Biker.sk

6 PÍV Z REMESELNÉHO PIVOVARU K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 16,90€!
Novinky

Talianskemu majstrovi sveta v masters MTB maratóne odobrali titul pre doping

46-ročný Stefano Lanzi mal pozitívny test na anabolickú látku klenbuterol. Pre užívanie tejto látky odobrali v minulosti tituly z Tour de France i Giro d'Italia Albertovi Contadorovi.
Martin Sarvaš

Taliansky cyklista Stefano Lanzi vyhral 25. septembra titul majstra sveta na svetovom šampionáte v MTB maratóne v kategórii 45-49 rokov.

Z titulu sa však dlho netešil, pretože Medzinárodná cyklistická únia (UCI) mu titul odobrala po tom, ako mu zistli pozitívny test na zakázanú látku klenbuterol.

Majstrovstvá sveta masters v MTB maratóne sa uskutočnili v talianskom Il Ciocco a Lanzi síce skončil celkovo na 4. mieste, avšak vo svojej kategórii M4 (45-49 rokov) bol najrýchlejší s náskokom 4:20 minúty pred druhým Luca Zamperdim.

46-ročný Stefano Lanzi podstúpil dopingový test v deň pretekov a po dvoch mesiacoch UCI zverejnila jeho meno na listine dočasne suspendovaných pretekárov pre pozitívny dopingový test, v jeho prípade na klenbuterol.

Klenbuterol pomáha pri raste svalovej hmoty a rýchlejšom spaľovaní tukov.

Anabolickú látka klenbuterol sa zvyčajne používa na liečbu astmy, ale kulturisti či celebrity ho používajú aj ako látku pre zvýšenie výkonnosti alebo ako prostriedok na chudnutie.

Zakázanú látku klenbuterol „preslávil“ cestný cyklista Alberto Contador, ktorý dostal zákaz činnosti na dva roky a odobrali titul z Tour de France 2010 a titul na Giro d’Italia z roku 2011. Contadorovi zistili prítomnosť klenbuterolu vo vzorke z Tour de France 2010.

Aké sú najlepšie a najhoršie jedlá pred jazdou na bicykli? >>>

Stefano Lanzi sa však obhajuje tým, že mal pozitívny test na klenbuterol kvôli liečbe predchádzajúceho zranenia.

„Minulý rok som mal ťažké zranenie, pri ktorom som si zlomil niektoré stavce a strávil niekoľko dní na nemocničnom lôžku. Odvtedy mi predpisujú lieky, niektoré na báze kortizónu. Bola moja chyba, že som to včas neoznámil antidopingovým orgánom,“  povedal Lanzi pre portál ital24news.

Lanzi predložil antidopingovým komisárom svoje zdravotné záznamy, no tí to už v čase testovania nemohli vziať do úvahy a povedali mu, že si to mal zaregistrovať skôr.

„Budem sa musieť dostaviť do Lausanne, aby som mohol ukázať protianalýzu cez môjho právnika. Kto ma pozná, vie, koľko úsilia a koľko tvrdých tréningov som absolvoval za dlhé roky jazdenia v sedle horského bicykla. Keď som sa to dozvedel, akoby sa na mňa všetko zrútilo, som veľmi sklamaný,“ dodal Stefano Lanzi.

Lanzimu teraz hrozí zákaz činnosti až na štyri roky a pravdepodobne mu odoberú nedávno získaný titul. Keďže klenbuterol je nešpecifikovaná látka, pri rozhodovaní o jeho treste sa nebudú brať do úvahy vonkajšie okolnosti.

Poznáte základné zásady zdravého stravovania cyklistov?

0%

Čo je dôležitejšie?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Rovnako, ako vám ťažké trénovanie nepomôže pri nezdravom stravovaní, tak isto vám nezdravé stravovanie nenahradia výživové doplnky. Výživové doplnky majú pri trénovaní svoje miesto. Mali by ste sa však sústrediť na druhé slovo – doplnky. Ide o doplnky zdravej stravy, ktoré vám môžu pomôcť pri dosahovaní lepších výsledkov v športe.

Aké raňajky sú ideálne pred dlhšou jazdou na bicykli?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Ovsené vločky sú dokonalým jedlom pre každého cyklistu. Obsahujú všetky potrebné nutritienty a vytvoria vám dostatočnú zásobu energie aj na dlhé jazdy. Doplniť ich môžete 1-2 vajíčkami (dostatočne včas pred jazdou), ktoré vás zásobujú zdravými tukmi, ktoré budete potrebovať najmä pri dlhých jazdách.

Ako dlho po jazde by ste mali zjesť väčšie jedlo?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Pre regeneráciu je najlepšie, keď využijete 30-minútové okno hneď po jazde v podobe regeneračného nápoja, ktorý obsahuje sacharidy aj bielkoviny. Pre čo najefektívnejšiu regeneráciu by ste mali zjesť hlavné jedlo maximálne do 2 hodín po skončení jazdy.

Aký druh stravovania funguje lepšie pre chudnutie cyklistov?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

"Ak sa ľudia pokúsia zapracovať na modeli - jesť málo a často, namiesto toho, aby jedli tri jedlá denne, môže to byť oveľa efektívnejšie na chudnutie a doplnenie zdrojov energie," radí odborník na výživu britskej cyklistickej reprezentácie Nigel Mitchell.

