Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Pedále

Test: Cestné pedále Edco 3ax

Pedále využívajú systém kolísavého pohybu, ktorý sa prispôsobuje prirodzenej tendencii chodidla nakláňať sa pri pedálovaní do strán. Samotné kolísanie však pri pedálovaní prakticky necítiť.
Hodnotenie: 2/5
280
bikeradar

Verdikt: Zaujímavý koncept s trochu nedotiahnutou exekúciou a vysokou cenou.

Plusy: Inovatívny dizajn a výskumy odkazujúce na vyššiu efektivitu pedálovania.

Mínusy: Cena, ťažké zapínanie, životnosť

Majú kolísajúce sa pedále niečo do seba?

„Pedále by sa mali prispôsobiť telu, nie naopak.“ Aspoň to je filozofia za pedálmi 3ax („tri-axe“, teda trojosé) od značky Edco.

Ide o unikátny dizajn, ktorý okrem bežného pohybu tretry po pedáli do strán pridáva do rovnice ďalšiu premennú – kolísavý pohyb, ktorý sa prispôsobuje prirodzenej tendencii chodidla nakláňať sa pri pedálovaní do strán.

 

1. Kolíska
„Kolísavý“ mechanizmus umožňuje hýbať pedálom do strán, podobne ako kyvadlo v rozsahu štyroch stupňov.

 

2. Rýchly proces
Pedál je síce nastriekaný odolným práškovým lakom, na nám sa zvrchu ošúchal celkom rýchlo.

 

3. Kufre
Kufre Edco vyzerajú totožne s tými od Looku. Ak teda máte pedále Keo, zapnete sa aj do týchto.

 

Teória za kolísavým pohybom hovorí, že pedále umožnia chodidlu nájsť si v priebehu pedálovania svoju vlastnú prirodzenú pozíciu, než aby ju držali vo fixnej pozícii. Edco sa pritom opiera o výsledky výskumu, ktorý ukázal, že takéto pedále redukujú stratu energie cez bočný pohyb kolena v priemere o 17 stupňov.

 

Iný výskum zase v kontrolovanom teste ukázal, že jazdci, ktorí v priemere generovali 2,5 W na kilogram telesnej hmotnosti, spotrebovali s týmito pedálmi o 3,3 percenta menej kyslíka, teda sa namáhali menej. Ťažko povedať, ako veľmi aplikovateľné sú tieto výsledky v reálnych jazdeckých podmienkach, no rozhodne sú zaujímavé. Mnohí jazdci používajú špeciálne tvarované vložky, ktoré zvyšujú stabilitu chodidla. Zámerne ju teda znižovať znie na prvé počutie trochu kontraproduktívne. Ak však máte pocit, že otáčanie kľukami núti niektorý kĺb do neprirodzenej polohy, možno na týchto pedáloch niečo bude.

Tieto robustne pôsobiace pedále používajú kufor na štýl toho od značky Look a vážia 385 g na pár, plus ďalších 70 g na kufre a skrutky. Pri jazde nepôsobia pod nohami ani zďaleka tak neprirodzene, ako sme čakali. Samotné kolísanie pri pedálovaní prakticky necítiť. Skúšali sme tiež jazdiť s Edcom na jednej strane a pedálom od Looku na druhej a žiadny výrazný rozdiel sme nespozorovali.

Spozorovať sme však zároveň nedokázali ani žiadny benefit. Pozornosť naopak upútala skôr jedna negatívna charakteristika – hladko sa otáčajúce ložiská sú, samozrejme, v pedáloch vítané, no tieto sa otáčali tak voľne, že sme sa občas nevedeli zapnúť. Rovnako ako väčšina jednostranných pedálov, aj tieto prirodzene visia hore nohami a na zapnutie tak treba citlivú prácu nôh.

Vypnutie väčšinou funguje bez problémov, hoci jeden z pedálov nám zrejme pre znečistenie od blata párkrát nechcel vypnúť. Na ich obranu však treba povedať, že tento problém bol výsledkom až príliš ambicióznych výletov mimo asfaltu, teda niečo, na čo nie sú navrhnuté.

Po pár mesiacoch testovania už pedále vyzerali značne opotrebované. Čierny finiš sa v mieste styku s kufrom poväčšine zošúchal preč. V kolísavom mechanizme vznikla vôľa dostatočná na to, aby pedál začal vydierať drážku do obalu osky.

Tieto pedále nám tak pripadajú trochu ako odpoveď na otázku, ktorú sa nikto nepýtal. Ak máte pri pedálovaní problémy s kĺbmi a presvedčia vás výskumy značky (pozrite sa do červeného infoboxu vyššie), možno vám pomôžu. V opačnom prípade však nad pozitívami prevažujú negatíva tohto dizajnu. Sú ťažké, drahé a nepoužívajú sa tak ľahko ako bežné pedále.

Vaše komentáre

Aktuality

11:39 Strávil som týždeň s Petrom Saganom na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

Keď ma Mišo Kolář oslovil s ponukou ísť do Talianska na týždenné sústredenie, na ktorom bude aj Peter Sagan, nemohol som odmietnuť. Už len možnosť byť v prítomnosti takej legendy ako Peter je niečo, čo sa jednoducho neodmieta.

09:46 Video: Premrznutého Mattiasa Skjelmoseho museli odniesť v rukách pred koncom Valónskeho šípu.

Dánsky pretekár tímu Lidl-Trek odstúpil z ardénskej klasiky 40 km pred cieľom. Preteky poznačilo chladné a daždivé počasie, ktoré vyradilo mnohých favoritov a preteky dokončilo len 44 cyklistov zo 175 štartujúcich.

09:32 Stevie Williams bol najsilnejší v stúpaní Mur de Huy a na Valónskom šípe dosiahol najväčší úspech v kariére.

Britský jazdec tímu Israel-Premier Tech zaútočil 300 metrov pred cieľom a zvíťazil pred druhým Kevinom Vauquelinom (Arkéa-Samsic) a Maximom Van Gilsom (Lotto-Dstny).

Včera 12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

Včera 10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu