Test: GIANT Anthem 29er 2
Naše hodnotenie
Pretekárska raketa, na ktorej sa dá slušne zabaviť aj na singletrackoch.
PLUSY
- Vynikajúce odpruženie Maestro, ktoré robí presne to, čo od neho očakávate
- Na pretekársky XC bike je prekvapivo zábavný
MÍNUSY
- Osky aj sedlovka na inbus
- Položenejší sedlový uhol nemusí vyhovovať každému
Giant si na rok 2018 pripravil viacero zaujímavých noviniek, medzi ktorými nájdeme aj inovovaný model Anthem. Ten nasleduje aktuálne trendy a po štvorročnej pauze prichádza opäť aj na veľkých 29-palcových kolesách.
Rám
Hliníkový rám s 90 mm zdvihom zadnej stavby vyniká najmä svojím spracovaním, zahladené zvary na prednom trojuholníku vzbudzujú dojem, že ide o drahší karbónový model.
Zaujala nás aj výrazná červená farba, vďaka ktorej Anthem priťahoval zvedavé pohľady okoloidúcich. Novinka dostala oproti svojmu predchodcovi položenejší 69-stupňový hlavový uhol, dlhší reach a tiež kratšiu zadnú stavbu.
Pridajte k tomu prepracovaný systém odpruženia Maestro a výsledkom je stále obratný, no v rýchlosti stabilnejší XC bike, ktorý sa nezľakne ani jazdy či dlhých túr po vašom obľúbenom traile.
Komponenty
Kvalitný rám dopĺňa spoľahlivé odpruženie z dielne Fox Racing Shox. V prípade tlmiča ide o model Float Performance s Trunnion uchytením, ktorý okrem nastavenia odskoku ponúka aj možnosť výrazného pritvrdenia v dvoch polohách.
Tlmiču výborne sekunduje vidlica Float SC Performance so zdvihom 100 mm a 15 mm Boost prednou oskou. O hladké radenie sa v prípade testovaného kúska stará rad Shimano SLX, 11-46-zubová kazeta ponúka dostatočný rozsah na to, aby ste zvládli akékoľvek stúpanie.
Pri jazde smerom nadol oceníte na XC bike mimoriadne široké 780 mm rajdy a kratší predstavec. O bezpečné zastavenie sa starajú základné brzdy Shimano MT500, ktoré nás však svojím výkonom nepresvedčili a podľa nás predstavujú najslabší článok spomedzi použitých komponentov.
Jazda
Už prvé metre s Anthemom naznačovali, čoho je tento bike v skutočnosti schopný. Okamžité reakcie na zašliapnutie do pedálov, žiadne zbytočné pohupovanie zadnej stavby, len priama paľba smerom vpred, a to všetko bez nutnosti prepnutia tlmiča do jednej z polôh uzamknutia, ktoré sme vlastne počas celého testovania ani nepoužili.
Jedinou chybičkou krásy pri šliapaní tak ostáva sedlový uhol 73,5 stupňa, pre ktorý sme mali hlavne pri strmších stúpaniach pocit, že sedíme až príliš nad zadným kolesom. Na to však rýchlo zabudnete v momente, keď sa trail začne zvažovať smerom nadol.
Pruženie ihneď začne hltať všetky malé i väčšie nerovnosti a vy len volíte tú správnu stopu a dupete do pedálov. S rastúcou rýchlosťou oceníte najmä vysokú stabilitu Anthemu, ktorá však nijak nepotláča jeho obratnosť a hravosť.
Na akúkoľvek zmenu smeru či skok bike reagoval ihneď, čo vám nepochybne vyčarí na tvári úsmev rovnako ako nám. Ten vám však zamrzne hneď, ako vás prvýkrát medzi lopatkami nežne poškrabká sedadlo, pretože Anthem nie je ako správny pretekársky XC bike vybavený teleskopickou sedlovkou.
Niekto by mohol namietať, no tých pár gramov naviac podľa nás určite stojí za to a väčší pocit istoty oceníte už pri prvom strmšom zjazde. Samotnú jazdu sme si nakoniec tak užívali, až sme zabudli, že sedíme na ľahkom XC-čku. Ako prvé si to v podobe slušnej osmičky odnieslo zadné koleso s vnútornou šírkou ráfika len 21 mm. Ak teda patríte k jazdcom s agresívnejším štýlom jazdy, je nutné si na to dať pozor.
Špecifikácia
- Rám ALUXX SL-Grade hliníkový
- Vidlica Fox 32 Float SC Performance 100 mm
- Tlmič Fox Float Performance 90 mm
- Pohon Shimano SLX (1 x 11)
- Kolesá ráfiky Giant XC-1, náboje Giant Tracker Boost, plášte Maxxis IKON 29 x 2,2“
- Brzdy Shimano BR-MT500 (180/160)
- Rajdy/predstavec Giant Contact Trail 780x 31 8mm /Giant Contact
- Sedlovka/Sedlo Giant Contact, 27.2 mm/Giant Contact
- Hmotnosť 11,9 kg (M, bez pedálov)
- www.progresscycle.sk