Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B UPDATE

Stumpy má od začiatku testovania natočených ďalších pár stoviek kilometrov, ktoré odhalili viacero nových poznatkov. Okrem bežného jazdenia v okolí najväčšej slovenskej obce som na ňom absolvoval dva diametrálne odlišné enduro preteky, ktoré bike preverili lepšie ako čokoľvek iné.
Hodnotenie: 4.5/5
2 799
Biker

Pretekárske zaťaženie je totiž úplne odlišné, od pohodičkového víkendového jazdenia. Prvým z nich bol Enduro X race Sušice s prívlastkom vytrvalostné, reps. maratónske enduro (vzhľadom na pevné štarty a absenciu vývozu, či lanoviek). Druhým bol Kellys Enduro Race Ješted. Ten by sa dal zase definovať ako zjazdárske enduro – trate boli rozbité, dlhé a technicky nesmierne náročné. Vďaka Bohu za lanovku, ktorá nás ťahala na štart posledných dvoch eresiek… 15. miesto v Sušici a 22. na Ještede v (j)elitnej kategórii je síce múka, ako by povedal klasik, no v predchádzajúcich rokoch to bolo ešte horšie, takže bike rozhodne pomohol.

Ľahké Ještedské cross-country
Prejdime k samotnému biku. Poviem otvorene, že nepatrím k „šlapačom“ a do kopcov pedálujem viac-menej preto, že si chcem užiť jazdu dolu kopcom. Musím však uznať, že na Stumpjumperi sa šliape parádne. Celý bike je až neuveriteľne ľahký (vrátane kolies) = mám s ním pocit, že na vrchol akéhokoľvek hnusného kopca prichádzam oveľa menej unavený/zadýchaný ako pri iných bikoch. Toto určite oceníte bez ohľadu na to, či chcete pretekať (pri tom však obzvlášť), alebo sa len tak voziť po trailoch. Stumpjumper ide do kopca vynikajúco aj preto, že rám je konštrukčne naozaj pevný (obzvlášť v oblasti stredu) – pri šliapaní sa vaša energia prenáša priamo do pedálov. Tu však musím povedať, že by to mohlo byť ešte lepšie nebyť poddajných karbónových kľúk SRAM S-2200, ktoré sa (minimálne pod mnou) citeľne krútia. Že mi to do kopca ide lepšie si dokonca všimli aj ľudia, čo so mnou zvyknú bežne jazdiť (a patrične ich to rozčuľuje), takže nejde len o placebo efekt, alebo jednorazovú záležitosť. Dupanie do kopca výrazne uľahčuje aj 30 zubový prevodník. Na najľahšom prevode takmer necítiť odpor, takže aj strmé stúpania sa dajú zvládnuť (a pritom nemusíte mať perfektnú fyzičku). Kratučká zadná stavba má však aj istú nevýhodu: pri skutočne strmých výšlapoch má predné koleso tendenciu strácať trakciu. Treba sa preto viac nakláňať nad kokpit. Na druhej strane nejedná sa o žiadnu tragédiu a vzhľadom na skvelé vlastnosti biku pri jazde dolu kopcom, či po traile sa jedná o zanedbateľnú záležitosť.

Ako som spomínal už pri predstavovaní biku, mal som určité pochybnosti o výdrži biku a osadených komponentoch pri agresívnej jazde. Zatiaľ môžem povedať len toľko, že bike si nevypýtal výmenu ničoho. Dokonca ani brzdy Shimano XT, ktoré na Ještedských erskách zažili peklo, nebolo treba ani len odvzdušňovať a platničky sú stále OK. Kazeta, šalter, reťaz, aj prevodník stále plnia všetky povinnosti bezchybne a nenápadné vrchné vodítko reťaze ju dokázalo udržať na mieste aj napriek tomu, že Stumpy išiel plný plyn na regulérnych zjazdových tratiach. Sedlovka Command Post IRcc už síce chytila miernu „vôľu“, no stále funguje a neprepúšťa olej, aj keď ju používam denno-denne. Musím spomenúť, že pri jazde v náročnom teréne typu Ješted si bike vyžadoval pomerne časté doťahovanie skrutiek na ráme, prehadzovači, či kľukách = treba si to uvedomiť a nezabunúť ho priebežne kontrolovať. Je pravdou, že Stumpjumper FSR je kategorizovaný ako trail bike, takže na agresívne pretekárske enduro zaťaženie nie je práve stavaný. Na to má Specialized vo svojej ponuke model Enduro. Napriek tomu sa Stumpy s podobným typom zaťaženia (a trailov) vyrovnáva nadmieru dobre – aj to je možno dôvod prečo na ňom továrenský jazdec Specializedu, Curtis Keene jazdil EWS-ká. Zatiaľ som nič nezlikvidoval a žiaden komponent (až na dve planžety v tlmiči, ktoré „pošli“ po Ještedskom masakri) som nemusel vymieňať, čo je obdivuhodné. Dokonca aj kolesá Roval Traverse s výpletmi 24/28 špíc stále držia (aj keď tomu väčšina mechanikov nechce veriť).

