Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Epic Pro

Ľahší, múdrejší a hlavne rýchlejší.
Hodnotenie: 4.5/5
6 699
Martin Sarvaš
Test: Specialized Epic Pro

Verdikt: Nová generácia modelu Epic len potvrdzuje pozíciu etalónu vo svojej triede. Výborná je nová geometria, odpruženie a jeho ochota zrýchľovať.

Plusy: Použitá geometria a z nej vyplývajúca stabilita a ovládateľnosť; schopnosť zrýchľovať; brain

Mínusy: Niektoré použité komponenty vzhľadom na cenu; hlasné zvuky sprevádzajúce aktivovanie odpruženia môžu niekomu prekážať.

Minulý rok Specialized predstavil novú generáciu modelu Epic. Ten zbiera od svojho predstavenia pred viac ako 15 rokmi jedno víťazstvo za druhým, a to nielen na tratiach svetového pohára. Na test k nám dorazil v najvyššej výbave Pro (samozrejme, ak nerátame modely S-Works).
Rám

Geometria a rám

Nový Epic prešiel hneď niekoľkými zásadnými zmenami, ktoré sa pozitívne odrazili najmä na jeho hmotnosti. Úsporu dosiahol Specialized aj vďaka použitiu celokarbónovej zadnej stavby a odstráneniu jedného čapu. Súčasná generácia Epicu tak už nevyužíva systém odpruženia FSR, ale tzv. Zeropivot, ktorý namiesto chýbajúceho čapu využíva pružné vlastnosti materiálu.

V prípade nami testovaného modelu sa hmotnosť samotného rámu znížila zhruba o 525 g. Aktuálne trendy nasleduje Specialized aj v oblasti geometrie. Oproti predchodcovi natiahol predný rámový trojuholník a použil položenejší hlavový uhol. Vizuálnu stránku vylepšuje vnútorné vedenie bowdenov a priaznivcov teleskopických sedloviek zas poteší použitý rozmer sedlovej rúrky 30,9 mm.

Komponenty

Najvyšší stupeň výbavy znamená použitie toho najlepšieho, čo sa dá na trhu momentálne nájsť. Teda takmer. Na biku tejto cenovej kategórie by sme totiž už očakávali karbónové riadidlá či sedlovku, no v prípade Epicu Pro sa musíme uspokojiť s ich hliníkovými verziami. Väčšina ostatných komponentov nesie logo amerického giganta SRAM.

O presné radenie na 10-50-zubovej kazete sa tak stará prehadzovač z radu XO1 Eagle, pričom úchyt na prešmykač budete na novom ráme hľadať márne. Karbón našiel využitie aj na kľukách Truvativ Stylo a ráfikoch Roval s vnútorným rozmerom 22 mm. Vašu bezpečnosť majú na starosti brzdy Sram Level v spolupráci s kotúčmi vo veľkosti 180, respektíve 160 mm.

Jazda

Nastavenie správneho tlaku odpruženia Rock Shox je už tradične rýchle a jednoduché. Náročnejšie je to však už so samotným Brainom, ktorý taktiež prešiel vylepšením. Kým pri tlmiči máte na výber päť polôh, vidlica ich má viac než dvadsať. Ich vzájomné zladenie preto zaberie trochu viac času. Z hľadiska ergonómie by sme privítali, ak by si nastavenie odskoku vymenilo svoju pozíciu s ovládaním Brainu. Každá jeho zmena totiž vyžaduje zastavenie bicykla, nakoľko sa toto „točidlo“ nachádza na spodnej strane vidlice.

Po úvodnom vyladení sa plní očakávania vrháme na trail. Prvé zábery do pedálov ukazujú, že nový Brain umiestnený pri zadnej oske skutočne funguje a spoľahlivo eliminuje zbytočné pohojdávanie spôsobené šliapaním. Hneď ako do cesty prídu kamene či korene, pruženie takmer okamžite zareaguje a tieto nerovnosti vyžehlí. Kým smerom nahor bude jediným limitom vaša kondička, smerom z kopca to už bude len o tom, kde máte hranicu strachu.

To, s akou ľahkosťou naberá Epic rýchlosť aj v rozbitom teréne, je doslova dych vyrážajúce. Tu značne oceníte aj zmenu geometrie. Vďaka nej ostáva bike chladnokrvne stabilný a zároveň dobre ovládateľný. V bahne a na značne vlhkom podklade sa použité plášte Fast Trak príliš neosvedčili, najmä do strmšieho kopca im chýbal potrebný grip. Napriek mnohým zmenám v novej generácii ostáva Epic nekompromisným XC pretekárskym strojom, no nová geometria mu výrazne pridala na zábavnosti.

Viac informácií na webe www.specialized.com

Vaše komentáre

Aktuality

12:03 Video: Mathieu van der Poel testuje nové plášte Pirelli.

Tím Alpecin-Deceuninck oznámil novú spoluprácu s talianskou značkou Pirelli. Jazdci tak budú mať k dispozícii dva hlavné modely plášťov na cestné preteky: prémiový model P Zero Race TLR RS a univerzálnejší P Zero Race TLR.

11:47 Victor Campenaerts o pomoci pre Vingegaarda: Pustím ho z dohľadu len vtedy, keď sklon stúpania prekročí 10 %.

Campenaerts je jednou z najväčších posíl tímu Visma-Lease a Bike, s ktorým podpísal zmluvu na tri roky.

11:27 Tím Visma-Lease a Bike oznámil partnera pre slúchadlá Bowers & Wilkins.

Či už ide o prípravu pred štartom, alebo relax počas voľných chvíľ, tieto slúchadlá umožnia jazdcom lepšie sa sústrediť a oddýchnuť si, informuje tím Visma.

11:05 Kto získa divoké karty na preteky Grand Tour v roku 2025? Q36.5, Tudor a Uno-X čakajú na rozhodnutie organizátorov.

Podľa aktuálnych pravidiel UCI majú automatickú účasť všetky WorldTour tímy (18 tímov) a dve najlepšie ProTeams z rebríčka 2024. O zostávajúce miesta bojujú tímy ako Q36.5, Tudor Pro Cycling a Uno-X Mobility. (Cyclingnews)

08:58 Len 22-ročný kazašský jazdec dostal štvorročný zákaz pre pozitívny test na krvný doping CERA.

Ilkhan Dostiyev sa k porušeniu antidopingových pravidiel priznal. Za užitie zakázanej látky CERA dostal nedávno 3-ročný trest zákazu činnosti aj 20-ročný český jazdec Daniel Vysočan z tímu Pierre Baguette.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu