Test: Haibike XDURO AllMtn 9.0
Naše hodnotenie
Zadné odpruženie chodí výborne, no na technických trailoch ho zrádzajú zle zvolené komponenty.
PLUSY
- Citlivé zadné odpruženie, najmä pod záberom do pedálov
- Strmý sedlový uhol spolu s priľnavými gumami narobí krtince aj z tých najväčších strmákov.
MÍNUSY
- Krútiaca sa vidlica a dlhý predstavec majú negatívny dopad na ovládanie v teréne
- Časté chytanie pedálov o zem
- Napínacia kladka je hlučná.
Na tomto Haibiku sa nám toho páči mnoho. Zároveň však máme dlhý zoznam komponentov, ktoré ho v náročnejšom teréne brzdia.
Rám
XDURO AllMtn je vzadu vybavený systémom odpruženia Horst link pozostávajúcim zo štvorčapu s jedným čapom umiestneným na reťazovej vzpere zadnej stavby. Chyták je v kladke umiestnenej presne tam, kde je hlavný čap zadnej stavby.
To inžinierom z Haibiku dovolilo posunúť ho tak, aby sa zadná oska pri stláčaní odpruženia posunula nielen nahor, ale aj mierne dozadu. To pomáha s absorpciou hranatých nerovností.
Kladka pritom zabraňuje kopaniu do pedálov, ktoré by bez nej z takto chodiaceho odpruženia výrazne znepríjemnilo jazdu. Zadný zdvih má 150 mm a obhospodaruje ho vzduchový tlmič Fox DPX2.
Batéria Bosch PowerTube je úhľadne zakomponovaná do spodnej rámovej rúrky a motor Performance Line CX je rovnaký ako na ďalších dvoch bikoch v tomto teste. Nepáči sa nám vedenie kabeláže z hornej rámovej rúrky na sedlové vzpery zadnej stavby. Pri chode odpruženia sa tak prehýba smerom von.
Výbava
Haibike osadil svoj e-bike 11-rýchlostným pohonom Shimano XT s 11- až 46-zubovou kazetou. Medzi highlighty výbavy určite patria kolesá Mavic E-XA Elite navrhnuté špeciálne na e-biky a 2,8-palcové gumy Schwalbe v mäkkej zmesi.
Teleskopická sedlovka je vedená trochu zastarano externe, no funguje v pohode. Na opačnom konci spektra výbavy sú brzdy, sedlo, predstavec aj vidlica. Škoda.
Jazda
V mnohých ohľadoch ide o najlepšie stúpajúci bike z tohto testu. Strmý sedlový uhol (75 stupňov) vás posadí do ideálnej pozície na atakovanie strmákov, zatiaľ čo dlhý 70 mm predstavec vás naváži dopredu.
Pridajte kazetu so širokým rozsahom zubov a Haibike ochotne naberá výškové metre. Napínacia kladka reťaze pomáha, keď je výšľap technický, a dovoľuje odpruženiu pohlcovať nerovnosti bez ohľadu na napnutie reťaze.
Pridajte už len trakciu objemných plášťov Magic Mary a vydriapete sa naozaj kadečím. Na rovnejších trailoch sme však až takí očarení neboli. Kladka je hlučná, a to najmä pri ťažších prevodoch.
Zvyšuje tiež odpor, pridáva sa k odporu motora a nad 25 km/h, keď motor vypne, dá poriadne zabrať udržať si rýchlosť. V technickejšom teréne sme tiež pravidelne chytali pedále o kamene.
Pripisujeme to najmä nízko položenému stredu bicykla (335 mm), dlhým ramenám kľúk (175 mm) a nakoniec spôsobu, akým si bicykel sadne do zdvihu pod plným záberom. Pomohlo prifúknuť tlmič, až kým sme nedosiahli len 25-percentný sag, no kratšie kľuky by rozhodne boli lepším riešením.
Zadné odpruženie funguje v náročnom teréne nádherne, najmä ak necháte na tlmiči plne otvorenú kompresiu. Odozva v pedáloch takmer neexistuje a aj veľké nárazy ho spomalia len minimálne. Práve vďaka tomu rýchlo vyjde na povrch neschopnosť vidlice Fox 34 držať krok s perfektne chodiacim zadkom.
Ťažký e-bike je pre ňu trochu priťažké sústo – krúti sa tak, až sa zadrhne, a niektoré nárazy vôbec nepohltí. Sebavedomie pri zjazdoch podkopáva aj spomínaný dlhý predstavec.
Ťažko sa s ním pracuje s ťažiskom na strminách a ešte ťažšie sa dostáva predok do vzduchu, ak potrebujete niečo preskočiť bunny hopom. Zadná stavba dlhá 467 mm tu taktiež príliš nepomáha. Dlhý kokpit spomaľuje ovládanie a znemožňuje správne naklopiť bike do zákruty.
Nerozumeli sme si ani s hranatým sedlom, ktoré sa nám pri zjazde zarývalo do stehien. Na výrazne prepružujúce páčky bŕzd Magura MT5 sme si zvykali dlho a fakt, že na začiatku každého výjazdu potrebovali čas, kým sa rozbrzdili, na sebavedomí tiež dvakrát nepridal.
Nepáčilo sa nám ani diaľkové ovládanie sedlovky umiestnené zvrchu rajdov. Konečný verdikt teda je, že rám samotný má veľký potenciál – zadné odpruženie funguje perfektne a zlá nie je ani geometria.
Kameňom úrazu je tu výbava. Za takúto cenu by sme tu radi videli tuhšiu vidlicu, kratší predstavec, kratšie aj kľuky a iné brzdy, sedlo aj sedlovku.
Paradoxom je, že lacnejší model AllMtn 7.0 vám ponúkne hneď dve z nich – vidlicu RockShox Yari a brzdy TRP Slate. Stojí pritom o viac ako tisícku menej, no ukráti vás o kolesá Mavic.