Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Pedále

Test: Cestné pedále Edco 3ax

Pedále využívajú systém kolísavého pohybu, ktorý sa prispôsobuje prirodzenej tendencii chodidla nakláňať sa pri pedálovaní do strán. Samotné kolísanie však pri pedálovaní prakticky necítiť.
Hodnotenie: 2/5
280
bikeradar

Verdikt: Zaujímavý koncept s trochu nedotiahnutou exekúciou a vysokou cenou.

Plusy: Inovatívny dizajn a výskumy odkazujúce na vyššiu efektivitu pedálovania.

Mínusy: Cena, ťažké zapínanie, životnosť

Majú kolísajúce sa pedále niečo do seba?

„Pedále by sa mali prispôsobiť telu, nie naopak.“ Aspoň to je filozofia za pedálmi 3ax („tri-axe“, teda trojosé) od značky Edco.

Ide o unikátny dizajn, ktorý okrem bežného pohybu tretry po pedáli do strán pridáva do rovnice ďalšiu premennú – kolísavý pohyb, ktorý sa prispôsobuje prirodzenej tendencii chodidla nakláňať sa pri pedálovaní do strán.

 

1. Kolíska
„Kolísavý“ mechanizmus umožňuje hýbať pedálom do strán, podobne ako kyvadlo v rozsahu štyroch stupňov.

 

2. Rýchly proces
Pedál je síce nastriekaný odolným práškovým lakom, na nám sa zvrchu ošúchal celkom rýchlo.

 

3. Kufre
Kufre Edco vyzerajú totožne s tými od Looku. Ak teda máte pedále Keo, zapnete sa aj do týchto.

 

Teória za kolísavým pohybom hovorí, že pedále umožnia chodidlu nájsť si v priebehu pedálovania svoju vlastnú prirodzenú pozíciu, než aby ju držali vo fixnej pozícii. Edco sa pritom opiera o výsledky výskumu, ktorý ukázal, že takéto pedále redukujú stratu energie cez bočný pohyb kolena v priemere o 17 stupňov.

 

Iný výskum zase v kontrolovanom teste ukázal, že jazdci, ktorí v priemere generovali 2,5 W na kilogram telesnej hmotnosti, spotrebovali s týmito pedálmi o 3,3 percenta menej kyslíka, teda sa namáhali menej. Ťažko povedať, ako veľmi aplikovateľné sú tieto výsledky v reálnych jazdeckých podmienkach, no rozhodne sú zaujímavé. Mnohí jazdci používajú špeciálne tvarované vložky, ktoré zvyšujú stabilitu chodidla. Zámerne ju teda znižovať znie na prvé počutie trochu kontraproduktívne. Ak však máte pocit, že otáčanie kľukami núti niektorý kĺb do neprirodzenej polohy, možno na týchto pedáloch niečo bude.

Tieto robustne pôsobiace pedále používajú kufor na štýl toho od značky Look a vážia 385 g na pár, plus ďalších 70 g na kufre a skrutky. Pri jazde nepôsobia pod nohami ani zďaleka tak neprirodzene, ako sme čakali. Samotné kolísanie pri pedálovaní prakticky necítiť. Skúšali sme tiež jazdiť s Edcom na jednej strane a pedálom od Looku na druhej a žiadny výrazný rozdiel sme nespozorovali.

Spozorovať sme však zároveň nedokázali ani žiadny benefit. Pozornosť naopak upútala skôr jedna negatívna charakteristika – hladko sa otáčajúce ložiská sú, samozrejme, v pedáloch vítané, no tieto sa otáčali tak voľne, že sme sa občas nevedeli zapnúť. Rovnako ako väčšina jednostranných pedálov, aj tieto prirodzene visia hore nohami a na zapnutie tak treba citlivú prácu nôh.

Vypnutie väčšinou funguje bez problémov, hoci jeden z pedálov nám zrejme pre znečistenie od blata párkrát nechcel vypnúť. Na ich obranu však treba povedať, že tento problém bol výsledkom až príliš ambicióznych výletov mimo asfaltu, teda niečo, na čo nie sú navrhnuté.

Po pár mesiacoch testovania už pedále vyzerali značne opotrebované. Čierny finiš sa v mieste styku s kufrom poväčšine zošúchal preč. V kolísavom mechanizme vznikla vôľa dostatočná na to, aby pedál začal vydierať drážku do obalu osky.

Tieto pedále nám tak pripadajú trochu ako odpoveď na otázku, ktorú sa nikto nepýtal. Ak máte pri pedálovaní problémy s kĺbmi a presvedčia vás výskumy značky (pozrite sa do červeného infoboxu vyššie), možno vám pomôžu. V opačnom prípade však nad pozitívami prevažujú negatíva tohto dizajnu. Sú ťažké, drahé a nepoužívajú sa tak ľahko ako bežné pedále.

Vaše komentáre

Aktuality

18:26 Toto je mapa KAKTUS Bike Bratislavského MTB maratónu.

Mapa KAKTUS Bike Bratislavského MTB Maratónu je vonku, takže si môžete naplánovať svoj tréning a pripraviť sa na deň pretekov. Tento rok máte možnosť zatrénovať si na trati, kde sa budúci rok uskutočnia Majstrovstvá SR v XCM a Finále ŠKODA SP XCM. Nezabudnite, že ak sa zaregistrujete do 22. septembra, získate štartovné číslo so svojím menom!

10:27 Mavic predstavil nové karbónové kolesá Cosmic S 42. Vážia 1660 gramov a stoja 999 eur.

S výškou ráfikov 42 mm a hmotnosťou pod 1700 gramov ponúkajú veľmi dobrý pomer kvality za relatívne nízku cenu.

09:49 Marc Hirschi vyhral už štvrté preteky po sebe, po 36-kilometrovom sóle zvíťazil na klasike Coppa Sabatini.

Hirschi vyhral talianske kopcovité preteky už druhý rok po sebe a dosiahol už siedme víťazstvo v sezóne 2024. V šprinte malej skupiny o druhé miesto bol najrýchlejší Gregor Mühlberger a tretí finišoval Anders Foldager.

Včera 15:32 Preteky Red Bull Hill Chasers v Banskej Štiavnici sa pre zlé počasie posúvajú na október.

Vzhľadom na nepriaznivú predpoveď počasia sa podujatie presúva na 5. októbra.

11.09.2024 Edoardo Affini je prvým talianskym víťazom časovky na majstrovstvách Európy.

Na 31,3 km dlhej trase dosiahol Affini priemernú rýchlosť 53,265 km/h a finišoval s časom 35:15 min. Striebro si odnáša Stefan Küng, ktorý cez víkend vyhral časovku na Vuelte a bronz získal Mattia Cattaneo.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu