Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

MULTIKĽÚČ K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Prečo Tadej Pogačar a mnoho ďalších pretekárov prešlo na výrazne kratšie kľuky?

Kratšie kľuky by mali poskytovať lepšiu aerodynamiku aj efektívnejší prenos sily do pedálov.
Martin Sarvaš
Tadej Pogačar na Giro d’Italia 2024.

Pretekári v profesionálnom pelotóne majú na svojich bicykloch čoraz kratšie kľuky, čo znamená, že za tým musí byť viacero výhod, ktoré jazdcom poskytujú.

Napríklad Tadej Pogačar, ktorý meria 176 cm, mal v roku 2022 mal Pogačar 172,5-milimetrové kľuky, minulý rok prešiel v strede sezóny na 170-milimetrové kľuky a tento rok odštartoval sezónu 2024 s ešte kratšími, 165-milimetrovými kľukami.

Technológie v cestnej cyklistike sa z veľkej časti točia okolo čo najlepšej aerodynamiky a kľuky nie sú výnimkou. Kratšie kľuky totiž znamenajú menšiu plochu, ktorá pri jazde vytvára odpor vzduchu.

Zmenšenie plochy odporu vzduchu samotného komponentu však nie je primárna aerodynamická výhoda, ktorú kratšie kľuky prinášajú.

Kratšie kľuky totiž umožňujú zvýšiť výšku sedla, čím sa trup dostane do horizontálnejšej polohy a zníži sa celá predná oblasť jazdca.

Znamená to tiež, že o niečo menšia časť stehna je vystavená vetru počas otáčania pedálov, čo opäť pomáha aerodynamickej účinnosti jazdca.

Nejde však len o aerodynamiku, ale aj efektivitu šliapania a prenosu sily, čo môže byť pri šesťhodinových pretekoch ešte dôležitejším faktorom ako aerodynamika.

Podľa nemenovaného mechanika z jedného z WorldTour tímov poskytujú kratšie kľuky lepší prenos sily, keď je kľuka otočená hore. Šliapanie s kratšími kľukami údajne zlepšuje efektivitu vďaka úprave uhlu panvy a stehennej kosti.

Jazdec tak môže produkovať väčší výkon, pretože stehno sa pri šliapaní nedostáva tak vysoko, ako pri dlhších kľukách.

Aktuality

Včera 18:31 Slovák Matthias Schwarzbacher bude jazdiť za EF Education-EasyPost. Šéf tímu ho sledoval už dlhšie, vidí v ňom veľký potenciál.

19-ročný slovenský talent jazdil tento rok za vývojový tím UAE Emirates Gen Z. Od roku 2026 však bude pretekať za hlavný WorldTour tím EF Education, s ktorým sa dohodol na dvojročnom kontrakte.

Včera 17:08 Nový cestný elektrobicykel Scott Fastlane váži menej ako 10 kg a využíva najmenší motor od TQ (detaily, modely, ceny).

Subtílny cestný elektrobicykel zdieľa vlastnosti s modelom Addict.

Včera 16:27 Ktoré bicykle boli najúspešnejšie vo WorldTour v roku 2025 a ktoré boli najmenej úspešné?

Ktoré bicykle sa tento rok ukázali ako najlepšie a ktoré naopak zaostali?

Včera 10:58 Ponuku najprv odmietol a chcel skončiť s cyklistikou, nakoniec podpísal zmluvu s Rockets. Lukáš Kubiš bude mať v tíme ďalšieho víťaza etapy Tour de France.

Victor Lafay je ďalšou obrovskou posilou tímu Unibet Rose Rockets pre sezónu 2026, v ktorej by chceli ísť na Tour de France. V roku 2023 prekvapil víťazstvom na Tour, keď v závere zaútočil a porazil Wouta van Aerta aj Tadeja Pogačara.

Včera 10:03 VIDEO ‎| Mathieu van der Poel ukazuje svoju jedinečnú techniku na bicykli pred návratom do cyklokrosu.

Mathieu van der Poel tento týždeň opäť pripomenul, prečo patrí medzi najtalentovanejších jazdcov tejto generácie.

Zavrieť reklamu