Test: GT Force 29 Expert
Naše hodnotenie
Pretekárske enduro za dobrú cenu, no zopár komponentov budete pravdepodobne musieť vymeniť.
PLUSY
- Dobre trafená geometria aj chod zadného odpruženia
- Vidlica aj tlmič chodia pekne vyvážene
- Vzhľadom na cenu solídna výbava
MÍNUSY
- Teleskopka je na rám v M prikrátka
- Brzdy TRP sú na takto dobrom biku sklamaním
Táto verzia modelu Force bola predstavená ešte v roku 2018. Dlho používaný komplikovaný systém zadného odpruženia i-Drive nahradila klasickým štvorčapom, ktorý nazýva LTS. Nová je 29-palcová verzia. Presne tá, na ktorej Martin Maes vyhral enduro preteky Trophy of Nations.
Rám
Všetky biky v línii Force 29 majú hliníkový rám so 150 mm zadným zdvihom, Boost nábojmi, závitovým stredom a externým vedením kabeláže.
Pôsobí to možno trochu lacno, no tí, ktorí si bike servisujú sami doma, to určite ocenia. Samotné rozmiestnenie čapov je na prvý pohľad rovnaké ako na 27,5-palcovej verzii, no geometria rámu aj kinematika odpruženia je upravená na použitie s veľkými kolesami.
Vyšší je aj anti-squat aj pomer prepákovania. Geometria sa dá meniť pomocou flip-chipu. V nižšom z dvoch nastavení má 64,6-stupňový hlavový uhol a 76,5-stupňový sedlový.
Stred je zavesený vo výške 349 mm. V tom vyššom je hlava strmšia o 0,6 stupňa, a stred vyššie o 7 mm. Výsledkom je aj o 6 mm dlhší reach. S každou veľkosťou rastie reach o 25 mm – S má 420 mm, zatiaľ čo XL 495.
Komponenty
Ak zoberieme do úvahy, že GT predáva svoje biky klasickým modelom distribútorov a predajcov, je pomer ceny a výkonu celkom dobrý. Aj tu sa však nájdu niektoré kompromisy.
Odpruženie dodala značka Fox v podobe vidlice aj tlmiča zo strednej triedy Performance. Obe fungujú dobre. Pohon je 12-rýchlostný a dobré sú aj kolesá zložené z ráfikov Stan’s a nábojov Formula. Dokonca aj rajdy a sedlovka sú značkové.
Jazda
GT tento bike propaguje ako pretekársky enduro stroj a taká je aj geometria. Darí sa jej dobre trafiť pomer medzi stabilitou vo vysokej rýchlosti a schopnosťou prepletať sa pomedzi stromy na pomalších a zavretejších trailoch.
Zadné odpruženie je dostatočne progresívne na to, aby ho nerozhodili ani silnejšie nárazy. V začiatku zdvihu je pritom výrazne poddajné, a tak sme pri dlhších výšľapoch často používali páčku tlmenia pomalej kompresie, ktorá zabraňovala prílišnému pohojdávaniu pri šliapnutiach do pedálov.
A teraz k tým kompromisom vo výbave. Teleskopická sedlovka vlastnej značky má len 125 mm, a tak sa aspoň na náš vkus nedá na zjazdoch zasunúť dostatočne nízko.
Brzdy TRP zase v mokre neposkytovali dostatočný výkon, hoci v suchu ho bolo dosť. Oba tieto komponenty sa, samozrejme, dajú vymeniť, no musíte túto sumu prirátať ku kúpnej cene. Rám je však veľmi dobrý, a tak si možno tieto vylepšenia zaslúži.
Špecifikácia
- Rám: hliníkový, 150 mm zdvih
- Vidlica: Fox Float 36 Performance FIT GRIP 170 mm
- Tlmič: Fox Float DPX2 Performance
- Pohon: SRAM NX Eagle (1 x 12)
- Kolesá: Stan’s NoTubes Flow S1, plášte Maxxis Minion DHF 29 x 2,5 vpredu a Maxxis Minion DHR II 29 x 2,4 vzadu
- Brzdy: TRP G-Spec Trail (203/180 mm)
- Riadidlá/predstavec: Spank Oozy Trail 780 mm/GT 45 mm
- Sedlovka/Sedlo: GT Dropkick 125 mm/Fabric Scoop Shallow
- Hmotnosť: 16,03 kg (veľkosť M, bez pedálov)
- www.gtbicycles.sk