Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Kolesá

Test: kolesá DT Swiss PR 1400 Dicut OXiC

Nové elegantné clinchery.
Hodnotenie: 4.5/5
359
bikeradar
Test: kolesá DT Swiss PR 1400 Dicut OXiC

Kolesá DT Swiss PR 1400 Dicut OXiC (David Caudery/Immediate Media)

Verdikt: Veľmi dobré a všestranné kolesá, ktoré ako bonus perfektne vyzerajú.

Plusy: Povrchová úprava, pohodlie pri jazde, brzdný výkon, dizajn

Mínusy: Pokojne mohli byť o niečo širšie

Kúpte ak: Chcete kolesá, ktoré sú nielen dobré, ale tak aj vyzerajú

Ruky hore, ak ste už premýšľali nad karbónovými kolesami len preto, že sú krajšie. #allblack look však nie je lacný, a ak naňho nemáte, budete sa musieť uspokojiť so striebornými brzdnými plochami po bokoch. Alebo nie? Karbón je drahý a ani tie najlepšie ráfiky na trhu nebrzdia tak, ako dokážu hliníkové.

Môžete siahnuť po anodizovanom hliníku, no aj z toho sa povrchová úprava rýchlo zošúcha, najmä vo vlhku. Dnes už skoro nepoužívané keramické brzdné plochy zase zvykli po čase opadať. Drážkované brzdé plochy Mavic Exalith vyzerajú sľubne, no nestoja práve najmenej, a ďalšie peniaze budú stáť nové gumičky, ktoré žerú ako keby boli zadarmo. Pri brzdení okrem toho vydávajú zvuky, ktoré trhajú uši. Na scénu prichádza DT Swiss PR 1400 Dicut OXiC.

DT Swiss používa novú povrchovú úpravu, ktorú volá OXiC. Ide o keramický materiál, ktorý sa na hliníkový ráfik aplikuje pomocou elektrochemického procesu podobného anodizácii. Narozdiel od nej by však výsledkom procesu OXiC mali byť „čierne ráfiky, ktoré zostanú čierne“.

Kolesá PR 1400 s 21 mm vysokými ráfikmi sú prvé v ponuke, ktoré boli vyrobené týmto spôsobom. Luxusným drahým vzhľadom upútajú už na prvý pohľad. Zvyšok kolies pochádza taktiež z arzenálu DT Swiss vrátane špíc s priamym ťahom (20 vpredu a 24 vzadu). Vážia 1472 g na pár vrátane ráfikovej pásky.

Rýchloupináky RWS, ktoré sa uťahujú skôr ako pevné osky pridajú ďalších 85 g. Tak ako všetky novšie kolesá v ponuke DT, aj PR 1400 sú tubeless-ready, teda sa dajú použiť aj bez duší. Potrebné ventily dostanete spolu s nimi.

Vnútorná šírka 18 mm je väčšia ako u tradičných cestných kolies, no stále veľmi ďaleko od tých najširších na trhu – napríklad novších ráfikov od Stan’s NoTubes. Každý milimeter naviac sa však ráta, a hoci by sme rozhodne prijali širšie ráfiky, aj tieto dokážu plášť trošku rozstiahnuť a umožnia o niečo spustiť tlak v kolesách.

Na bicykli vyzerajú ako veľmi drahý set vrchárskych kolies. Ak sa vám páčia nízkoprofilové ráfiky, len ťažko budete hľadať vzhľadovo luxusnejší pár. Dizajn sprevádza uspokojivé pradenie voľnobežky v charakteristickej frekvencii, a jazdia naozaj hladko a pohodlne. Dokážu pohltiť veľké množstvo vibrácii, a vďaka nízkej hmotnosti pôsobia pod bicyklom živo.

Nakoniec poďme k tomu, o čom bol celý tento test – k brzdeniu. Sme radi, že tvrdenia DT Swiss môžeme potvrdiť. S dodávanými gumičkami brzdia veľmi dobre. Brzdného výkonu je na rozdávanie, a je veľmi precízne dávkovateľný bez náhleho zachytávania a úplne potichu.

Na to, aby sme skutočne preverili odolnosť povrchovej úpravy OXiC, by sme potrebovali niekoľko rokov testovania. Už teraz je však jasné, že ide o podstatne lepšie riešenie ako anodizáciu. Ani opakované výjazdy v daždi a blate nezanechali na brzdných plochách jedinú stopu.

DT Swiss bolo kedysi notoricky známe mäkkými ráfikmi, ktoré sa dali preliačiť na povel. 1501-ky sú však neporovnateľne odolnejšie, a to aj napriek tomu, že vôbec nevážia veľa. Vďaka pevne napnutým dlhým špiciam s priamym ťahom zároveň perfektne držia stopu a okamžite reagujú na každé myknutie rajdov.

Napriek torznej tuhosti však nie sú priliš tvrdé, a cez rozbité sekcie preplávajú pohodlnejšie ako väčšina karbónových kolies na trhu. Kombinácia týchto vlastností dokáže pretransformovať pocit z jazdy na akomkoľvek biku, najmä ak nahradia starší a lacnejší set.

DT Swiss cibrí dizajn svojich nábojov už desaťročia, a výsledky hovoria samé za seba. Záber zúbkovanej pružinovej spojky je v porovnaní s tými najrýchlejšími voľnobežkami na trhu trochu pomalý, no takáto voľnobežka toho zároveň vydrží naozaj veľa.

Ak vás väčší uhol záberu odrádza, v ponuke sú aj spojky s viacerými zúbkami, ktoré záber zrýchlia. Orech sa rozoberá ľahko s tými najzákladnejšími nástrojmi, a vymeniť ich nie je žiadna veda.

V ponuke je po novom aj rad pre e-biky, ktorý lepšie zvládne extra watty motora.

Počet predných špíc: 20

Počet zadných špíc: 24

Hmotnosť páru: 1471 g

Hmotnosť rýchloupinákov: 85 g

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 17:48 Detaily a špecifikácia pretekárskeho špeciálu Trek Madone SLR Madsa Pedersena.

Bicykel s unikátnym dizajnom priniesol Pedersenovi šťastie a pripísal si na ňom víťazstvo na belgickej klasike Gent-Wevelgem.

Včera 17:01 Wout van Aert má za sebou operáciu, na bicykel však tak skoro nevysadne.

Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.Pri páde na klasike Dwars door Vlaandren utrpel Van Aert zlomeniny siedmich rebier, hrudnej aj kľúčnej kosti.

Včera 16:29 Vanesa Petrovská končí v tíme NS Bikes UR Team.

Oznámila to dnes prostredníctvom sociálnej siete Instagram.

Včera 10:17 Wout van Aert aj Jasper Stuyven musia podstúpiť operácie po hrozivom hromadnom páde.

Van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier, zatiaľ čo Stuyven má zlomenú kľúčnu kosť. Obaja sú hospitalizovaný v nemocnici v belgickom Herentals.

27.03.2024 Wout van Aert má vraj zlomenú hrudnú aj kľúčnu kosť a až sedem rebier.

Tím Visma – Lease a Bike pôvodne informoval o „zlomeninách niekoľkých rebier a kľúčnej kosti“, no neskôr večer sa objavili správy, že má aj fraktúru hrudnej kosti. Rozsiahle zranenia utrpel pri hromadnom páde na pretekoch Dwars door Vlaanderen. (Domestique)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu