Dlhodobý TEST: Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B
Unikátny koncept
Na sezónu 2016 som na dlhodobé testovanie dostal od Specializedu najnovšiu inkranáciu ich legendárneho trailového modelu Stumpjumper. Ten dostal okrem prepracovaného rámu špeciálne pre kolesá rozmeru 27,5″ aj niekoľko zásadných vychytávok, ktoré ho posunuli na úplne nový level. Medzi základné informácie patrí zdvih 150/150 mm, super-ľahký karbónový rám z materiálu FACT 9 mm, veľmi elegantne zvládnuté vnútorné vedenie kabeláže, pohon 1×11, 67- stupňový hlavový uhol, či kratučká zadná stavba dĺžky 420 mm. Už len na základe týchto prvých údajov je jasné, že ide o agresívny trail bike, ktorý by mal excelovať aj v poriadne náročnom teréne. Okrem toho má najnovší Stumpy v zálohe ďalšie eso v rukáve, ktorým je integrácia spešlíkovského SWAT sytému. Okrem nitovača reťaze umiestneného v krytke hlavového zloženia, či multikľúča schovaného nad tlmičom sú to v prípade Stumpjumpera tzv. „SWAT doors“ (kvôli ktorým minulý rok vybuchol internet) teda priestor v spodnej rámovej trubke. K nemu sa dá ľahko dostať po vyklopení plastového krytu, na ktorom je umiestnený držiak flašky. Do vnútra sa dá schovať náhradná duša, pumpička, náradie, alebo dokonca malý snack bez nepríjmeného klepania – všetko je uložené v šikovne vymyslených látkových púzdrach na suchý zips. Veľkosť priestoru a možnosti jeho využia ma skutočne prekvapili, som zvedavý, čo všetko v ňom budem nosiť. Práve snahu integrovaťmaximálne možné množstvo vecí do rámu hodnotím veľmi pozitívne – nepatrím totiž k ľuďom, ktorí by radi jazdili s batohom.
Výbava na želanie
Pri modeli Expert je výbava zvolená akoby presne podľa mojich osobných požiadaviek. Nájsť dnes na jednom biku komponetny od Shimana, Sramu, RockShoxu aj Foxu je totiž takmer nemožné. Pri Stumpe sa jedná z môjho pohľadu o perfektné kombo: pohon X1, XT-čkové brzdy s kotúčmi 203/180 mm, vpredu Pike RC a vzadu Float CTD (so sytémom ladenia RX Trail Tune) – ak by som skladal bike ja sám, môj výber komponentov by bol takmer totožný. Teším sa aj z ľahučkých osadených kolies Roval Traverse – široké ráfiky majú svoje nezanedbateľné výhody a vnútorná šírka ráfikov 29 mm by mala poskytovať dostatok opory aj pre poriadne robustné plášte. Trošku ma desí počet špíc – vpredu 24 a vzadu 28 sú hodnoty, ktoré pri mojom štýle nie úplne citlivého jazdenia a vyššej hmotnosti (83 kg) môžu prísť ľahko k ujme – nechajme sa prekvapiť. Jedinú vec, ktorú na Spešlíku počas sezóny pravdepodobne vymením je kokpit. Osadený 60 mm predstavec a 750 mm rajdy rozhodne nie sú zlé – na úchop sedia v rukách veľmi príjemne, no na tralbikoch zvyknem jazdiť inú kombináciu – 780×50 mm.
Čo ho čaká?
So Stupmjumperom strávim niekoľko mesiacov a počas nich by mal ukázať všetky svoje kvality nielen na slovenských trailoch a bikeparkoch. Uvidím tiež ako sa mu bude páčiť na športových podujatiach – napr. enduro preteku na Bikefeste v Kálnici. Ako som spomínal, biky podo mnou dostávajú celkom zabrať, takže dlhodobá spoľahlivosť a odolnosť rámu (a všetkých ostatných komponentov) sa ukážu v plnej miere. Môj dlhodobý test bude zverejnený aj na našom webe: www.biker.sk/dlhodobytest, ktorý bude rozsiahlejší, pravidelne aktualizovaný a samozrejeme doplnený podrobnou fotodokumentáciou.
Prvé dojmy, nesmelé dotyky a spoznávanie sa
Na Stumpe mám natočených približne 250 kilometrov a prvé skúsenosti sú zatiaľ iba pozitívne. Bike je nesmierne rýchly ako do kopca, tak aj pri zjazdoch, čomu vo veľkej miere pomáha nízka hmotnosť a ľahké kolesá. Geometria je naozaj dobre zvládnutá a kratučká zadná stavba znamená, že bike je až neskutočne hravý, do manuálu ide akoby sám od seba a skvele sa s ním skáče. Na druhej strane som už stihol vymeniť rajdy a gripy – v súčastnosti sú na biku nahodené 780 mm BooBary od Truvativu s gripmi Ergon EG1. Na výmenu čaká aj predstavec, ktorý bude o centimeter kratší. Zvláštnou voľbu je osadenie 30 zubového prevodníka. Vďaka nemu síce nie je problém vyšliapať žiadny kopec, no akonáhle potrebujete prišlapnúť aj dolu kopcom šliapaním nezrýchlite – prevody totiž nestačia. Pochváliť tiež musím nesmierne pohodlné sedlo, skvele fungujúci tlmič a brzdy, na ktoré sa dá 100%-ne spoľahnúť za každých okolností. Že (mi) to na Stumpjumperi FSR skutočne ide a nechválim ho neoprávnene dokazuje aj Strava:
Ďalšie fotky/videá a aktualizáciu dlhodobého testu očakávajte už onedlho.
Technická špecifikácia
www.specialized.com
Foto: Filip Stifler Nagy