Test: Orbea Rallon M10 MYO
Naše hodnotenie
Obratný a živý bicykel, na ktorom sa veľmi dobre pedáluje. Ak chcete maximálny zjazdový potenciál, zvážte väčšiu veľkosť.
PLUSY
- Schopný hore kopcom a dostatočne živý na to, aby ste sa mohli voziť aj po ľahkých singláčoch
- Vďaka možnosti vymeniť pri kúpe komponenty za lepšie ponúka dobrý pomer ceny a výkonu
- Poddajné odpruženie dobre udržiava zotrvačnosť a posmeľuje pustiť brzdy
MÍNUSY
- Vzhľadom na veľkosť je trochu krátky, a tak v rýchlosti a v strmých zjazdoch nepôsobí tak sebavedome
Orbea promuje Rallon ako pretekársky enduro stroj bez kompromisov, o čom by mala svedčiť aj jeho účasť na svetovej sérii EWS. V skutočnosti je však rovnako doma aj na ľahších trailoch za domom.
Rám
Nielenže je výbava vzhľadom na cenu naozaj fajn, no Rallon má tiež celokarbónový rám. Odpruženie má zaujímavý dizajn – čap na zadnej stavbe je koncentrický, teda umiestnený priamo tam, kde je aj oska zadného kolesa.
Výrazne tak redukuje vplyv brzdenia na chod zadnej stavby. My sami sme namerali 155 mm zadný zdvih. Asymetrický rám okolo tlmiča nielenže vyzerá extravagantne, no umožňuje aj meniť vložky v komore tlmiča bez toho, aby ste ho museli odmontovať.
Komponenty
Ak si bike objednáte zo stránky Orbea, môžete si viacero kľúčových komponentov vymeniť za lepšie a vybrať si aj farebnú kombináciu. Začali sme s najlacnejším kompletným bikom v ponuke a prihodili lepšiu vidlicu, tlmič, brzdy a sedlovku. Jednoducho len to, na čom nám záležalo.
Jazda
Nastaviť tlmič X2 chvíľu trvá a je značná šanca, že nastavenia netrafíte. Ak však viete, čo robíte, pomôže to vyžmýkať z biku maximum.
K dvom továrensky osadeným vložkám v tlmiči sme pridali dve ďalšie, nechali tlmenie kompresie skoro úplne otvorené a odskok zatlmili len natoľko, aby bike nepôsobil nervózne.
Pravidelne sme pri jazde využívali plný zdvih, no vďaka veľkému tlmiču dorazov nešlo až o taký problém. Šliapanie na Rallone je oveľa bezbolestnejšie než na mnohých iných enduro bikoch.
Ak zostanete sedieť v sedle, pohojdávanie nepredstavuje žiadny problém. Pri šprintoch zo sedla stále efektívne prenáša silu zášľapov na zadné koleso. Uzamykanie tlmiča tak prakticky netreba používať nikde okrem tiahlych asfaltových ývšľapov.
Sedlový uhol so 76,5 stupňami (v nižšom nastavení) je vo väčšine situácií je viac ako dostatočne strmý a posadí si vás pekne nad stred bicykla. Výsledkom je lepšie umiestnené ťažisko a efektívnejšie pedálovanie na výšľapoch.
Na bežných kopcoch je aj vďaka nízkej hmotnosti dobrým vrchárom. Nevýhodou odpruženia vyladeného na efektívne pedálovanie je kopanie do pedálov pri dopadoch zo skokov či pri snahe prišliapnuť si v teréne. V praxi však nepredstavuje výrazný problém.
Na zjazdoch je Rallon živým a obratným bicyklom. Neuveriteľne ľahko sa na ňom manuáluje aj odráža od hocičoho, čo trčí nad povrch trailu.
Vďaka nízko zavesenému stredu (340 mm) a vyváženému odpruženiu (ak ho nastavíte správne) sa aj v zákrutách správa predpovedateľne a zvyšuje sebavedomie. Tomu napomáha aj 170 mm teleskopická sedlovka, ktorá sa dokáže na zjazdoch naozaj uhnúť.
S naším nastavením tlmiča zadná stavba nechodila najpoddajnejšie, ako by mohla. Aj tak sa však bike cez rozbité sekcie dostal bez prílišného zasekávania sa. Orbea pocitovo pôsobila rýchlo vďaka jej živému charakteru.
Pri rýchlej jazde technickým terénom sme si na nej dostatočne verili – pravdepodobne vďaka poddajnejšiemu odpruženiu.
Mínusom sú sériovo osadené rajdy, ktoré sa nám nepodarilo dostať dostatočne vysoko. Stack je na XL-ko jednoducho príliš nízky a pod predstavcom nájdete len 20 mm podložiek.
Na strmých a točitých trailoch sme tak mali ťažisko príliš vpredu. Keď sme rajdy vymenili za 40 mm vysoké, problém bol do istej miery preč. Predný stred bicykla však stále pôsobil trochu prikrátko a necítili sme sa tak sebavedome, ako by sme chceli.
Plusom je tu však krátka sedlová rúrka. Ak teda patríte medzi nižších jazdcov, skúste pouvažovať nad tým, že by ste siahli po väčšej veľkosti.