Test: SRAM Force eTap AXS
Plusy: Presné, tiché a jednoduché ranenie; žiadne káble navyše
Mínusy: Častejšie dobíjanie batérií; Väčšia hmotnosť
SRAM predstavil minulý rok úplne nové bezdrôtové radenie Force eTap AXS. Ide o cenovo najdostupnejšie bezdrôtové radenie na trhu, ktoré je na rovnakej úrovni ako Ultegra Di2 od Shimana.
V podstate ide o kópiu najvyššieho modelu cestného radenia Red eTap AXS, avšak jednotlivé komponenty sú vyrobené z lacnejších materiálov, čoho výsledkom je aj vyššia hmotnosť. Vo všetkom ostatnom ide v zásade o rovnaké radenie.
SRAM Force eTap AXS som mal možnosť testovať na bicykli Cube Agree C:62 SLT, ktorý je osadený verziou s prevodníkmi 48×35 a 170 mm kľukami. Kazeta má rozsah 10-33 zubov, hydraulické brzdy majú kotúče o veľkosti 160 mm. Rozsah kazety sa síce môže zdať netradičný, ale v konečnom dôsledku je pomer prevodov vykompenzovaný 12 prevodmi na kazete.
Páky bezdrôtového radenia Force sú v ruke citeľne mohutnejšie ako pri elektrike od Shimana. Na väčšie páky som si však zvykol bez akéhokoľvek problému a pravdupovediac boli pre mňa omnoho pohodlnejšie ako menšie Shimano páky.
Ovládanie radenia je také jednoduché, že jednoduchšie už asi ani nemôže byť. Každá páka má iba jedno tlačítko – vľavo si radíte na ľahšie prevody, vpravo na ťažšie a ak stlačíte obe naraz, meníte prevodníky. Radenie prehadzovačky i prešmyku reaguje po stlačení veľmi rýchlo a radí presne. Ak chcete radiť viac prevodov naraz, stačí páčku podržať.
SRAM má k svojim elektronickým radeniam aj mobilnú aplikáciu, ktorá je veľmi užitočná a radenie si môžete veľmi jednoducho personalizovať.
V aplikácii si môžete nastaviť, čo bude ktoré tlačítko robiť. Môžete si tiež zapnúť / vypnúť dva módy asistencie radenia – 1. sekvenčné plne automatické radenie, pri ktorom iba radíte hore alebo dole a preradenie na prevodníkoch sa deje automaticky a 2. kompenzačné radenie pre plynulejší prechod, pri ktorom vám pri radení na iný prevodník automaticky preradí jeden alebo dva prevody na kazete. Ja som využíval primárne kompenzačné radenie, ktoré funguje skvele a hlavne rýchlo.
Na vnútornej strane páky sú malé tlačidlá pre malé dolaďovanie radenia. Mikronastavenia v podobe posúvania prehadzovača sa robia jednoducho, počas jazdy, stlačením vnútorného tlačidla a hlavného tlačidla radenia naraz (na jednej páke), čím sa posunie prehadzovač o desatiny milimetra.
Na pákach sa dá tiež veľmi jednoducho nastaviť aj ich vzdialenosť od riadidiel, čo určite ocenia všetci s kratšími prstami.
Jediné, na čo si treba dávať pozor, sú batérie, keďže sú v bicykli dohromady štyri – v oboch páčkach, na prešmyku aj prehadzovačke. Baterky v prešmyku a prehadzovačke vydržia priližne 20 hodín jazdenia, avšak záleží to od štýlu jazdenia i počasia.
Batéria sa kontroluje stlačením tlačidla daného komponentu, avšak stav všetkých batérií naraz si jednoduchšie skontrolujte v aplikácii.
Vaše komentáre