Návod: 4 tipy, ako odstrániť časté chyby pri skákaní
Skákanie je bezpochyby to, čo naháňa strach najväčšiemu počtu bikerov. Na jednej strane je to pochopiteľné – spojenie gúm s hlinou dáva aspoň akú-takú istotu, že budete vedieť včas zabrzdiť, a padanie z metra bolí oveľa menej ako z troch. Na druhej strane je to škoda, pretože skákanie je zároveň jedna z najzábavnejších vecí, aká sa dá na bicykli vymyslieť. Toto sú štyri najčastejšie chyby, ktorú zvyknú skokani v zácviku robiť.
1. Príliš skorý odraz
Správne načasovanie je kľúčové a potvrdí vám to aj vaša manželka. Mnoho riderov sa odráža príliš skoro. Za určitých okolností ide o užitočnú techniku, nie však vtedy, ak ju robíte nevedomky a všade. Príliš skoré odrazenie sa môže byť veľmi nebezpečné.
Hrana odrazu totiž môže nakopnúť zadné koleso bicykla a poslať vás ponad rajdy. Odrážať by ste sa mali až vtedy, keď ste blízko hrany vy, nie vtedy, keď si myslíte, že je blízko nej predné koleso.
2. Ťahanie za rajdy
Technika pritiahnutia rajdov má pri určitých skokoch opodstatnenie, no patrí k tým pokročilejším. Ak napríklad nepotiahnete obe ruky súmerne, môže vás vo vzduchu vyosiť. Ak ste vyosenie neiniciovali sami a schválne (napríklad pri whipe), spravidla s ním už nič neurobíte a zostane vám len čakať na dopad.
Preto sa vždy odrážajte cez nohy, ktoré zatlačíte do odrazu. Rukám dovoľte vystrieť sa prakticky úplne dorovna a rajdy nijak nepriťahujte. Bike sa tak do vzduchu dostane v priamej línii.
3. Pokrčenie nôh
Ak skáčete v porovnaní s inými jazdcami na tých istých skokoch podozrivo nízko, máme pre vás zlú správu. Pravdepodobne totiž vôbec neskáčete. Ak na odraze pokrčíte nohy, skok tzv. zatláčate. Táto technika sa používa vtedy, ak idete na daný skok príliš rýchlo, a keby ste sa odrazili, preletíte ďaleko za dopad. Ak však čítate tento článok, zrejme problémy s príliš vysokou rýchlosťou nemáte.
Na odraze aj za ním by na klasickom skoku malo byť vaším cieľom dostať boky vysoko, vystrieť nohy a s bicyklom skutočne skočiť. Vyššie postavené bedrá znamenajú, že vyššie bude aj vaše torzo a bike bude vedieť vyletieť vyššie. Pokrčenými nohami si tiež znižujete ich „zdvih“ na absorbovanie nárazu pri dopade.
4. Nerovnomerné rozloženie hmotnosti
Nesprávne umiestnené ťažisko je častou chybou pri jazde na biku všeobecne, no práve pri skokoch sa môže vypomstiť. Ťažisko príliš vzadu alebo vpredu môže spôsobiť dopad na predné koleso (preďák) alebo na zadné (kôň).
Oba prípady sú nebezpečné a niekedy sa už po odraze so zle rozloženou hmotnosťou nedajú zachrániť. Ťažisko by pritom malo byť správne umiestnené aj v pozdĺžnej rovine. Skúste si predstaviť, že oba pedále vychádzajú priamo zo stredových ložísk, a pri odraze zatlačte na oba z nich rovnomerne.
To isté platí aj o pravej a ľavej ruke. Odraz s ťažiskom vpravo alebo vľavo môže viesť k vyosenému letu vzduchom a potenciálnemu problému, keď vás gravitácia privíta späť na zemi.
Kvíz: Poznáte povinnú výbavu bicykla? Otestujte sa a zistíte, či máte skutočne všetky odrazky
Oranžové odrazky v kolesách aj pedáloch
Zákon: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke odrazovými sklami oranžovej farby na oboch stranách pedálov; na lúčoch predného a zadného kolesa najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby.
Biela odrazka vpredu, červená vzadu
Zákon: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke zadným odrazovým sklom červenej farby; predným odrazovým sklom bielej farby.
Zvonček
Patrí medzi odporúčanú výbavu.
Prilba
Po uplatnení poslednej novely, mimo obce už cyklisti nad 15 rokov nemusia nosiť prilbu. Mladším cyklistom však táto povinnosť ostáva. Reflexné prvky sú však aj naďalej povinné pre každého cyklistu.
Košík na fľašku
Nepatrí medzi zákonom stanovenú povinnú výbavu.
Matice nábojov kolies
Zákon: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke maticami nábojov kolies, ak nie sú krídlové, rýchloupínacie alebo v kombinácii s krytom konca náboja.
Dve brzdy
Zákon: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke dvomi od seba nezávislými účinnými brzdami s odstupňovateľným ovládaním brzdného účinku.
Blatníky
Patria medzi odporúčanú výbavu.
Štuple v riadidlách
Zákon: Bicykel musí byť vybavený na prevádzku v cestnej premávke spoľahlivo zaslepenými voľnými koncami rúrok riadidiel, najmä zátkami, rukoväťou.
Náhradná duša
Nepatrí medzi zákonom stanovenú povinnú výbavu.
Svetlá
Svetlá sú povinné iba za určitých podmienok, podľa zákona: Bicykel počas jazdy za zníženej viditeľnosti musí byť vybavený svietidlom svietiacim dopredu bielym svetlom; dozadu červeným svetlom. V noci musia byť svetlá viditeľné minimálne na vzdialenosť 150 m.
Zámok
Nepatrí medzi zákonom stanovenú povinnú výbavu.
Reflexná vesta či iné reflexné prvky (pri jazde na bicykli)
Reflexné oblečenie je pre cyklistov povinné v prípade zníženej viditeľnosti. Táto povinnosť sa rovnako týka aj chodcov idúcich pri ceste.
Zdieľajte svoje výsledky s priateľmi
Vaše komentáre