Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Navštívili sme vývojové a testovacie centrum Thule vo švédskom Hillerstorpe (+rozhovor)

Pri príležitosti predstavenia nových produktov Thule sme dostali pozvánku aj do pôvodného sídla spoločnosti, v ktorom sa dnes nachádza vývojové a testovacie centrum Thule. Počas návštevy nás zamestnanci previedli celým procesom vývoja a výroby niektorých súčiastok a pracovníci Thule boli pripravení odpovedať na naše otázky.
Matúš Bušík
Navštívili sme vývojové a testovacie centrum Thule vo švédskom Hillerstorpe (+rozhovor)

Odpružená betónová podlaha a hydraulický stroj, simulujú jazdu.

Švédska spoločnosť Thule bola založená v roku 1942 v meste Hillerstorp, ktoré sa nachádza zhruba 2,5 hodiny jazdy od mesta Malmö.

V súčasnosti je spoločnosť známa svojím širokým zameraním a orientáciou na aktívny život. Do portfólia produktov Thule patria rôzne nosiče na bicykle, strešné boxy, cyklovozíky, strešné stany, kočiare, ale aj batožina a rôzne doplnky.

V Hillerstorpe sa nachádza moderné vývojové a testovacie centrum Thule R&D. Mali sme to šťastie si ho detailne prehliadnuť a počas našej návštevy sa nám vždy venovalo niekoľko zamestnancov, ktorí nám priblížili svoju prácu a ochotne odpovedali na množstvo otázok – rozhovory nájdete nižšie v článku.

Thule Group
Spoločnosť Thule bola založená vo Švédsku v roku 1942. Pod heslom Bring your life, ponúka Thule celosvetovo široký rad prémiových produktov pre proaktívnych ľudí, ktorým prináša to, na čom im záleží najviac – bezpečnosť, praktickosť, štýl. Thule navrhuje a vyrába strešné nosiče, nosiče bicyklov, strešné boxy, batožinu, puzdrá na počítače a fototechniku, športové tašky a batohy. Ďalej Thule ponúka detský sortiment ako sú detské cyklosedačky, mestské i športové kočíky a multifunkčné športové vozíky.
Produkty sú predávané vo viac ako 140 krajinách sveta. Značka Thule je najväčšou značkou Thule Group.

Thule R&D centrum

Robotická linka, v ktorej šesť robotov obsluhuje jeden človek.

V rámci prehliadky sme prešli približne 15 rôznymi stanovišťami a na každom z nich nám bol bližšie predstavený výrobný a vývojový proces produktov Thule.

Pre predstavu aj v tomto objekte prebieha výroba niektorých súčiastok a takisto ich balenie a následná expedícia, rozhodne to však nie je najväčší výrobný závod spoločnosti. Toto centrum je skôr určené na samotný vývoj, zavádzanie nových technológií a ich testovanie v praxi.

Pôvodne tehlová budova si zachovala svoje torzo, avšak pribudlo k nej niekoľko ďalších moderných budov. V exteriéri sa nachádza dokonca testovacia dráha, so schodmi, spomaľovačmi, terénnymi nerovnosťami…

Postupne sme prešli oddeleniami, v ktorých napríklad roboticky vyrábali jednotlivé diely produktov Thule. Videli sme proces skladania a balenia. Taktiež sme sa dozvedeli viac o virtuálnom 3D modelovaní produktov, ktoré je nevyhnutnou súčasťou výrobného procesu.

Zhovárali sme sa aj s pracovníkmi oddelenia, ktoré má za úlohu prichádzať s novými nápadmi a ideami na nové produkty. Taktiež sme zavítali do textilného oddelenia, ktoré má na starosti výber vhodných materiálov na všetky textilné produkty od kočiarov a detských sedačiek až po batožinu.

Nasledujúci deň sme mali možnosť stretnúť sa a pozhovárať sa s manažérom Thule pre odvetvie cyklistických nosičov Charlesom Abernethym, ktorý odpovedal na moje otázky ohľadom rôznych cyklistických nosičov a upevnení.

Najviac ma zaujímalo, prečo v Európe nie je vídať závesné nosiče na ťažnom zariadení. Tie sú v USA a v Kanade veľmi populárne a najčastejšie ich vídať za dodávkami.

Bolo mi vysvetlené, že to je spôsobené rozdielnou legislatívou a bezpečnostnými normami v EÚ a za oceánom. Spoločnosti, ktoré predávajú svoje produkty musia tieto normy rešpektovať. Naopak, to čo je u nás bežné za oceánom vôbec neplatí. Napríklad taká zásadná vec, akou sú svetlá na nosiči za autom, v USA vôbec nie je povinná.

Nový nosič určený na trh v USA, nemá svetlá. Zmestíte naň však 4 veľké bicykle, ktoré sú pripevnené iba za koleso.

