Test: Specialized Allez Elite
Verdikt: Starý dobrý Allez je teraz ešte všestrannejší, a pritom nestratil nič z jazdného komfortu.
Plusy: Pohon Shimano 105, ľahké a široké ráfiky DT Swiss, oproti minuloročnému modelu lepší komfort aj všestrannosť
Mínusy: Brzdy nie sú zo sady 105
Kúpte ak: Chcete naozaj kvalitný hliníkový rám s čistým dizajnom, sadu Shimano 105, všestranný bicykel a komfort pri jazde
Allez je v portfóliu Specializedu už do roku 1980. Vtedy bol samozrejme postavený z tenučkých oceľových trubiek. V posledných rokoch predstavoval Allez vstupnú bránu do sveta výkonnostných cestných bicyklov značky, bol postavený z hliníka, trubky mali masívny priemer, a nápadne pripomínali karbónový model Tarmac vrátane charakteristicky oblúkovej hornej rámovej trubke.
O pol kila ľahší
Na rok 2018 však Allez prešiel zásadným redizajnom. Zhodil takmer pol kila, hlavová trubka mu narástla o 10 mm, sedlové vzpery zadnej stavby sa napájajú podstatne nižšie na sedlovej trubke ako doteraz, a kolesá Axis vlastnej značky nahradili široké ráfiky R460 od DT Swiss predpripravené na použitie bez duší.
Novinkou sú aj závity na namontovanie zadného nosiča, a nájdete tu aj úhľadné schované úchyty na blatníky. Kabeláž je skrytá a po novom vedie vnútrom rámu. Podstatným parametrom je 11-rýchlostná sada 105 namiesto 10-rýchlostnej Tiagry. Aj kvôli tomu stojí o kúsok viac ako minuloročný model, no nárast ceny si evidentne dokáže obhájiť.
Hliníkový rám, no kvalitné komponenty
V tejto cenovej hladine existujú dva prístupy – tým prvým je zvoliť drahší karbónový rám a následne ho osadiť lacnejšími komponentami.
Specialized naopak zostáva pri hliníku a vďaka tomu si môže dovoliť ohádzať Allez Elite veľmi dobrými dielmi. Výsledné hmotnosti sú častokrát takmer identické, a vďaka kónickej karbónovej vidlici by ste pri jazde len ťažko rozoznali jeden materiál rámu od druhého.
Praxis namiesto Shimana
Sadu Shimano 105 v tejto cenovej hladine vidíme veľmi radi, a hoci kľuky iných značiek sú väčšinou len snahou výrobcov ušetriť na komponente, na ktorý zákazníci možno až tak nepozerajú, tieto značky Praxis vyzerajú celkom k svetu, a hladkosť a presnosť radenia po ich prevodníkoch je na nerozoznanie od Shimana.
Vďaka 11-tim rýchlostiam s 11-32 zubami má Allez Elite k dispozícii široký rozsah prevodov bez výrazných skokov medzi jednotlivými rýchlosťami. Chcete trochu pomôcť do kopca? 32-zubový pastorok je váš najlepší kamarát.
Komfortnejší ako predošlý model
Hlavový uhol sa naprieč celým radom pohybuje okolo 73 stupňov, a zvýšená hlavová trubka si jazdca posadí do neutrálnej pozície – nie úplne pretekársky nízkej a natiahnutej, no ani nie výletnícky vzpriamenej.
Zvyšné úpravy na ráme mali pozitívny dopad, a nový Allez je citeľne komfortnejší v porovnaní s tým minuloročným. Lepšiu absorbciu vibrácií majú zrejme na svedomí nízko napojené vzpery zadnej stavby. Sedlo Specialized Toupé sedelo dobre viacerým našim testerom, a širšie 25 mm plášte rovnako pomáhajú izolovať jazdca od cesty o niečo lepšie.
Specialized Allez Elite sme prevetrali na cestách okolo juhofrancúzskeho Peille.
Čo však Allez nestratil, je pocit, že výkon kvadricepsov nevychádza nazmar. Krátka zadná stavba je tuhá, karbónová vidlica s kónickým krkom presne sleduej stopu, a tuhšie v zákrutách a pod záberom pedálov pôsobia aj nové kolesá. Hore kopcom sa môžete do pedálov naplno oprieť, a dolu z neho sebavedomo triafať apexy zákru.
Multifunčný cesťák
Redizajnovať obľúbený model je vždy neľahká úloha, no Specialized ju zvládol veľmi dobre. Nový Allez Elite je výborný. Všetko dobré z predchádzajúceho modelu ponechal, no pridal nižšiu hmotnosť, vyšší komfort aj všestrannosť vďaka úchytom na nosič a blatníky, aj možnosti prekonvertovať kolesá na bezdušové. Zvláda všetko od dochádzania do práce, cez zhadzovanie kíl, až po výjazdy s kamarátmi, či mimosezónny tréning.
Okrem čiernobieleho je v ponuke aj ostro zelený a šedoružový. Oveľa lepšie vyzerá aj zadná brzda vedená vnútrom, ktorá už nevisí pod spodnou rámovou trubkou ako šnúra na prádlo.
Vaše komentáre