Test: Merida Big.Trail 600
Naše hodnotenie
Celkovo veľmi zábavný a prekvapivo schopný bike
PLUSY
- Všestranný rám
- Vďaka krátkej sedlovej trubke si môžete kúpiť aj o číslo väčší kvôli dlhšiemu reachu
- Má vodidlo reťaze
MÍNUSY
- Kvôli vysokému stacku možno budete musieť prestaviť kokpit, alebo vymeniť rajdy za nižšie
- Chránič zadnej stavby by mohol byť väčší
Merida je u nás stále známejšia svojimi XC-čkami či cesťákmi, no už pár rokov z ich stajne vychádzajú naozaj dobré trailbiky. Ani tento trailový nie je výnimkou.
Rám
Rám vyrobený z dvakrát stenčovaného hliníka triedy 6061 vyzerá pekne – upúta nízko spustený a už na pohľad agresívnejší rám či hladké zvary. Nie je to však len o vzhľade, nájdete tu množstvo funkčných detailov.
Na rám sa dajú uchytiť dva košíky na fľašu a pod hornú rámovú trubku ďalšie doplnky ako pumpa, multikľúč alebo taška. Okrem nich sú tu tiež úchyty na nosič či blatníky. Tento bike tak môže poslúžiť aj na dochádzanie do práce či na bikepacking.
Vzadu je moderný štandard náboja Boost, no maximálna odporúčaná šírka plášťa je 2,5. Aj s ním sa však zdá, že by sa vošiel aj širší. Nájdete tu malý gumený chránič zadnej stavby, ktorý aspoň sčasti tíši reťaz.
Reach patrí skôr ku konzervatívnejším – len 455 mm na našom testovacom L-ku. Vďaka krátkej sedlovej trubke (v našom prípade 430 mm) však môžete siahnuť aj po väčšej veľkosti, ak chcete o niečo stabilnejšie ovládanie. Sedlový uhol má moderných 75,5 stupňa, a tak je najstrmší z celého testu. Dostatočne položený je aj 65,5-stupňový hlavový uhol.
Komponenty
Napriek vyššej cene v porovnaní s konkurentmi je tu množstvo podobných komponentov. Výbava nie je zlá, no keď ich vidíte takto vedľa seba, právom sa ponúka otázka, za čo vlastne platíte. Jednou z odpovedí môže byť pekná červená vidlica Marzocchi Bomber Z2 s hrubými 35 mm vnútornými nohami a 140 mm zdvihom.
K 12-rýchlostnému pohonu Shimano Deore, rovnakému ako na Treku (s výnimkou kľúk Race Face Ride) zase dostanete aj horné vodidlo. Brzdy Shimano MT410 však stále majú len dva piestiky.
Kolesá Merida Expert TR sú obuté do 2,4-palcových plášťov Maxxis Dissector. Zvyšok výbavy je tiež vlastnej značky – 780 mm rajdy, 50 mm predstavec a 150 mm teleskopka.
Jazda
Na Meride sa z celého testu jazdí najpohodlnejšie. Krátky reach a najvyšší stack znamenajú, že sa posadíte do vzpriamenejšej pozície ako na ostatných, ktorá je jednoducho komfortnejšia. Tá našťastie bike pri jazde nijako neobmedzuje. Strmý sedlový uhol vás posadí priamo nad kľuky a do kopca tak môžete veľmi efektívne masírovať pedále.
Je tiež ľahšie udržať prítlak predného kolesa aj v tých najstrmších výšľapoch. Ak teda hľadáte bike na celodenné výjazdy po kopcoch, Merida vás rozhodne vytrestá menej než niektoré iné s natiahnutejšou pozíciou. Niektorí z nás, čo používajú voľné pedále, sa síce sťažovali na to, že pri pedálovaní kopú do zadnej stavby, no tí s nášľapmi si nič podobné nevšimli.
O komforte, ktorý nie je na úkor výkonu, je to aj pri zjazde. Vďaka nízko zavesenému stredu a nízkemu standoveru to môžete z kopca naozaj rozbaliť a vyžmýkať zo zadného zdvihu „čo nohy dali“ maximum.
Vidlica Marzocchi chodí pekne citlivo a zároveň progresívne a plášte Dissector ešte viac posilňujú vedomie, že bike vás v nepríjemnej situácii podrží. Bočnice sú dostatočne tuhé na to, aby sa dalo do biku tlačiť, a pritom nie natoľko, aby zabúdali pomáhať s pohlcovaním nerovností.
Pohon Shimano Deore funguje perfektne, takmer na nerozoznanie od oveľa vyšších súprav a v porovnaní s ekvivalentom od SRAM radí citeľne lepšie. Kazeta s 10 – 51 zubmi je skombinovaná s 32-zubovým prevodníkom pre naozaj široký rozsah, ktorý vás nebude obmedzovať ani v tých najstrmších výšľapoch, ani v zjazdoch.
Naša jediná výhrada smeruje k brzdám, ktoré relatívne stačia na suchu, no v mokrých podmienkach im chýba o niečo razantnejší záhryz. Hoci stojí viac, nám sa na Meride jazdilo výborne – ako po stránke komfortu, tak po stránke sebavedomia.