Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Cestné

Nový Canyon Aeroad „je rýchlejší ako Cervélo S5 a Tarmac SL8“ aj vďaka novému aero kokpitu

Canyon predstavil nový model cestného pretekárskeho modelu Aeroad, ktorý je podľa nemeckého výrobcu "najrýchlejší v profesionálnom pelotóne".
Martin Sarvaš
Canyon Aeroad CFR Di2

Canyon predstavil nový model svojej vlajkovej lode cestných pretekárskych bicyklov Aeroad CFR.

Canyon Aeroad 2024, o ktorom Canyon tvrdí, že je ľahší a aerodynamickejší ako verzia tretej generácie, je nemeckým výrobcom odvážne vyhlásený za „najrýchlejší bicykel v profesionálnom pelotóne“.

Hoci si zachováva podobnú celkovú siluetu ako predchádzajúci model, každý tvar trubky rámu bol jemne vylepšený a Canyon prepracoval aj integrovaný kokpit, vďaka čomu je prispôsobiteľnejší ako predtým.

Canyon sa pri novom modeli zameral aj na zjednodušenie údržby aj odolnosti Aeroadu.

Canyon hovorí, že vďaka novým úpravám „je nový Aeroad vhodný pre každodenných jazdcov, ako aj pre majstrov sveta, akým je Mathieu van der Poel“.

V ponuke je šesť modelov na dvoch úrovniach: CFR (skratka pre Canyon Factory Racing) a CF SLX.

Ceny sa začínajú na 4 249 eur za Aeroad CF SLX 7 AXS vybavený radením SRAM Rival AXS a stúpajú na 10 599 eur za najvyšším model Aeroad CFR AXS s novou sadou Red AXS od SRAM-u.

Založený na osvedčenej platforme

Canyon Aeroad CFR Di2

Podľa Canyonu bol dizajn nového Aeroadu ovplyvnený predovšetkým spätnou väzbou od profesionálnych jazdcov a tímových mechanikov.

Nevyžadovalo sa, aby bola platforma úplne prepracovaná a Canyon píše, že sa zamerali na spôsoby, ako bicykel vylepšiť vo viacerých ohľadoch – aby bol ľahší, odolnejší a jednoduchšie servisovateľný.

Výsledkom je, že tvary trubiek boli jemne upravené na celom ráme, pričom predná časť rámu sa zamerala na aerodynamické vylepšenia a zadná na hmotnosť, pohodlie a praktickosť.

Priestor pre plášte sa zvýšil na 32 mm oproti 30 mm na starom modeli a Canyon tiež prepracoval nastaviteľný integrovaný kokpit Aeroadu, pričom verziu CP0018 Aerocockpit nahradili novým kokpitom CP0048 PACE Bar.

PACE znamená „Performance Adaptive Cockpit Ecosystem“ a nový kokpit nadväzuje na predchádzajúce riadidlá pridaním tzv. Gear Groove (pre pridanie doplnkov na riadidlá), čo prevzali z gravelového modelu Canyon Grail CFR a rozšírením možností nastavenia a prispôsobenia.

CP0048 PACE Bar má tiež vymeniteľné bočné strany riadidiel, ktoré je možné vymeniť bez odpájania brzdových hadíc.

Vylepšená rýchlosť

Rovnako ako u každého cestného aero bicykla, jedným z hlavných cieľov vývoja nového Aeroadu bolo jeho zrýchlenie.

Podľa testov spoločnosti Canyon, ktoré sa uskutočnili v aerodynamickom tuneli GST v Nemecku, je Canyon Aeroad 2024 o 1,6 wattu aerodynamicky účinnejší pri rýchlosti 45 km/h ako predchádzajúca verzia.

Možno je však dôležité, že rovnaké testovanie ukazuje, že je o 2,5 wattu aerodynamickejší než Cervélo S5 a o 8 wattov účinnejší než S-Works Tarmac SL8 od Specialized .

Canyon uvádza, že všetky bicykle boli testované s kolesami DT Swiss ARC 1100 Dicut s 50 mm ráfikmi a plášťami Schwalbe Pro One TLE (25c vpredu a 28c vzadu). Všetky bicykle boli testované bez fliaš a s figurínou nôh „Ferdie“ od Canyonu (sada pohyblivých figurín, ktoré simulujú účinok jazdca na bicykli).

Podľa Canyonu boli tieto zlepšenia realizované jemnými vylepšeniami tvarov trubiek.

Nová vidlica má nohy, ktoré sú hlbšie a tenšie, čím sa maximalizuje ich dĺžka v súlade s najnovšími technickými predpismi UCI .

Hlavová trubka a spodná trubka boli tiež optimalizované a u nového Aeroadu sú užšie, čím sa zmenšuje ich predná plocha a zvyšuje zvyšuje aerodynamická účinnosť.

Trubky zadnej stavby sú kratšie a štíhlejšie, zatiaľ čo horná trubka bola rozšírená, aby sa zvýšila tuhosť rámu.

