Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

E-bikeri trávia na bicykloch viac času a jazdia dlhšie vzdialenosti ako tradiční cyklisti, tvrdí švajčiarsky výskum

Výskum z leta 2019 preukázal, že ľudia, ktorí jazdia na elektrobicykloch, vykonajú celkovo viac fyzickej aktivity ako ľudia, ktorí jazdia na obyčajných bicykloch. Týka sa však ľudí, ktorí používajú bicykel ako dopravný prostriedok.
Martin Sarvaš
E-bikeri trávia na bicykloch viac času a jazdia dlhšie vzdialenosti ako tradiční cyklisti, tvrdí švajčiarsky výskum

Chceme či nechceme, elektrobicykle sú každým rokom nielen lepšie, ale aj rozšírenejšie a prístupnejšie širokému spektru cyklistov.

Mnohí odporcovia e-bikov tvrdia, že bicykle poháňané motorom sú iba zjednodušením a uľahčením fyzickej aktivity. Z toho by teda malo vyplývať, že cyklisti, ktorí jazdia na e-bikoch jazdia menej a vydajú popritom menej energie.

Výskum z leta 2019 však preukázal, že ľudia, ktorí jazdia na elektrobicykloch, vykonajú celkovo viac fyzickej aktivity ako ľudia, ktorí jazdia na obyčajných bicykloch.

Výskumníci na Univerzite v Zürichu testovali a porovnávali údaje na vzorke 10-tisíc cyklistov – e-bikerov a tradičných cyklistov zo siedmich rôznych miest v Európe.

E-bikeri jazdia viac a dlhšie vzdialenosti

Výsledky štúdie ukázali, že mnoho e-bikerov jazdilo nielen na elektrobicykloch, ale aj na klasických bicykloch. A nielen to. Skupina elektrocyklistov trávila na e-biku aj klasickom bicykli viac času a jazdila dlhšie vzdialenosti ako skupina, ktorá jazdila na klasických bicykloch.

Jedna jazda cyklistov zo skupiny e-bikerov mala priemernú dĺžku 9,4 km na elektrobicykli a 8,4 km na klasickom bicykli. Jedna jazda tradičných cyklistov mala v priemere dĺžku 4,8 km. Priemerná najazdená vzdialenosť e-bikerov za deň bola 8 km, zatiaľ čo priemerná denná vzdialenosť tradičných cyklistov bola 5,3 km.

Výsledky tohto výskumu sú dôležité z jedného zásadného dôvodu – vyvrátiť stereotyp, že cyklisti, ktorí jazdia na elektrobicykloch, si chcú iba „uľahčiť život“.

Autá vymenili za elektrobicykle

Štúdia tiež dokázala, že vyššiu fyzickú aktivitu vyvíjali ľudia s elektrobicyklami, ktorí vymenili auto práve za prepravu na e-bikoch. Elektrobicykle u nich okrem toho nahradili aj iné formy prepravy, takže na e-bikoch trávili veľa času.

Výskumníci neporovnávali iba najazdenú vzdialenosť, ale aj výkon, a to v jednotkách MET (z angl. metabolic equivalent task). Táto jednotka vyjadrená v minútach za týždeň znamená vydanú energiu v pomere k hmotnosti človeka.

(Fyzická aktivita so strednou intenzitou je definovaná ako aktivita s hodnotou 3 – 6 MET, čo je pokojné tempo v rýchlosti cca 9 km/h – 16 km/h. Jazda pri rýchlosti 24 km/h dosahuje úroveň 10 MET.)

Z výskumu vyplynulo, že e-bikeri vykazovali vyššie úrovne aktivity než tradiční cyklisti. Cyklisti na elektrobicykloch dosahovali úroveň 4,463 MET minút za týždeň v porovnaní s aktivitou 4,085 MET minút za týždeň, ktorú vykázali tradiční cyklisti.

Je výskum zo Švajčiarska relevantný?

Pri uvedenom výskume zo Švajčiarska je veľmi dôležité podotknúť, že pri skúmaní pozorovali ľudí, ktorí využívajú bicykle prevažne na prepravu po meste a nie v zmysle akejkoľvek formy športovej či pretekárskej cyklistiky. Vyplýva to z dosiahnutých jednotiek MET, ktoré sa pohybovali pod hodnotou 5, čo znamená priemernú rýchlosť menej ako 14 km/h.

Uvádzaný výskum sa teda vzťahuje na presnú skupinu cyklistov, primárne ľudí, pre ktorých cyklistika nie je zásadnou voľnočasovou aktivitou a na bicykli ani nemajú ambície trénovať či brať cyklistiku ako šport. Pre uvádzanú skupinu cyklistov je bicykel jednoducho iba dopravným prostriedkom.

A práve preto sme zisťovali, aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní s tradičným bicyklom.

Vaše komentáre

Aktuality

16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu