Test: Whyte T-130 SR
Verdikt: Ťažký, s chabými brzdami, no s brilantnou ovládateľnosťou a skvele naladeným odpružením, ktoré vám dovolí jazdiť s bicyklom naozaj agresívne.
Plusy: Výnimočné ovládanie pri plnej rýchlosti, dobre vyvážené osadenie, s ktorým môžete nasadnúť a vyraziť.
Mínusy: Veľká váha kolies (kolesá s plášťami dohromady), brzdám TRP chýba brzdná sila aj konzistencia ich výkonu.
Kúpte ak: Nechcete kupovať formou “driect sale” po internete, no stále hľadáte podobne výhodnú kúpu.
Whyte T-130 SR vyvažuje vysokú hmotnosť a ústupky v osadení špičkovou ovládateľnosťou a skvele naladeným odpružením. Je výborne vybavený pre útok na traily v plnej rýchlosti.
Rám Whyte T-130 SR

Ročník 2019 modelu T-130 je pretiahnutý a vystužený, dodržiava overený formát a praktické detaily Whyte. Všetky káble k brzde, radeniu aj sedlovke sú do rámu zapuzdrené gumovým tesnením. Rám je navrhnutý pre použitie s jedným prevodníkom, čo dovoľuje použiť široký hlavný čap zadnej stavby pre extra tuhosť.
V okolí čapu nájdete návarky ISCG obkolesujúce závitový BSA stred. Predný trojuholník má miesto aj pre veľkú fľašu a zadný trojuholník ponúka dostatočný priestor pre kolesá 27,5×2,8”, alebo 29×2,3” a s oboma dokáže využiť plných 130mm zdvihu. Upevnenie hlavného čapu v ráme, prvky zadnej stavby aj vahadlo tlmiča mohutným vzhľadom nenecháva pochybnosti o svojej pevnosti a ložiská čapov odpruženia chráni doživotná záruka.
Komponenty
Pri jazde nie je cítiť ani náznak zaváhania alebo prehýbania rámu, ani keď začnete naozaj pokúšať vaše šťastie. Pravidelne sme sa vyrovnávali tempu bicyklov s vyšším zdvihom aj na teréne prírodných zjazdových tratí bikeparkov.
Whyte T-130 SR je priamym súperom nemeckých “direct sale” firiem a modelov ako Radon Slide FE 9.0, YT Industries Jeffsy 29 AL a Canyon Spectral AL 6.0 a na papieri samozrejme víťazia, no britská značka využíva svoje skúsenosti a vynaliezavosť, aby udržala výkon na celkový výkon na rovnakej úrovni.
Kľuky značky Whyte sú solídne a točia sa na externých ložiskách, na ktoré sme dobre zvyknutí. Radenie Shimano SLX funguje hladko spoľahlivo a pohyb reťaze kazetou SunRace je na naše prekvapenie vynikajúci.
Brzdy TRP Slate sú na 4-piestové strmene slabé a navyše nekonzistentné. Hoci kolesá vypletené na WTB ráfoch sú ťažšie ako DT-Swiss kolesá na konkurenčných bicykloch spomenutých vyššie, sú nastavené bezdušovo a s nadštandardnými plášťami s dvojitou zmesou Maxxis High Roller II a Rekon.
Hrubé gripy Whyte nám síce neboli po chuti, ale riadidlá šírky 780mm a 35mm dlhý predstavec sú presne to, čo si na svojich bicykloch predstavujeme. Bicyklu dodávajú výbornú ovládateľnosť obzvlášť v kombinácii s krátkym 37mm ofsetom vidlice Fox 34 performance.
Jazda

Geometria OTO, alebo ‘Optimised Trail Offset’ s redukovaným odsadením vidlice dáva bicyklu bleskurýchle reflexy, vďaka ktorým je voľba stopy okamžitá, ľahká a výnimočne presná. Dosah rámu 470mm vo veľkosti “Large” a nízky hlavový uhol 65,5 stupňa pridávajú stabilitu v problematických situáciách a dajú vám viac času zareagovať. Rázvor kolies 1220mm znamená, že niekedy je potreba zobrať prudké zákruty zoširoka. Sedlová trubka s efektívnym uhlom 75° posúva telo do polohy ideálnej na šliapanie a tuhé zábery do strmých kopcov.
Whyte sa podarilo vyladiť prepákovanie odpruženia aj tlmič tak, aby dokonale spolupracoval s geometriou. Nemusel som s tlmičom ani vidlicou robiť nič špeciálne mimo nastavenia tlaku.
Spočiatku je pruženie veľmi jemné, čo napomáha napríklad pomalým výšlapom cez korene a opora v strednom zdvihu zabraňuje akémukoľvek nadmernému húpaniu. A to do takej miery, že som sa nikdy nepotreboval načiahnuť dolu a zamknúť tlmič.

Napriek nízkemu zdvihu napovedajúcemu, že ide presne o kategóriu trail, sa T-130 v priechodnosti terénom bez námahy vyrovná aj bicyklom s oveľa väčším zdvihom. S poriadnou vidlicou a 2.6” Maxxis plášťami na širokých ráfoch má veľkú rezervu priľnavosti a pohlcovania nárazov,
Vysoká váha kolies aj celková váha T-130 SR je rozhodne citeľná pri akcelerácii aj dlhých stúpaniach. Bicykel kvôli tomu stráca na obratnosti a hravosti v pomalých rýchlostiach. Tento pocit však ubúda so zvyšujúcou sa rýchlosťou.
Na druhej strane bicykel je vždy nalepený na zemi a v rýchlosti si udržuje stabilitu. Aj na rýchlych bikeparkových tratiach nebol problém udržať sa partie 160 – 170mm enduro bicyklov. Proti schopnostiam bicyklu však hrajú brzdy a prvý upgrade, nad ktorým premýšľam sú aspoň väčšie kotúče. Takto rýchly bicykel potrebuje aj spoľahlivo spomaliť.
Viac informácií o bicykloch Whyte nájdete na webe www.whyte.cz.
Vaše komentáre