Môže pitie kávy podporiť váš výkon na bicykli?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Káva je bezpochyby veľmi obľúbeným nápojom cyklistov a existuje mnoho štúdií a dát, ktoré dokazujú, že káva zvyšuje výkon. Ideálna je káva vo forme espressa, pretože v malom objeme tekutiny je vysoká dávka kofeinu a nebude vo vás vzbudzovať nutkanie močenia.

Aké jedlá sú najlepšie na večeru, keď máte na ďalší deň preteky alebo naplánovanú dlhú jazdu či ťažký tréning?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Juraj Sagan nám v rozhovore povedal, že pred ťažkými pretekmi jedia v tíme takmer vždy veľké porcie cestovín. Cestoviny sú skvelým zdrojom karbohydrátov s pomalým uvoľňovaním, ktoré vás zásobia energiou aj na dlhé a ťažké jazdy. Samozrejme, že počas jazdy treba pravidelne dopĺňať energiu v podobe rôznych tyčiniek, banánov a pod.

Ktorú z uvedených potravín by ste nemali jesť pred i počas jazdy alebo tréningu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Zelenina je síce zdravá a treba ju jesť, ale ak by ste si dali pred tréningom alebo počas jazdy zeleninu, nohy by ste mali o chvíľu prázdne, pretože výživové hodnoty zeleniny vám na bicykli, na ktorom potrebujete najmä rýchle cukry, veľmi nepomôžu.

Čo je okrem zdravej stravy jedným z najdôležitejších faktorov pre efektívnu regeneráciu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Pravidelný kvalitný nočný spánok je kľúčovou stratégiou pasívnej regenerácie. V skutočnosti nie je nič lepšie, čo by ste mohli spraviť lepšie, aby ste sa zotavili, ako dobre sa vyspať. Spánok je totiž práve tým časom, kedy sa telo zotavuje a zároveň si toho najviac aj vytvára. Dôležité hormóny ako testosterón sú tiež voľnejšie vypúšťané do tela. So spánkom by ste si nemali zahrávať a na rozdiel od všemožných regeneračných výživových doplnkov je zdarma, príjemný, takže ho treba využívať naplno.

Schudnete rýchlejšie, keď budete trénovať nalačno?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Táto technika trénovania je v skutočnosti efektívna iba u malej časti ľudí a pri dobre stráženom kalorickom prijme a výdaji. Telo sa totiž pri jazde rýchlo vyčerpá a chýba vám energia. Reálne sa teda budete iba trápiť, zbytočne hladovať a môžete si skôr ublížiť ako polepšiť. Trénovanie nalačno môže fungovať iba pri určitých tréningoch, a to pri vytrvalostných tréningoch s nižšou intenzitou pre zlepšenie spaľovania tukov.

Aký časový odstup by ste mali mať medzi raňajkami a tréningovou jazdou?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Tím Jumbo-Visma odporúča plánovať raňajky 3-4 hodiny pred začiatkom tréningu, aby si telo stihlo uložiť energiu z jedla. Raňajky by mali byť zamerané na sacharidy a tím Jumbo-Visma zahŕňa v raňajkách svojich pretekárov vždy aj okolo 40 gramov bielkovín. Vo všeobecnosti je však ideálne, aby ste mali minimálne 2-hodinové okno pred tréningom.

Prečo si cyklisti po tréningoch či pretekoch dávajú Coca-Colu a podobné sladené nápoje?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Coca-Cola a podobné nápoje síce nepatria medzi najzdravšie nápoje, ale po vysokom výkone majú svoje miesto. Coca-Cola je vysoko kalorická vďaka vysokému obsahu cukru a neobsahuje prakticky žiadne elektrolyty ani minerály. Napriek tomu Cola hydratuje a obsahuje glukózu a sacharózu, takže pomáha obnoviť svalový aj pečeňový glykogén" hovorí odborník na výkonnostnú výživu Drew Price.

Čo a ako často by ste mali jesť počas cyklistického tréningu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Podľa odborníkov tréningovej akadémie CTS by ste mali zjesť počas jazdy každú hodinu okolo 25-37 gramov karbohydrátov. To znamená, že by ste mali zjesť každú hodinu jednu tyčinku alebo jeden banán, prípadne čokoľvek s podobnými hodnotami, ktoré sa rovnajú 100-150 kalórií. Ak budete jesť viac, je to zbytočná záťaž pre žalúdok a môže vám byť zle a ak budete jesť menej, veľmi rýchlo sa vám minie energia.

Koľko tekutín by ste mali vypiť počas cyklistického tréningu?

Správna odpoveď! Nesprávna odpoveď

Aj keď každé telo je iné a vypotí rôzny objem tekutín za určitú dobu, cyklistickí odborníci na výživu odporúčajú, aby ste vypili každú hodinu 0,5 litra tekutín. "Vaším cieľom je minimalizovať stratu tekutín a elektrolytov. Pri ľahších jazdách vám stačí obyčajná voda, pri náročnejších tréningoch je fajn mať izotonický nápoj," odporúča Douglas Casa, riaditeľ atletického tréningového vzdelávania na Universite v Connecticute.

Poznáte základné zásady zdravého stravovania cyklistov?

Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi

Vaše komentáre

Zavrieť reklamu