Test: Specialized Ruby Elite
Verdikt: Hladká, pohodlná jazda so vzpriamenou polohou pre všetkých, ktorí chcú objavovať vzdialené miesta.
Plusy: Veľmi pohodlná jazda, rôzne ponuky pružín do systému Futureshock pre rozny terén a váhu jazdca
Mínusy: Futuresock pridáva váhu a jeho chod je veľmi lineárny
Kúpte ak: Chcete pohodlný bicykel so vzpriamenejším posedom pre dlhé, príjemné jazdy.
Navrhnutý pre pohodlie, Specialized Ruby Elite dostal inovatívne prvky, ktoré vyhladia aj tie najrozbitejšie asfaltky. Komfort je skutočne vínimočný a za hodiny v sedle nemusíte platiť bolavými zápästiami alebo zadkom.
Toto je bicykel, na ktorom by sme bez problémov jazdili dlhé hodiny po sebe bez starostí. Hoci v tomto smere exceluje, je to za istú penaltu vo forme straty univerzality. Ruby nie je bicykel pre rýchle akcelerácie a tvrdé výšlapy, ale to on o sebe ani netvrdí. Vie presne čím je a vo svojom obore vyniká.
Rám

Skonštruovaná z karbónu FACT 10r, druhým najprémiovejším kompozitom Specialized, a rám má tiež vrstvenie karbónu špecifické pre každú veľkosť. Menšie veľkosti tak nemajú prebytok materiálu a rámy nie sú nepríjeme tuhé.
Specialized pre poskytnutie komfortu povoláva na front niekoľko zaujímavých inžinierskych kúskov.
Prvým je tak trochu jazykolam – sedlovka Cobl Gblr (skomoleniena anglického Pohlcovač Dlaždíc).
Sedlovka je odpružená pomocou vlnovky a vložy elastického materiálu podporujúcu ju v priestore kde je táto vlna. V spolupráci s jej odhalenou dĺžkou a nízko pripojenými sedlovými vzperami takto celá zadná časť rámu pracuje pre vaše pohodlie na dlhých vytrvalostných jazdách.Výsledkom je veľmi hladká jazda, no predsalen sa mi zadalo, že je to za istú straty tuhosti.
Future Shock

V hlavovom zložení je umiestnený Future Shock – systém odpruženia, ktorý odpružuje namiesto kolesa celý kokpit. Funguje? Rozhodne.
Jazda je citeľne hladšia, ale o potrebnosti tohto zariadenia budete presvedčení, až keď sa nájdete na rozbitých starých cestách, plných asfaltových záplat, výmoľov a prasklín.
Future Shock je tak efektívny, že si ani nevšímate jeho činnosť. Akonáhle však narazíte na vačšiu prekážku, zvykom stunete a v očakávaní otrasu, no ten sa jednoducho nedostaví.
Future Shock neprináša len pohodlie, ale aj zvýšenie sebadôvery. Nemusíte sa obávať, že vás nedokonalosti cesty odrazia zo zvolenej stopy. Bicykel sa ochotne nechá ovládať cez akýkoľvek povrch.
Má aj nevýhody
Voči Future Shock mám však aj isté výhrady. Pruženie je veľmi lineárne a pri týchto vačších nárazoch sa zdá akoby bol použitý celý zdvih naraz. Na výber je z viacerých pružín, pre rozne váhy a štýly jazdenia.
Ak teda jazdíte cez veľké nerovnosti a ste tažším/rýchlejším jazdcom budete pravdepodobne chcieť tuhšiu pružinu a naopak ľahší jazdec používajúci bicykel iba na asfalte bude hladať ľahšiu pružinu. Tie dokáže jednoducho vymeniť každý mechanik Specialized. Ruby nájdete na pultoch obchodov s nainštalovanou stredne tuhou pružinou, no na výber ja makšia aj tuhšia možnosť.
Pribúda aj na váhe
Mojou druhou výhradou je fakt, že Future Shock pridáva bicyklu váhu. Napriek tomu, že ide o vysoko kvalitný karbónový rám, táto vysoká technológia sa stráca pri fakte, že ide najtažší dámsky bicykel, aký sme v roku 2018 testovali.
Konkrétne ide o 9,12kg no je pravda, že s časti na tom je aj osadenie. Ak ste už čítali náš test pánskeho modelu Diverge, tak viete, že ide o opakujúcu sa tému.
Kvôli extra technológii zainvestovanej do rámu neostáva už v danej cenovej kategórii priestor pre komponenty rovnakej úrovne a je nutné robiť kompromisy. Hlavne ak je vašou prioritou komfort a vzdialenosť, kam ste schopné zájsť – a nie čo najvyššia rýchlosť. Je to však pokuta, ktorú sme pravdepodobne ochotní zaplatiť.
Posledná výhrada je istá strata efektivity pri šliapaní zo sedla do prudkých kopcov. Vašu energiu vtedy mierne vstrebáva pružina a nedostane sa tam, kde je potrebná – na cestu.
Komponenty

Súprava komponentov je mixom Shimano rady 105, konkrétne prevodové ústrojenstvo RS510 a páčky s hydraulickými brzdami RS505. Hoci spolahlivé a efektívne, nie je práve najlahšie a pri tejto cenovke sú mierným sklamaním.
Osobne niesom fánúšik ovládacích prvkov RS505, sú objemné a neformené. Nevyzerajú dobre, no čo je doležitejšie, zavalité tvary sa budú zle držať a bude tiež tažké načiahnuť sa za brzdovými pákami jazdcom s malými rukami. A to je pravdepodobne vačšina dámskych zákazníčok. Ich brzdný účinok je však výborný a sila je dobre dávkovateľná pre jemnú kontrolu rýchlosti.
Kazeta s rozchodom 11-32 zubov v spojení z 50/34 zubovými prevodníkmi poskytuje dobré široké sprevodovanie do kopcov aj pre unavené nohy. Spolu s Future Shock-om je Ruby osadená hliníkovými riadidlami Hover Comp s 15mm zdvihom.
Posed
Geometria bicyklu vás týmto posadí do vzpriamenej polohy a opäť uprednostňuje pohodlie pred čo najnižším aerodnymickým odporom.
Keď už hovoríme o posede, sedlo je opäť značky Specialized a model Lithia Comp gel svojou konštrukciou komplimentuje vzpriamenejšej polohe tela. Určite si všímate tému, ktorá tu prevláda – komfort za cenu rýchlosti. S posedom to nie je výjnimkou a vzpriamená poloha vás tiež práve nevyzýva k šprintom.
V istom spektre jazdenia však Ruby dokáže produkovať a udržiavať rýchlosť. S odpružením Future Shock, nízko položeným stredom šliapania a priľnavými plášťami Specialized Turbo Pro je stabilný a sebavedomý v každom zjazde a na každom povrchu. Bez problémov letí dolu kopcom a s diskovými brzdami sa rýchlosť bezpečne reguluje.
Hliníkové kolesá DT Swiss R470 tvoria dobrý set no toto je tiež jedna z oblastí kde by sa dalo budúcim vylepšením ušetriť dosť váhy.
V redakcii sme tiež fanúšikmi omotávky Specialized S-Wrap Roubaix so “Sticky Gel”, ktoré prispeli k pocitu jedných z najpohodlnejších riadidiel aké som kedy držala.
Ruby Elite verzus Roubaix
Specialized má tiež filozofiu ktorú nazýva “rider first” (jazdec je prvoradý) a tá ma dopad na to ako sú navrhované bicykle pre ženy. Vďaka ich fit expertom má Specialized prístup k širokej databáze jazdcov, ich typyckým telesným rozmerom, pohlaviu, jazdným štýlom a preferenciám. Dizajnéry potom berú do úvahy priemerné rozmery mužov a žien a typ jazdenia, ktorému sa tipicky venujú.

Výsledkom je posun k novšiemu unisex tvaru rámov, ktorý berie do úvahy vyššie spomenuté vedomosti. Čo sa týka bicyklov Ruby a Rubaix, tie ostávajú stále špecifické pre ženy a zvlášť unisex/mužské berúc do úvahy práve prefencie jazdného štýlu roznych pohlaví.
Ženy v tejto kategórii častejšie požadujú civilnejší pohodlný bicykel na výlety, zatiaľ čo muži chcú pohodlnejšiu verziu pretekárskeho bicykla. Hoci vačšina bicyklov Specialized je už unisexových, Ruby a Rubaix stále ostávajú výnimkou.
Verdikt
Ak máte radi dlhé jazdy v pohodlí, prípadne si radi vyhodíte z kopýtka na nespevnených cestách, Ruby je rozhodne bicykel, ktorý by ste mali zvážiť.
Pohodlie, ktoré prináša je však za cenu univerzality a nie je až tak stavaný na agresívnu rýchlu jazdu. Samozrejme, pokiaľ nejde o jazdu na nespevnených cestách alebo asfaltke v naozaj zlom stave, ktorých je u nás viac ako dosť.
Je to bicykel na ktorom je radosť tráviť dlhé hodiny a ešte sa po nich cítiť sviežo. Je tiež zábavný a vzbudzujúci sebadôveru v zjazdoch. Vezmite ho von a dostante sa čo najďalej po cestách, ktorých sa ostatné zavodnícke stroje boja a radšej sa im vyhýbajú.
Vaše komentáre