Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Canyon Lux Trail CFR LTD

Canyon Lux Trail CFR LTD stelesňuje v sebe kategóriu downcountry. Ide o vynikajúci cross-country bicykel, ktorý sa viac než na dosahovanie najvyšších výkonov orientuje na zjazd.
Hodnotenie: 4.5/5
8 499
Matúš Bušík
Test: Canyon Lux Trail CFR LTD

Naše hodnotenie

Ľahký a rýchly bike, ktorý však má čo povedať aj na náročnejších trailoch.

+PLUSY

  • Takmer dokonalá výbava
  • Veľmi dobre chodiace odpruženie
  • Tuhá vidlica
  • Dlhá a nízka geometria
  • Efektívna platforma na pedálovanie

-MÍNUSY

  • Svedčila by mu dlhšia zadná stavba
  • Plášte by mohli držať lepšie
  • Integrovaný kokpit má nemennú geometriu

Nedajte sa zmiasť slovíčkom Trail v názve – to ho len odlišuje od pretekárskeho XC modelu Lux World Cup. Stále však ide o ľahučký nízkozdvihový karbónový fullík, akurát určený skôr na downcountry, než na získavanie pódií.

Rám

Karbónový rám je prešpikovaný úložnými riešeniami. V spodnej rámovej trubke je „batožinový priestor“, pod tou hornou zase zavesený multikľúč a na rám sa vojdú hneď dva košíky na fľašu. Kabeláž je vedená vnútrom.

Jednočapový systém zadného odpruženia má 115 mm zdvihu a jeden z čapov na zadnej stavbe nahrádzajú prepružujúce vzpery.

Geometriou je Lux Trail jasne z kategórie robustnejších XC-čok, rýchlejších trailbikov, resp. downcountry bicyklov.

Hlavový uhol má krosových 67° a prívlastok strmý si zaslúži aj 76° sedlový uhol.

Kým uhly sú skôr ostré, dĺžky už o niečo progresívnejšie. Naše L-ko malo slušný 480 mm reach, nízky 612 mm stack a krátku 435 mm zadnú stavbu. Výsledkom bol 1 206 mm rázvor.

Komponenty

Táto verzia LTD je osadená naozaj luxusnými kúskami. Nájdete na nej napríklad topmodel vidlice RockShox SID Ultimate s 35 mm nohami a ladiaci tlmič SIDLuxe Ultimate.

O pohon sa stará 12-rýchlostná bezdrôtová súprava SRAM XX Eagle AXS Transmission so 175 mm kľukami a 34-zubovým prevodníkom.

Bezdrôtová je aj sedlovka AXS Reverb a z najvyššieho radu sú tiež brzdy SRAM Level Ultimate Stealth.

Karbónové kolesá DT Swiss XCR 1200 sú obuté do rýchlych plášťov Maxxis. No a nakoniec je tu karbónový integrovaný kokpit Canyon CP0037.

Jazda

Na výšľapoch pôsobí Lux Trail rýchlo a efektívne. Každý zášľap premieňa na pohyb vpred. Diaľkové ovládanie na riadidlách vám dovolí prepnúť predné aj zadné odpruženie zároveň do zatlmenejšieho, resp. uzamknutého módu.

Kým ten druhý je vhodný len na hladký asfalt či špurty, prostredný mód Pedal je užitočný aj na menej rozbitých vlnitých trailoch, kde pomáha pumpovať terén a stále sa dokáže uhnúť tým najväčším nárazom.

Aj s otvoreným odpružením však Canyon pedáluje efektívne, najmä ak budete otáčať kľukami plynule. Ak začnete na pedále dupať, bude sa zadná stavba pohojdávať. Trakcie však majú tlmič aj vidlica na rozdávanie a podľa nás to za ten kompromis stojí.

Vďaka dlhému predku je tu dostatok miesta na prácu s ťažiskom na technických výšľapoch. Strmý sedlový uhol vás posadí priamo nad kľuky, zatiaľ čo nízky stack vás potiahne do útočného predklonu. Presne v tejto agresívnej pozícii si môžete siahnuť na dno síl a Lux Trail bude na to ideálny parťák.

Na najstrmších výšľapoch vám však možno budú chýbať dlhšia zadná stavba a priľnavejšia zadná guma. Fixná geometria integrovaného kokpitu tiež nemusí sadnúť každému.

Na bike s takýmto malým zdvihom zjazduje Lux Trail naozaj slušne. Na to, aby ste jeho potenciál využili naplno, však musíte byť zručnejší jazdec.

