Test: Specialized Epic Pro
Verdikt: Nová generácia modelu Epic len potvrdzuje pozíciu etalónu vo svojej triede. Výborná je nová geometria, odpruženie a jeho ochota zrýchľovať.
Plusy: Použitá geometria a z nej vyplývajúca stabilita a ovládateľnosť; schopnosť zrýchľovať; brain
Mínusy: Niektoré použité komponenty vzhľadom na cenu; hlasné zvuky sprevádzajúce aktivovanie odpruženia môžu niekomu prekážať.
Minulý rok Specialized predstavil novú generáciu modelu Epic. Ten zbiera od svojho predstavenia pred viac ako 15 rokmi jedno víťazstvo za druhým, a to nielen na tratiach svetového pohára. Na test k nám dorazil v najvyššej výbave Pro (samozrejme, ak nerátame modely S-Works).
Rám
Geometria a rám
Nový Epic prešiel hneď niekoľkými zásadnými zmenami, ktoré sa pozitívne odrazili najmä na jeho hmotnosti. Úsporu dosiahol Specialized aj vďaka použitiu celokarbónovej zadnej stavby a odstráneniu jedného čapu. Súčasná generácia Epicu tak už nevyužíva systém odpruženia FSR, ale tzv. Zeropivot, ktorý namiesto chýbajúceho čapu využíva pružné vlastnosti materiálu.
V prípade nami testovaného modelu sa hmotnosť samotného rámu znížila zhruba o 525 g. Aktuálne trendy nasleduje Specialized aj v oblasti geometrie. Oproti predchodcovi natiahol predný rámový trojuholník a použil položenejší hlavový uhol. Vizuálnu stránku vylepšuje vnútorné vedenie bowdenov a priaznivcov teleskopických sedloviek zas poteší použitý rozmer sedlovej rúrky 30,9 mm.
Komponenty
Najvyšší stupeň výbavy znamená použitie toho najlepšieho, čo sa dá na trhu momentálne nájsť. Teda takmer. Na biku tejto cenovej kategórie by sme totiž už očakávali karbónové riadidlá či sedlovku, no v prípade Epicu Pro sa musíme uspokojiť s ich hliníkovými verziami. Väčšina ostatných komponentov nesie logo amerického giganta SRAM.
O presné radenie na 10-50-zubovej kazete sa tak stará prehadzovač z radu XO1 Eagle, pričom úchyt na prešmykač budete na novom ráme hľadať márne. Karbón našiel využitie aj na kľukách Truvativ Stylo a ráfikoch Roval s vnútorným rozmerom 22 mm. Vašu bezpečnosť majú na starosti brzdy Sram Level v spolupráci s kotúčmi vo veľkosti 180, respektíve 160 mm.
Jazda
Nastavenie správneho tlaku odpruženia Rock Shox je už tradične rýchle a jednoduché. Náročnejšie je to však už so samotným Brainom, ktorý taktiež prešiel vylepšením. Kým pri tlmiči máte na výber päť polôh, vidlica ich má viac než dvadsať. Ich vzájomné zladenie preto zaberie trochu viac času. Z hľadiska ergonómie by sme privítali, ak by si nastavenie odskoku vymenilo svoju pozíciu s ovládaním Brainu. Každá jeho zmena totiž vyžaduje zastavenie bicykla, nakoľko sa toto „točidlo“ nachádza na spodnej strane vidlice.
Po úvodnom vyladení sa plní očakávania vrháme na trail. Prvé zábery do pedálov ukazujú, že nový Brain umiestnený pri zadnej oske skutočne funguje a spoľahlivo eliminuje zbytočné pohojdávanie spôsobené šliapaním. Hneď ako do cesty prídu kamene či korene, pruženie takmer okamžite zareaguje a tieto nerovnosti vyžehlí. Kým smerom nahor bude jediným limitom vaša kondička, smerom z kopca to už bude len o tom, kde máte hranicu strachu.
To, s akou ľahkosťou naberá Epic rýchlosť aj v rozbitom teréne, je doslova dych vyrážajúce. Tu značne oceníte aj zmenu geometrie. Vďaka nej ostáva bike chladnokrvne stabilný a zároveň dobre ovládateľný. V bahne a na značne vlhkom podklade sa použité plášte Fast Trak príliš neosvedčili, najmä do strmšieho kopca im chýbal potrebný grip. Napriek mnohým zmenám v novej generácii ostáva Epic nekompromisným XC pretekárskym strojom, no nová geometria mu výrazne pridala na zábavnosti.
Viac informácií na webe www.specialized.com
Vaše komentáre