Priznávam sa, že do SWAT systému som sa zamiloval. Jednou z najväčších vychytávok je integrovaný multikľúč schovaný nad tlmičom. Ľudia ako ja – teda tí, čo neustále niečo zabúdajú a strácajú, tak majú možnosť mať multikľúč pri každom jednom výjazde bez toho, aby naňho museli myslieť. Je totiž elegantne schovaný v ráme a spomeniete si naňho len vtedy, keď ho treba. Aj keď som tomu zo začiatku veľmi neveril, „SWAT Doors“ je vec, ktorú ocení každý biker. Ja tam bežne nosím pumpičku, náhradnú dušu, potrebné náradie, či proviant. Na tento úložný priestor som si zvykol do tej miery, že ruksak už nepoužívam ani počas pretekov. Všetko je parádne schované v ráme, nikde nič nezavadzia a keď treba, rýchlo sa ku všetkému dostanete. Je to akoby ste mali kombík, ale šoférovali ostrý hatchback. Skrátka užívateľsky parádna vec, za ktorú dávam konštruktérom v Spešlíku 10 jiťíkov (pre mladších zdvihnutých palcov).

Na Ještede som si všimol, že Stumpy má predsa len určité limity. Prijal by som o niečo dlhší predný trojuholník/hornú rámovú trubku, dlhší rázvor, položenejší hlavový uhol a kratší predstavec. Ako som však už spomenul vyššie, Stumpjumper FSR je primárne trailbike, takže je to skôr zbytočná výčitka. Vzhľadom na to, čo všetko bike reálne dokáže a znesie by ma to však ako jazdca rozhodne potešilo. Bike má za sebou polovicu sezóny a zatiaľ sa ukázal len vo veľmi dobrom svetle. Ako rám, tak komponenty zatiaľ vydržali všetko možné zaťaženie – uvidíme dokedy. Čaká ma ešte veľa natočených kilometrov na trailoch a sem-tam nejaké preteky. Som zvedavý, či na Stumpjumpri objavím nejaké zásadnejšie negatíva. Zatiaľ si totiž vyslúžil len chválu.

www.specialized.com

Aktuality

Včera 13:41 Detaily, špecifikácia a hmotnosť pretekárskeho špeciálu Jaroslava Kulhavého Superior XF 9.9 Team.

Jarda Kulhavý si myslel, že jeho bicykel váži pod 10 kg, ale v skutočnosti má o kilo viac.

Včera 13:00 Crankworx Rotorua odštartoval cez víkend zjazdovými pretekmi, ktoré vyhrali Eliana Hulsebosch a Lachlan Stevens-McNab.

Za nami sú úvodné preteky podujatia Cranwkorx Rotorua, ktoré sa koná na Novom Zélande. Ide o populárny festival, ktorý tento rok odštartoval zjazdovými pretekmi a v oboch hlavných kategóriách sa z víťazstva tešili domáci novozélandskí jazdci.

Včera 12:25 Slovenky Krahulcová a Števková skončili v prvej etape pretekov Cape Epic na 8. mieste.

Vo výsledkovej listine tak zopakovali svoj výsledok zo včerajšieho prológu. Víťazmi úvodnej 88 km dlhej etapy sa medzi ženami stali Anne Terpstra s Nicole Koller, zatiaľ čo v mužoch po napínavom šprinte etapu vyhrali Wout Alleman s Hansom Beckingom.

Včera 12:13 Lukáš Kubiš vybojoval v šprinte desiate miesto na slovinských pretekoch GP Istria.

Pódium obsadila trojica pretekárov z úniku, Marcin Budzinski, Max van der Meulen a Riccardo Zoidl. Kubiš sa zapojil do hromadného šprintu, v ktorom bol siedmy najrýchlejší, čo napokon stačilo na to, aby uzavrel najlepšiu desiatku.

Včera 10:33 Tadej Pogačar už dnes odštartuje na etapových pretekoch Okolo Katalánska.

Najväčšími favoritmi pre celkovú klasifikáciu sú Pogačar, Sepp Kuss, Aleksandr Vlasov, Ilan Van Wilder, Simon Yates a Egan Bernal.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu