Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized S-Works Stumpjumper 29

Tuhý rám, bezchybné osadenie a vynikajúce ovládanie “Stumpu” zabezpečia sebaistú a pohlcujúcu jazdu.
Hodnotenie: 4.5/5
9 000
bikeradar

Specialized nedávno predstavil svoj novo navrhnutý model trailového bicykla Stumpjumper a ako inak, je dlhší, s ostrejšími uhlami a schopnejší ako kedykoľvek predtým.

Špecifikácia Specialized S-Works Stumpjumper 29

 

Rám: celokarbónový spolu so zadnou stavbou, technológia karbónu FACT 11m, Integrovaný úložný priestor SWAT, klasický závitový stred, plne uzavretý systém vnútorného vedenia káblov, zadný náboj 12x148mm, 140mm zdvihu.

Vidlica: Fox 36 29″ 150mm Factory, tlmič Fit4.

Tlmič: Fox Float DPX2 Factory, naladenie Rx Trail, vzduchová komora EVOL, klzáky Kashima, jemné nastavenie kompresie v otvorenej polohe, rozmer 210x50mm.

Prevody a radenie: SRAM XO1/XX1.

Kolesá: karbónové Roval Traverse SL, vnútorná šírka 30mm.

Predný plášť: Butcher, konštrukcia GRID, zmes GRIPTON, 29×2.6”.

Zadný plášť: Purgatory, konštrukcia GRID, zmes GRIPTON ,29×2.6”.

Brzdy: SRAM Guide RSC, 200mm rotor vpredu, 180mm rotor vzadu.

Riadidlá: Specialized Trail, FACT carbon, prehnutie navrch 6°, prehnutie dozadu 8°, zdvih 27mm, šírka 780mm, priemer 31.8mm.

Predstavec: Syntace MegaForce 2, zdvih 6°, objímka 31.8mm.

Sedlovka: Command Post IRcc, mikronastaviteľné v 16 bodoch, ovládanie SRL pákou, zdvih 160mm.

Sedlo: Body Geometry Phenom Expert, duté titanové koľajnice, karbónový rám, šírka 143mm.

Prvé dojmy z jazdy

Specialized tvrdí, že zlepšenie tuhosti bola najväčšia priorita pri prepracovávaní platformy Stumpjumpra a vyzerá to, že ich snaha sa vyplatila. Bicykel má povzbudzujúcu tuhosť pri tvrdom zatáčaní a je presný na rýchlych vlniacich sa trailoch bez náznakov kývania a krútenia zadnej stavby.

Tuhý rám zvláda s ľahkosťou náročný terén…

Tuhosť prednej časti je tiež výborná no, to na tom má nepochybne veľký podiel silná vidlica Fox 36. Pruženie poskytuje všetko, čo sme sa naučili očakávať od moderného bicykla a preverená platforma pruženia FSR poskytuje všetky 3 typické superlatívy, citlivosť v počiatočnom zdvihu, opora v strednej časti a výrazný odpor na konci proti tvrdým dorazom.

Pruženie sa mierne pohybuje pri tvrdšom šliapaní, no zamknutie tlmiču páčkou to v prípade potreby odstráni. Niektorí jazdci stále vyžadujú nepohyblivé pruženie vytvárajúce tuhú platformu pre šliapanie, no ja osobne to nepovažujem za nutné na trailovom bicykli.

…a na vlas presne drží zvolenú trasu vo vysoko rýchlostných sekciách.

66.5° hlavový uhol je vyváženou voľbou medzi kontrolovateľnosťou vo vysokých rýchlostiach a strmých svahoch a hravosťou.

Ak máte radšej agresívnejšie uhly, môžete prepnúť geometriu otočením nastavovacej vložky v uchytení tlmiča, čo zníži uhol o 0.5°. Keďže sa týmto natočí celý predný trojuholník, zároveň sa tak ovplyvní sedlový uhol, výška stredu a v malej miere aj dosah (reach). Ďalšia možnosť je jednoducho si vybrať z továrne dlhšiu verziu rámu s výrazne nižším uhlom Stupmjumper Evo.

Kombinácia výšky rámu s riadidlami so zdvihom 27mm vytvára naozaj vyvýšený kokpit.

Pri 641mm výške rámu (stack) vo veľkosti L na ktorej som jazdil, ide o nadpriemerne vysoký predok bicykla. V kombinácii s riadidlami so zdvihom 27mm vytvára naozaj vyvýšený kokpit. Na rozdiel od plochých riadidiel tiež dodáva bicyklu pre mňa veľmi sympatickú siluetu.

Vysoká predná časť spolu s 50mm predstavcom Syntace dodáva istotu a ovládateľnosť v strmých zjazdoch.

S dosahom rámu 445mm vo veľkosti L nie je nový Stumpjumper nejaký dlhý, no uplatňuje šikovný trik. Na výške riadidiel sa podieľa najmä pomerne dlhá hlavová trubka, vďaka čomu nie je nutné vypĺňať priestor podložkami pod predstavcom. Tie by posunuli riadidlá ďalej od hlavovej trubky, vertikálne ale aj horizontálne. Efektívny dosah by sa tak skrátil oproti tabuľkovému údaju. Ide o malé zmeny, no pár milimetrov je často to, čo od seba delí moderné bicykle.

Šírka karbónových riadidiel Trail FACT 780mm priamo od Specialized by mala byť dostatočná pre väčšinu jazdcov, no bolo by skvelé vidieť plných 800mm. Dodáva to viac možností zákazníkovi, pretože skrátiť sa dajú riadidlá vždy, predĺžiť už horšie.

Zaujímavým detailom osadenia je predstavec od Syntace. Specialized je firma, ktorá vytrvalo a tvrdo posúvala mieru osadenia komponentov pod vlastnou značkou. Uznali však, že predstavec MegaForce od Syntace je tuhší a ľahší ako čokoľvek v ich ponuke.

Hoci výška stredu 342 mm opäť nie je výrazná, je dobre vidieť, že Stumpjumper má kľuky dĺžky 170 mm pre prevenciu nárazov o skaly, korene a okraje trailu. Konzervatívna výška stredu pravdepodobne tiež berie do úvahy možnosť, že zákazník osadí menšie plášte ako tie dodané, so šírkou 2.6”.

Malé a uhladené vrchné vodítko reťaze ostalo nehlučné napriek brodení sa solídnym blatom po  testovaných 100km.

Vďaka moderným prehadzovačkám a profilovaným ozubeniam je udržiavanie reťaze na prevodníkoch v podstate minulosťou, no je dobré vidieť, že Specialized na Stumpjumper pridalo malé a uhladené vrchné vodítko retaze. Primontované je na ISCG05 úchytoch a zostalo nehlučné aj pri tých najblatovejších podmienkach.

Teleskopická sedlovka Specialized Command Post so 16 polohami fungovala počas nášho jazdenia bezchybne. Aj napriek blatovým podmienkam. Udržala si však svoju typickú rýchlosť návratu, ktorá naháňa ľudom strach o ich rozkrok.

Je skvelé vidieť celú ponuku Stumpjumprov v tejto verzii s vyšším zdvihom osadenú schopnými plášťami Butcher/Purgatory vo veľkosti 2.6”. Celá rada až po najlacnejší hliníkový rám má obuté plašte s konštrukciou GRID, zmesou GRIPTON. Stumpjumper ST (Short Travel) so zdvihom 130mm ponúka plašte v šírke 2.3”.

Bagetové vtipy nabok, som veľký fanúšik integrovaných úložných priestorov SWAT.

Najmä tohto šikovne umiestneného multikľuču v hlavovej trubke.

