboké vrecká, bude model Fuel EXe 9.9 vybavený technológiou SRAM TyreWiz na monitorovanie tlaku v pneumatikách a AirWiz na monitorovanie tlaku vo vidlici a tlmiči.

Aplikácia Trek Central sa synchronizuje s týmito jednotkami a bude schopná poskytnúť stav „Pripravený na jazdu“, pričom sa zmení na červenú, ak potrebujete pridať tlak do pneumatík, vidlice alebo tlmiča, a na zelenú, ak sú v rámci odporúčaného tlakového rozsahu.

Najbližšia konkurencia Trek Fuel EXe

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS. Foto: Martin Sarvaš

Ľahké e-MTB nie sú žiadnou novinkou a nový Fuel EXe čelí poriadnej konkurencii.

Turbo Levo SL od Specializedu je pravdepodobne najzrejmejším bicyklom na porovnanie, aj keď Fuel EXe ho prevyšuje, pokiaľ ide o krútiaci moment a kapacitu batérie. Fuel EXe má tiež modernejšiu geometriu.

Orbea Rise by mohla byť potenciálne najbližším súperom Fuel EXe vďaka podobným hodnotám krútiaceho momentu a kapacite batérie. Geometria tiež nie je veľmi vzdialená. Orbea však používa u modelu Rise motor Shimano EP8, na rozdiel od kompaktnej a tichej jednotky TQ.

Modely, špecifikácie, hmotnosť, ceny

Trek ponúka šesť rôznych modelov Fuel EXe s možnosťami Project One na určitých modeloch (9.7, 9.8 XT a 9.9 XX1 AXS).

Trek Fuel EXe 9.5

  • Cena: 6,499 eur
  • Hmotnosť: 19,93 kg
  • Vidlica: RockShox 35 Gold RL, zdvih 150 mm
  • Tlmič: RockShox Deluxe Select+
  • Plášte : Bontrager XR5 29×2,5in
  • Pohon: Shimano Deore
  • Brzdy: Shimano štvorpiestikové

Trek Fuel EXe 9.7

  • Cena: 7,999 eur
  • Hmotnosť: 19,05 kg
  • Vidlica: Fox 36 Rhythm, zdvih 150 mm
  • Tlmič: Fox Performance Float X
  • Plášte : Bontrager XR5 29×2,5in
  • Pohon: Shimano SLX/XT
  • Brzdy: Shimano M6120

Trek Fuel EXe 9,8 XT

  • Cena: 9,499 eur
  • Hmotnosť: 18,1 kg
  • Vidlica: RockShox Lyrik Select+, zdvih 150 mm
  • Tlmič: RockShox Super Deluxe Select+
  • Plášte: Bontrager SE5 29×2,5in
  • Pohon: Shimano XT
  • Brzdy: Shimano XT
  • Ďalšie: karbónové kolesá Bontrager Line Elite 30 a integrovaný karbónový kokpit

Trek Fuel EXe 9.8 GX AXS

  • Cena: 10,999 eur
  • Hmotnosť: 18,17 kg
  • Vidlica: RockShox Lyrik Select+, zdvih 150 mm
  • Tlmič: RockShox Super Deluxe Select+
  • Plášte: Bontrager SE5 29×2,5in
  • Pohon: SRAM GX AXS Eagle
  • Brzdy: SRAM Code R
  • Ďalšie: karbónové kolesá Bontrager Line Elite 30 a integrovaný karbónový kokpit

Trek Fuel EXe 9.9 XTR

  • Cena: 12,999 eur
  • Hmotnosť: 17,47 kg
  • Vidlica: RockShox Lyrik Ultimate, zdvih 150 mm
  • Tlmič: RockShox Super Deluxe Ultimate
  • Plášte: Bontrager SE5 29×2,5in
  • Pohon: Shimano XTR
  • Brzdy: Shimano XTR
  • Ďalšie: karbónové kolesá Bontrager Line Pro 30 a integrovaný karbónový kokpit

Trek Fuel EXe 9.9 XX1 AXS

  • Cena: 14,999 eur
  • Hmotnosť: 18,45 kg
  • Vidlica: RockShox Lyrik Ultimate, zdvih 150 mm
  • Tlmič: RockShox Super Deluxe Ultimate
  • Plášte: Bontrager SE5 29×2,5in
  • Pohon: SRAM XX1 AXS
  • Brzdy: SRAM Code RSC
  • Ďalšie: karbónové kolesá Bontrager Line Pro 30, integrovaný karbónový kokpit, teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS a SRAM TyreWiz a AirWiz

 

 

Aktuality

22:54 Po hrozivom páde dvoch pretekárok medzi fanúšikov zrušili finále Ligy majstrov v dráhovej cyklistike.

Hoci bola bariéra na velodróme v Londýne len nedávno zvýšená na 1,4 metra, nezabránila pretekárkam v tom, aby po náraze doslova preleteli cez ochrannú stenu priamo medzi divákov.

Včera 16:04 Wout van Aert absolvuje šesť cyklokrosových pretekov v sezóne 2024/2025.

Či sa Van Aert stretne na cyklokrosových tratiach aj s Mathieu van der Poelom alebo Tomom Pidcockom zatiaľ nie je známe, keďže spomínaná dvojica ešte nezverejnila svoj program.

Včera 12:37 Tom Pidcock prestupuje do druhodivízneho tímu Q36.5, podpísal zmluvu na tri roky.

K tímu sa pripojí počas predsezónneho tréningového kempu v Calpe v Španielsku, ktorý je naplánovaný na január.

Včera 12:17 Eminem, Rammstein a slovinský rap. Aká je najobľúbenejšia hudba Tadeja Pogačara?

Tohtoročný víťaz Tour de France, Giro d’Italia, majstrovstiev sveta a mnohých ďalších pretekov zverejnil na svojom instagrame interpretov, ktorých počúval tento rok najčastejšie.

Včera 11:17 Poradňa: 10 dôvodov, prečo je cyklokros skvelým zimným doplnkom cyklistického tréningu.

Ak sa vám nechce počas chladných mesiacov potiť sa v obývačke či garáži na trenažéri, cyklokros je skvelou alternatívou na tréning a udržanie si motivácie počas zimy.

Zavrieť reklamu