Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Mondraker Summum RR 29

Jeden z najzábavnejších pretekárov na trhu.
Hodnotenie: 4/5
6 999
Biker
Test: Mondraker Summum RR 29

Naše hodnotenie

Výborne chodiace odpruženie a agilná geometria.

+PLUSY

  • Vďaka priamemu riadeniu je mimoriadne obratný
  • Odpruženie chodí veľmi kontrolovane
  • Plášte Michelin perfektne držia

-MÍNUSY

  • Krátky predstavec budete musieť odmontovať vždy, keď budete chcieť prifúknuť vidlicu

Mondraker Summum je stálica svetových pohárov už dlhé roky. Hoci vždy vyzeral veľmi podobne a používal stále systém odpruženia Zero, španielska značka ho postupne vylepšovala. Dnes má 29-palcové kolesá, 200 mm zdvihu a najmodernejším trendom zodpovedajúcu geometriu.

Rám

Systém odpruženia Zero patrí k tzv. twin link systémom s plávajúcim tlmičom – pevná zadná stavba je k prednému rámovému trojuholníku pripevnená pomocou dvoch krátkych vahadiel.

Na sezónu 2022 je v ponuke aj karbónový model, no tento hliníkový má totožnú geometriu. Kúpite ho v štyroch veľkostiach. Všetky používajú geometriu, ktorú Španieli nazývajú Forward.

Tá spočíva v dlhšom reachu a naopak, kratšom predstavci. Bike by tak mal byť minimálne teoreticky stabilnejší v rýchlosti, no zároveň dostatočne obratný v zákrutách. Testovacie M-ko malo 450 mm reach a nastaviteľný predstavec.

Nám bike viac sedel s dĺžkou 30 mm, hoci nastaviť sa dá aj o 5 mm kratšie. Hlavový uhol je veľmi strmý – 63,1°. Naopak, stred vo výške 354 mm je o celý centimeter vyššie ako na Specializede Demo. Na hliníkovom ráme je fixná 450 mm zadná stavba, na spomínanom karbónovom sa dá nastaviť o 10 mm dlhšie.

Kabeláž je vedená vnútrom a zadná stavba chránená pred mlátením reťaze, hoci zopár ťukancov na ráme sme predsa len našli. Na hlavovej trubke nám tiež chýbali nárazníky pre nohy vidlice.

Summum vždy patril k tým najľahším bikom na štartovej listine, no tento model je najťažší z celého testu* – váži 17,43 kg. Treba však povedať, že dvaja z troch konkurentov majú karbónový rám.

*Celý veľký test si môžete prečítať v magazíne Biker 7/2021.

Komponenty

Ako by ste na pretekársky orientovanom biku právom čakali, výbava je trafená naozaj dobre. Tak ako Saracen, aj tento Mondraker je osadený najvyššími verziami vidlice Fox 40 a tlmiča DHX2.

Pohon aj štvorpiestové brzdy sú z najvyššej zjazdovej sady Shimano Saint. Jediné komponenty vlastnej značky sú tu hlavové zloženie Onoff a predstavec.

Napríklad rajdy sú od Renthalu, rovnako ako gripy, sedlo a sedlovka SDG I-Beam a kolesá e*thirteen LG1 DH obuté do plášťov Michelin DH 34 nahodených už z výroby bez duší. Nič na biku si tak pred prvými pretekmi nevyžaduje výmenu.

Jazda

Keby radosť z jazdy vyhrávala preteky, s týmto bikom by ste dominovali. Napriek notoricky dlhej geometrii Forward, ktorou sa Mondraker preslávil, ide kombináciou reachu a predstavca o najkratší bike z tohto testu.

Predstavec je dokonca taký krátky, že ho budete musieť odmontovať, ak budete chcieť dofúknuť vidlicu. Práve vďaka priamemu riadeniu krátkeho kokpitu je však Summum mimoriadne agilný v zákrutách a pohotovo mení smer, kam si zmyslíte, a to aj napriek najdlhšej zadnej stavbe z celého testu.

Oceníte to najmä vo viacerých prudkých zákrutách za sebou. Napriek hyperaktívnemu ovládaniu však nikdy nepôsobí nervózne alebo nestabilne. Stopu krásne drží aj pri priamej paľbe cez rockgarden, kde sa väčšina z nás len drží a dúfa.

Perfektne tiež funguje odpruženie – má krásne poddajný začiatok, ktorý absorbuje malé nerovnosti a hlbšie vo zdvihu tuhne a poskytuje dostatočnú oporu na pumpovanie nerovností.

Viacero silných nárazov za sebou zadnú stavbu dokáže trochu rozhodiť, no stále ide o  mimoriadne rýchly bike. Na trhu však existujú aj biky, ktoré cez naozaj rozbité sekcie dokážu prejsť s väčšou autoritou.

Specialized nepôsobí tak agilne ako tento Mondraker. Živý charakter zároveň pomáha dobre maskovať vyššiu hmotnosť a valivý odpor hrubých a pomalých gúm. Ani tie však nedokázali ochrániť ráfiky e*thirteen pred množstvom preliačin. Na ich obranu treba povedať, že napriek tomu z nich neunikal vzduch.

Veľký test: Pretekárske zjazďáky

Tieto monoposty sú navrhnuté na čo najrýchlejšie uberanie z výškových metrov. Otestovali sme štyri z najikonickejších mien známych z tratí svetových pohárov v zjazde.

Kedysi boli v podstate len dve disciplíny mountainbikingu – cross country a zjazd. Jedna skupina bikov bola navrhnutá na jazdu do kopca, druhá z kopca. Postupom času však vzniklo množstvo kategórií bikov niekde medzi, ktoré dokážu do kopca stúpať takmer tak dobre ako XC-čka a zjazdovať takmer tak dobre ako zjazďáky. Plnokrvné zjazdové bicykle sa tak stali samostatnou a primárne pretekárskou kategóriou s vysoko špecializovaným zameraním.

Celý článok si prečítate v magazíne Biker, vydanie 7/2021

Magazín Biker si môžete kúpiť vo vašich novinových stánkoch.

Pridajte sa k predplatiteľom

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

20.04.2024 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu