Biker.sk

ANTIBAKTERIÁLNY SPREJ K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 15,90€!
Inzercia

Návod: 7 tipov na základný servis, ktorý zvládnete aj doma

Čo potrebujete skontrolovať, aby váš bicykel mohol opäť bezpečne vyraziť na cesty?
Biker

Do servisu sa nedá dostať? Pustite sa do toho sami.

1. Rám musí dobre držať

Začnime tým najjednoduchším. Prezrite a prehmatajte celý rám vášho miláčika, skontrolujte hlavne zvárané spoje, či nie je niekde vážnejšia prasklina. Podoťahujte všetky skrutky, namažte miesta, ktoré si pýtajú olej.

2. Kolesá sa krútia bez zadrhávania

Skontrolujte plášte pneumatík a ráfik a posúďte opotrebovanosť. Pozrite sa lepšie na vycentrovanie kolies – na to vám dobre poslúži eskapáska, ktorú pripevníte na rám, kúsok necháte trčať smerom ku kolesu a to roztočíte.

Ak sa koleso stále rovnako a v rovnakej vzdialenosti dotýka pásky, je to v poriadku. Ak nie, možno budete potrebovať odborníka. Skontrolujte a očistite reťaz, namažte jej vnútornú časť, prípadne ju celú vymeňte. Pozor, ozubené kolieska nemažte.

Skúste koleso trošku odtiahnuť od rámu, aby ste zistili, či pri tomto pohybe niečo necvaká, či je táto časť dobre nastavená a nie je príliš voľná. No a samozrejme, nakoniec už len dobre dofúkať kolesá podľa informácií na plášti a narovnať blatníky či nosič.

3. Brzdám nič nebráni v brzdení

Skontrolujte brzdové doštičky, v ktorých sa mohol usadiť piesok a brzdové kotúče, ktoré môžu byť pokrivené. Všetko zanesené treba vyčistiť, pokrivené vyrovnať.

Možno nájdete aj časti, s ktorými sa budete musieť rozlúčiť a vymeniť ich za nové.  Ak máte ráfikové brzdy, dôkladne skontrolujte, či je vzdialenosť čeľustí od ráfika zhruba rovnaká a aký je stav gumených plošiek čeľustí. Príliš opotrebované vymeňte.

4. Riadenie a radenie

Skontrolujte, či je os predného kolesa kolmo na riadidlá a skontrolujte stav rúčok a ich vrchnú gumu (grip). Ak sa pretáča alebo je príliš zničená, bolo by dobré ju vymeniť. Riadidlá podľa potreby dotiahnite, prípadne si pre lepšie pohodlie nastavte správnu výšku.

Podoťahujte všetky skrutky na radení a skontrolujte lanká. Ak vám radenie preskakuje, skontrolujte páčky na riadidlách a „prehadzovačky“. Problémom môže byť aj upevnenie pätky na ráme. Správne nastavenie radenia môže byť výzvou aj pre skúseného domáceho majstra, preto ak si na to netrúfate, vyhľadajte radšej pomoc odborníka.

5. Pružnosť je dôležitá

Dobre si prehliadnite všetky odpružené časti. Vidlica môže byť doškriabaná a zanesená, mohli sa tiež poškodiť tesnenia, ktoré bude treba vymeniť. Prípadne vymeňte aj olej v spodnej časti vidlice a v tlmiči. Myslite na to, že reťaz a vidlica si žiadajú iný typ oleja.

6. Aby sa vám dobre sedelo

Možno bude sedlo vášho bicykla miestom, na ktorom vaše pozadie v najbližších mesiacoch strávi veľa času, takže je potrebné, aby bolo pohodlné. Jasné, že spočiatku to pre vás bude zase nový pocit, ale určite si zvyknete, tak ako predtým. Ak nie, možno je potrebné nové sedlo. Inak to staré treba dobre nastaviť.

7. Svetlo na začiatku a na konci tmavej cesty

Určite nezabudnite skontrolovať svetlá, vymeniť baterky a doplniť odrazky. Myslite na to, že byť videný je nemenej dôležité ako mať dobre vyladený bicykel. Ak nie ste si niečím istý, pokojne sa poraďte v profesionálnom servise.

Veríme, že ste strávili príjemný, sústredený, hoci náročný čas pri kontrole vášho obľúbeného dopravného prostriedku. Teraz už ostáva len dobre si pozrieť  trasu a myslieť aj na pitný režim. Napríklad s Extra sviežim radlerom grep od Zlatého Bažanta (0,0%). Jazdite s chuťou a bezpečne!

Vaše komentáre

Zavrieť reklamu