„Napríklad nový stojan spoločnosti Thule, ktorý je určený na 4 horské bicykle s novým systémom uchytenia za koleso, bude dostupný len v USA. Na jednej strane z toho dôvodu, že tam má horská cyklistika dominantnejšie postavenie než v Európe. Na strane druhej je to práve kvôli bezpečnostným normám. Systém je jednoduchý, ale na druhej strane neposkytuje takú variabilitu ako nosiče, ktoré poznáme z Európy. Samotná spoločnosť Thule vníma potrebu vzdelávať svojich zákazníkov v oblasti bezpečnosti a tak sme tento stojan vyrobili v dvoch dostupných verziách, jedna bude so svetlami a jedna bez nich. Zákazník tak dostane na výber a môže si sám a slobodne zvoliť bezpečnejší variant,“ hovorí Charles.

Ďalej ma zaujímalo aký vplyv na produkciu Thule má zvýšený dopyt po eletkrobicykloch a či bolo potrebné sa mu nejakým spôsobom prispôsobiť.

K tejto téme sa dozvedám, že elektrobicykle do značnej miery ovplyvnili produkciu v Thule. Inžinieri sa museli zaoberať úplne novými problémami, ktoré vyššia hmotnosť a konštrukcia elektrobicyklov do tohto segmentu priniesli.

„Najväčšie zmeny evidujeme v oblasti vývoja nových produktov. Musíme kalkulovať s viacerými premennými a do hry tu vstupujú aj rôzne systémy uchytenia. Samotný dizajn produktu to až do takej miery neovplyvnilo, nakoľko elektrobicykle majú veľmi podobné rozmery aj geometriu ako klasické bicykle bez pohonu. V Thule je to však obrovská téma, ktorú sa v spoločnosti snažia uchopiť za ten správny koniec a okrem dizajnu a prevedenia produktov vyhodnocujú aj nákupné správanie zákazníkov a vytvárajú rôzne profily skupín cyklistov.“

Testovacie centrum Thule

Pohľad na celý areál v švédskom Hillerstorpe.

Čerešničkou na torte v rámci prehliadky priestorov v Hillerstorpe bolo relatívne nové testovacie centrum, ktoré je naozaj moderné a nachádza sa tu množstvo špičkových prístrojov.

Do tohto centra investovali v Thule nemalé finančné prostriedky a neustále na ňom niečo vylepšovali za posledných 8 rokov. S budovaním moderného testovacieho centra začali v roku 2015. Dovtedy produtky samozrejme testovali tiež, ale častokrát externe, čo stálo nemalé finančné prostriedky, teraz majú testovacie centrum „pod jednou strechou“ v Hillerstorpe.

Čo všetko a akým spôsobom sa tu testuje? 

Testuje sa tu úplne všetko od najmenších produktov ako sú ľadvinky alebo rôzna batožina cez kočiare, až po strešné stany a nosiče bicyklov.

Testy sú rôzne od tých najjednoduchších až po zložité crashtesty a testy výdrže. Pri prechádzaní areálom spoločnosti sa ocitneme aj na dlhej drevenej chodbe, z ktorej vidíme na strechu budovy.

Sú tu rozmiestnené rôzne kočiare a cyklovozíky, ktoré odolávajú vonkajším poveternostným podmienkam a ťažkým klimatickým zmenám. Je na nich vidieť, že už tam budú nejaký čas, ale vedú si dobre.

Aj takto prebieha testovanie produktov Thule. Odolnosť voči nepriaznivým podmienkam je pri týchto produktoch kľúčová.

Ďalšie jednoduchšie testy prebiehajú v exteriéry, kde sa nachádza park s chodníkmi a cyklotrasou. Tu si inžinieri môžu svoje produkty otestovať v praxi, je tu aj niekoľko spomaľovačov, alebo schody so šikminou pre kočiare.

V interiéri potom vidíme jednoduchšie stroje, ktoré testujú odolnosť cyklovozíkov a kočiarov na valcoch s nerovnosťami, je tu aj šikmá plošina, na ktorej nám demonštrujú odolnosť kočiarov a vidíme aj ako sa pri náraze správa figurína vo vnútri. Okrem toho tu testujú aj rôzne typy kufrov a batožiny, ktorú ako sami hovoria skúša v realite drsné zaobchádzanie zamestnancov letísk.

Na veľké crashtesty a testovanie výdrže je tu postavených niekoľko menších hál. Pod pojmom crash test si predstavte, niečo veľmi podobné ako vidíme pri autách. Máme tu v podstate „sane“, na ktorých je pripevnený produkt, či už detská sedačka, nosič bicyklov alebo steršný box… Tie sú ovládané z riadiaceho centra, z ktorého je na halu výhľad.

Prostredníctvom tlakových nádob, je celý systém schopný vyvinúť požadovanú rýchlosť a následne simulovať podmienky nárazu. Všetko je to zaznamenávané na množstvo kamier vo vysokej kvalite, tak aby výsledky crash testov mohli byť do detailov popísané.

Vo vedľajšej miestnosti sa nachádza odpružená betónová podlaha, s hydraulickým zariadením. Tento stroj simuluje jazdu autom v rôznych terénoch a testujú na ňom výdrž strešných nosičov a boxov a ich bezpečnosť.

Počas 35 hodín testu, absolvuje strecha so záťažou také množstvo otrasov, ako by ste zažili pri prejdení 75 000 km v bežnej premávke!

