Test: E-bike Merida eOne-Forty 9000 (29/27,5“)
Ak vám náhodou napadlo, že eOne-Forty vyzerá takmer na nerozoznanie od modelu eOne-Sixty s vyšším zdvihom, máte plusový bod. Ide totiž o totožný rám, rozdielne je len osadenie. Dá sa však jedna geometria použiť na enduro aj na trailbike?
Rám
Zatiaľ čo samotné rozmery rámu sú identické, rozdielne je jeho osadenie. Tlmič má kratší chod a vidlica taktiež. Zadná stavba má zdvih 133 mm a hlavový aj sedlový uhol je o niečo strmší v súlade s trailovým použitím. Takouto zmenou však narastá aj reach, a to Meride po chuti nebolo.
Riešením bolo použiť na danú veľkosť vždy o číslo menší rám. Stratené miesto pre jazdca kompenzuje trochu dlhší 50mm predstavec. V praxi to všetko znamená tieto čísla: 66,5-stupňový hlavový uhol, 76,5-stupňový efektívny sedlový uhol a reach, ktorý s každou veľkosťou narastie o 20 mm. Na Najväčšom XXL-ku je to 489,5 mm. Zadná stavba je kompaktne krátka, má len 439,5 mm.
Kým zadná stavba je z hliníka, predný rámový trojuholník je z karbónu. Bike vpred poháňa motor Shimano STEPS E8000 so štandardnou 504Wh batériou.
Zaujímavé sú tu „žiabre“ za hlavovou trubkou nazvané Thermo Gate, ktoré prispievajú k chladeniu motora a zároveň slúžia ako vstupný port pre vnútorne vedenú kabeláž. Predné koleso je 29-palcové a zadné 27,5-palcové, čo je kombinácia, ktorú viac vidieť u enduro než trailbikov.
Komponenty
Sada Shimano Deore XT s 12 prevodmi a štvorpiestovými enduro brzdami s 200mm kotúčmi tvorí hlavnú časť výbavy tohto top modelu v ponuke. Kolesá DT Swiss sú obuté do plášťov Maxxis s kordom EXO.
Zosilnený kord EXO+, žiaľ, dostanete len na eOne-Sixty s väčším zdvihom. Nedostanete ani tlmič s expanzkou, ale klasický inline model Fox DPS. Vpredu je osadená 140mm vidlica DT Swiss a zvyšok výbavy je pod značkou Merida.
Jazda
Najviac doma sa tento bike cíti na vlniacich sa a plynulých trailoch. Vďaka konzervatívnemu hlavovému uhlu a krátkej zadnej stavbe je dostatočne obratný v zákrutách. Motor od Shimana má pekne plynulý nástup, funguje intuitívne a má dostatok výkonu.
Možno je o trochu hlučnejší než ostatné, no vyváži to absenciou iných iritujúcich múch, ktoré neobchádzajú niektoré agregáty od konkurencie. Batéria má štandardných 504 Wh, ktorá väčšine ľudí postačí, no biku by kvôli trailovému charakteru predsa len svedčil aj model, kde je osadená väčšia.
Merida, našťastie, ponúka možnosť dokúpiť si druhú spolu s ruksakom EVOC, do ktorej sa perfektne vojde.Ak bike zoberiete na rozbitejšie traily, čoskoro narazíte na jeho limity. Zadné odpruženie síce ponúka dobrú oporu a vidlica sa dokáže vysporiadať s malými nerovnosťami, no keď ide do tuhého, začne nárazy vracať späť. Najlepšie teda urobíte, keď sa budete držať na menej náročných trailoch.
Na dnešné pomery je reach krátky. Na zjazdoch to síce až tak nevadí, keďže hmotnosť motora a batérie má prirodzený stabilizačný efekt, no odporúčame vám zvážiť o číslo väčšiu veľkosť – ak vám to, samozrejme, dĺžka sedlovej trubky dovolí.
Ak by sme teda mali eOne-Forty opísať jediným slovom, bolo by to pohodlie. Pohodlie pri nabiehaní kilometrov po nenáročných trailoch. Ak však chcete dať biku trochu do tela, odporúčame vám siahnuť po jeho väčšom bratovi.www.merida.skHodnotenieTrailový e-bike, ktorý preferuje nenáročné traily a pohodovú jazdu.
Špecifikácia
- Rám karbónový predok, hliníkový zadok, 133 mm
- Vidlica DT Swiss F 535. 140 mm
- Tlmič Fox Float DPS Performance Elite
- Pohon motor Shimano STEPS E8000 s 504 Wh batériou, Shimano Deore XT/SLX (1×12)
- Kolesá DT Swiss HX 1501 Spline ONE 30, plášte Maxxis Minion DHF 3C EXO TR 29 x 2,5 vpredu a DHR II 27,5 x 2,6 vzadu
- Brzdy Shimano Deore XT M8020 (200/200 mm)
- Riadítka/predstavec Merida Expert eTR 780 mm/Merida Expert eTR 50 mm
- Sedlovka/sedlo Merida Expert TR teleskopická 170 mm/Merida Expert CC
- Hmotnosť 22,01 kg (XL, bez pedálov)
Vaše komentáre