Test: Specialized Stumpjumper Comp Carbon 29
Naše hodnotenie
Nový Stumpjumper ponúka vyrovnaný výkon v každej oblasti, jeho potenciál univerzálneho trailbiku však brzdí zvolená výbava.
PLUSY
- Vyrovnaný výkon do kopca i dolu kopcom
- Systém SWAT
- Spracovanie rámu
MÍNUSY
- Výbava výrazne brzdí potenciál biku
- Použité plášte rady v zákrutách podšmykujú
Model Stumpjumper nesie jedno z najstarších mien používaných vo svete horskej cyklistiky a nová generácia tohto legendárneho biku sa tak bude snažiť nadviazať na úspechy svojich predchodcov.
Rám
Nový celokarbónový asymetrický rám inšpirovaný zjazdovým špeciálom Demo sa na rozdiel od nového Epicu nevzdáva systému odpruženia FSR. Tešiť sa môžete rovno na 150 mm aktívneho zdvihu, ktorý má pod kontrolou metrický tlmič Fox Float Performance DPF.
V prípade, že pred vzduchom preferujete pružinu, nový rám vám ponúkne dostatočný priestor aj na uchytenie tohto typu tlmiča. Vďaka otočnému „flip chipu“ môžete navyše jednoducho meniť hlavový uhol a výšku stredu.
Vynovený je aj unikátny úložný systém SWAT, ktorý teraz ponúka viac priestoru a jednoduchšie ovládanie pri nižšej hmotnosti. Specialized zapracoval aj na vnútornom vedení káblov, ktoré sú teraz vedené cez tunel vo vnútri spodnej rámovej rúrky, čo výrazne uľahčuje servis.
Komponenty
Výbava Comp v sebe zahŕňa osvedčený mix komponentov Shimano, ktoré sa starajú o pohon i o brzdenie biku. Vzadu nájdeme 11-rýchlostnú kazetu SLX s rozsahom 11-46 zubov kombinovanú s prehadzovačom XT.
Na 780 mm širokých rajdoch Specialized nájdeme okrem ovládania 150 mm teleskopickej sedlovky X-Fusion uchytené aj brzdy Shimano SLX, ktoré spolupracujú s 200 mm kotúčom vpredu, resp. 180 mm vzadu.
Na nábojoch Specialized sú napletené ráfiky Roval Traverse s 29 mm vnútornou šírkou. Celé kolesá sú potom obuté do plášťov Specialized Butcher v rozmere 29 x 2,6“. Boostová vidlica Fox Float Rhytm 34 disponuje zdvihom 150 mm.
Jazda
Ako už býva pri modeloch značky Specialized zvykom, ihneď po usadnutí na nový Stumpjumper sa budete cítiť ako doma. Dobrý pocit nám kazili akurát príliš hrubé gripy a vzhľadom na cenu biku lacno pôsobiace plastové ovládanie teleskopickej sedlovky, ktorá inak fungovala veľmi dobre.
Samotná jazda bola tradične pohodlná, pri šliapaní do pedálov sa síce zadná stavba mierne pohupuje, no tlmič možno jednoduchým pohybom otočnej páčky pritvrdiť a tým tento drobný problém vyriešiť.
V novej generácii modelu Stumpjumper už nenájdete na tlmiči ventil Autosag, no aj napriek tomu si bike nastavíte veľmi jednoducho a rýchlo. Reakcia na zašliapnutie do pedálov je dobrá, avšak pre použitú šírku plášťov neočakávajte prehnanú agilitu.
Pri jazde po traili oceníte stabilitu a istotu, s akou sa bike vrhá do všetkých druhov terénu. Prekvapením bola pre nás práca najlacnejšej vidlice Fox, ktorá spoľahlivo žehlila všetko, čo sme pred ňu postavili.
Napriek vysokej stabilite sa Stumpy nezľakne ani kľukatejších zákrut a aj v menších rýchlostiach je dobre ovládateľný. Z istoty nám v ostrých prejazdoch zákrutami uberali jedine použité plášte, ktoré na hrane takmer ihneď uskakovali.
Nový Stupmjumper sa oproti svojmu predchodcovi môže pýšiť modernou geometriou, tuhším rámom a prepracovanými detailmi. Naďalej však ostáva skutočne univerzálnym trailbikom, ktorý sa nezľakne ani poriadne rozbitých tratí.
Špecifikácia
- Rám: Fact 11 m celokarbónový
- Vidlica: Fox Float Rhytm 34/150 mm
- Tlmič: Fox Float Performance DPS 150 mm
- Pohon: Shimano SLX/XT (1 x 11)
- Kolesá: Specilized/ Roval Traverse, plášte Specialized Purgatory Grid 2,6“
- Brzdy: Shimano SLX (200/180 mm)
- Rajdy/predstavec: Specialized 780 mm/Specialized Trail
- Sedlovka/Sedlo: X-Fusion Manic teleskopická, 34,9 mm/Body Geometry Phenom Comp
- Hmotnosť: 13,9 kg (veľkosť L, bez pedálov)
- www.specialized.com