Test: Cannondale Scalpel-Si SE 1
Plusy
Zábavná geometria
Efektivita a tuhosť odpruženia
Rozumne zvolené komponenty
Mínusy
Zadná oska na inbus
Spôsob vyberania predného kolesa
Zábavný pretekár
Cannondale si pre nás pripravil zaujímavú novinku v podobe nového modelu Scalpel-Si SE. Na rozdiel od svojho čistokrvného pretekárskeho XC brata pridáva viac zdvihu a drobnými zmenami prešla aj jeho geometria. Ako veľmi sa tieto vylepšenia prejavia pri samotnej jazde?
Rám
Celokarbónový rám s uhladeným dizajnom ponúka zdvih 115 mm. Použitý je pritom rovnaký systém odpruženia Zeropivot, ktorý nájdeme aj na klasickom Scalpelovi-Si, čo znamená, že chýbajúci čap zadnej stavby nahrádzajú pružné vlastnosti materiálu.
Karbón našiel využitie aj pri hornom vahadle, na ktoré je upevnený tlmič od spoločnosti Fox Racing Shox. Rám disponuje dostatočným priestorom na uchytenie dvoch cyklofliaš a sedlová rúrka v rozmere 31,6 mm umožňuje použitie širokej škály teleskopických sedloviek. Zadný náboj má rozmer 142 x 12 mm.
Komponenty
Pri komponentoch vyberal Cannondale to najvhodnejšie od značiek SRAM a Shimano. Prvý uvedený dodal na testovaný Scalpel-Si SE radenie a reťaz z radu GX Eagle, prehadzovačku z radu X01 a hliníkové kľuky Truvativ Stylo.
Nebol by to správny Cannondale, keby si vpredu nenašla svoje miesto vidlica Lefty 2.0. V tomto prípade disponuje zdvihom 120 mm a 55 mm offsetom, vzadu jej sekunduje tlmič Fox Float Performance DPS.
O pohodlnú a rýchlu zmenu výšky sedla sa v našom prípade starala teleskopická sedlovka RockShox Reverb Stealth miesto katalógovej Race Face Turbine. 29-palcové kolesá s ráfikmi Stans NoTubes s vnútorným rozmerom 26 mm sú obuté do plášťov Maxxis Ardent a o ich zastavenie sa postarajú brzdy Shimano XT, ktoré poskytujú viac než dostatočnú silu a prvotriednu ergonómiu.
Jazda
Vďaka svojmu XC rodokmeňu Scalpel-Si SE dobre reaguje na zašliapnutie do pedálov a z miesta vyrazí s ľahkosťou, ktorú by ste možno kvôli vyšším zdvihom ani neočakávali. K tomu značnou mierou prispieva aj efektívne fungujúce odpruženie, ktorého srdcom je už viackrát spomínaný tlmič Fox Float. Ten síce ponúka tri polohy pritvrdenia, no počas testu sme si úplne vystačili s prvými dvoma.
Vidlica Lefty vyniká okrem citlivosti chodu aj v oblasti tuhosti. V praxi to znamená, že aj v rozbitejšom teréne reaguje predné koleso na zmenu smeru ihneď a bicykel si dobre drží zvolenú stopu.
Vďaka drobným zásahom do geometrie je poloha v sedadle mierne komfortnejšia ako v prípade staršieho XC brata. Bike si z neho ponecháva výbornú ovládateľnosť, napriek tomu ani vo vysokých rýchlostiach neznervóznie a ostáva naďalej stabilný. Cez rozbité pasáže, zákruty či skoky preletíte s ľahkosťou a hlavne so širokým úsmevom na tvári.
V extrémnejších podmienkach oceníte celkovú tuhosť bicykla, no, pochopiteľne, v poriadne rozbitom teréne narazíte na limity 120 mm zdvihu. Scalpel-Si SE v sebe spája to najlepšie zo sveta pretekárskych XCčiek a trailbikov, k tomu navyše pridáva poriadnu porciu zábavy. Komu by sa však nepáčil v „jednonohom“ vyhotovení, môže sa poobzerať po nižšom modeli SE 2 osadenom vidlicou Fox. Subjektívne musíme povedať, že v tejto kombinácii vyzerá naozaj výborne.
Viac informácií na webe www.aspire.eu
Vaše komentáre