Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Cestné bicykle

Test: Merida Reacto 5000

Zatiaľ najlepšia Reacto.
Hodnotenie: 4.5/5
1 999
bikeradar
Test: Merida Reacto 5000

Verdikt: Reacto 5000 dokazuje, že aero nie je moderné synonymum pre kostitras a objavuje nové možnosti využitia takéhoto bicyklu v denno dennej prevádzke.

Plusy: Výborná kvalita jazdy, prekvapivý komfort a komponenty Shimano Ultegra.

Mínusy: Kompromisy v osadení kvôli lepšej rámovej sade.

Kúpte ak: Ak túžiš po výhodách dobrej aerodynamiky pri každej svojej jazde.

Nie je nič čo by vás okrádalo o vašu vzácnu energiu pri prenose na zadné koleso Reacta. O to sa vzadu postarajú masívne spodné vzpery. Viac ako 50 mm za stredom šliapania sú veľmi hranaté, asymetrické, vyzerajú pevne a svalnato ako nohy žrebca, a majú aj spĺňať podobný úkon.

Pôvodný model Reacto od Meridy bol po prvýkrát predstavený v roku 2011, s ďalšou generáciou Reacto II odhalenou v roku 2014. Túto sezónu je tretia generácia Reacto III pripravená zlepšiť komfort, váhu aj aerodynamiku a bol by som veľmi prekvapený, ak by to tak nebolo.

Všetky ostatné trubky sú štíhlejšie a vrchné (sedlové) vzpery mieria nižšie. Ich vylepšený tvar vraj dokáže ušetriť 5 % energie potrebnej na rýchlosť 45 km/h. Váha rámu a vidlice bola znížená o 17 % vďaka štíhlejším profilom a novému uloženiu karbónových vlákien, tuhosť sa však nezmenila.

Každá trubka s výnimkou vrchnej a spodných (reťazových) vzpier má aerodynamický profil s prierezom tvaru kvapky alebo krídla. Merida tieto prvky na svojich modeloch označuje ako NACA Fastback. Užšia hlavová trubka znamená zmenšenie ložiska z 1.5 “ na 1.25 “.

Pre jednoduchší servis, všetky káble vchádzajú do rámu cez veľký vstup navrchu spodnej trubky a brzdy sú jednoduché direct mount.

Tuhosť tejto Meridy a výborné jazdné vlastnosti zabezpečujú, že cez každú zákrutu si zachováte rýchlosť a zmena smeru je inštinktívna.

Geometria

CF2 geometria použitá na Reacto 5000 je menej agresívna ako najvyšší model, s kratším dosahom a 177 mm hlavovou trubkou, čo je o 20 mm viac ako CF4 rovnakej veľkosti. Ale moja testovaná veľkosť M/L (54) mi sedela výborne, podobne ako zvyčajné 56 cm bicykle.

AJ bez žiadnych podložiek pod predstavcom dosah bol ideálny s dobrou pozíciou vrchnej časti tela s vystretými rukami na vrchnej aj spodnej časti riadidiel. Rozhodne som sa necítil skrčený.

Kontaktné body s bicyklom sú často nedocenené no Meridine závodné sedlo je prekvapivo pohodlné so správnym množstvom polstrovania. Aero riadidlá od Meridy sú na vrchu mierne stlačené, čo možno nie je tak významný aero prvok, ale skôr komfortné miesto pre opretie rúk.

Osadenie bicykla

Celý tvar riadidiel je veľmi ergonomický spolu s predstavcom vytvárajú aj veľmi tuhý kokpit. Čo mi však naozaj udrelo do oka boli páčky Shimano Ultegra, ktoré sú o dosť vylepšené a uhladené oproti rade 105. Majú pohodlné gumové kryty a bleskovo rýchle radenie.

Sú spárované s prešmykačom a prehadzovačkou Ultegra, ale tam, kde nie je veľmi poznať Merida zvolila kľuky značky FSA Gossamer Pro a brzdy Shimano 105. Zo sedla si tieto šetrenia človek veľmi nevšimne, s výnimkou bŕzd, ktorým proste chýba ten pocit okamžitého záberu, obzvlášť vzadu.

Brzdy na spodku reťazových vzpier vždy prinášali svoje nevýhody, najmä špinu, ktorú zachytávajú viac ako klasické a nepríjemnú polohu pri ich nastavovaní. Brzdy rady 105 však zostali vycentrované a nezačali šúchať po ráfoch po dobu testu. Niektoré ich dizajnové prvky a rozmery dielov, obzvlášť pred hlavovou trubkou pravdepodobne narúšajú aerodynamiku, o ktorú sa tak usilovalo pri navrhovaní rámu bicykla.

Jazdné dojmy

S výbornou bočnou tuhosťou a prenosom výkonu je radosť preháňať Reacto 5000 po cestách. Hliníkové ráfy a 28 drôty s “J” zakončením tvoria nízkoprofilový aeroset Meridy označený Expert CW. Ten sa snaží preniesť čo najviac vašich síl na asfalt a vcelku mu to ide, no na vaše zábery nereaguje najcitlivejšie.

Plynule premeniť rýchlosť so zjazdu do výšlapu nasledujúceho kopca je v poriadku, no začínať z nuly alebo pomalej rýchlosti na začiatku stúpania odhaľuje obmedzenú schopnosť týchto kolies zrýchľovať. Hoci Reacto je vo výšlapoch dobrá, s výbornou rovnováhou a pokojným chovaním, športovejšie kolesá by uvoľnili ešte oveľa väčší potenciál.

Prevody 52/36 a 11-28 sú ideálne pre schopnosti bicykla. 25 mm plášte Grand Sport Race od Continentalu v skutočnosti merajú 26.5 mm. Dobre zatáčajú, majú primeranú priľnavosť a sebavedomo zjazdujú horské cesty.

Tuhosť rámu a výborné jazdné vlastnosti zabezpečujú, že cez každú zákrutu si zachováte rýchlosť a zmena smeru je inštinktívna, na akomkoľvek povrchu. Hoci Merida tvrdí, že rám limituje plášte na 25 mm, vyzerá to, že by bolo možné použiť aj 28 mm širokú gumu a ešte viac tak vylepšiť vstrebávanie nerovností tohto bicykla.

Masívna sedlovka je takzvaný S-Flex od Meridy, s veľkým silikónovým oknom vsadeným do zadnej hrany, na prednej hrane je zachovaný materiál obdobný tradičnej 27.2 mm sedlovke, ktorá sa takto prehýba a vložený silikón pohlcuje nárazy.

Čím viac času som  strávil v sedle Reacto 5000, tým viac na mňa zapôsobila. Príjemná mäkká jazda je v kontraste s hranatými tvarmi rámu, ktorý vyzerá až predimenzovane. Stabilita a dobré jazdné vlastnosti iba vylepšili môj zážitok.

Brzdy a kolesá sú menším kompromisom pre udržanie ceny dolu no svoju prácu odvedú dobre. Namiesto pozerania sa na tento bicykel ako na aero bike, je oveľa vhodnejšie pozerať sa naň ako na výborný cestný bicykel s výhodami, ktoré aero prináša.

Vaše komentáre

Špecifikácia

Materiál rámu
Reacto CF2
Veľkosti
XXS XS S S/M M/L L XL
Riadidlá
Merida Expert Aero alloy
Hlavové zloženie
Merida Reacto
Predstavec
Merida Expert alloy
Brzdy
Shimano 105 direct mount front
Kazeta
Shimano 105 11-28
Kľuky
FSA Gossamer Pro, 52/36
Vidla
Pro Full carbon tapered
Kolesá
Merida Expert CW
Stredové zloženie
Press Fit
Predný plášť
Continental Grand Sport Race 25mm
Zadný plášť
Continental Grand Sport Race 25mm
Prešmykač
Shimano Ultegra
Prehadzovač
Shimano Ultegra
Reťaz
KMC X11-1
Sedlo
Merida Race
Sedlovka
Merida Reacto carbon Race
Radenie
Shimano Ultegra
Váha kg
8.37
Testovaná veľkosť
M/L
Hlavový uhol
73
Uhol sedlovej rúrky
73.5
Dĺžka zadnej stavby cm
40.8
Dĺžka sedlovej rúrky cm
54
Dĺžka hornej rúrky rámu cm
56
Rázvor kolies cm
99.5
Hlavova rúrka cm
17.7
Meraná veľkosť
ML

Aktuality

Včera 19:54 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová získali 9. miesto na Absa Cape Epic 2025.

Pre intenzívne dažde musela byť posledná etapa skrátená a štart odložený. Celkové víťazstvá získali najväčší favoriti, no kategória mužov priniesla vyrovnaný boj až do úplného konca.

Včera 17:40 Video: Dominantný víťazný šprint Lukáša Kubiša na francúzskej klasike Cholet Agglo Tour.

Pozrite si, ako slovenský majster dosiahol svoje prvé víťazstvo v drese tímu Unibet Tietema Rockets.

Včera 17:15 Lukáš Kubiš predviedol neuveriteľný výkon a vyhral francúzsku klasiku Cholet Agglo Tour aj napriek pádu.

Slovenský majster spadol v záverečnej hodine pretekov, ale už po chvíli bol späť v skupine favoritov. V závere sa dostal do úniku troch jazdcov a v záverečnom šprinte suverénne porazil Benjamina Thomasa a Niklasa Larsena.

Včera 16:31 Martin Svrček utrpel početné zlomeniny pri páde v závere pretekov Miláno – San Remo.

22-ročný Slovák spadol v zjazde z Cipressy okolo 30 km pred cieľom. Utrpel viaceré zlomeniny vrátane zlomeniny pravej kľúčnej kosti, pravej lopatky a niekoľkých rebier. Svrčeka previezli do nemocnice v Sanreme, kde zostáva na pozorovaní.

Včera 11:57 Lukáš Kubiš dnes štartuje na francúzskych pretekoch Cholet Agglo Tour.

Jednodňové preteky majú 205 km a prevýšenie 1760 m. S kopcovitým profilom v závere môže uspieť neskorý únik, ale ak by sa išlo do hromadného šprintu, o popredné priečky by mohol bojovať aj slovenský majster.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu