Test: Tlmič EXT Storia LOK V3
BikerNaše hodnotenie
Vysoký výkon, vysoká kvalita, zvýšená trakcia a kontrola v tých najdôležitejších momentoch.
PLUSY
- Vysoká kvalita spracovania
- Výnimočná podpora a servis zákazníka
- Úžasná kontrola a ovládateľnosť bicykla
MÍNUSY
- Cena
- Pre nastavovanie kompresie je potrebné náradie
Ak hľadáte nové spôsoby, ako vašej jazde dodať väčšiu kontrolu, a snažíte sa vytiahnuť z trailu maximum trakcie, tlmič EXT Storia LOK V3 by mal byť vo vašom hľadáčiku.
Hneď zo začiatku sa pozrime na tú nehoráznu sumu. Storia je poriadne drahá, no kupujete si kvalitný výrobok talianskych mágov, motor športového pruženia, ručne skladaný a navrhnutý zvlášť pre každého zákazníka.
Každý tlmič je pred odoslaním samostatne testovaný. V cene dostanete tiež dve ľahké vinuté pružiny Super Alloy Spring (dostupné v 25-librových inkrementoch) a dvojročnú záruku. Storia používa mono-tube konštrukciu a veľkú piestnicu s 29 mm priemerom.
To znamená väčší tok oleja pri pohybe tlmiča a jeho presnejšiu kontrolu naprieč celým spektrom rýchlostí kompresie a odskoku. Komora IFP (plávajúceho piestu) je nabitá tradične dusíkom, no na relatívne nízky tlak, čo znižuje trenie na počiatku chodu a zvyšuje citlivosť tlmiča.
Jeden z najčastejších problémov, s ktorým sa na trail bikoch stretávajú tlmiče s vinutými pružinami oproti tým vzduchovým, je nízka ochrana a odpor pred dorazom. Storia používa svoj systém Hydraulic Bottom-out Control, čo je pozične závislé tlmenie (na rozdiel od klasického rýchlostne závislého).
Toto extra tlmenie dokáže v posledných 15 % zdvihu pridať až 50 % hydraulického odporu. Tieto hodnoty sú prednastavené z továrne. Užívateľský nastaviteľné sú rýchla a pomalá kompresia pomocou 12 mm kľúča a 4 mm imbusu. Odskok je jednoducho nastaviteľný pomocou ruky. To znie ako trochu zbytočné opletance.
Stačilo iba pár jázd a niekoľko klikov gombíkmi, kým sme boli s chodom tlmiča spokojní. Je tu tiež páčka LOK, ktorá presmeruje kompresiu do iného okruhu pre tuhšiu platformu počas šliapania. Našťastie pre tých zábudlivých má systém ochrannú funkciu, ktorá pri tvrdých ranách tlmič otvorí.
Náš tester sa usadil na 325-librovej pružine na tlmiči s rozmermi 216 x 63 mm (celková hmotnosť 772 g). V kombinácii s najľahším kompresným ventilom dostal testovaný GeoMetron G16 pôsobivú rovnováhu opory, komfortu a progresivity. Napriek tomu, že sa tlmič zdal trochu pomalý pri parkoviskových testoch, na trailoch zostal aktívny a jeho výkon nás očaril.
Počiatočný dotyk so zemou je veľmi ľahký, čo poznať pri zdolávaní voľných a rozbitých povrchov či odklonených pasáží s vlhkými koreňmi, kde je o trakciu núdza. Najviac však zažiari, keď trail vedie skalnatým terénom. Jeho schopnosť pohlcovať rýchle nárazy a vysoké kamene bez toho, aby pôsobil mäkko a narušoval rovnováhu bicykla, je úžasná.
Vaše nohy toho takto zvládnu oveľa viac. Jeho citlivosť udržuje bicykel stabilný, no stále v ňom nájdete odporu. Na odrazoch skokov a pri prechode klopenkami sa neborí a nekýva. Dopady po väčších skokoch sú hladké a systém hydraulického doraz pracuje perfektne. Tvrdý doraz sme nezacítili ani raz.
Celkovo je Storia nádherný tlmič a neoceniteľný pracant. Akoby si vždy zachoval chladnú hlavu, aj v tých najvyhrotenejších situáciách. Pomer komfortu a opory je bezchybný. Stojí veľa peňazí, no podľa nás patrí na každý „dream build“.
Foto: MBUK
Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz