Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Stumpjumper FSR Expert 650B UPDATE II

Sezóna sa nekompromisne blíži ku svojmu koncu a s ňou aj dlhodobý test Stumpyho. V predošlých dieloch tohto testovacieho seriálu som sa venoval jeho silným a slabým stránkam. Zároveň som zisťoval aký terén/typ trailov mu sedí najviac a kde sa dá naplno využiť jeho potenciál. V druhej časti sezóny som sa teda rozhodol, že Stumpjumer dostanem mimo jeho komfortnej zóny.
Hodnotenie: 4.5/5
2 799
Biker

Na doraz
Znamená to asi toľko, že okrem enduro pretekov som na ňom jazdil aj tratiach/miestach kde dostáva „malý“ bicykel viac ako zabrať. Len pre príklad – bikepark Malinô brdo, zjazdová trať na Kubínskej holi, bikepark Košútka, kde majú famóznu DH trať (na ktorej sa myslím išlo aj jedno z kôl SPDH), či trate v rakúskom Saalbachu. „X-lajna“ bola nesmierne výživná, najmä keď sa snažíte naháňať s chalanmi na zjazďákoch… Samozrejmosťou je jazdenie v Kálnici, kde som Stumpyho na veľkých skokoch učil lietať a bikovačky na trailoch po celom Slovensku. Takéto počínanie si vyžadovalo jednu malú zmenu, resp. úpravu – vidlicu (presnejšie jej patrónu) sme so Šmerďom (www.susp-clinic.sk) upravili na zdvih 160 mm – oproti 15 centimetrom, ktorými je štandardne vybavená. Obával som sa, že táto úprava zmení jazdné vlastnosti biku (keďže trochu mení geometriu), no bol som veľmi príjemne prekvapený. Centimeter naviac vpredu na náročných tratiach pomohol a okrem toho o niečo položil hlavový uhol a mierne bike vpredu natiahol, čo mu najmä v strminách a obzvlášť rozbitých úsekoch citeľne pomohlo. Biku však zostal veľmi hravý prejav a rýchla akcelerácia – pre mňa osobne win-win setup, osadenie „stošestedesiatky“ môžem iba odporučiť. Okrem toho som konečne nahodil 50 mm predstavec, čo malo za následok výrazne lepšie a presnejšie ovládanie ako v prípade normálne osádzanej 60-ky s pomerne výrazným rise-om. Žiadne iné zmeny neboli nutné.

Do voza aj do koča

Stumpjumper FSR má niekoľko vlastností, ktoré sa počas tesovania naplno ukázali. Prvou z nich je to, ako dobre sa na biku šliape do pedálov. To je samozrejme dané geometriou, hmotnosťou rámu, aj komponentami. Spočiatku som mal pocit, že geometria by mohla byť zvolená o niečo agresívnejšie, no teraz musím uznať, že by som ju nijak výrazne nemenil. Krátka zadná stavba, vynikajúci prenos energeie zášlapov do pedálov a takmer ideálne zvolený posed majú totiž za následok, že aj ja, (čo jazdím 90% času na voľnákoch) som dokázal ísť do stúpaní výrazne rýchlejšie ako som zvykol. Zlepšovať PR-ka (presonal records) na segmentoch do kopca totiž rozhodne nepatrí medzi moje silné stránky. Preto som sa rozhodol požičať bike aj niekoľkým ďalším bikerom v mojom okolí – títo moju ponuku okamžite prijali, kto by predsa nechcel vyskúšať novú hračku, že áno… Všetci potvrdili, že vzhľadom na to, že Stumpy má pod zadkom 150 mm zvdihu, do kopca pripomína skôr bike s nižším zdvihom. Pochvala pre Specialized.

SWAT doors, držiak na fľašku, a rám ktorý nevydáva zvuky ani za blata, po umývaní, pri brzdení, či nakladačkách na trailoch.

Ďalšou vecou, ktorú nemôžem opomenúť je SWAT systém. Na ten som si zvykol až do tej miery, že mi na každom ďalšom biku chýbal. Všetky veci máte pekne pokope na biku. Vypichnem odkladací priestor v ráme na dušu/pumpu, rýchlospojku reťaze skrytú v hlaváku, pevný držiak fľaše a samozrejme integrovaný multikľúč. Nič viac totiž na bežné jazdenie neprotrebujete. Odpadá tak nutnosť nosiť veci vo vreckách/batohu a najmä nutnosť myslieť pred jazdou na všetko potrebné. Skrátka vezmete bike z garáže a idete jazdiť. Praktické, jednoduché, spoľahlivé a užívateľsky bezproblémové. Pre mňa osobne skvelá vychytávka, ktorú som ocenil stále viac, napriek tomu, že som bol spočiaktu pomerne skeptický.

Viac ako trail bike
Ako som už viackrát povedal, najväčším prekvapením bol prejav biku pri agresívnej jazde na trailoch, DH tratiach, či enduro „stejdžoch“. Stumpjumper FSR je nesmierne konštrukčne pevný rám – predný trojuholník ostáva tuhý aj pri nápore a „páčení“ do širokých rajdov, vďaka čomu je ovládanie vynikajúce – bike dostanete presne do tej stopy, do ktorej chcete. Mnohé karbónové rámy majú s týmto problém – ak sú totiž ľahké, zväčša sú dosť poddajné práve v oblasti hlaváku. Hliníková zadná stavba taktiež nesklamala. Je krátka, dokonca extrémne (420 mm), takže bike je obratný, ľahko ide do manuálu a do vzduchu ide akoby bez pomoci. Práve obskakovanie prekážok a vôbec skákanie všetkého, čo na trailoch nájdete je na Stumpym doslova návykové. Bike je predvídateľný, nekope na predok, ani „do sviečky“ a nebojí sa ani väčších skokov (nad 8 metrov).Je možné, že ak radšej stojíte nad stredom biku a radi odtrhávate zadné koleso do driftov, krátka zadná stavba vám nebude vyhovovať až do takej miery, no ja som si zvykol pomerne rýchlo a teraz, ku koncu sezóny môžem povedať, že už by som dlhú zadnú stavbu na trailbiku nechcel. Napriek tomu, že zadná stavba nemá výstuhu, nezaznamenal som, že by sa krútila, čo sa zvykne pri mojej hmotnosti a štýle jazdenia okamžite prejaviť.

Predčasné ukončenie
Napriek tomu, že vonku panujú ideálne podmienky (dokonca lepšie ako počas augusta) na jazdenie a ja som dúfal, že stihnem ešte Schladming a zopár enduro pretekov v Čechách, test som musel predčasne ukončiť. Pri jednom z výjazdov sa mi stala osudnou povestná „posledná jazda“ v DEMA bikeparku v Kálnici. Jazdilo sa super, no posúvanie limitov a okresávanie sekúnd si vybralo svoju daň. Zahral som si pin-ball medzi stromami, vyletel z biku a dopadol na zvrtnutý členok. Výsledkom je trieštivá zlomenina členkovej kosti a dlhé mesiace rekonvalescencie. Bike teda musím vrátiť o niečo skôr ako som mal v pôvodnom pláne. A rovno môžem povedať, že mi bude chýbať. Tých 5 mesiacov takmer každodenného jazdenia ma o jeho kvalitách dokázalo presvedčiť, takže vracať ho budem s ťažkým srdcom.

Verdikt

Specialized Stumpjumper FSR Expert bol veľmi pozitívnym prekvapením. Spája v sebe toho veľa z „oboch“ svetov. Ak radi jazdíte na trailoch, 150/150 mm vám absolútne postačí, pričom sa nebudete trápiť ani do náročných stúpaní – bicykel výborne akceleruje, drží si rýchlosť a poskytuje jazdcovi pohodlný posed. Aj keď sa jedná o trail bike, znesie poriadnu záťaž úrovne rozbitých DH tratí. Samozrejme pri podobnom jazdení musíte počítať s tým, že všetky komponenty budú odchádzať rýchlejšie ako pri bežnom trailovom jazdení. Tu treba pochváliť samotný rám. Okrem dobre zvolenej geošky je totiž skutočne ľahký a pevný. Za túto kombináciu sa však platí a to nielen v prípade Specializedu, ale u každého jedného výrobcu – cena biku potom nie je až takým prekvapením. Od Spešlu sme očakávali na novom Stumpjumperi FSR najmä dve veci – geometriu špeciálne upravenú pre rozmer kolies 650B a (oproti modelu 2015) kratšiu zadnú stavbu. Splnili obe „požiadavky“ a pridali systém SWAT Door, ktorý sa ukázal užívateľsky veľmi praktický. Bike fungoval počas celého testu bezchybne a osadené komponenty vydržali aj poriadne tvrdé zaobchádzanie. Vymenil som len kokpit – mám to rád krátke a široké, nie dlhé a úzke. Tu však ide o osobnú preferenciu každého jazdca. Nič iné počas testu „neodišlo“, čo o kvalite osadenej výbavy hovorí samé za seba. Stumpjumper FSR kúpite aj v 29″ verzii, postavený na plusových plášťoch s označením 6Fattie a taktiež v ženskom variante s názvom Rhyme. Vyberiete si teda presne podľa predstáv a jazdeckého štýlu. Ja môžem Stumpjumper FSR Expert 650B iba odporučiť, bola to s ním (aj keď skrátená) vynikajúca sezóna.

 www.specialized.com

Aktuality

17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

Včera 10:46 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

Včera 10:30 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Včera 09:19 Haley Batten a Simon Andreassen vyhrali preteky svetového pohára XCO v brazílskej Araxá (+galéria).

Američanka Haley Batten zaznamenala perfektný víkend, keď sa jej po sobotných pretekov v Short Tracku (XCC) podarilo zvíťaziť aj v disciplíne Cross-Country Olympic (XCO) a víťazku prvého kola Jenny Rissveds zdolala po ich vzájomnom súboji plnom útokov v poslednom kole. Medzi mužmi bol najrýchlejším Simon Andreassen, ktorý využil mechanický problém Victora Koretzkyho, ktorého v záverečnom šprinte porazil.

21.04.2024 Tadej Pogačar vyhral Liège-Bastogne-Liège po 35 km sóle. Van der Poel vybojoval v šprinte tretie miesto.

Pogačar zaútočil v stúpaní Côte de La Redoute, na jeho zrýchlenie nedokázal nikto zareagovať a svoje sólo dotiahol úspešne až do cieľa. Druhý finišoval Romain Bardet, ktorý sa oddelil z vedúcej skupiny a 14 km pred cieľom a v šprinte o tretie miesto bol najrýchlejší Mathieu van der Poel.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu