Test: Merida Reacto 5000

Verdikt: Reacto 5000 dokazuje, že aero nie je moderné synonymum pre kostitras a objavuje nové možnosti využitia takéhoto bicyklu v denno dennej prevádzke.
Plusy: Výborná kvalita jazdy, prekvapivý komfort a komponenty Shimano Ultegra.
Mínusy: Kompromisy v osadení kvôli lepšej rámovej sade.
Kúpte ak: Ak túžiš po výhodách dobrej aerodynamiky pri každej svojej jazde.
Nie je nič čo by vás okrádalo o vašu vzácnu energiu pri prenose na zadné koleso Reacta. O to sa vzadu postarajú masívne spodné vzpery. Viac ako 50 mm za stredom šliapania sú veľmi hranaté, asymetrické, vyzerajú pevne a svalnato ako nohy žrebca, a majú aj spĺňať podobný úkon.
Pôvodný model Reacto od Meridy bol po prvýkrát predstavený v roku 2011, s ďalšou generáciou Reacto II odhalenou v roku 2014. Túto sezónu je tretia generácia Reacto III pripravená zlepšiť komfort, váhu aj aerodynamiku a bol by som veľmi prekvapený, ak by to tak nebolo.
Všetky ostatné trubky sú štíhlejšie a vrchné (sedlové) vzpery mieria nižšie. Ich vylepšený tvar vraj dokáže ušetriť 5 % energie potrebnej na rýchlosť 45 km/h. Váha rámu a vidlice bola znížená o 17 % vďaka štíhlejším profilom a novému uloženiu karbónových vlákien, tuhosť sa však nezmenila.
Každá trubka s výnimkou vrchnej a spodných (reťazových) vzpier má aerodynamický profil s prierezom tvaru kvapky alebo krídla. Merida tieto prvky na svojich modeloch označuje ako NACA Fastback. Užšia hlavová trubka znamená zmenšenie ložiska z 1.5 “ na 1.25 “.
Pre jednoduchší servis, všetky káble vchádzajú do rámu cez veľký vstup navrchu spodnej trubky a brzdy sú jednoduché direct mount.
Tuhosť tejto Meridy a výborné jazdné vlastnosti zabezpečujú, že cez každú zákrutu si zachováte rýchlosť a zmena smeru je inštinktívna.
Geometria
CF2 geometria použitá na Reacto 5000 je menej agresívna ako najvyšší model, s kratším dosahom a 177 mm hlavovou trubkou, čo je o 20 mm viac ako CF4 rovnakej veľkosti. Ale moja testovaná veľkosť M/L (54) mi sedela výborne, podobne ako zvyčajné 56 cm bicykle.
AJ bez žiadnych podložiek pod predstavcom dosah bol ideálny s dobrou pozíciou vrchnej časti tela s vystretými rukami na vrchnej aj spodnej časti riadidiel. Rozhodne som sa necítil skrčený.
Kontaktné body s bicyklom sú často nedocenené no Meridine závodné sedlo je prekvapivo pohodlné so správnym množstvom polstrovania. Aero riadidlá od Meridy sú na vrchu mierne stlačené, čo možno nie je tak významný aero prvok, ale skôr komfortné miesto pre opretie rúk.
Osadenie bicykla
Celý tvar riadidiel je veľmi ergonomický spolu s predstavcom vytvárajú aj veľmi tuhý kokpit. Čo mi však naozaj udrelo do oka boli páčky Shimano Ultegra, ktoré sú o dosť vylepšené a uhladené oproti rade 105. Majú pohodlné gumové kryty a bleskovo rýchle radenie.
Sú spárované s prešmykačom a prehadzovačkou Ultegra, ale tam, kde nie je veľmi poznať Merida zvolila kľuky značky FSA Gossamer Pro a brzdy Shimano 105. Zo sedla si tieto šetrenia človek veľmi nevšimne, s výnimkou bŕzd, ktorým proste chýba ten pocit okamžitého záberu, obzvlášť vzadu.
Brzdy na spodku reťazových vzpier vždy prinášali svoje nevýhody, najmä špinu, ktorú zachytávajú viac ako klasické a nepríjemnú polohu pri ich nastavovaní. Brzdy rady 105 však zostali vycentrované a nezačali šúchať po ráfoch po dobu testu. Niektoré ich dizajnové prvky a rozmery dielov, obzvlášť pred hlavovou trubkou pravdepodobne narúšajú aerodynamiku, o ktorú sa tak usilovalo pri navrhovaní rámu bicykla.
Jazdné dojmy
S výbornou bočnou tuhosťou a prenosom výkonu je radosť preháňať Reacto 5000 po cestách. Hliníkové ráfy a 28 drôty s “J” zakončením tvoria nízkoprofilový aeroset Meridy označený Expert CW. Ten sa snaží preniesť čo najviac vašich síl na asfalt a vcelku mu to ide, no na vaše zábery nereaguje najcitlivejšie.
Plynule premeniť rýchlosť so zjazdu do výšlapu nasledujúceho kopca je v poriadku, no začínať z nuly alebo pomalej rýchlosti na začiatku stúpania odhaľuje obmedzenú schopnosť týchto kolies zrýchľovať. Hoci Reacto je vo výšlapoch dobrá, s výbornou rovnováhou a pokojným chovaním, športovejšie kolesá by uvoľnili ešte oveľa väčší potenciál.
Prevody 52/36 a 11-28 sú ideálne pre schopnosti bicykla. 25 mm plášte Grand Sport Race od Continentalu v skutočnosti merajú 26.5 mm. Dobre zatáčajú, majú primeranú priľnavosť a sebavedomo zjazdujú horské cesty.
Tuhosť rámu a výborné jazdné vlastnosti zabezpečujú, že cez každú zákrutu si zachováte rýchlosť a zmena smeru je inštinktívna, na akomkoľvek povrchu. Hoci Merida tvrdí, že rám limituje plášte na 25 mm, vyzerá to, že by bolo možné použiť aj 28 mm širokú gumu a ešte viac tak vylepšiť vstrebávanie nerovností tohto bicykla.
Masívna sedlovka je takzvaný S-Flex od Meridy, s veľkým silikónovým oknom vsadeným do zadnej hrany, na prednej hrane je zachovaný materiál obdobný tradičnej 27.2 mm sedlovke, ktorá sa takto prehýba a vložený silikón pohlcuje nárazy.
Čím viac času som strávil v sedle Reacto 5000, tým viac na mňa zapôsobila. Príjemná mäkká jazda je v kontraste s hranatými tvarmi rámu, ktorý vyzerá až predimenzovane. Stabilita a dobré jazdné vlastnosti iba vylepšili môj zážitok.
Brzdy a kolesá sú menším kompromisom pre udržanie ceny dolu no svoju prácu odvedú dobre. Namiesto pozerania sa na tento bicykel ako na aero bike, je oveľa vhodnejšie pozerať sa naň ako na výborný cestný bicykel s výhodami, ktoré aero prináša.
Vaše komentáre