Prečo Tadej Pogačar a mnoho ďalších pretekárov prešlo na výrazne kratšie kľuky?

Pretekári v profesionálnom pelotóne majú na svojich bicykloch čoraz kratšie kľuky, čo znamená, že za tým musí byť viacero výhod, ktoré jazdcom poskytujú.
Napríklad Tadej Pogačar, ktorý meria 176 cm, mal v roku 2022 mal Pogačar 172,5-milimetrové kľuky, minulý rok prešiel v strede sezóny na 170-milimetrové kľuky a tento rok odštartoval sezónu 2024 s ešte kratšími, 165-milimetrovými kľukami.
Technológie v cestnej cyklistike sa z veľkej časti točia okolo čo najlepšej aerodynamiky a kľuky nie sú výnimkou. Kratšie kľuky totiž znamenajú menšiu plochu, ktorá pri jazde vytvára odpor vzduchu.
Zmenšenie plochy odporu vzduchu samotného komponentu však nie je primárna aerodynamická výhoda, ktorú kratšie kľuky prinášajú.
Kratšie kľuky totiž umožňujú zvýšiť výšku sedla, čím sa trup dostane do horizontálnejšej polohy a zníži sa celá predná oblasť jazdca.
Znamená to tiež, že o niečo menšia časť stehna je vystavená vetru počas otáčania pedálov, čo opäť pomáha aerodynamickej účinnosti jazdca.
Nejde však len o aerodynamiku, ale aj efektivitu šliapania a prenosu sily, čo môže byť pri šesťhodinových pretekoch ešte dôležitejším faktorom ako aerodynamika.
Podľa nemenovaného mechanika z jedného z WorldTour tímov poskytujú kratšie kľuky lepší prenos sily, keď je kľuka otočená hore. Šliapanie s kratšími kľukami údajne zlepšuje efektivitu vďaka úprave uhlu panvy a stehennej kosti.
Jazdec tak môže produkovať väčší výkon, pretože stehno sa pri šliapaní nedostáva tak vysoko, ako pri dlhších kľukách.










