Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 16,90€!
Novinky

Kamenné predajne sú veľmi dôležité a myslím si, že to tak aj zostane, hovorí majiteľ nového obchodu Ground v Trnave

Richard Trebatický nám povedal, aké bolo otvárať predajňu počas pandémie a aj to, či v Trnave fungujú spartakovské červeno-čierne farby aj na bicykloch.
Martin Sarvaš
Nový bicyklový obchod Ground v Trnave.

Richard Trebatický otvoril pred rokom v Trnave nový bicyklový obchod s názvom Ground. Pandémia covidu-19 bola v plnom prúde, bicyklov bol nedostatok, no aj tak sa rozhodol, že predajňu otvorí. Začínal iba so značkou Trek, no postupne pridali aj ďalšie značky a stali sa slovenským dovozcom Rondo a NS Bikes. Rišo nám odpovedal na to, aké náročné bolo otvoriť vlastnú predajňu a aj na to, či v Trnave fungujú na zákazníkov červeno-čierne bicykle.

Ako si prišiel na myšlienku otvoriť svoj vlastný obchod s bicyklami?

S myšlienkou otvoriť si vlastný obchod som sa pohrával posledných päť rokov. Nemal som presné kontúry, kde, čo a ako, ale veľmi dlho som vedel, že chcem robiť na svojom a podľa seba.

Začínali ste primárne s Trekom. Podľa čoho si sa rozhodol, akú značku chceš predávať?

Áno, na začiatku boli dve „áčkové“ bicyklové firmy a vyšlo nám to práve s Trekom. Vo všeobecnosti sa mi páči, keď sa veci robia koncepčne. Už keď som sa rozhodol, že otváram obchod, chcel som niečo prémiové, zamerané na jednu, maximálne dve značky bicyklov. Ak by sme neotvárali v dobe covidu, asi by sme aj zostali 100 % Trek Concept Store.

Aké značky predávate momentálne?

Momentálne predávame na 70 % Trek, plus vybrané modely bicyklov značiek Superior, CTM, Rock Machine, s ktorými sa veľmi stotožňujeme. Navyše dodávame na Slovensko značky Rondo a NS Bikes. Počas študijného pobytu v Kanade som v miestnom obchode v Montreale videl značku Rondo, ktorej som po vizuálnej stránke úplne prepadol.

Až neskôr som zistil, že je to európska značka, stoja za ňou chalani z Poľska a vo svojom portfóliu majú okrem iných brandov aj NS Bikes. Dohodli sme sa, že GROUND bude obchodným zástupcom oboch značiek na Slovensku. Oslovil som predajcov, o ktorých som si myslel, že budú mať o tieto bicykle záujem a podarilo sa s nimi spraviť predobjednávky vo veľmi zaujímavom objeme bez toho, aby sme mali čo i len kus na Slovensku.

Obchod ste otvorili počas pandémie. Ako toto obdobie ovplyvnilo váš biznis? Zachytili ste ešte vlnu bicyklového boomu?

Bolo to ťažké, stálo nás to veľa finančného úsilia a bez pomoci obchodných partnerov by sme to asi nezvládli. Navyše, plán bol otvoriť 27. januára 2021. Predobjednávky sme robili pol roka vopred a namiesto sľúbených sto bikov nám boli koncom februára dodané asi dva bicykle. Boli sme nútení otvoriť až v polovici marca so 17 bicyklami. Teraz už je dobre. Keď sme prežili toto obdobie, prežijeme všetko.

Nebál si sa otvárať počas pandémie?

Áno, bál. To, čo ma hnalo dopredu, bola vidina vlastného projektu. Všetko bolo rozbehnuté a možnosť neúspechu som vytesnil. Možno to mi pomohlo neutiecť. Veril som projektu Ground na 100 %.

Veľa predajcov sa sťažovalo na nedostatok bicyklov. Ako to bolo u vás?

Samozrejme, že sme nedokázali pokryť dopyt. Ale hrali sme s tým, čo sme mali. Celú situáciu s nedostatkom bicyklov sme brali veľmi triezvo a prijali to ako fakt, s ktorým nedokážeme v podstate spraviť nič. Predchádzajúce skúsenosti v bicyklovom priemysle ma naučili veľmi dobre plánovať ich objednávky.

Mali ste na prvý rok nejaký plán alebo cieľ? Podarilo sa vám ho splniť?

Áno, mali sme obratový plán a plán vecí, ktoré chceme, aby v predajni fungovali ako samozrejmosť. Obratový plán sme zdvojnásobili oproti očakávaniam. Samozrejme, neporovnávame sa s predajcami, ktorí sú na trhu etablovaní niekoľko rokov. Rovnako spokojný by som bol aj pri splnení pôvodného plánu. Za úspech považujem, že sa nám podarilo vytvoriť v Trnave krásnu predajňu a komunitné centrum pre bikerov vo veľmi náročnej dobe. Jeden z cieľov bol v rovnaký deň, ako otvoríme kamennú predajňu, spustiť aj e-shop. To sa nám nepodarilo. Ale dnes už fungujeme aj online.

Spravil si pri rozbiehaní biznisu nejakú chybu, ktorej by si sa už v budúcnosti vyhol?

Samozrejme, množstvo (smiech). Ale ani jednu z nich neľutujem. Každá chyba nás veľa naučila.

Je u vás dopyt aj po servise?

Áno, veľký. V servise pracuje kolega Lukáš Učeň, ktorý vzal prácu v Grounde ešte v čase, keď bola predajňa len na papieri. Priestor, kde momentálne pracuje, sa ešte rekonštruoval, takže mal možnosť ho doladiť aj podľa vlastných predstáv. Vedel som, že kvalitný mechanik je základom úspechu kamennej predajne. Môžem povedať, že Lukáš je hlavný pilier Groundu.

