Test: Canyon Spectral CF 9
Naše hodnotenie
Nový Spectral CF 9 je naozaj všestranný bicykel, ale pre maximalizáciu jeho výkonu je potrebné ho správne nastaviť.
PLUSY
- Výborné komponenty v danej cenovej hladine
- Predvídateľnosť
- Naozaj všestranný bicykel
MÍNUSY
- Ľahší jazdci môžu mať problém s tuhším tlmičom
- Chvíľu potrvá, kým nájdete správne nastavenie systému KIS
- Pre drsnejšiu jazdu bude potrebná výmena plášťov (minimálne predného)
Nedá sa povedať, že nový Spectral CF je kompletne odlišný od svojho predchodcu, ide však o akúsi evolúciu tohto modelu, ktorá poskytuje niekoľko kľúčových zmien.
Potom, čo sme v minulom roku prvýkrát testovali systém KIS (Keep it stable), ktorý sa nachádzal na jedinom modeli Spectralu, ho teraz nájdete naprieč celým radom. Čo všetko je na bicykli nové a vylepšené?
Rám a geometria
Silueta rámu môže na prvý pohľad vyzerať podobne, avšak oproti predchádzajúcemu modelu je tu množstvo rozdielov.
Tuhosť predného rámového trojuholníka zostala vysoká, avšak inžinieri zoštíhlili trubky zadnej stavby, vďaka čomu je poddajnejšia, priľnavejšia a v konečnom dôsledku to zvyšuje vaše pohodlie na trailoch.
Kompletne nový dizajn dostalo vahadlo – je jednodielne a minimalizuje bočné zaťaženie, ktoré sa prenáša na tlmič. To optimalizuje výkon zadného odpruženia a predlžuje jeho životnosť.
Spectral je dostupný vo verzii mullet, ale aj ako čistokrvný 29“. Tomu v Canyone prispôsobili aj jeho stavbu a pridali preklápací čip (flip chip), ktorý slúži na zachovanie geometrie v prípade, že si vyberiete jednu z týchto možností.
V ráme sa nachádza úložný priestor, ktorý má praktickú páku na otváranie a zmestí sa doň kapsička Canyon s rôznym náradím.
Ďalšia novinka je väčší priemer sedlovej trubky, a to konkrétne 34,9 mm. Je to kvôli zachovaniu tuhosti aj so sedlovkou s 230 mm zdvihom, ktorá je využitá pri veľkosti XL.
Canyon pristúpil k zníženiu zdvihu bicykla, ktorý teraz poskytuje 140 mm vzadu, zdvih vidlice je 150 mm. Podľa výrobcu chceli zachovať schopnosti predošlého modelu, ale pridať výkon pri šliapaní, čo sa malo docieliť zmenou progresivity a znížením Anti-Squatu.
Veľkým prekvapením je použitie systému KIS na všetkých Spectraloch. Ide o stabilizačný systém riadenia, ktorý bol opäť mierne prepracovaný a je tvorený dvoma pružinami v hornej trubke, ktoré vracajú riadidlá späť na stred. Sila tohto efektu sa dá nastaviť pomocou jazdca umiestneného v hornej rámovej trubke.
Podľa výrobcu má tento systém pozitívny vplyv na kontrolu nad bicyklom, pôsobí proti zníženiu trakcie na sypkom teréne a pomáha držať riadidlá v správnej polohe v strmých klesaniach. Všetky bicykle sa dodávajú so záslepkou, takže systém viete odmontovať.
Čo sa týka geometrie, Canyon zaradil do ponuky päť rôznych veľkostí rámu. My sme testovali bicykel vo veľkosti M s 29“ kolesami, ktorá je podľa tabuliek vhodná pre jazdcov od 173 do 185 cm. S mojimi 176 cm by som pokojne volil aj veľkosť S, ale všetko je to o preferenciách a o tom, čo od bicykla očakávate.
Dosah (reach) bicykla v tejto veľkosti je 475 mm a jeho stack 630 mm. Uhol hlavovej trubky je pri všetkých veľkostiach rovnaký – 64°, a uhol sedlovej trubky je 76,5°. Dĺžka reťazovej vzpery pri 29“ kolesách je 437 mm, na mullete je to o 8 mm menej.
Komponenty
Canyon je dlhé roky známy tým, že za relatívne nízku sumu prináša skvelú výbavu a inak to nie je ani v tomto prípade.
O pruženie a tlmenie sa stará firma RockShox, konkrétne ide o vidlicu Pike Ultimate Charger 3 a tlmič Super Deluxe Ultimate.
Kompletný pohon bicykla zabezpečuje SRAM GX Eagle Transmission, a teda ide o elektronické radenie.
Bezpečne vás zastavia vynikajúce brzdy SRAM Code RSC s 200 mm predným, resp. 180 mm zadným kotúčom.
Kolesá sú DT Swiss XM 1700 a sú na nich obuté plášte Maxxis Minion DHR II 3C MaxxTerra EXO vpredu, respektíve ten istý plášť so zosilnenou ochranou EXO+ vzadu.
Kokpit a teleskopická sedlovka sú Canyon s označením G5. Hmotnosť bicykla je necelých 15 kg.
Jazda
Na základe predošlých skúseností s Canyonom Spectral a veľmi dobre zvolenou špecifikáciou sme očakávali všestranný bicykel, ktorý vás podrží na rôznych typoch trailov a poskytne vyvážený pocit z jazdy. To sa potvrdilo veľmi rýchlo.
V stúpaniach sa prejavili znížený zdvih na 140 mm a správne zvolené uhly geometrie, vďaka čomu bola poloha pri šliapaní pohodlná a váha sa rozložila rovnomerne medzi obe kolesá. To malo za následok dostatok gripu na zadnom plášti a predok zaťažený tak, aby ma nezdvíhalo ani v strmších stúpaniach.
V naozaj technických stúpaniach vám odporúčam otvoriť si zadný tlmič, vďaka čomu bude bicykel krásne kopírovať terén a vaše pohodlie, a rovnako tak aj priľnavosť k zemi, sa zvýšia. Naopak, v tiahlych a dlhých stúpaniach docielite vyššiu efektivitu, ak tlmič uzamknete.
Čo sa týka systému KIS, musíte sa pohrať s jeho nastavením. Ak zvolíte najsilnejšiu pomoc systému, bicykel sa môže stať nedotáčavým. Ak však trafíte to, čo vám vyhovuje, môže mať tento systém pozitívny vplyv na vaše jazdenie. Myslím si, že obzvlášť ho ocenia menej skúsení jazdci, ktorým pomôže v strmých stúpaniach, ale aj v klesaniach, na prašnom a šmykľavom teréne či v odklonených úsekoch.
V zjazdoch je bicykel živý a poskytuje dostatok tzv. popu (schopnosť odrážať sa) aj pri nižšej kompresii. Vďaka tomu viete veľmi dobre využívať terénne nerovnosti vo svoj prospech.
Tí z vás, ktorí sú zvyknutí na pružinové tlmiče a ich žehliaci efekt, asi ohúrení nebudú, ale treba rátať s tým, že ide o všestranný trailový bicykel, a nie o mašinu do bikeparku, čo dosvedčuje aj voľba plášťov.
Ľahší jazdci môžu mať problém s doladením zadného odpruženia. V rýchlosti je však bicykel stabilný a bez problémov zvládne aj veľké skoky. Páčila sa mi predvídateľnosť ovládania a odpruženia, ktoré pôsobilo sebavedomo aj pri väčších nárazoch.