Test: Cérvelo R3D Ultegra
Verdikt: Jeden z najlepších bicyklov roku 2018 v akejkoľvek cenovej kategórii.
Plusy: Úžasne univerzálny, skvelý rám, bezchybné prevody a brzdy.
Mínusy: Kolesá zo strednej cenovej kategórie a základné riadidlá môžu ľudí odradiť.
Kúpte ak: Ak chcete naozaj unikátny stroj s pretekárskou genetikou, ktorý je doma v akýchkoľvek vytrvalostných aktivitách aj závodoch.
R3 od značky Cérvelo je klasický pretekár. Zoznam výhier pod jeho menom zahŕňa Paríž-Roubiax, Tour de France a všetko medzitým aj naokolo. S príchodom R5 sa však R3 odsunulo do pozície náčinia pre netovárnych jazdcov a menej prominentných tímov.
Rám
Nová generácia R3 odstúpila od vrcholového športu ešte o krok ďalej. Lepšie povedané, uchováva si svoj štandard a jazdné vlastnosti vhodné pre smrteľníkov. To skôr R5 sa vzďaľuje a vyvíja podľa požiadaviek tých najrýchlejších cyklistov na planéte a so svojou “Pro fit” geometriou jazdca dáva do veľmi agresívneho posedu.
R3 si uchováva klasickú geometriu Cervelo (čo je vždy o pár milimetrov nižšie než väčšina konkurencie. Tento štýl v značke nazývajú “Race fit” a v praxi to znamená napríklad 605mm výšky (stack) a 396mm dosahu (reach) naproti tradičnému, no tiež pretekárskemu vytrvalostnému Cannondale Synapse (310mm/393mm). Trochu nižší a trochu dlhší.
Pre profily trubiek má Cervélo špeciálny názov Squoval, čo je skomolenina anglického square (štvorec/hranatý) a oval (oblý/oválny). Prierez tohto profilu je štvorec alebo obdĺžnik so zaoblenými rohmi a vypuklými stranami pripomínajúci starodávne televízne obrazovky. Táto technológia bola vždy ústrednou témou v sérii bicyklov Cervélo “R”. V najnovšej verzii zobrali konštruktéri pôvodný návrh a prepracovali každý profil, spoj a sekciu rámu podľa najnovších poznatkov o materiáloch, namáhaní rámu a aerodynamike.
V porovnaní s predošlým R3D, model 2018 zhodil niekoľko gramov, Cervélo však príliš nekomentuje spôsoby akými to dosiahli. Môžu za to pravdepodobne práve novšie profily trubiek a pozorné oko si všimne pätku prehadzovačky z lisovaného karbónu.
Váha rámu teda klesla zo 1059g na 890g. Vidlica však pribrala z 349g na 388g, pretože bola zvýšená jej tuhosť pre použitie s kotúčovými brzdami a teraz je vytvarovaná tak, aby zvládla pojať väčšie plášte. Ľahšie oproti modelu 2016 by sa vám malo šliapať aj vďaka vylepšenej aerodynamike.
Komponenty
Kritika ohľadne pevných osiek (spojených s príchodom kotúčových bŕzd) padla na úrodnú pôdu a Cervélo vymenilo za závitové osky – vynikajúci systém RAT od značky Focus, ktorý sa skladá z rýchloupínáku a mechanizmu pripomínajúci bajonetový uzáver, ktorý potrebuje iba štvrť otáčky na úplné uvoľnenie osky. Tento systém je spoľahlivý a rýchly. Cervélo však spravilo systém mierne elegantnejší, ľahší a osku popísali presnými informáciami, takže funkciu pochopí naozaj každý na prvý krát.
Prevody a brzdy sú Ultegra od hlavy až po päty a sú v podstate bezchybné. Radenie je na nerozoznanie rýchle a presné od Dura Ace, voľba prevodov 52/36 vpredu a 11-28 vzadu je perfektná. V strminách mi nechýbali ľahké prevody, pri zjazdovaní sa dobre zrýchľovalo a na rovinkách nebol problém naladiť ten správny prevod.
Obzvlášť by som chcel vyzdvihnúť nové brzdy 8070 skombinované s úplne novými Icetech kotúčmi (v praktickom rozmere 160mm). Sú jedny z najlepších bŕzd, čo som kedy skúsil a pre mňa osobne rovnako dôležité, ako ich funkcia je ich tichosť, akú som si vždy pri cestných kotúčoch predstavoval.
Nový R3D je vcelku drahou propozíciou. Rámová sada je hodná každého centu a nekompromisná sada prevodov s brzdami je tiež hodná chvály. Je však logické namietať voči hliníkovým riadidlám FSA Energy a použitiu kolesám Mavic Aksium, ktoré sa dajú nájsť na bicykloch aj s polovičnou cenovkou.
Najprv riadidlá. Áno ide o veľmi základný produkt, no FSA vie, ako správne vytvarovať riadidlá na takto kompaktných rozmeroch a aj s veľkými rukami sa dajú pohodlne držať za dropy. Vrchná časť je príjemne sploštená pre lepší úchop. Áno, mohli by byť trochu mäkšie pre vstrebanie vibrácii, no nikdy nebolo cítiť nepríjemné nárazy, čo je ďalší testament skvelému rámu (keďže sa valí na stále konzervatívnych 25mm plášťoch).
Kolesá sú druhoradé, o tom nie je pochýb, no na margo značky Mavic, nové kotúčové Aksium sú výborné kolesá, tuhé, s hladkou jazdou a mierne širším profilom, ktorý dobre vytvaruje 25mm plášte. Obuté Continental Grandsport tiež nie sú najľahšie a najrýchlejšie, no majú stálu predvídateľnú priľnavosť a sú dostatočne jemné na to, aby spravili citeľný rozdiel v jazdnej kvalite. R3D má tiež stále dostatok miesta na širšie plášte ak by ste mali potrebu obuť niečo s ešte väčším objemom.
Jazda
Na ceste je jazda R3D veľkolepým zážitkom. Zrazu vám príde úplne bežné na rovinkách rozpohybovať bicykel k vysokým rýchlostiam. Poloha na bicykli je stále v pretekárskejšom konci spektra, no nejde o nejaký kompromis medzi kategóriami, pozícia je športová, ale v prvom rade maximálne pohodlná.
Spôsob akým na tomto bicykli môžete iniciovať prudkú zmenu smeru jednoduchým posunom váhy v bedrách ho dostáva na úroveň užasne presných a ostrých bicyklov ako napríklad legendárne Evo od Cannondalu. Zároveň však si túto precíznosť užívate v pohodlí na úrovni už predtým spomenutého Synapse. A keď začne cesta stúpať, R3D je obratný a komunikatívny, takže s ním môžete jazdiť akokoľvek chcete, sedieť a točiť nohami alebo sa postaviť a tlačiť sa vpred silou. Po prekonaní vrcholu vám perfektný mix stability a obratnosti dodá odvahu pre rýchly zjazd a podrží v zákrutách.
Cervélo R3D je jedným z tých bicyklov, za ktorého riadidlami sa cítite okamžite doma. Vyvážený mix tuhosti, hladkej a ľahkej ovládateľnosti, komfortu, stability a v neposlednom rade vzrušenia z jazdy, nie je divu, že ide o jedného z velikánov. Pri šetrení Cervélo tiež rozmýšľalo, pretože všetky funkčné komponenty sú bezproblémové a nebudú vám spôsobovať žiadne starosti.
Zvyšné, nie prémiové komponenty, sa dajú ľahko odpustiť. Ak máte tak dobrý a výnimočný základ ako túto rámovú sadu excelujúcu v každej jazdnej situácii, bicykel je lepší, ako by na papieri naznačil súhrn jeho komponentov. Je to jeden z veľmi málo bicyklov, za ktorým mi je po odovzdaní smutno. Jazda na ňom je jednoducho nádherným zážitkom.
Vaše komentáre