Van Rysel vstupuje do sveta karbónových kolies s modelmi VR 35 a VR 50

Foto: Van Rysel
Francúzska cyklistická značka Van Rysel, patriaca pod Decathlon, uvádza na trh svoje prvé karbónové kolesá. Modely VR 35 a VR 50 sú navrhnuté pre cestnú aj gravel cyklistiku, pričom ponúkajú tubeless aj klasickú dušovú kompatibilitu a zvládnu plášte so šírkou až 55 mm.
Doteraz Van Rysel ponúkal len základné hliníkové kolesá, no s modelmi VR 35 za necelých 800 € a VR 50 pod 900 € vstupuje do segmentu výkonných karbónových kolies.
Ako sa dá pochopiť už z názvov, VR 35 má výšku 35mm celkovú váhu 1 490 g a je orientované najmä na stúpania a nižšiu hmotnosť, zatiaľ čo VR 50 má 50 mm, celkovú váhu 1 560 g a cieli na lepšiu aerodynamiku.
Vnútorná šírka ráfikov je 22 mm, čo umožňuje použitie plášťov od 25 mm až po 55 mm. Keďže sú pätkové (hooked), jazdci sa nemusia obávať problémov s kompatibilitou hookless systémov – kolesá podporujú tubeless aj klasické plášte s dušou.
Oba modely sú určené výhradne pre kotúčové brzdy.
Podobne ako pri vývoji pretekárskeho bicykla Van Rysel RCR, aj pri modeloch VR 35 a VR 50 inžinieri použili CFD (Computational Fluid Dynamics), teda počítačovú simuláciu prúdenia vzduchu.
Táto simulácia je kľúčová pre optimalizáciu aerodynamiky, pretože umožňuje analyzovať prúdenie vzduchu okolo kolies a minimalizovať odpor. Van Rysel testoval viacero konštrukčných konceptov, aby našiel ideálny kompromis medzi aerodynamikou, pevnosťou a hmotnosťou.
Po dokončení simulácií nasledovalo testovanie vo veternom tuneli. Inžinieri testovali najskôr kolesá samostatne a následne ich namontovali na bicykel, aby analyzovali správanie v reálnych podmienkach.
Testy sa vykonávali pri rôznych uhloch vetra až do 20 stupňov a pri rýchlostiach 30 km/h a 45 km/h, čo simuluje pretekové podmienky.
Výsledok? Modely VR 35 a VR 50 dosahujú najlepšie výsledky s 28 mm plášťami, ktoré ponúkajú optimálnu kombináciu aerodynamiky, valivého odporu a komfortu.
V laboratóriách Van Rysel prebehli aj podrobné testy tuhosti kolies, aby sa overilo, ako efektívne prenášajú energiu pri šprintoch a zrýchleniach.
Výsledky ukázali, že VR 35 a VR 50 majú o 5 % vyššiu tuhosť v porovnaní s inými testovanými modelmi, no o aké konkrétne kolesá išlo, značka neuviedla. Táto vyššia tuhosť znamená rýchlejšiu odozvu pri šliapaní a lepšiu efektivitu prenosu sily.
Kolesá sa skladajú v rovnakej francúzkej fabrike ako bicykel Van Rysel RCR, no pôvod jednotlivých komponentov zatiaľ nepoznáme.
Špecifikácia:
Hmotnosť:
- VR 35: predné 670 g, zadné 820 g – spolu 1 490 g
- VR 50: predné 710 g, zadné 850 g – spolu 1 560 g
Typ osi: 12×100 / 12×142 mm pevné osi
Výška ráfika: 35 mm / 50 mm
Materiál: karbón
Profil: pätkový profil, kompatibilný s tubeless aj dušovými plášťami
Brzdy: kotúčové, centerlock
Šírka : vnútorná 22 mm, vonkajšia 30 mm
Náboje: DT Swiss DT370 Classic
Orech: DT Swiss Ratchet LN – kompatibilný so Shimano a Sram
Cena:
- VR 35: 799,99 €
- VR 50: 899,99 €