Rám je ťažší, ale celková hmotnosť bicykla klesla

Okrem toho, že Canyon je aerodynamickejší, nemecký výrobca tvrdí, že kompletný Aeroad CFR 2024 váži iba 7,07 kg vo svojej najľahšej špecifikácii – so sadou radenia Shimano Dura-Ace Di2 R9200 a kolesami DT Swiss ARC 1100 – v strednej veľkosti (M).

To je o 230 g menej ako tretia generácia Canyon Aeroad CFR Di2, a to aj napriek tomu, že oficiálna hmotnosť rámu vzrástla o 45 g, z 915 g na 960 g, pre rám vo veľkosti M.

Hmotnosť rámu vzrástla kvôli zosilneniu karbónu, ktorý by mal byť odolnejší.

Bicykle sú však ľahšie vďaka vylepšenej aerodynamike rámovej sady, ktorá umožňuje použitie ráfikov s nižším profilom, bez straty celkovej aerodynamickej účinnosti.

Kokpit PACE Bar a vymeniteľné bočné strany riadidiel

Ako bolo uvedené, PACE Bar nahrádza CP0018 Aerocockpit, ktorý má aerodynamickejší profil a vylepšenú nastaviteľnosť.

Tvar predstavca bol jemne prepracovaný, napríklad s hranatejším vzhľadom, pričom teraz je k dispozícii väčší rozsah nastavenia šírky a výšky ako predtým.

Rozsah nastavenia šírky sa zvýšil zo 40 mm na 50 mm, zatiaľ čo nastavenie výšky sa zvýšilo z 15 mm na 20 mm.

Rovnako ako predtým, neexistuje žiadny nástroj na úpravu dĺžky predstavca PACE Bar a Canyon tiež neponúkne jazdcom možnosť špecifikovať inú dĺžku predstavca v mieste nákupu.

Novinkou je možnosť výmeny bočných strán riadidiel, pričom k dispozícii sú dve možnosti. Prvou možnosťou sú klasické, aké boli použité u predošlého kokpitu CP0018 s kompaktným tvarom v ohybe, 130 mm poklesom a možnosťou nastavenie šírky riadidiel medzi 370 a 410 mm.

Druhou možnosťou sú aero riadidlá, ktoré sú v spodnej časti rozšírené v uhle 19°, majú o 10 mm dlhší dosah a o 25 mm menší pokles. Sú v ponuke šírky riadidiel v rozsahu 350 až 390 mm.

Jeden z vedúcich dizajnérov Canyonu, Lukas Birr, hovorí, že testovanie v aerodynamickom tuneli s viacerými jazdcami ukázalo, že aerodynamický kokpit ponúka potenciálnu aerodynamickú výhodu „až 14 wattov“ v porovnaní s klasickými riadidlami.

Poznamenáva však, že veľkosť úspory závisí od jazdca a toho, ako sa drží na bicykli – nie u každého to zaznamená okamžitý 14-wattový prírastok.

Pri uvedení na trh budú všetky modely Canyonu Aeroad vybavené klasickými bočnými stranami riadiel, pričom aero dropy budú dostupné oddelene za 229,95 eur.

Rovnako ako na riadidlách gravelového modelu Grail, Gear Groove umožňuje namontovať na riadidlá príslušenstvo, ako je držiak na cyklopočítač alebo triatlonové podložky Canyon PACE T-Bar.

Torx 25 na každej skrutke

Okrem zmien, ktoré robia Aeroad ľahším a rýchlejším, Canyon zapracoval aj množstvo úprav, aby sa zabezpečila jednoduchšia údržba.

Snáď najväčšou zmenou je prechod k štandardu Torx 25 na každej skrutke – na ráme, kokpite aj sedlovke. Kľúč Torx 25 je integrovaný do páčky na oske predného kolesa, aby si jazdec mohol jednoducho čokoľvek prispôsobiť bez potreby ďalšieho náradia.

Novinkou je aj upravená svorka sedlovky, pričom skrutka pre úpravu výšky sedlovky sa presunula na vrchnú rámovú trubku.

Dôvodom úpravy svorky sedlovky je aj spätná väzba Mathieu van der Poela, ktorý tvrdil, že by chcel tuhšiu zadnú časť rámu.

Canyon tiež upravil hlavové zloženie a prešiel na hybridné ložisko z nehrdzavejúcej ocele a keramiky vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Acros.

Podľa Canyonu by mali dramaticky zlepšiť ich životnosť, zatiaľ čo tesnenia hlavového zloženia boli tiež upravené titánovým ložiskovým sedlom, aby bolo lepšie chránené pri umývaní vysokotlakovými čističmi.

Modely, špecifikácie a ceny

Canyon Aeroad CFR AXS

  • Cena: 10 599 eur
  • Rám: Canyon Aeroad CFR R108
  • Kolesá: Zipp 454 NSW
  • Radenie: SRAM RED AXS, s meračom výkonu SRAM Red AXS
  • Plášte: Pirelli P Zero Race TLR, 700x28c
  • Sedlovka: Canyon SP0077 Aeropost
  • Riadidlá: Canyon CP0048 PACE Bar
  • Sedlo: Selle Italia SLR Boost 3D Carbonio
  • Hmotnosť: 7,15 kg

Canyon Aeroad CFR Di2

  • Cena: 10 099 eur
  • Rám: Canyon Aeroad CFR R108
  • Kolesá: DT Swiss ARC 1100 Dicut 50
  • Radenie: Shimano Dura-Ace Di2 R9200, s meračom výkonu FC-R9200-P
  • Plášte: Continental GP 5000S TR, 700x25c vpredu / 28c vzadu
  • Sedlovka: Canyon SP0077 Aeropost
  • Riadidlá: Canyon CP0048 PACE Bar
  • Sedlo: Selle Italia SLR Boost 3D Carbonio
  • Hmotnosť: 7,07 kg

Canyon Aeroad CF SLX 8 AXS

  • Cena: 7 049 eur
  • Rám: Canyon Aeroad CF SLX R107
  • Kolesá: Zipp 404 Firecrest
  • Radenie: SRAM Force AXS, s meračom výkonu SRAM Force AXS
  • Plášte: Pirelli P Zero Race TLR, 700x28c
  • Sedlovka: Canyon SP0077 Aeropost
  • Riadidlá: Canyon CP0048 PACE Bar
  • Sedlo: Selle Italia SLR Boost 3D Carbonio
  • Hmotnosť: 7,86 kg

Canyon Aeroad CF SLX 8 Di2

  • Cena: 6 549 eur
  • Rám: Canyon Aeroad CF SLX R107
  • Kolesá: DT Swiss ARC 1400 Dicut 50
  • Radenie: Shimano Ultegra Di2 R8100, s meračom výkonu 4iiii Precision Slim
  • Plášte: Continental GP 5000S TR, 700x25c vpredu / 28c vzadu
  • Sedlovka: Canyon SP0077 Aeropost
  • Riadidlá: Canyon CP0048 PACE Bar
  • Sedlo: Selle Italia SLR Boost 3D Carbonio
  • Hmotnosť: 7,45 kg

Canyon Aeroad CF SLX 7 Di2

  • Cena: 4 849 eur
  • Rám: Canyon Aeroad CF SLX R107
  • Kolesá: DT Swiss ARC 1600 Spline 50
  • Radenie: Shimano 105 Di2 R7100, s meračom výkonu 4iiii Precision Slim
  • Plášte: Continental GP 5000S TR, 700x25c vpredu / 28c vzadu
  • Sedlovka: Canyon SP0077 Aeropost
  • Riadidlá: Canyon CP0048 PACE Bar
  • Sedlo: Selle Italia SLR Boost Superflow Manganese
  • Hmotnosť: 7,91 kg

Canyon Aeroad CF SLX 7 AXS

  • Cena: 4 249 eur
  • Rám: Canyon Aeroad CF SLX R107
  • Kolesá: DT Swiss ARC 1600 Spline 50
  • Radenie: SRAM Rival AXS
  • Plášte: Continental GP 5000S TR, 700x25c vpredu / 28c vzadu
  • Sedlovka: Canyon SP0077 Aeropost
  • Riadidlá: Canyon CP0048 PACE Bar
  • Sedlo: Selle Italia SLR Boost Superflow Manganese
  • Hmotnosť: 8,06 kg

Aktuality

14:26 Jesse Ewart dostal trojročný zákaz činnosti po zistení EPO v antidopingovom teste.

Írsky cyklista pretekal za malajzijský cyklistický tím Terengganu. Po zistení dopingu dostal zákaz činnosti do 15. mája 2027. (Cyclingnews)

11:47 „Diváci si mysleli, že som išiel opačným smerom.“ Ako vyhral Peter Sagan prvý titul majstra sveta v roku 2015.

„Boli to preteky o jednom náboji. O jednom náboji, na ktorý som čakal celý rok, celú moju kariéru, celý život, aby vystrelil,“ opisuje Peter Sagan svoje prvé víťazstvo na Majstrovstvách sveta v Richmonde.

Včera 17:13 Mathieu van der Poel vyhral v šprinte do kopca úvodnú etapu Okolo Luxemburska.

Majster sveta predviedol suverénne najlepší šprint a potvrdil dobrú formu pred nadchádzajúcim svetovým šampionátom v Zürichu. Na druhom mieste skončil Christophe Laporte a tretí finišoval Andreas Kron.

Včera 16:47 Jan Tratnik sa pridá k Primožovi Rogličovi v tíme Red Bull-Bora-Hansgrohe.

34-ročný Tratnik strávil dva roky v tíme Visma-Lease a Bike a s nemeckým tímom Red Bull-Bora-Hansgrohe sa dohodol na trojročnej zmluve do konca roku 2027.

Včera 16:36 Predstavenie noviniek Kellys pre rok 2025 (video, galéria).

Slovenská značka Kellys pred pár dňami predstavila novinky zo svojej dielne a my sme boli pri tom. Vo videu o novinkách pre rok 2025 rozprávajú výkonný riaditeľ značky Michal Diviniec a produktový manažér Michal Gábor. Celú kolekciu si môžete pozrieť aj vo fotogalérii.

Zavrieť reklamu