Hoci enduro móda káže lepiť či viazať veci k rámu bicykla a vracia do hry rámové aj sedlové tašky, v Specialized sa rozhodli spraviť veci trochu viac na úrovni. Úložný priestor SWAT na spodnej rámovej trubke bez problémov pojme zásoby na celodenné jazdenie. Nový kryt je zavesený na pánte a oproti predošlej verzii jednoduchší na manipuláciu. Šikovne umiestnený multikľuč v hlavovej trubke je tiež pekný prídavok.

Tieto zvláštne výstupky na chrániči zadnej vzpery pohlcujú hluk reťaze pri jazde nerovnosťami.

Specialized, rovnako ako mnohí mechanici svetového poháru v zjazde tvrdia, že tieto výstupky na chrániči zadnej vzpery efektívne prerušujú vlny otrasov reťaze a lepšie pohlcujú hluk pri jazde nerovnosťami. O tom koľko toho majú za následok výstupky neviem nič, no bezpečne môžem tvrdiť, že bicykel je úplne tichý.

Verdikt

Zmes super-tuhého karbónového rámu, výborného pruženia, obratných jazdných vlastností, a potentných plášťov je na trailoch skvelou zábavou a vyzýva k voľbe stále nových stop.

V Specialized počúvali kritike od zákazníkov a skutočným pozlátkom ich bicyklov sú dnes paradoxne jednoduché veci ako lepšia kompatibilita tlmenia, jednoduchý servis vnútorného vedenia a stredu šliapania a každodenný úžitok odkladacieho priestoru či multiklúču, ktorý je súčasťou bicykla.

Aj napriek lepšej kompatibilite a miestom pre plášte veľké až 3.0”, nemyslím, že by som na bicykli niečo menil. Pri tak drahom produkte by človek ani nemal. Našťastie osadenie je bezchybné.

Stupjumper, Stumpjumper ST, alebo Stupjumper EVO

Stumpjumper EVO ponúka agresívne uhly a rozmery závodnej platformy, no v nižšom zdvihu ako ich model Enduro. Stumpjumper ST, je v podstate nasledovník XC/Trail modelu Camber.

Testovaný Stumpjumper je zlatou strednou cestou, univerzálny bicykel dokonale stelesňujúci kategóriu All Mountain. Osobne začínam túto kategóriu s radikalizáciou enduro bicyklov posledných rokov vyhľadávať stále viac.

Tí, ktorý hľadajú bicykel schopný v náročnom teréne a stabilný v rýchlosti, no bez toho, aby obetovali obratnosť a hravú jazdu budú so Stumpjumprom zaručene spokojný.

Stumpjumper je zlatou strednou cestou medzi hravým jazdením a stabilitou v rýchlosti.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Stumpjumper 29
Značka
S-Works
Rok
2019
Veľkosti
S M L XL
Riadidlá
Specialized Trail, FACT carbon, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 27mm rise, 780mm, 31.8mm
Gripy
Specialized Sip Grip, half-waffle
Predstavec
Syntace MegaForce 2
Brzdy
SRAM Guide RSC
Kazeta
SRAM X01 Eagle, 10-50t
Veľkosť prevodníkov počet zubov
30
Kľuky
SRAM XX1 Eagle
Vidla
FOX 36 29" 150mm FACTORY
Kolesá
Roval Traverse SL 29
Stredové zloženie
SRAM GXP
Predný plášť
Specialized Butcher, GRID casing, GRIPTON compound. 29x2.6"
Zadný plášť
Specialized Purgatory, GRID Casing, GRIPTON compound, 29x2.6"
Prehadzovač
SRAM XX1 Eagle
Tlmič
FOX FLOAT DPX2 Factory
Reťaz
SRAM XX1 Eagle, 12-speed
Sedlo
Phenom
Sedlovka
Specialized Command Post IRcc, 160mm
Testovaná veľkosť
L
Hlavový uhol
66.5
Uhol sedlovej rúrky
74.6

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu