Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Helmy

Test: Fullface helma Endura MT500

229,99
Biker
Test: Fullface helma Endura MT500

Text: Ivana Budajová

Hodnotenie

Prilba je ideálna pre všetkých, ktorí začínajú jazdiť na trailoch, chcú posúvať svoje hranice v teréne, naučiť sa skákať a cítiť sa pritom bezpečne. Rovnako ju ocenia aj jazdci na ednuro pretekoch, pretože je taká vzdušná a ľahká, že ju počas výšľapu na hlave nie je cítiť.

Je prosto pre všetkých, ktorí si uvedomujú, že jej cena 229,99 eur ani zďaleka nedosahuje výšku poplatkov u zubára spojených s bolestivým ošetrením po zranení.

Na bezpečnosti a pohodlí sa rozhodne nevypláca šetriť, preto si vyberte zo štyroch farebných kombinácií takú, ktorá vám najlepšie ladí s bikom, zvoľte si správnu veľkosť a kúpu MT500 nebudete ľutovať.

Upínacie koliesko.

Nízka hmotnosť.

Dobre vetrá.

Pevný šilt nedovoľuje nosiť okuliare na čele.

Remienok pod bradou trochu tlačí do krku, ale to záleží od tvaru hlavy/brady a podobne. Po jeho uvoľnení to už bolo lepšie.

www.endurasport.com

Množstvo enduro nadšencov a milovníkov jazdenia na pumptrackoch či v bikeparkoch prechádza v ostatných rokoch z klasických, alebo ak chcete polovičných, MTB prilieb na integrálne.

Množstvo výrobcov na tento zvýšený dopyt reaguje ponukou ľahkých a dobre odvetraných fullface heliem, ktoré poskytujú dostatočnú ochranu hlavy aj čeľuste a zároveň sú príjemné na nosenie aj počas šliapania do kopca. Endura, notoricky známa značka vari najpopulárnejšieho cyklistického oblečenia, je jedným z výrobcov, ktorý nezaspal na vavrínoch a ponúka skvelú integrálnu prilbu MT500.

Nízka hmotnosť

Už keď sme od kuriéra prevzali zásielku, ako prvá nás zaujala práve nízka hmotnosť balíka. Po vybalení zo škatule sme dali helmu s veľkosťou M – L s osadenými hrubšími tvárovými vankúšikmi (9 gramov/kus) okamžite na váhu a na displeji zasvietil údaj, ktorý sedí s hmotnosťou udávanou na stránke výrobcu – 640 g.

Helma je naozaj ľahká, čo bolo citeľné nielen pri držaní v rukách, ale najmä počas jazdenia. Správnejšie by bolo tvrdiť, že sme ju vlastne na hlave ani necítili, takže preťažený či stuhnutý krk vám po celom dni na trailoch nehrozí. Ak ste doteraz práve kvôli hmotnosti váhali, či si integrálu zaobstarať, tak tento dôvod si určite zo zoznamu pre a proti vyškrtnite.

V balení nájdete aj praktický obal, ktorý sa dá nosiť na chrbte ako textilný batoh.
Výplň vetracích otvorov

Druhá vec, ktorá nás zaujala už na pohľad, bol materiál výplne vetracích otvorov Koroyd®, ktorý vyzerá ako krátke slamky na pitie uložené jedna vedľa druhej a zlepené do tvaru včelích plástov.

Pôvodne sme predpokladali, že budú skôrgumové/silikónové, ale v skutočnosti sú z pevného, tvrdého plastu. Aj vďaka nim sa Endure podarilo výrazne znížiť hmotnosť celej prilby. Vetracie otvory sú v podstate vyplnené, čiže vám cez ne nevletia hmyz, skalky ani kusy hliny či blata, ale zároveň zostávajú maximálne priedušné.

Prilba je ideálna pre všetkých, ktorí začínajú jazdiť na trailoch, chcú posúvať svoje hranice v teréne, naučiť sa skákať a cítiť sa pritom bezpečne.
Bezpečnostný certifikát

MT500 je vďaka vetracím otvorom s technológiou Koroyd® a nižšej hmotnosti akousi ľahšou a pohodlnejšou alternatívou ku klasickej, veľkej, ťažšej DH integrále. Ak pri týchto slovách váhate kvôli otázke bezpečnosti, nedajte sa zmiasť, pretože MT500 je prilba certifikovaná na DH a to podľa CE štandardov EN1078:2012 + 1 A1:2012, ASTM F1952.

