Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Van Rysel vstupuje do sveta karbónových kolies s modelmi VR 35 a VR 50

Nové kolesá sú navrhnuté s dôrazom na aerodynamiku a tuhosť, ponúkajú tubeless kompatibilitu a zvládnu plášte široké až 55 mm.
Martin Radošovský
Van Rysel vstupuje do sveta karbónových kolies s modelmi VR 35 a VR 50

Foto: Van Rysel

Francúzska cyklistická značka Van Rysel, patriaca pod Decathlon, uvádza na trh svoje prvé karbónové kolesá. Modely VR 35 a VR 50 sú navrhnuté pre cestnú aj gravel cyklistiku, pričom ponúkajú tubeless aj klasickú dušovú kompatibilitu a zvládnu plášte so šírkou až 55 mm.

Doteraz Van Rysel ponúkal len základné hliníkové kolesá, no s modelmi VR 35 za necelých 800 € a VR 50 pod 900 € vstupuje do segmentu výkonných karbónových kolies.

Ako sa dá pochopiť už z názvov, VR 35 má výšku 35mm celkovú váhu 1 490 g a je orientované najmä na stúpania a nižšiu hmotnosť, zatiaľ čo VR 50 má 50 mm, celkovú váhu 1 560 g a cieli na lepšiu aerodynamiku.

Vnútorná šírka ráfikov je 22 mm, čo umožňuje použitie plášťov od 25 mm až po 55 mm. Keďže sú pätkové (hooked), jazdci sa nemusia obávať problémov s kompatibilitou hookless systémov – kolesá podporujú tubeless aj klasické plášte s dušou.

Oba modely sú určené výhradne pre kotúčové brzdy.

Podobne ako pri vývoji pretekárskeho bicykla Van Rysel RCR, aj pri modeloch VR 35 a VR 50 inžinieri použili CFD (Computational Fluid Dynamics), teda počítačovú simuláciu prúdenia vzduchu.

Táto simulácia je kľúčová pre optimalizáciu aerodynamiky, pretože umožňuje analyzovať prúdenie vzduchu okolo kolies a minimalizovať odpor. Van Rysel testoval viacero konštrukčných konceptov, aby našiel ideálny kompromis medzi aerodynamikou, pevnosťou a hmotnosťou.

Po dokončení simulácií nasledovalo testovanie vo veternom tuneli. Inžinieri testovali najskôr kolesá samostatne a následne ich namontovali na bicykel, aby analyzovali správanie v reálnych podmienkach.

Testy sa vykonávali pri rôznych uhloch vetra až do 20 stupňov a pri rýchlostiach 30 km/h a 45 km/h, čo simuluje pretekové podmienky.

Výsledok? Modely VR 35 a VR 50 dosahujú najlepšie výsledky s 28 mm plášťami, ktoré ponúkajú optimálnu kombináciu aerodynamiky, valivého odporu a komfortu.

V laboratóriách Van Rysel prebehli aj podrobné testy tuhosti kolies, aby sa overilo, ako efektívne prenášajú energiu pri šprintoch a zrýchleniach.

Výsledky ukázali, že VR 35 a VR 50 majú o 5 % vyššiu tuhosť v porovnaní s inými testovanými modelmi, no o aké konkrétne kolesá išlo, značka neuviedla. Táto vyššia tuhosť znamená rýchlejšiu odozvu pri šliapaní a lepšiu efektivitu prenosu sily.

Kolesá sa skladajú v rovnakej francúzkej fabrike ako bicykel Van Rysel RCR, no pôvod jednotlivých komponentov zatiaľ nepoznáme.

Špecifikácia:

Hmotnosť:

  • VR 35: predné 670 g, zadné 820 g – spolu 1 490 g
  • VR 50: predné 710 g, zadné 850 g – spolu 1 560 g

Typ osi: 12×100 / 12×142 mm pevné osi
Výška ráfika: 35 mm / 50 mm
Materiál: karbón
Profil: pätkový profil, kompatibilný s tubeless aj dušovými plášťami
Brzdy: kotúčové, centerlock
Šírka : vnútorná 22 mm, vonkajšia 30 mm
Náboje: DT Swiss DT370 Classic
Orech: DT Swiss Ratchet LN – kompatibilný so Shimano a Sram

Cena: 

  • VR 35: 799,99 €
  • VR 50: 899,99 €

 

Aktuality

10:49 Lidl predstavil elektrobicykel s krútiacim momentom až 100 newtonmetrov.

Crivit Peak 709 ponúka silný stredový motor, batériu s kapacitou 709 Wh a výbavu, ktorú by ste v tejto cenovej kategórii nečakali.

Včera 18:38 Lukáš Kubiš predĺžil zmluvu s tímom Unibet Tietema Rockets do roku 2027.

Slovenský majster mal pôvodne zmluvu na dva roky a po víťazstve Cholet Agglo Tour mu francúzsky tím predĺžil kontrakt ešte o ďalšiu sezónu.

Včera 15:31 Video: Víťazný šprint Lukáša Kubiša na skvelých spomalených záberoch.

„Deťom poviem, že to bol Mathieu van der Poel, Filippo Ganna a Tadej Pogačar na San Reme,“ zavtipkoval Kubišov tím Unibet Tietema Rockets v popise videa.

Včera 15:04 „Do šprintu som si veril. Som neskutočne hrdý na celý tím,“ hovorí Lukáš Kubiš o víťazstve na Cholet Agglo Tour.

„Každý z tímu odviedol obrovský kus práce a som rád, že som im to mohol oplatiť víťazstvom,“ poďakoval sa slovenský majster tímovým kolegom po víťazstve na francúzskej klasike.

23.03.2025 Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová získali 9. miesto na Absa Cape Epic 2025.

Pre intenzívne dažde musela byť posledná etapa skrátená a štart odložený. Celkové víťazstvá získali najväčší favoriti, no kategória mužov priniesla vyrovnaný boj až do úplného konca.

Zavrieť reklamu