Rozhovor: Pred dvoma rokmi sa začala písať druhá etapa Kaktus Bike, ktorý má nového majiteľa. Akým smerom sa Kaktus vydá?

Nielen o zmenách vo firme, ale aj o tom, čo ju v najbližších mesiacoch čaká, sme sa rozprávali s jej výkonným riaditeľom Tomášom Slebodníkom (TS) a obchodným manažérom, Vladimírom Sochom (VS).
V prvom rade blahoželám – Kaktus Bike tento rok oslávi 30 rokov svojho fungovania…
TS: Ďakujeme. Je to tak, firma pôvodného majiteľa vznikla v roku 1994 v Bratislave. Jej chod môžeme rozdeliť na dve etapy, teraz sme práve v tej druhej. Pred dvoma rokmi ju totiž odkúpil nový investor Marián Fabián, zakladajúci partner spoločnosti Trivalans Management, ktorý po návrate z Českej republiky investoval do viacerých spoločností, jednou z nich bol práve Kaktus Bike. Počas posledných dvoch rokov nastala najväčšia expanzia firmy za hranice hlavného mesta – akvizíciami iných predajcov sme otvorili prevádzky v Košiciach, Žiline, Ružomberku, Starom Smokovci a v Prešove.
Ak by ste mali predstaviť Kaktus Bike človeku, ktorý o ňom nikdy nepočul, ako by ste postupovali?
VS: Kaktus Bike je najväčší špecializovaný predajca bicyklov na Slovensku. Predávame kvalitné výrobky renomovaných značiek a spolupráce si starostlivo vyberáme. Okrem predaja tovaru našim zákazníkom ponúkame aj viacero dôležitých služieb, ako sú poradenstvo, servis alebo bikefitting. Poradíme pri výbere bicykla, príslušenstva a venujeme sa samozrejme aj záručnému a pozáručnému servisu.
S koľkými bicyklovými značkami momentálne spolupracujete?
VS: Zákazníci si u nás môžu kúpiť bicykle od viac ako pätnástich kvalitných bicyklových značiek.
V čom vnímate výnimočnosť firmy? Aké výhody má oproti konkurencii?
VS: Jej výnimočnosť spočíva práve v tom, že pôsobíme v rámci celého Slovenska a sme k ľuďom blízko. Výhodou je aj široké portfólio značiek a produktov, z ktorého si u nás vyberie naozaj každý. Sme tím profesionálov, ktorí sú zároveň nadšenci cyklistiky, a tak vieme zákazníkovi poskytnúť rady na základe vlastných skúseností.
TS: Áno, sme nadšenci cyklistiky a máme aj biznisové pozadie. To vnímam z obchodného hľadiska ako výhodu oproti konkurencii. Navyše, so vstupom nového majiteľa do firmy došlo k veľkým investíciám do celkového rebrandingu a k zmene komunikácie. Vytvorili sme nový web, ktorý je rýchly, kvalitný a krajší. Nastavili sme nové interné procesy, ktoré urýchľujú komunikáciu so zákazníkom a skvalitňujú naše služby.
Nadšenci cyklistiky – to znamená, že sa bicyklujete aj vo voľnom čase?
VS: Neviem, či to môžem nazvať voľným časom. (smiech) Ale keď nie som v práci, tak áno, rád trávim čas na bicykli. Venujem sa buď cestnej cyklistike, alebo jazdím na graveli. Bicykel je jedno z mojich najväčších hobby.
TS: Ja sa teraz bicyklujem menej, lebo som po operácii platničky. Nie som profesionálny cyklista, ale drvivá väčšina nášho tímu sú cyklisti a bývalí pretekári.
Počas posledných dvoch rokov ste vyšli za hranice Bratislavy. Láka vás expanzia aj za hranice krajiny?
VS: Áno. Plánujeme sa rozšíriť aj do okolitých krajín.
TS: V najbližších týždňoch spúšťame e-shop pre Českú republiku. Ak sa podarí, chceli by sme získať aj akvizíciu u našich susedov a podobným spôsobom preniknúť do ďalších krajín v strednej Európe. To nám ale ukážu čas a vývoj situácie.
Ako vnímate súčasnosť a budúcnosť Kaktus Bike?
TS: Je to rýchlo rastúca firma na momentálne turbulentnom trhu. V budúcnosti si ju predstavujem ako jedného z najväčších predajcov v oblasti cyklistiky v strednej Európe s kombinovaným online a kamenným predajom. Toto je vízia, ktorú máme.
Momentálne sa hovorí o klesajúcej krivke predajnosti bicyklov. Ako je to u vás?
TS: Tým, že sme za posledné dva roky expandovali, vnímame zatiaľ opačný trend. Podporujeme ho ale zlepšovaním marketingu, zákazníckej podpory a efektivity vo vnútri firmy, ako aj rozširovaním sortimentu. Aj vďaka tomu sa nám darí. Pri medziročnom porovnaní januára a februára máme tento rok 60 % nárast predaja bicyklov.
Môžu za stúpajúci nárast aj pekné počasie a prichádzajúca jar?
VS: Áno. Podľa meteorologických meraní patril tento február k najteplejším. Cítili sme to aj v predajni. Zaznamenali sme zvýšenú návštevnosť, hýbalo sa tu dosť veľa ľudí, ktorí mali záujem o bicykle. Viac sa toho ukáže v marci, ale aj na ten sme poriadne pripravení.
Čo je vašou prioritou do roku 2024?
VS: Splniť stanovený rozpočet a, čo by bolo ideálne, ho aj prekročiť.
TS: Čaká nás niekoľko noviniek. Napríklad budeme ponuku rozširovať o prémiové doručenie kompletne poskladaného a na mieru nastaveného bicykla, ktorý bude pripravený na jazdu. Dokončujeme prípravy našej privátnej značky príslušenstva k bicyklom, ako sú svetlá, tašky na bicykel, drobné náradie, multikľúče atď.
Staneme sa jedinou kamennou sieťou predajní, ktorá bude ponúkať nové elektrobicykle a elektrické mestské mopedy značky Babetta. V najbližších týždňoch rozšírime aj ponuku doručovania pomocou služby Wolt, vďaka ktorej zabezpečíme doručenie tovaru zákazníkom do dvoch hodín od objednania.
Čiže si cez Wolt budeme môcť vyklikať bicykel?
TS: Nie. Pôjde len o príslušenstvo ako cyklodoplnky, komponenty, oblečenie a výbavu. Služba môže byť praktická napríklad vtedy, keď dostanete defekt a nemá vám kto v tej chvíli pomôcť, alebo keď nemáte počas práce čas odbehnúť do predajne a potrebujete tovar ešte v ten deň.
A ako sa v Kaktus Bike staráte o vytváranie a prehlbovanie vzťahov s cyklistickou komunitou?
TS: Už sme takí veľkí, že interne vo firme by sme sa mohli nazvať komunitou. No v každom meste, v ktorom pôsobíme, podporujeme lokálnych jazdcov a lokálne cyklistické eventy. Minulý rok sme v Košiciach začali s komunitnými jazdami spolu s našimi zákazníkmi. Tento rok v nich chceme pokračovať a rozšíriť ich do ďalších miest. Chceme pripravovať aj viacdňové cyklovýlety. Už tento rok budete môcť vidieť jazdcov v dresoch Kaktus Bike Teamu na pretekoch v takmer všetkých cyklistických disciplínach aj vekových kategóriách.
Viac informácií o značke Kaktus Bike sa dozviete na webovej stránke kaktusbike.sk, ale aj na Facebooku, Instagrame a na YouTube.