Test: Whyte T130C RS
Verdikt: Všestranný a univerzálny, schopný udržať sa aj na veľkých skokoch.
Plusy: Najmodernejšia geometria, slušný pomer cena/výkon.
Mínusy: Zadné odpruženie nie je z tých najhladších. Charakter, ktorý tento bicykel mával, je mierne potlačený.
Kúpte ak: Chcete super schopný a hravý trailový bicykel
Whyte T130 je klasický trail bike so 130mm zdvihu so zábavným charakterom, ktorý sa od roku 2016 postupne vyvinul v moderne schopný bicykel, ktorý má rád rýchlosť a náročný terén.
T130 si udržuje 130mm vzadu, ktoré sa prenášajú cez štvorramenný systém horst link. Vpredu sa zdvih posunul o 10mm s novou vidlicou RockShox Pike RC.
Zdá sa nám, že väčšina bicyklov tejto kategórie už prestala koketovať s menšími kolesami a pevne sa zamerala na veľkosť 29”. Whyte sa drží menších, no s 2.6” širokými plášťami Maxxis navlečených na širokých ráfoch RaceFace ARC má pohodlný objem aj priľnavosť. Rozhodne nám nepripadalo, že by oproti súperom s veľkými kolesami T130 strácal rýchlosť.
Na maximálnu rýchlosť zrýchľuje zľahka, keďže Whyte má dosť progresívne čísla geometrie. Dosah 480mm (veľkosť L) je jedna z najdlhších pre tento typ bicykla, navyše v kombinácii s hlavovým uhlom 65.5 stupňa, ktorý posúva koleso ďaleko pred riadidlá.
Nízky stred šliapania sa nachádza 330mm nad zemou. S takýmto širokým rozchodom sa dá bicyklu dôverovať aj na voľnom povrchu a vo vysokých rýchlostiach. Navážte sa dopredu na ruky, spustite päty na pedáloch a dokážete vytvoriť kvantá gripu a prechádzať zákrutami ako koľajnicami horskej dráhy.
Plášť High Roller II 2.6” na prednom kolese má zaoblený profil a dobrý prechod medzi stredným a okrajovým radom štupľov, vďaka čomu sa dobre predvídavo nakláňa. Na 2.6” plášte nie sú široké, ako niektoré iné značky, takže si udržujú stabilitu a tvar pri agresívnom zatáčaní.
Tomu, aby pri svojich ostatných rozmeroch T130 nezatáčalo ako sánky, pomáha krátky 35mm predstavec a krátke 430mm reťazové vzpery, s ktorými zadné koleso ochotnejšie preskakuje medzi zákrutami.
S decentnými schopnosťami odolávať húpaniu pri šliapaní a rýchlym plášťom Rekon vzadu, Whyte skutočne nie je slimák a výborne reaguje na prišliapnutie a výbušné zrýchlenia medzi prekážkami. Toto navyše podčiarkuje veľmi rýchla voľnobežka s jemným delením skracujúca odmlku medzi otočením pedálu a záberom kolesa.
Zadné odpruženie aj napriek relatívne krátkych 130mm zdvihu ponúka posedenie ako na gauči. Pri rýchlych opakovaných nárazoch schodovitého terénu alebo vybrzdených jám bike parku samozrejme neizoluje terén od jazdca, no na to sú vyhradené iné bicykle. T130 je bicykel, ktorý s jazdcom komunikuje o tom čo sa nachádza pod dezénom plášťov.
Zadné koleso sa pohybuje tlmičom RockShox Deluxe a ten má spolu s prepákovaním dostatočnú silu pri konci zdvihu, aby odolal veľkým dopadom a prekážkam, ku ktorým vás bicykel neustále vyzýva.
Výšľap na vrchol hory alebo opakovaný návrat ku kratším trailom je bezproblémový, nakoľko pri bežných záberoch nôh zostáva zadok bicykla pokojný a stabilný. Na dlhších a rovných lesných cestách má zmysel hrať sa s páčkou uzamykania kompresie, no myslím si, že príjemné šliapanie môže z veľkej časti aj strmý sedlový uhol.
S karbónovým predným trojuholníkom, hliníkovou zadnou stavbou a decentným osadením, reprezentuje tento bicykel zlatú strednú cestu medzi prémiovými značkami a online predajcami. Pike RC je skvelá vidlica aj bez drahšieho tlmenia RCT3 a tlmič zadného odpruženia Deluxe RT ma dve polohy uzamykania kompresie.
Z rúk SRAM-u tiež pochádza prevodová súprava GX Eagle a brzdy Guide RS s vnútorným systémom SwingLink, ktorý zlepšuje chod a výkon bŕzd. Kolesá RaceFace AR 30 zostali počas testovania celé a rovné. Ich široké ráfy dobre podopierajú bočnice plášťov a dodávajú jazde stabilitu.
Zvyšok komponentov Whyte je slušných svoje úlohy si plnia. A nakoniec sedlovka KS Lev Integra, ktorou končíme s osadením. Na nej mi vadí relatívne rozmerná páčka, ktorá však nemá dostatok sily na to, aby kábel hladko zaťahala, keď začne časom v bovdene tuhnúť.
T130 sa vyvinul vo výnimočne schopný trail bike, ktorý máločo zaskočí a pri trailovom jazdení svoje limity dáva poznať len zriedka. Obrátenou stranou posúvania vlastností je minimálna strata pohodlia. Je poznať, že nejde o výletový, ale športovo zameraný bicykel. Tiež sa možno stratila trocha jeho zábavného charakteru a ustúpila sústredenosti na rýchlosť a kontrolu.
To je však cesta, ktorou sa momentálne uberá väčšina jazdcov a takmer celý bicyklový priemysel. Sila T130 je však stále v jeho univerzálnosti. Ani výšlapy dlhých jázd na ňom nie sú prácou a pri zjazdoch sa najväčšou pravdepodobnosťou zľakne rýchlosti a terénu pilot skôr ako bicykel.
Viac informácií na webe www.whyte.sk
Vaše komentáre