O miestnosť vedľa zase vidíme testovanie produktov, ktoré sú upevnené za ťažné zariadenie automobilu.

Mnohokrát inžinierov zaujíma aj životnosť produktov a testujú ich až do  extrémov a únavy materiálu. Aj vďaka tomu sú hotové produkty Thule naozaj odolné a častokrát s vami vydržia naozaj dlhú dobu.

O testovacom centre som sa snažil zistiť viac v krátkom rozhovore s dvojicou inžinierov z tohto oddelenia.

Zaujímalo ma, ako dlho prebieha testovanie produktov pred tým než sa dopracujú k finálnej verzii, určenej na predaj zákazníkom.

„Samotné testovanie prebieha od skorej fázy vývoja, to znamená, že akonáhle máme hotové prvé prototypy ide sa reálne testovať. Samozrejme predtým nám to namodelujú v 3D a tak prípadné nedostatky odhalíme už tu. Celkovo však testovanie jedného produktu trvá zhruba 24 až 36 mesiacov, kým sa dopracujeme k finálnemu produktu.“

Následne sa pýtam, či v testovacom centre testujú aj produkty konkurencie a dvojica sa na seba usmeje a prikývne:

„Áno, je to taktiež náplň našej práce. Chceme byť s našimi produktami na špici, takže ak niekto vyrobí niečo skvelé, je našou povinnosťou to poriadne preskúmať a možno sa aj nechať inšpirovať ako to urobiť ešte lepšie. Kombináciou rôznych postupov môžeme docieliť top produkt.“

Ako pristupujete k otázke bezpečnosti a rôznym normám v USA a v EÚ.

My v Thule sa snažíme priniesť našim zákazníkom tie najvyššie bezpečnostné štandardy. Svedčí o tom aj produkcia nosičov na bicykle do USA s nadštandardom, čo sa týka noriem. Dokonca ja sám som v komisii EÚ, ktorá vytvára bezpečnostné normy Európskej Únie a je zložená z odborníkov v tejto oblasti.“

Ako často sa stretávate s chybami a rôznymi problémami na produktoch?

„Pri hotových produktoch sa chyby už nevyskytujú, prípadne v minimálnom množstve. Chyby a rôzne problémy však riešime neustále počas vývoja, teda hlavne v jeho začiatkoch. Taktiež pri testovaní pracujeme aj s rôznymi variantmi produktov. Ak vývojár príde s niekoľkými nápadmi, musíme vybrať jeden, maximálne dva ktoré sú najlepšie. Zaujíma nás tiež aký má to konkrétne riešenie vplyv na finálny produkt, jeho dizajn, jednoduchosť… Pracujeme aj s množstvom rôznych gumených podložiek, ktoré sú pre každý model auta špecifické. Tu v centre sme už skúšali viac než 15 000 rôznych podložiek.“

S akými najčastejšími problémami sa v realite stretávate a čo vás stále dokáže prekvapiť?

Najviac kuriozít so sebou prinášajú vždy deti. Či už v kočíkoch a cyklovozíkoch alebo v detských sedačkách. Vždy žasneme nad tým, čo sa im podarilo a krútime hlavami ako je to možné? Väčšina týchto problémov nenapadla najlepších bezpečnostných inžinierov a potom sa objaví malé dieťa, ktoré ledva rozpráva a problém je na svete.

Aktuality

Včera 12:35 Fotogaléria: 50 krásnych fotografií a skvelých momentov z najťažšieho Strade Bianche v histórii.

Ani dlhá trať a náročné podmienky, dážď či blato, nezastavili Tadeja Pogačara pri jeho neuveriteľnom 81-kilometrovom víťaznom sóle.

Včera 12:03 Tom Pidcock o šialenom sóle Pogačara na Strade Bianche: What the f*ck, what the f*ck….

„Cítil som sa, ako keby som išiel v grupette,“ opísal Pidcock svoje pocity po tom, ako zaútočil Tadej Pogačar 81 km pred cieľom.

02.03.2024 Tadej Pogačar prekonal dva historické rekordy pri neuveriteľnom výkone a výhre Strade Bianche.

Pogačar zaútočil 81 km pred cieľom a svoje dvojhodinové sólo priviedol úspešne až do cieľa.

02.03.2024 Tadej Pogačar vyhral historicky najťažšie Strade Bianche po šialenom 81-kilometrovom sóle.

Pogačar už pred pretekmi hovoril, kde chce zaútočiť a svoj sľub aj splnil. Na druhom mieste skončil Toms Skujiņš a tretí finišoval Maxim Van Gils.

02.03.2024 Lotte Kopecky po nezastaviteľnom záverečnom útoku vyhrala už po druhýkrát Strade Bianche.

Majsterka sveta zaútočila v záverečnom kilometri v stúpaní Via Santa Caterina a talianska majsterka Elisa Longo Borghini na jej zrýchlenie nedokázala zareagovať, a tak finišovala na druhom mieste, zatiaľ čo šprint o tretie miesto vyhrala Demi Vollering pred Kasiou Niewiadomou.

Zavrieť reklamu