Veľkosť a usadenie na hlave

MT500 je dostupná v troch veľkostiach: S/M 51 – 56 cm, M/L 55 – 59 cm a L/XL 58 – 63 cm. Na integrále bez odnímateľnej prednej časti je prekvapivé, že má klasický upínací mechanizmus, teda zadné koliesko na doťahovanie.

Je skvelé, že si jeho dotiahnutím môžete prilbu upevniť naozaj presne na svoj tvar hlavy. Nielenže teda drží pevne a nehýbe sa, ale po uvoľnení mechanizmu sa jednoduchšie nasadzuje a sníma.

Celý mechanizmus s doťahovacím kolieskom si navyše môžete vo vnútri prilby zacvaknúť až do ôsmich polôh – nad ušami máte na výber z dvoch „dierok“ a na temene až zo štyroch.

Na integrále bez odnímateľnej prednej časti je sklvelé, že má koliesko na doťahovanie, ktorým môžete prilbu upevniť naozaj presne na svoj tvar hlavy.

K pohodlnému usadeniu prilby v oblasti čeľuste prispievajú aj dva páry vankúšikov s rôznou hrúbkou, ktoré sú v balení. Tie si do nej nalepíte pomocou suchých zipsov. Testovať helmu je podobné ako testovať sedlo, každému vyhovuje niečo iné a výsledný pocit je vždy závislý od telesných proporcií jazdca.

Je to tak aj s prilbami a keďže má každý inú hlavu, tá istá prilba môže perfektne sedieť jednému bikerovi, no druhému práve naopak. MT500 nám v zásade v ničom nevadila, veľkosť M – L bola na hlave s obvodom 58 cm pohodlná, jednoducho sa nasadzovala a s hrubšími vankúšikmi sedela super.

Možno by sme prijali trošku hrubšie výstelky na čele a lepší chránič remienka pod bradou, aby bol na pokožke krku pohodlnejší. Remienok je síce z mäkkého materiálu pripomínajúceho bavlnu, ale po zapnutí pracky je dosť našikmo, pretože z prilby ide až
z oblasti okolo ucha, takže sa vám v podstate oprie o krk, nie o bradu.

Oceňujeme pracku Fidlock, ktorá sa vďaka magnetu zapína takmer sama a ani v rukaviciach sme s tým nemali najmenší problém.
Testovacia jazda

Všetko, čo sa nám doma na helme nezdalo, sa počas prvej testovacej jazdy stratilo. Testovali sme ju v bikeparku na Košútke aj na trailoch, kde sa nahor šliape na biku a ani remienok ani peny na čele sme po prvej jazde už necítili.

Hneď na úvod musíme povedať, že helma je naozaj vzdušná a aj keď vám na hlavu pečie jarné slnko, nemáte pocit, že sa v nej varíte. Oceňujeme pracku Fidlock, ktorá sa vďaka magnetu zapína takmer sama a ani v rukaviciach sme s tým nemali najmenší problém.

Na straničky dioptrických okuliarov je dostatok miesta, takže ak nosíte zjazdové okuliare OTG alebo počas výšľapov na endure klasické slnečné, budete spokojní. Keď sme vymenili „malé“ okuliare za zjazdové, nevšimli sme si, že by prilba ich pohodlnému noseniu nejako bránila.

Vetracie otvory sú vyplnené materiálom Koroyd®, čiže vám cez ne nevletia hmyz, skalky ani kusy hliny či blata, ale zároveň zostávajú maximálne priedušné.

Naopak, otvor v tvárovej časti je dostatočne štedrý na to, aby sa doňno zmestili aj relatívne veľké okuliare. Jedinou nevýhodou je, že si ich po jazde, napríklad počas vývozu vlekom, nemáte ako „odložiť“ na čelo, pretože šilt prilby nie je vyklápací.

Vo výhľade však vôbec nebráni a ani periférne sme ho počas jazdenia na trailoch neregistrovali. Chránič brady necháva pred ústami dosť miesta a nebráni napiť sa počas výšľapu z hadičky vodného vaku, ani si rukou utrieť nos. Prilbu sme našťastie neotestovali na to, na čo je určená, teda ochranu hlavy pred následkami pádu.

Na straničky dioptrických okuliarov je dostatok miesta, takže ak nosíte zjazdové okuliare OTG alebo počas výšľapov na endure klasické slnečné, budete spokojní.

 

 

 

Vaše komentáre

Aktuality

17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu