Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Cestné bicykle

Test: Specialized Ruby Elite

Pravdepodobne najvyššie pohodlie vo svojej triede aj počas skutočne dlhých jázd.
Hodnotenie: 3.5/5
2 340
bikeradar

Verdikt: Hladká, pohodlná jazda so vzpriamenou polohou pre všetkých, ktorí chcú objavovať vzdialené miesta.

Plusy: Veľmi pohodlná jazda, rôzne ponuky pružín do systému Futureshock pre rozny terén a váhu jazdca

Mínusy: Futuresock pridáva váhu a jeho chod je veľmi lineárny

Kúpte ak: Chcete pohodlný bicykel so vzpriamenejším posedom pre dlhé, príjemné jazdy.

Navrhnutý pre pohodlie, Specialized Ruby Elite dostal inovatívne prvky, ktoré vyhladia aj tie najrozbitejšie asfaltky. Komfort je skutočne vínimočný a za hodiny v sedle nemusíte platiť bolavými zápästiami alebo zadkom.

Toto je bicykel, na ktorom by sme bez problémov jazdili dlhé hodiny po sebe bez starostí. Hoci v tomto smere exceluje, je to za istú penaltu vo forme straty univerzality. Ruby nie je bicykel pre rýchle akcelerácie a tvrdé výšlapy, ale to on o sebe ani netvrdí. Vie presne čím je a vo svojom obore vyniká.

Rám
Sedlovka je objímutá nízko dovoľujúc tomuto komponentu prehýbanie a vstrebávanie nárazov a cestných nerovností.

Skonštruovaná z karbónu FACT 10r, druhým najprémiovejším kompozitom Specialized, a rám má tiež vrstvenie karbónu špecifické pre každú veľkosť. Menšie veľkosti tak nemajú prebytok materiálu a rámy nie sú nepríjeme tuhé.

Specialized pre poskytnutie komfortu povoláva na front niekoľko zaujímavých inžinierskych kúskov.
Prvým je tak trochu jazykolam – sedlovka Cobl Gblr (skomoleniena anglického Pohlcovač Dlaždíc).

Sedlovka je odpružená pomocou vlnovky a vložy elastického materiálu podporujúcu ju v priestore kde je táto vlna. V spolupráci s jej odhalenou dĺžkou a nízko pripojenými sedlovými vzperami takto celá zadná časť rámu pracuje pre vaše pohodlie na dlhých vytrvalostných jazdách.Výsledkom je veľmi hladká jazda, no predsalen sa mi zadalo, že je to za istú straty tuhosti.

Future Shock
Systém odpruženia Future Shock je skrytý za gumovým plášťom ktorých ho uteňuje a chráni pred špinou a vhkosťou.

V hlavovom zložení je umiestnený Future Shock – systém odpruženia, ktorý odpružuje namiesto kolesa celý kokpit. Funguje? Rozhodne.

Jazda je citeľne hladšia, ale o potrebnosti tohto zariadenia budete presvedčení, až keď sa nájdete na rozbitých starých cestách, plných asfaltových záplat, výmoľov a prasklín.

Future Shock je tak efektívny, že si ani nevšímate jeho činnosť. Akonáhle však narazíte na vačšiu prekážku, zvykom stunete a v očakávaní otrasu, no ten sa jednoducho nedostaví.

Future Shock neprináša len pohodlie, ale aj zvýšenie sebadôvery. Nemusíte sa obávať, že vás nedokonalosti cesty odrazia zo zvolenej stopy. Bicykel sa ochotne nechá ovládať cez akýkoľvek povrch.

Má aj nevýhody

Voči Future Shock mám však aj isté výhrady. Pruženie je veľmi lineárne a pri týchto vačších nárazoch sa zdá akoby bol použitý celý zdvih naraz. Na výber je z viacerých pružín, pre rozne váhy a štýly jazdenia.

Ak teda jazdíte cez veľké nerovnosti a ste tažším/rýchlejším jazdcom budete pravdepodobne chcieť tuhšiu pružinu a naopak ľahší jazdec používajúci bicykel iba na asfalte bude hladať ľahšiu pružinu. Tie dokáže jednoducho vymeniť každý mechanik Specialized. Ruby nájdete na pultoch obchodov s nainštalovanou stredne tuhou pružinou, no na výber ja makšia aj tuhšia možnosť.

