Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 10,90€!
Elektrické bicykle

Test: Specialized Turbo Kenevo Expert 6Fattie



Elektrický bombardér, ktorý jazdí skoro ako normálne bike.
Hodnotenie: 4/5
6 299
Biker

Verdikt
: Tichý, hladný a obratný bombardér, ktorému by však prospel mierny facelift firmvéru, sedlovky a geometrie




Plusy

  • Výborná trakcia a kopírovanie terénu
  • Tichý motor s minimálnym odporom a krátka zadná stavba pôsobí výnimočne „normálne“
  • Plášte odolné voči defektom

Mínusy

  • 
Strmší sedlový uhol by pomohol na výšľapoch a dlhší reach zas so sebavedomím v náročnom teréne
  • Oneskorenie záberu motora môže byť na technických výšľapoch frustrujúce
  • Sedlovka s nízkym zdvihom na zjazde občas zavadzia

Specialized ukryl motor a batériu tak dobre, že Kenevo si kadekto zmýli s modelom Enduro, na ktorom je založený. So zdvihom 180 mm zvládne prakticky hocičo.

Rám

Zadný zdvih obsluhuje ako inak starý známy systém odpruženia FSR (štvorčapový Horst link systém, akurát že bez kladky ako na Haibiku) a pružinový tlmič Öhlins TTX. Tento bike ako jediný z testovanej štvorice, a zároveň ako jeden z mála na trhu, používa motor Brose.

Základné parametre sú však rovnaké – 250 W výkonu a 504 Wh batérie. Tá sa dá nabíjať v biku, alebo vybrať zo spodnej rámovej trubky pomocou štandardného imbusu namiesto kľúča, ako je to u bikov s batériami Bosch.

Výbava

Najvýraznejším komponentom z celej stavby je rozhodne unikátna teleskopická sedlovka Specialized Command Post Wu. Teoreticky ponúka len slabých 115 mm zdvihu, no keďže spolu s klesajúcou sedlovkou sa mení aj uhol sedla, jeho zadná časť sa pod jazdcom uhne celých 150 mm.

Spešl dodáva aj sedlo samotné, kokpit, kolesá, aj plášte. Rovnakej značky sú aj dva doplnky z praktickej línie SWAT (Storage Water Air Tools) – košík na fľašu s pripojeným mini multikľúčom a nitovačka reťaze schovaná v krku vidlice.



Jazda

Zo všetkých štyroch e-bikov v tomto teste sa Kenevo správa najbližšie obyčajnému bicyklu – a to je kompliment. Nenájdete tu žiaden veľký svietiaci displej. Vedľa ľavého gripu je len malé diaľkové ovládanie na prepínanie medzi rôznymi úrovňami podpory, a na spodnej rámovej trubke pár LED-iek informujúcich o zostávajúcej šťave.

Môžete sa však pripojiť k ANT+ cyklopočítaču, ktorý tieto údaje zobrazí na displeji, aj k skvelo vymyslenej smartfónovej appke, ktorá vie s batériou hospodáriť tak, aby vám nikdy nedošla pred cieľom.

Motor Brose je výnimočne tichý, a nástup plného výkonu oveľa pozvoľnejší a hladší ako u motorov Bosch. Ak teda nemáte s e-bikami veľa skúseností, Kenevo je ideálnym prvým z nich. Nevýhodu takéhoto vyladenia spoznáte ak potrebujete vyšliapať zo switchbacku v kopci alebo sa pohnúť z nuly na strmáku.

Ak napríklad prestanete šliapať aby ste netrafili pedál o vyčnievajúci kameň (toto sa vďaka krátkym 165 mm kľukám našťastie deje veľmi výnimočne), nástup sily je taký oneskorený, že je ľahké zatiaľ stratiť rovnováhu.
Keď už sa však motoru uráči zabrať, výkon aj trakcia sú vynikajúce. Ešte lepšie je, že ak pedálujete s vypnutým motorom, alebo prekročíte rýchlostný limit 25 km/h, motor sa odpojí. Odporu je tak citeľne menej ako na bikoch s motormi Bosch.

Kenevo sa tak dá oveľa ľahšie rozšliapať na skoky, a ak vám batéria predsa len dôjde, cesta domov je podstatne menej bolestivá.
 Ak zarátate mierne prehnutie sedlovky dozadu, sedlový uhol je najpoloženejší z celého testu. Na strmých výšľapoch tak je občas ťažké zabrániť prednému kolesu odliepať sa od zeme, zvlášť s krátkou (443 mm) zadnou stavbou. Všetko zlé je však na niečo dobré, a krátka zadná stavba je výhodou pri ceste opačným smerom.

Ľahšie sa vďaka nej zdvíha predné koleso keď potrebujete preskočiť prekážku, a len prispieva k „normálnosti“ tohto e-biku. Plusové plášte perfektne držia na voľnom podklade a vysoké zdvihy pažravo pohlcujú nerovnosti. Výsledkom je mimoriadne pohodlná jazda s množstvom trakcie.
Pružinový tlmič chodí naozaj poddajne, no lineárny charakter kovovej pružiny bike pocitovo trochu spomaľuje.

Pri pumpovaní terénu či tlačení do klopiek pôsobí trochu lenivo.
Oveľa radšej by sme na Keneve videli aj obyčajnú teleskopickú sedlovku. Nos sedla zdvihnutý do výšky nám v niektorých situáciách zavadzal, a podsedlový zámok ho nedržal dostatočne silno. Občas, keď sme pedálovali v sede po rozbitom teréne, sa v ňom sedlo posunulo.

Čo sa týka geometrie, 65-stupňový hlavový uhol je na bike tejto ráže úplne dokonalý a osadené 780 mm rajdy dostatočne široké. Reach 478 mm na veľkosti XL sa však nášmu hlavnému testerovi aj tu zdal trochu prikrátky. Predný stred je síce podstatne dlhší ako na Cannondale, no v porovnaní s Mondrakerom sa Kenevo stále zdalo tesné. Je však pravdou, že nižším jazdcom možno reach, aj obmedzený zdvih sedlovky bude prekážať menej.

Vaše komentáre

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy

Náš Facebook