UCI zakazuje aero polohu v zjazde i predlaktia na riadidlách

A máme tu ďalší zákaz od Medzinárodnej cyklistickej únie. Po zákaze polohy „super-tuck“ (jazdec sa položí na vrchnú trubku rámu), ktorú používali pretekári v zjazdoch, prichádza aj zákaz jazdy s položenými predlaktiami na riadidlách.
Túto polohu používali často jazdci v únikoch či domestiokovia, ktorí ťahali pelotón.
UCI preto vo svojich pravidlách presne definovalo polohu, v ktorej majú pretekári jazdiť: „Jazdci musia byť v štandardnej polohe definovanej článkom 1.3.008. Sedenie na vrchnej rámovej trubke je zakázané. Okrem toho je zakázané opierať sa o riadidlá predlaktiami s výnimkou časoviek.“
V článku 1.3.008 sa píše: „Jazdec by mal zotrvať v normálnej polohe na bicykli v sede. Táto poloha znamená, že môže využívať nasledovné poporné body: nohy na pedáloch, ruky na riadidlách a sedenie na sedle.“
Aero polohy využíval často aj Peter Sagan
V tejto polohe sme videli mnohokrát Petra Sagana pri jeho víťazstvách. Napríklad pri jeho víťazstve Majstrovstiev sveta 2015 v Richmonde, pri 13-kilometrovom víťaznom sólo úniku na monumente Okolo Flámska i pri jeho poslednej výhre v 10. etape na Giro d’Italia.
Tento krok je od UCI veľmi smutným rozhodnutím, avšak dá sa predpokladať, že pretekári budú toto pravidlo porušovať, ak bude výstrahou iba peňažná pokuta.
Z nových pravidiel UCI si uťahuje aj Chris Froome, ktorý na Twitteri napísal: „Ďalej zakážu pozeranie sa na predstavec a vystrčené lakte.“
Next they’ll be banning stem watching and elbows sticking out… 🤡🙈😂 pic.twitter.com/6iOyNXbwbL
— Chris Froome (@chrisfroome) February 5, 2021
Okrem zákazu aero polôh na bicykli sprísnila UCI ja trest za odhadzovanie fliaš či odpadu mimo na to určených zón. Jazdci môžu byť potrestaný peňažnou pokutou, odčítaním času či strhnutím bodov.
V etapových pretekoch môže byť takéto zahadzovanie odpadu potrestané až 30-sekundovou penalizáciou, ak sa to zopakuje, tak 2-minútovou penalizáciou a v treťom prípade by došlo k diskvalifikácii.
Pravidlá začnú platiť od 1. apríla 2021.
Pretekári protestujú
Jazdci sa už začali ozývať, že nové zmeny v pravidlách sa im veľmi nepáčia a dá sa očakávať, že budú protestivať aj proti prísnym trestom za odhadzovanie odpadu.
Jazdec tímu Deceuninck-QuickStep úprimne napísal: „My sami sa rozhodneme, ako budeme jazdiť a zjazdovať. V UCI by sa mali skôr ubezpečiť, že všetko, čo je v ich zodpovednosti, je v poriadku.“
Doposiaľ zahadzovali jazdci prázdne fľaše v miestach, kde boli fanúšikovia a vyhadzovali odpad za zónami, kde si preberali jedlo. Organizátori pretekov budú musieť zvýšiť počet odpadových zón na každých 30-40 km trate so záverečnou odpadovou zónou pred cieľom.
Jediná rozumná vec, ktorú UCI zaviedla sú ochranné bariéry v záverečných 300m pretekov a 100m za cieľom. Jazdci si požadovali lepšie bariéry a zvýšenú bezpečnosť po hrozivom páde Fabia Jakobsena v roku 2020 na pretekoch Okolo Poľska.
Presné štandardy pre ochranné bariéry budú presne stanovéné reguláciami až v sezóne 2022. UCI zrušila ľahké plastové bariéry a potvrdila, že si budú dávať obzvlášť pozor na záverečné stovky metrov, najmä pri pretekoch, ktoré sa končia hromadnými šprintami.
Vaše komentáre