Test: Marin Alpine Trail Carbon 1
Matúš BušíkNaše hodnotenie
Skvelá geometria rámu a odpruženie sú podporené elegantným vzhľadom karbónového rámu a solídnou výbavou za prijateľnú cenu
PLUSY
- Odpruženie funguje výborne
- Priestor na upgrade
- Priestor na upgrade
MÍNUSY
- Hrkotanie káblov
- Vyššia hmotnosť
- Niektoré komponenty
Hliníkový Marin Alpine Trail dokázal schopnosť značky poskladať solídny enduro bicykel so zreteľom na čo najnižšiu cenu.
Kalifornská značka však nezostala pri hliníku a pustila sa do vytvorenia verzie s predným trojuholníkom z karbónu. Bicykel vyzerá moderne, správa sa slušne a čo je najlepšie, nezruinuje váš rozpočet.
Rám
Marin Alpine Trail Carbon 1 radíme do kategórie enduro bicyklov, teda bicyklov s vyšším zdvihom. Konkrétne je to 150 mm vzadu a vidlica poskytuje 160 mm zdvihu. Dizajn odpruženia nazýva výrobca Marin´s MultiTrac. Ten využíva zliatinové vahadlo, ktoré je v tomto prípade kované a nie zvárané, ako to bolo na staršom modeli.
Bicykel je koncipovaný ako čistokrvný 29“´ a nenachádza sa na ňom flip chip na úpravu geometrie.
Predný rámový trojuholník je vyrobený z karbónu, zatiaľ čo zadná stavba zostala hliníková.
Na ráme nájdete dve uchytenia na košík na fľašu, pričom ten na spodnej strane vrchnej trubky je ideálne využiť na náradie.
Spodná trubka a reťazová vzpera majú zabudovaný chránič. Káble sú vedené vnútrom rámu, avšak porty pre ich vstup nie sú dokonale zabezpečené. Gumové spojenia sa zvykli vysúvať a pri jazde náročnejším terénom ste mohli počuť hrkanie.
Bicykel je dostupný v štyroch veľkostiach od S až po XL. Geometria rámu je moderná a na veľkosti M, ktorú sme testovali, je hodnota dosahu (reach) 455 milimetrov. Hlavový uhol je naprieč veľkosťami rovnaký a dosahuje 63,5°, pričom uhol sedlovej trubky je 78°, vďaka čomu pri šliapaní sedíte na bicykli vo vzpriamenej pozícii. Zadná stavba je rovnako dlhá na všetkých veľkostiach a dĺžka reťazových vzpier je 430 mm.
Komponenty
Vzhľadom na to, že ide o bicykel, ktorý je stavaný s ohľadom na cenu a má karbónový rám, nemôžeme na ňom čakať top výbavu. Avšak dovolím si tvrdiť, že aj tá ponúkaná je nadštandardná s ohľadom na cenu bicykla.
O odpruženie a tlmenie sa starajú vidlica RockShox Yari RC so zdvihom 160 mm a vzduchový tlmič RockShox Select RC.
Na kolesách sú obuté plášte Maxxis Assegai so šírkou 2,5“ a v zosilnenom vyhotovení s ochranou Exo a Double Down. Tieto plášte sú výborné a osvedčili sa aj v náročnejších podmienkach, Maxxis je stávka na istotu.
Brzdný výkon majú na starosti štvorpiestové brzdy TRP Slate Evo, ktorých vzdialenosť od riadidiel nastavujete bez náradia.
Pohon zabezpečuje Shimano a prehadzovač je z radu SLX. Teleskopická sedlovka TranzX má zdvih 150 mm, čo je pri veľkosti M dostatočné. Jej diaľkové ovládanie mi však osobne nesedelo a chcelo by to dlhšiu páčku.
Na to, že bicykel má predný karbónový trojuholník, je jeho hmotnosť celkom vysoká – 15,78 kg.
Jazda
Testovali sme bicykel vo veľkosti M, ktorý je určený pre výšku v rozmedzí 167 a 177 cm, pričom testovací jazdec meria 176 cm. Rám sa teda nachádza na hornej hranici a ak by som si na test vyberal veľkosť dnes, zvolil by som väčšiu.
Moderná geometria bicykla a solídne komponenty ho predurčujú na to, aby ste sa na trailoch cítili výborne.
Nízke ťažisko, vhodne zvolený reach a položenejší hlavový uhol vás držia v dobrom postavení nad stredom bicykla, čo prispieva aj k správnej funkcii odpruženia. To síce nie je z najvyššej kategórie, ale musím ho pochváliť. Naozaj som bol jeho prejavom prekvapený, všetko malo skvelý chod a to sa mi páčilo najviac na celom bicykli.
Pri takýchto bicykloch nemôžeme očakávať, že budú patriť k najrýchlejším v stúpaniach, čo sa aj potvrdilo. Ak však jazdíte na vyšších zdvihoch, budete na to zvyknutí.
S bicyklom sme jazdili v jeden daždivý deň a jeden, keď bolo pekne, a musím povedať, že negatívne ma prekvapili brzdy TRP, tie nedosahovali optimálny výkon za dažďa, čo bolo spôsobené organickými platničkami; pre drsnejšie zaobchádzanie by som volil metalické.
Ďalšiu drobnú výhradu mám ku krytom pri vstupoch káblov do rámu. Tie sa počas dňa uvoľňovali a musel som ich opakovane zastrkávať späť.
Čo sa týka výbavy, treba podotknúť, že vďaka nižšej cene je tu výrazný priestor na neskorší upgrade. Takto viete z Marinu postupom času spraviť perfektný bicykel, ktorý vám vynikajúco poslúži na trailoch za domom, na náročnejších a strmých trailoch, či dokonca v bikeparkoch alebo na enduro pretekoch. Odpruženie funguje fantasticky a na tom sa dá stavať.
Špecifikácia
- Vidlica: RockShox Yari RC, zdvih 160 mm
- Tlmič: Rock Shox Deluxe Select +
- Predstavec: Marin 3D Forged Alloy, 35 mm
- Riadidlá: Marin Mini-Riser
- Radenie: Shimano Deore
- Prehazdovač: Shimano SLX 12 sp.
- Kľuky: FSA Comet Heavy Duty, Modular 1x 32T
- Brzdy: TRP Slate Evo
- Kolesá: Marin, Double Wall Alloy 29“
- Plášte: Maxxis Assegai 29 × 2,5”, MAXX TERRA, EXO+ (predný), Tubeless Compatible; Rear: Maxxis Assegai 29 × 2,5”, MAXX GRIP, DoubleDown (zadný)
- Sedlovka: TranzX
- Hmotnosť: 15,78 kg