Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Spĺňajú nové časovkárske aero helmy tímu Visma pravidlá UCI?

Podľa súčasných pravidiel UCI je maximálna dĺžka helmy 450 mm, šírka 300 mm a výška 210 mm. Odhady však ukazujú, že helma limity UCI nespĺňa.
Martin Sarvaš
Nová časovkárska helma Giro Aerohead 2.0 tímu Visma-Lease a Bike. Foto: Visma-Lease a Bike

Jazdci tímu Visma-Lease a Bike sa predviedli na úvodnej časovke pretekov Tirreno-Adriatico v nových časovkárskych aero helmách.

Gigantická helma Giro Aerohead 2.0 má obrovský priezor, predĺžený kužeľovitý tvar a je taká široká, že Jonasovi Vingegaardovi takmer úplne zakryla aj ramená.

Je jasné, že u týchto prilieb nejde o výzor, ale o čo najlepšiu aerodynamiku, avšak nové helmy tímu Visma posúvajú túto filozofiu na úplne nový level.

Je však otázne, či helma Giro Aerohead 2.0 vôbec spĺňa normy, ktoré povoľuje Medzinárodná cyklistická únia (UCI).

V oficiálny pravidlách sa píše, že „každý jazdec je zodpovedný za to, že prilba je schválená v súlade s oficiálnym bezpečnostným štandardom a môže byť identifikovaná ako schválená“.

Podľa týchto pravidiel tiež „musia prilby pre cestné a dráhové disciplíny mať dodržané rozmery (vrátane príslušenstva) a nepresahovať uvedené rozmery: dĺžka 450 mm, šírka 300 mm a výška 210 mm.“

Giro však zatiaľ nezverejnilo žiadne oficiálne podrobnosti, rozmery či hmotnosť novej helmy Aerohead 2.0.

Aj keď fotografie môžu skresľovať, nie je úplne isté, či má helma Giro Aerohead 2.0 požadované rozmery. Dĺžka a šírka sú asi dosť blízko povolených limitov, avšak vôbec by nebolo prekvapujúce, keby výška helmy presahovala alebo bola na presnej hranici 21 cm.

Odhady ukazujú, že helma limity UCI nespĺňa

Nová časovkárska helma Giro Aerohead 2.0 tímu Visma-Lease a Bike. Foto: Visma-Lease a Bike

Vyskúšali sme viacero nástrojov umelej inteligencie na odhad rozmerov, a vo všetkých prípadoch sa pohyboval odhad okolo 220 mm, čo by bolo o 10 mm viac, ako povoľujú pravidlá.

Je pravda, že by však bolo zvláštne, ak by UCI na štarte povolila resp. neskontrolovala tieto helmy, keďže sú rozmermi určite prinajmenšom na všetkých limitoch.

Len nedávno, tesne pred štartom etapy na Étoile de Bessèges, pretekárom tímu Nice Métropole Côte d’Azur rozhodcovia UCI zakázali jazdiť na nových pedáloch Ekoi, ktoré mali šetriť až 8 wattov, pretože bol problém v technickej dokumentácii, ktorú riadiaci orgán cyklistiky v tej dobe ešte nepotvrdil.

Rozhodcovia UCI si zjavne na výbavu pretekárov dávajú pozor, takže sme zvedaví na oficiálne predstavenie helmy Giro Aerohead 2.0 a jej presné rozmery.

Portál rouleur.cc vo svojom príspevku píše, že výrazné rozšírenie na stranách zabezpečuje, že sa helma zmestí do rozmerov, ktoré stanovuje UCI, aj keď presné rozmery helmy neuvádza.

Giro Aerohead 2.0 vraj prináša „veľké zlepšenie v časovkách“

Gigantická helma Giro Aerohead 2.0 má obrovský priezor, predĺžený kužeľovitý tvar a je taká široká, že Jonasovi Vingegaardovi takmer úplne zakryla aj ramená.

Pri jazde v časovkárskej polohe sedí chvost prilby medzi lopatkami jazdca. Vysoký a široký priezor pravdepodobne zlepšuje výhľad na cestu, pričom ochranný štít siaha takmer až za uši, čím napomáha periférnemu videniu.

Extrémne dizajny časovkárskych aero heliem sú s každým novým modelom viac a viac komické, a tak jazdcom nezostáva nič iné, len dúfať, že už keď sú celému internetu na posmech, aspoň ušetria nejaké tie sekundy.

Vo videu zverejnenom na Twitteri/X, vedúci oddelenia výbavy a oblečenia tímu Visma-Lease a Bike, Paul Martens, uviedol, že prilba bola navrhnutá v spolupráci s Girom „bez akýchkoľvek hraníc“.

„Je to nový spôsob myslenia o aero prilbách … a v celom našom systéme sme vďaka nej videli veľké zlepšenie v časovkách.“

Aktuality

Včera 18:17 Peter Sagan sa tesne vyhol hrozivému pádu v šprinte úvodnej etapy Okolo Maďarska.

Sagan dostal v záverečných kilometroch defekt, kvôli ktorému stratil dobrú pozíciu na čele pelotónu a nakoniec skončil na 23. mieste. Skvelý výkon v úniku predviedol český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý dostal ocenenie pre najbojovnejšieho jazdca a vďaka bonusom z prémií je druhý v celkovej klasifikácii.

Včera 17:56 Únik „ukradol“ šprintérom piatu etapu na Giro d’Italia. Benjamin Thomas získal prvé víťazstvo pre Cofidis v roku 2024.

Na druhom mieste skončil Michael Valgren a tretí finišoval Andrea Pietrobon. Celkovú klasifikáciu vedie aj naďalej Tadej Pogačar.

Včera 15:26 Video: Peter Sagan spadol v úvode prvej etapy Okolo Maďarska, v pretekoch pokračuje.

Len 35 km po štarte došlo k pádu piatich jazdcov, pri ktorom skončil na zemi Peter Sagan a aj ďalší jazdec tímu Pierre Baguette Daniel Vysočan. Zo záznamu pádu to vyzerá, že neutrpeli vážnejšie zranenia v pretekoch pokračujú.

Včera 12:48 Video: Najlepšie momenty zo svetového pohára v zjazde vo Fort William zachytené v Sleeper Shreedit.

Už tradične najlepšie zostrihy z pretekov svetového pohára prináša Sleeper, ktorý nevynechal ani prvé kolo zjazdu vo Fort Williame. Toto video baví a je prešpikované skvelými momentmi.

Včera 12:03 Detaily 5. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

V poradí tretia etapa, v ktorej sa očakáva dojazd v hromadnom šprinte, má dĺžku 176 km a prevýšenie 2180 m.

Zavrieť reklamu