Pribúda aj na váhe

Mojou druhou výhradou je fakt, že Future Shock pridáva bicyklu váhu. Napriek tomu, že ide o vysoko kvalitný karbónový rám, táto vysoká technológia sa stráca pri fakte, že ide najtažší dámsky bicykel, aký sme v roku 2018 testovali.

Konkrétne ide o 9,12kg no je pravda, že s časti na tom je aj osadenie. Ak ste už čítali náš test pánskeho modelu Diverge, tak viete, že ide o opakujúcu sa tému.

Kvôli extra technológii zainvestovanej do rámu neostáva už v danej cenovej kategórii priestor pre komponenty rovnakej úrovne a je nutné robiť kompromisy. Hlavne ak je vašou prioritou komfort a vzdialenosť, kam ste schopné zájsť – a nie čo najvyššia rýchlosť. Je to však pokuta, ktorú sme pravdepodobne ochotní zaplatiť.

Posledná výhrada je istá strata efektivity pri šliapaní zo sedla do prudkých kopcov. Vašu energiu vtedy mierne vstrebáva pružina a nedostane sa tam, kde je potrebná – na cestu.

Komponenty
Komponentová sada Shimano 105 je robustná a spolahlivá.

Súprava komponentov je mixom Shimano rady 105, konkrétne prevodové ústrojenstvo RS510 a páčky s hydraulickými brzdami RS505. Hoci spolahlivé a efektívne, nie je práve najlahšie a pri tejto cenovke sú mierným sklamaním.

Osobne niesom fánúšik ovládacích prvkov RS505, sú objemné a neformené. Nevyzerajú dobre, no čo je doležitejšie, zavalité tvary sa budú zle držať a bude tiež tažké načiahnuť sa za brzdovými pákami jazdcom s malými rukami. A to je pravdepodobne vačšina dámskych zákazníčok. Ich brzdný účinok je však výborný a sila je dobre dávkovateľná pre jemnú kontrolu rýchlosti.

Kazeta s rozchodom 11-32 zubov v spojení z 50/34 zubovými prevodníkmi poskytuje dobré široké sprevodovanie do kopcov aj pre unavené nohy. Spolu s Future Shock-om je Ruby osadená hliníkovými riadidlami Hover Comp s 15mm zdvihom.

Posed

Geometria bicyklu vás týmto posadí do vzpriamenej polohy a opäť uprednostňuje pohodlie pred čo najnižším aerodnymickým odporom.

Keď už hovoríme o posede, sedlo je opäť značky Specialized a model Lithia Comp gel svojou konštrukciou komplimentuje vzpriamenejšej polohe tela. Určite si všímate tému, ktorá tu prevláda – komfort za cenu rýchlosti. S posedom to nie je výjnimkou a vzpriamená poloha vás tiež práve nevyzýva k šprintom.

V istom spektre jazdenia však Ruby dokáže produkovať a udržiavať rýchlosť. S odpružením Future Shock, nízko položeným stredom šliapania a priľnavými plášťami Specialized Turbo Pro je stabilný a sebavedomý v každom zjazde a na každom povrchu. Bez problémov letí dolu kopcom a s diskovými brzdami sa rýchlosť bezpečne reguluje.

Hliníkové kolesá DT Swiss R470 tvoria dobrý set no toto je tiež jedna z oblastí kde by sa dalo budúcim vylepšením ušetriť dosť váhy.

V redakcii sme tiež fanúšikmi omotávky Specialized S-Wrap Roubaix so “Sticky Gel”, ktoré prispeli k pocitu jedných z najpohodlnejších riadidiel aké som kedy držala.

Ruby Elite verzus Roubaix

Specialized má tiež filozofiu ktorú nazýva “rider first” (jazdec je prvoradý) a tá ma dopad na to ako sú navrhované bicykle pre ženy. Vďaka ich fit expertom má Specialized prístup k širokej databáze jazdcov, ich typyckým telesným rozmerom, pohlaviu, jazdným štýlom a preferenciám. Dizajnéry potom berú do úvahy priemerné rozmery mužov a žien a typ jazdenia, ktorému sa tipicky venujú.

Zvláštnosťou je, že Ruby používa závitový stred, nie lisovaný.

Výsledkom je posun k novšiemu unisex tvaru rámov, ktorý berie do úvahy vyššie spomenuté vedomosti. Čo sa týka bicyklov Ruby a Rubaix, tie ostávajú stále špecifické pre ženy a zvlášť unisex/mužské berúc do úvahy práve prefencie jazdného štýlu roznych pohlaví.

Ženy v tejto kategórii častejšie požadujú civilnejší pohodlný bicykel na výlety, zatiaľ čo muži chcú pohodlnejšiu verziu pretekárskeho bicykla. Hoci vačšina bicyklov Specialized je už unisexových, Ruby a Rubaix stále ostávajú výnimkou.

Verdikt

Ak máte radi dlhé jazdy v pohodlí, prípadne si radi vyhodíte z kopýtka na nespevnených cestách, Ruby je rozhodne bicykel, ktorý by ste mali zvážiť.

Pohodlie, ktoré prináša je však za cenu univerzality a nie je až tak stavaný na agresívnu rýchlu jazdu. Samozrejme, pokiaľ nejde o jazdu na nespevnených cestách alebo asfaltke v naozaj zlom stave, ktorých je u nás viac ako dosť.

Je to bicykel na ktorom je radosť tráviť dlhé hodiny a ešte sa po nich cítiť sviežo. Je tiež zábavný a vzbudzujúci sebadôveru v zjazdoch. Vezmite ho von a dostante sa čo najďalej po cestách, ktorých sa ostatné zavodnícke stroje boja a radšej sa im vyhýbajú.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Ruby Elite
Značka
Specialized
Rok
2018
Materiál rámu
FACT 10r carbon
Veľkosti
44cm 48cm 51cm 54cm 56cm
Riadidlá
Specialized Comp Hover Bar, 6061 alloy, 70x125mm w/ Di2 hole
Gripy
S-WRAP Roubaix w/ Sticky gel
Predstavec
Specialized, 3D forged alloy, 4-bolt, 7-degree rise
Brzdy
Shimano RS505, hydraulic disc
Kazeta
Shimano 105, 11-speed, 11-32t
Veľkosť prevodníkov počet zubov
34 50
Kľuky
Shimano RS510
Vidla
Specialized FACT full-carbon, flat-mount disc, 12x100mm thru-axle
Kolesá
DT Swiss R470 Disc, sealed cartridge hubs, 14g spokes, 24h
Predný plášť
Turbo Pro, 60 TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x28mm
Zadný plášť
Turbo Pro, 60 TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x28mm
Prešmykač
Shimano 105 Ez, braze-on
Prehadzovač
Shimano 105, 11-speed
Reťaz
KMC X11EL, 11-speed w/ Missing Link™
Sedlo
Lithia Comp Gel, 155mm, nylon shell, gel padding
Sedlovka
Specialized CG-R, FACT carbon, single-bolt, 27.2mm
Radenie
Shimano RS505 disc
Brzdové páčky
Shimano RS505 disc
Váha kg
9.12
Testovaná veľkosť
54cm
Dĺžka zadnej stavby cm
41.3
Dĺžka sedlovej rúrky cm
46.2
Dĺžka hornej rúrky rámu cm
54.4
Rázvor kolies cm
99.7
Hlavova rúrka cm
14
Meraná veľkosť
54cm

Aktuality

15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Včera 17:07 Musíte vidieť: Postapokalyptické freeride rodeo v podaní Jakuba Vencla.

Tak by sa v skratke dalo charakterizovať nové video tohto českého slopestyle jazdca a freeridera. Kulisy bane dodávajú celému projektu poriadnu dávku atmosféry a toto video naozaj stojí za to, aby ste si ho pustili viackrát.

22.04.2024 Fotogaléria: Pozrite si najlepšie zábery z 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Najmä mužské preteky boli mimoriadne napínavé a rozhodlo sa v nich až v záverečnom šprinte štyroch pretekárov. Najrýchlejším v ňom bol dánsky jazdec Simon Andreassen. V ženách preteky ovládla Haley Batten, ktorá o svojom víťazstve rozhodla v poslednom kole.

22.04.2024 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová skončili v etapových pretekoch Epic Series 4 Islands na vynikajúcom 3. mieste (+video).

Preteky pozostávali z prológu a 4 etáp na štyrpoch rôznych chorvátskych ostrovoch. Slovenským pretekárkam v tíme 8capital sa prológ aj každú z etáp podarilo dokončiť na 3. mieste a celkovo z toho bolo taktiež tretie miesto.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu