Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Kazety

Test: e*thirteen Helix race 12-rýchlostná kazeta

Hodnotenie: 3.5/5
409
Matúš Bušík
Test: e*thirteen Helix race 12-rýchlostná kazeta

19.01.24. Mountain Biking UK. Forest of Dean. PIC © Andy Lloyd www.andylloyd.photography @andylloyder

Naše hodnotenie

Plnohodnotná náhrada kaziet SRAM a Shimano, hoci neradí vždy až tak hladko ako niektoré iné.

+PLUSY

  • Cenou aj hmotnosťou priamo konkuruje SRAM-u aj Shimanu
  • Dostupnosť náhradných dielov

-MÍNUSY

  • Radí dobre, no nie dokonale

Táto kazeta ponúka najväčší rozsah na trhu – až 578 percent. Je pritom kompatibilná ako s pohonmi Shimano, tak SRAM, akurát v tomto prípade nie s najnovšími bezdrôtovými modelmi Transmission.

Montuje sa na voľnobežku XD. Konštrukcia pozostáva z dvoch častí – prvých 10 pastorkov je vyrobených z ocele, zatiaľ čo dva najväčšie sú z hliníka. Dajú sa tak osobitne vymeniť, napríklad za verziu s 50-zubovým najväčším pastorkom. Dva najväčšie pastorky sa pritom vyrábajú vo viacerých farbách.

Udávaná hmotnosť 404 g (naša pritom vážila len 390 g) znamená, že Helix je o kúsok ťažšia kazeta ako podobne drahá od Shimana zo súpravy XTR M9101 s 10 – 51-zubovým rozsahom.

Alternatíva od SRAM-u v podobe modelu X01 Eagle s 10 – 52-zubovým rozsahom je drahšia a ťažšia ako Shimano, no stále o niekoľko gramov ľahšia ako Helix.

Pri montáži sa ako prvé na voľnobežku nasunú hliníkové pastorky, ktoré sa zaistia červíkovou skrutkou. Následne sa podobným princípom montuje aj zvyšok kazety, ktorá sa zakrúti pomocou biča alebo kľúča na kazety a nakoniec zaistí červíkovou skrutkou. Proces je to jednoduchý, no treba si dať pozor na dostatočné premazanie dosadacích plôch.

Vyrobiť kazetu, ktorá bude dobre fungovať s pohonmi oboch hlavných výrobcov, nie je ľahká úloha, no táto radí hladko a presne. Reťaz nemá problém preskočiť ani na jeden z dvoch veľkých pastorkov ani pri zášľape a nevydáva ani žiadne nepríjemné zvuky.

Pri radení pri bežnom šliapaní do pedálov sme si nevšimli žiaden rozdiel oproti bežným kazetám. Ak by sme však skutočne chceli vychytávať detaily, nejaké rozdiely tu predsa len sú.

Pri radení pod plným zášľapom napríklad v porovnaní s kazetou SRAM radí táto o niečo drsnejšie. Stačí však obe zašpiniť, a rozdiel takmer nepoznáte.

Plná blata vlastne radí o niečo hladšie ako kazety Shimano v rovnakých podmienkach. Pri radení nadol na menšie pastorky zas reťaz zoskakuje o niečo hlučnejšie.

Hlavným benefitom tejto kazety je samozrejme obrovských rozsah, v praxi však najmenší 9-zubový pastorok zase až taký rozdiel nie je.

Áno, môžete vďaka nemu vpredu nahodiť menší prevodník a tým ušetriť nejaké gramy a zvýšiť svetlú výšku biku, no ťažko povedať, či to za tú výmenu stojí.

Možno vás presvedčia hladšie skoky medzi jednotlivými prevodmi ako u SRAM-u, no v tomto stále vedie Shimano.

Ak však nechcete vymeniť svoju súčasnú kazetu, no staviate si celý pohon, či dokonca bike od nuly, táto kazeta vám ponúkne zaujímavú alternatívu, ktorú si môžete farebne doladiť k biku a pritom neprísť prakticky o žiaden iný benefit, ktorý ponúkajú dvaja hlavní výrobcovia pohonov.

www.levelsportkoncept.cz

Aktuality

Včera 17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

Včera 14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila šiesta. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

Včera 08:52 Detaily 2. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

150 km dlhá trasa má prevýšenie 2250 m, pričom väčšina stúpaní je v závere. V cieľovom stúpaní Santuario di Oropa očakávame zaujímavý súboj favoritov celkovej klasifikácie.

04.05.2024 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

04.05.2024 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu