Test: Specialized S-Works Enduro 29
Verdikt: Neuveriteľne schopný bike do toho najnáročnejšieho terénu, no odporúčame vám siahnuť po nižšom modeli
Plusy
- Vynikajúca moderná geometria, ktorá dodáva more sebavedomia
- Mimoriadne poddajné odpruženie žehliace nerovnosti
- Na takto vysoký zdvih veľmi dobre stúpa do kopca
Mínusy
- Na nenáročné traily je predimenzovaný
- Extrémne drahá výbava, na ktorej by sme aj tak pár komponentov zmenili
Specialized roky cibril bike, ktorý vyzeral sezónu po sezóne takmer identicky. Minulý rok sa však rozhodli dizajn kompletne zahodiť do koša a začať odznova. Po inšpiráciu nemuseli chodiť ďaleko – poskytol ju zjazdový model Demo.
Rám
V novom dizajne zadného odpruženia je hlavný čap umiestnený podstatne viac vpredu. Okamžitý stred je zase umiestnený o niečo vyššie. Práve vďaka týmto zmenám sa zadné koleso pri chode odpruženia nehýbe len nahor a nadol, ale aj mierne dozadu. Vďaka tomu sa dokáže nárazom mierne „uhnúť“ a bike na nerovnostiach až tak nespomaľuje.
Anti-squat vzrástol o celých 40 percent a tým výrazne zvýšil efektivitu pedálovania hore kopcom. Tú potrebuje, keďže vzadu je celých 170 mm zdvihu. Vyladená je aj krivka chodu s lepšou počiatočnou citlivosťou aj progresívnejším koncom.V
ponuke sú štyri netradične očíslované veľkosti S2-S5, ktoré skôr než dĺžku sedlovej trubky označujú dĺžku reachu. Najmenšia má 437 mm a najväčšia 511 mm reach. Hlavový uhol na všetkých je mimoriadne položených 63,7 stupňa.
Nové Enduro už nekúpite s inými ako 29-palcovými kolesami a všetky modely sú z karbónu. Tento najvyšší má z tohto materiálu aj vahadlá, ktoré by mali ušetriť ďalších 250 g.
Komponenty
Najdrahší bike zo všetkých testovaných v tomto čísle má zodpovedajúcu výbavu. Odpruženie je z najvyššieho radu Fox, pohon a brzdy má zas na starosti najvyššia sada od Shimana, a aj teleskopická sedlovka je najlepšia a najdrahšia, akú v súčasnosti kúpite – elektronická a bezdrôtová. Kolesá sú, pochopiteľne, karbónové a prispievajú k výslednej cene.
Jazda
Rozbehnite nové Enduro dolu kopcom a možno vás prekvapí, ako mäkko chodí zadné odpruženie. Stačí najmenšia nerovnosť a zadné koleso sa jej ochotne uhýba a drží bike ako prikovaný k zemi.
Na dlhších výšľapoch sme preto často siahali po páčke tlmenia pomalej kompresie na zadnom tlmiči, ktorá odpruženie trochu pritvrdila. Aj bez nej však stúpa do kopca výrazne lepšie ako väčšina bikov s podobným zdvihom na trhu.
Na menej náročných trailoch, kde dokáže príliš ochotné odpruženie pohlcovať energiu, ktorou sa snažíte s bikom pracovať, sme tlmič trochu prifúkli a pridali pár kliknutí na tlmení pomalej kompresie. Bike tak trochu ožil a pritom nestratil takmer nič z počiatočnej citlivosti.
Novému Enuduru našťastie nikdy nechýba opora. So zdvihom najmä v druhých dvoch tretinách totiž narába veľmi obozretne. Vďaka tomu môžete bike navážiť do zákruty a bleskurýchlo z nej vyletieť. Sériovo osadený 50 mm predstavec sme vymenili za kratší 35 mm. Dosiahli sme tak o niečo ľahšie, no stále veľmi pokojné ovládanie, aké prináleží tak položenému hlavovému uhlu.
Skutočný potenciál nového modelu však odomknete, až keď ho zoberiete na traily hodné 170 mm superendura. Jasné, že si s ním užijete aj na lokálnom singletracku, no ak ho zoberiete na výlet na poriadny kameňmi a koreňmi posiaty kopec či ku koncu sezóny rozbombardovanú bikeparkovú trať, pochopíte, o čom je tento bike.
Sebavedomia má na rozdávanie a zem kopíruje ako takmer žiaden iný. Napriek tomu, že plášte Butcher nepatria k našim najobľúbenejším, drží neskutočne. Stále nás nabádal posúvať hranice a skúšať nové stopy, na ktoré by sme si na iných bikoch možno netrúfli.
Testovaný model je, samozrejme, za cenu, ktorá je pre väčšinu z nás úplne nedosiahnuteľná. Rovnaký dizajn odpruženia aj geometriu však kúpite od päťtisíc, a to už za zváženie stojí.
Špecifikácia
- Rám karbónový, 170 mm zdvih
- Vidlica Fox Float 36 Factory FIT GRIP 2 170 mm
- Tlmič Fox Float X2 Factory
- Pohon Shimano XTR M9100 (1×12), kľuky Race Face Next R
- Kolesá karbónové Roval Traverse SL, plášte Specialized Butcher GRID TRAIL GRIPTON 29 x 2,6 vpredu a 2,3 vzadu
- Brzdy Shimano XTR M9120 (200/180 mm)
- Rajdy/predstavec karbónové Roval Traverse SL Carbon 800 mm/Deity Copperhead 35, 50 mm
- Sedlovka/Sedlo RockShox Reverb AXS 150 mm/Specialized Body Geometry Myth
- Hmotnosť 14,67 kg (veľkosť S3, bez pedálov)
Za trochu menej – Specialized Enduro Expert 6 999 €
Vahadlá síce z karbónu nie sú, no zvyšok rámu áno. Odpruženie je z lacnejšej série Fox Performance.
Ešte za menej – Specialized Enduro Comp 4 999 €
Najnižší model stojí menej ako polovicu toho, čo S-Works, no aj tak má karbónový rám aj 12-rýchlostný pohon.
Viac informácií na webe www.specialized.com
Vaše komentáre