Ako je to s dodacími lehotami? Stále bicykle meškajú viac ako pol roka?

Áno, predávame len to, čo sme si pred rokom objednali. Predaj zo skladu dodávateľov sa na nejakú dobu skončil.

Výrobcovia väčšinou tvrdia, že najviac sa predávajú bicykle strednej triedy, a teda do nejakých 1 500 eur. Je to tak aj u vás?

Áno, akurát že stredná trieda pomaly ale isto atakuje hranicu 2 000 – 2 500 eur.

Je u vás veľký záujem o elektrobicykle?

Áno, samozrejme. Ale myslím si, že momentálny dopyt po elektrobicykloch a bicykloch je trošku bublina. Je ich totiž v predajniach nedostatok, chýbajú veľkosť, farba alebo model. Zákazníci preto migrujú po predajniach a nám sa zdá, že ten dopyt je enormný. Za normálnych okolností by si zákazník pravdepodobne kúpil bicykel v prvom, maximálne druhom obchode, ktorý by navštívil. Naším cieľom je pracovať a správať sa k zákazníkom tak, aby sme boli prvý, maximálne druhý obchod, ktorý navštívia pri výbere elektrobicykla alebo bicykla.

Trnava je známa spartakovskými červeno-čiernymi farbami. Máte väčší dopyt po bicykloch takýchto farieb?

Áno, stavili sme na to pri predobjednávkach a robili si z toho trošku žarty, že by to mohlo fungovať. Našťastie, Trek mal v modelovom rade 2021/2022 naozaj krásne červeno-čierne bicykle. Celkom nám to vyšlo.

Už aj najväčší výrobcovia ako Specialized prechádzajú na možnosť priameho predaja cez e-shop, prípadne ju pridávajú do svojej ponuky, čím obchádzajú kamenné obchody. Nebojíš sa tohto rastúceho trendu?

Neviem, či sa toho bojím. Trendy tu vždy nejaké boli. Navyše, kamenné predajne sú veľmi dôležité a myslím si, že to tak aj zostane. Niekto si dokáže kúpiť cez e-shop aj auto, ja si tak nedokážem kúpiť ani topánky, obrazne povedané. Som človek, ktorý potrebuje pri kúpe aj vysvetlenie, mám rád, keď si daný produkt môžem „ochytať“, mám rád pocit, že sa o mňa niekto stará a mám sa kam vrátiť, keď sa s produktom niečo stane. Správanie zákazníka je rôznorodé a nie všetci si budú chcieť kúpiť bicykel cez e-shop. Navyše, ako to často býva, nie vždy sa prvotné obavy z určitej zmeny obchodného systému naplnia. Treba si nájsť cestu, ako z toho vyťažiť.

Kto všetko stojí za Groundom?

Lukáš Učeň je hlavný mechanik, má na starosti servis a odborné poradenstvo pri predaji. Jožko „Justin“ Bachratý a Lacko Benedikovič sú predajcovia. Filip Zeman nám pomáha v servise a pevne veríme, že sa stane súčasťou nášho tímu.

Ako hodnotíš prvý rok Groundu? Si spokojný a máš nejaké plány do budúcnosti?

Náročný, ale super. Veľmi ma teší, že sa mi podarilo dať dokopy skvelú partiu ľudí, s ktorými pracujem, a tiež produkty, ktoré nás veľmi bavia. Plány do budúcnosti máme, ale najviac si želám, aby sa mi podarilo vytvoriť v Grounde prostredie, kam budeme všetci radi chodiť a budeme pyšní na prácu, ktorú robíme.

Aktuality

24.06.2022 Van Avermaet po ôsmich rokoch nejde na Tour: Cítil som sa pripravený pretekať na Tour de France.

Tím AG2R-Citroën nevybral skúseného belgického pretekára pre tohtoročnú Tour. „Bolo ťažké počuť také rozhodnutie. Vincent a Julian [Jurdie, športový riaditeľ] mi včera zavolali so správou, že nie som v tíme na Tour de France a bolo to veľké sklamanie, pretože som to naozaj to nečakal,“ povedal Greg Van Avermaet. (cyclingnews)

24.06.2022 O titul majstra Slovenska budú bojovať obaja bratia Saganovci (+propozície & zoznam štartujúcich).

Peter a Juraj Saganovci držia titul majstra Slovenska už 11 rokov za sebou. Peter má na konte sedem víťazstiev (2011-2015, 2018, 2021) a Juraj štyri (2016, 2017, 2019, 2020). Majstrovstvá Česka a Slovenska sa uskutočnia v českom meste Mladá Vožice – muži pretekajú v nedeľu 26. júna a ženy, juniori a juniorky v sobotu 25. júna.

24.06.2022 Poradňa: Ako začať jazdiť na trailoch a v bikeparkoch?

Ak sa s rodinou alebo kamarátmi chystáte prvýkrát do bikeparku alebo trailcentra, máme pre vás zopár tipov, ako to zvládnuť a s čím by ste mali rátať.

24.06.2022 Nový Hightower je najvšestrannejším bicyklom Santa Cruzu.

Má agresívnejšiu geometriu či úložný priestor v ráme so zdvihom 145mm vzadu a 150mm vpredu.

24.06.2022 Tím Bora-Hansgrohe predstavil špeciálnu edíciu oblečenia na Tour de France 2022.

V spolupráci so značkou Le Col oblečie tím jazdcov do svetlejších odtieňov pre horúčavy v júli, pričom nahradí tmavšie zelené časti ich obvyklého dresu bielymi a biele logo Bora vymenili za čierne.

Zavrieť reklamu