Tak ako na výšľapoch, aj tu odpruženie pracuje citlivo, no efektívne. Odpor progresívne narastá. Limity odpruženia nájdete, ak začnete príliš tlačiť na pílu dole kopcom a bike vás hneď upozorní, do akej kategórie patrí.

Keď je nerovností príliš veľa, odpruženie trochu nestíha. Nijako sa však v tomto nelíši od iných bikov s rovnako veľkým zdvihom.

Oveľa lepšie bude fungovať, ak mu budete aktívne pomáhať, nadľahčovať ho ponad nerovnosti a pumpovať cez priehlbiny.

Vidlica SID má hrubé vnútorné nohy, a tak perfektne drží stopu. Tuhé riadenie dodáva sebavedomie. O to výraznejšie sa prejavia iné nedostatky.

Plášte sú skvelé na dupanie po tvrdých, hladkých singletrackoch, no na voľnom podklade či vo vlhku zaostávajú.

Samozrejme, miniony sem osádzať nemusíte, no väčšina jazdcov získa viac na lepšie držiacich robustnejších plášťoch, ako na čo najľahších a najrýchlejších.

Geometria je síce v mnohých ohľadoch progresívna, no predsa len by sme ju trochu pomenili. Krátky zadok prenáša ťažisko jazdca viac dozadu, a tak redukuje prítlak predného kolesa – ak samozrejme nebudete vedome jazdiť viac cez predok. Presne to vám aj odporúčame.

Celkovo tak ide o prekvapivo schopný bike s veľmi všestrannou kombináciou vlastností. Je zábavný, a pritom sa na ňom dajú atakovať osobáky, alebo pokojne vyraziť na celodenný výjazd.

www.canyon.com 

Špecifikácia

Rám: karbónový, 115 mm
Vidlica: RockShox SID Ultimate, 120 mm
Tlmič: RockShox SIDLuxe Ultimate
Pohon: SRAM XX Eagle AXS Transmission (1 x 12)
Kolesá: DT Swiss XCR 1200, plášte Maxxis Rekon 3C MaxxTerra EXO TR 29 × 2,4“ vpredu a Maxxis Rekon Race EXO TR 29 × 2,35“ vzadu
Brzdy: SRAM Level Ultimate Stealth (180/160 mm)
Riadidlá/Predstavec: integrovaný kokpit Canyon CP0037, 740 mm/50 mm
Sedlovka/Sedlo: RockShox Reverb AXS teleskopická/Ergon SM10 Pro
Hmotnosť: 13,31 kg (L, bez pedálov)
Cena: 8 499 €

Aktuality

09:46 Video: Premrznutého Mattiasa Skjelmoseho museli odniesť v rukách pred koncom Valónskeho šípu.

Dánsky pretekár tímu Lidl-Trek odstúpil z ardénskej klasiky 40 km pred cieľom. Preteky poznačilo chladné a daždivé počasie, ktoré vyradilo mnohých favoritov a preteky dokončilo len 44 cyklistov zo 175 štartujúcich.

09:32 Stevie Williams bol najsilnejší v stúpaní Mur de Huy a na Valónskom šípe dosiahol najväčší úspech v kariére.

Britský jazdec tímu Israel-Premier Tech zaútočil 300 metrov pred cieľom a zvíťazil pred druhým Kevinom Vauquelinom (Arkéa-Samsic) a Maximom Van Gilsom (Lotto-Dstny).

Včera 12:11 RockShox predstavil novú vidlicu Psylo, ktorá je postavená na základoch Lyrik a Pike a stojí polovicu.

Táto vidlica je určená na trailové jazdenie, má byť postavená s ohľadom na nižšiu cenu a má novú patrónu DebonAir.

Včera 10:42 FMBA, Crankworx a jazdci sa dohodli na spoločných podmienkach ako zachovať najvyššiu úroveň slopestyle pretekov.

Po tom čo elitní slopestyle jazdci nenastúpili do pretekov v rámci Crankworx Rotorua sa začalo rokovať o tom, ako najvyššiu úroveň zachovať. Jazdci boli frustrovaní z podmienok, za ktorých ďalej neboli ochotní zúčastňovať sa pretekov.

16.04.2024 Peter Sagan sa z Brazílie vrátil naspäť do Európy (+galéria).

Peter Sagan bol so svojím tímom Specialized Factory Racing na úvodnom kole Svetového pohára v horskej cyklistike v brazílskej Mairiporã. Vzhľadom na svoju formu a predchádzajúce zdravotné problémy sa rozhodol v pretekoch neštartovať. Nenastúpi ani do druhého kola svetového pohára, ktoré sa uskutoční už tento víkend, taktiež v Brazílii.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu