Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Od prvej idey až po prvý vlastný bicykel. Ako založiť na Slovensku bicyklovú značku?

Dá sa vôbec pri súčasnej konkurencii v bicyklovom priemysle vybudovať nová úspešná bicyklová značka? Aké sú na to potrebné predpoklady, akým chybám je nutné sa vyhnúť a aký kapitál na to potrebujete?
Biker
Zakladateľ slovenskej značky bicyklov Cyclision – Branislav Divinec. Foto: Biker

Branislav Divinec stál pri vzniku slovenskej značky Kellys a dlhé roky sa pohyboval v bicyklovom biznise. Koncom roku 2017 založil svoju vlastnú značku Cyclision, s ktorou chcel uspieť nielen na Slovensku.

Bohužiaľ, Branislav Divinec minulý rok tragicky zomrel, pričom pozostalá rodina prebrala chod firmy a naďalej predávajú bicykle z dielne značky Cyclision.

S Branislavom Divincom sme v roku 2022 spravili zaujímavý rozhovor, v ktorom nám opísal, čo všetko je nutné pri založení vlastnej bicyklovej značky, koľko peňazí potrebujete a čo všetko tento proces obnáša od komunikácie s výrobcom rámov, dodávateľom komponentov, až po vlastnú výrobu a samotné skladanie bicyklov.

Rozhovor zverejňujeme so súhlasom rodiny, ktorej vyjadrujeme úprimnú sústrasť.

Čo vás viedlo k založeniu bicyklovej značky?

K založeniu ma viedlo to, že bicykle mám rád, páčia sa mi a chcel som mať svoju značku. A tak to bolo už v roku 1994, keď sme zakladali Kellys. Odvtedy žijem v spojení s bicyklovou značkou a v bicyklovom priemysle. V roku 2017 som z Kellysu odišiel, vyplatili mi podiel a čo som mal robiť? Chýbalo mi to, mal som zostať sedieť doma a pozerať sa, ako rastú listy na stromoch? Som zvyknutý na nejaké životné tempo, že sa stále niečo tvorí a vyvíja, takže prvá vec, čo som spravil po odchode, bola, že som si zaregistroval svoju vlastnú ochrannú známku.

Čo znamená registrácia ochrannej známky?

Keď sme zakladali Kellys, nevedeli sme, ako to chodí a ako postupovať, a preto som vtedy spravil veľa chýb, ktorých som sa teraz vyvaroval. Urobil som to tak, ako sa to má robiť. Spravím si ochrannú známku, ochránim si domény a až potom to začnem budovať, a nie obrátene. Naviac, vedel som, čo mám robiť, akými bicyklami mám začínať, čo dáva najväčší príjem, z čoho je najväčší profit. A tam som nemusel nad ničím rozmýšľať, trafil som stredovú desinu naslepo, lebo za tých 25 rokov v bicyklovom biznise som sa toho naučil dosť. Síce máme v Cyclision iba dva bicykle, horský a krosový, ktoré majú ešte dámsku a pánsku verziu, ale čo sa týka peňazí, je to veľká palebná sila.

Nebáli ste sa, že je na Slovensku už teraz silná konkurencia medzi domácimi výrobcami – CTM, Kellys, Dema a Kenzel?

Ak by som mal prijať fakt, že nové bicyklové značky pri dnešnej konkurencii už nemajú miesto, tak by sa vlastne dalo povedať, že sa už dnes ani nedá žiadna vybudovať. Ale to je nezmysel. Vždy sa to dá. A ak to má niekto urobiť, tak kto ju má založiť, keď nie človek ako ja, ktorý má 25-ročné skúsenosti v tomto odvetví? Nebola to otázka strachu, ale vec toho, či budem sedieť doma na gauči, alebo budem niečo robiť. To bolo jednoduché rozhodnutie. A keď budem niečo robiť, čo to bude? Pôjdem do reštauračného biznisu, ktorý som nikdy nerobil a neviem ani variť? To by som musel vymetať všetky slepé uličky, kým sa to naučím. Takže voľba bola jednoduchá, pôjdem robiť to, čo viem. A išiel som na istotu.

Chcete sa sústrediť na slovenský trh?

V súvislosti s Cyclision nerozmýšľam do budúcnosti iba nad Slovenskom a nemám záujem dobýjať slovenský trh. Chcem dobyť svet a spraviť z Cyclision globálnu značku. Viem, možno je to smiešne a aj kamaráti sa mi smejú, ale uvidíme. Možno sa mi to podarí, možno sa mi to nepodarí. Vývoj bicyklového biznisu som pozoroval dlhé roky a predaj a aj výroba bicyklov stále stúpali.

Rok 2018 bol pre bicyklový priemysel najúspešnejší v období porevolučnej cyklistiky a firmy predávali štvorročné zásoby, ktorých sa inak nevedeli zbaviť. V roku 2019 to trošku kleslo, no v roku 2020 prišla pandémia a rekordné predaje z roku 2018 sa u niektorých spoločností až zdvojnásobili. Bicyklom nahráva asi úplne všetko a ak príde aj nejaký globálny problém, podporuje to predaj bicyklov. Keď je pandémia, posúva to dopredu bicykle, keď je vojna, posúva to dopredu bicykle. Asi si ľudia nebudú kupovať ferrari, keď tu máme za hranicami vojnový konflikt.

Ako vyzerá proces od prvej myšlienky až po výrobu bicyklov?

Musíte mať nejaké predpoklady, ktoré keď nemáte, niečo podobné sa bude realizovať veľmi ťažko. Jedným z tých predpokladov sú peniaze. Z peňazí, ktoré som dostal za svoj obchodný podiel z Kellysu, som dokázal poskladať kolekciu a nakúpiť dokopy 5 000 bicyklov. Je to také množstvo, že rok z toho vyžijem s ohryzenými nechtami, ale v konečnom dôsledku zarobím. A keď sa mi tých 5 000 bicyklov zopakuje dva roky po sebe a je o ne záujem, keď sú dobre spravené, potom sa vždy nájde niekto, kto to prefinancuje.

Ak mám objednávky, môžem žiadať, aby mi pomohli ďalej s peniazmi a banky z toho žijú. Prečo by to nespravili, keď vidia, že to má všetko hlavu a pätu? Peniaze sú teda základom pre to, aby ste prekonali príboj. Ja som bývalý pretekár vo windsurfingu, tak ten môj bicyklový biznis prirovnávam k tomuto športu: Musím prejsť cez príboj na otvorené more, aby som dostal do plachiet čerstvý vietor. A keď ho dostanem, konkurencia bude mať čo robiť, aby ma naháňala.

Výroba bicyklov slovenskej značky Cyclision. Foto: Biker

Čo je okrem peňazí ďalšia vec, ktorá je v tomto procese dôležitá?

Ochranná známka – názov bicyklovej značky. O názve Cyclision možno niekto povie, že to nie je bohviečo, je to komplikované a ťažko si to človek zapamätá. Ale čo potom Specialized? Vymyslieť názov znie možno ľahko, ale veru to tak nie je. Keď sa ma niekto opýta, že prečo Cyclision, tak mám na to už nacvičenú odpoveď: Rozhodovali sme sa medzi dvoma názvami. Jeden bol Cyclision, druhý Ford. Ale Ford bol obsadený, tak sme zvolili Cyclision. Skoro všetko rozumné je už dnes obsadené.

Nemusíte chodiť do registra obchodných známok. Stačí, keď si pozriete, či je k vášmu názvu voľná doména [webová stránka – pozn. red.] s koncovkou commercial. Stačí si dať do vyhľadávača domén koncovku .com a skúsiť zadať váš názov. Ak je voľná, máte vo všetkom voľnosť a ak je obsadená, máte problém všade. Niekto to možno zjednodušuje, ale ja tomu prikladám významnú váhu a bola to jedna z mojich podmienok. Ochranná známka jednoducho podľa mňa musí mať doménu .com, .eu a všetkých trhov, na ktorých chcete predávať. Či sa mi tam podarí dobyť trh, to zatiaľ neviem, ale takto tam mám stále otvorené dvere. A tiež sa môže stať, že narazíte na vydieračov a nikdy už tú doménu nezískate.

Ako vyzeral proces vzniku názvu Cyclision?

Na to, aby ste dostali ochrannú známku, nemôžete použiť už existujúce slovo. Nemôžete si zobrať slovník a nájsť si nejaké anglické slovíčko, ktoré sa vám páči. Musíte si vymyslieť nový názov, slovo, ktoré neexistuje. Cyclision vymyslela moja manželka, lebo sa už na mňa nemohla pozerať, ako sa mi nedarí. Vymyslela to tak, že spojila názov seriálu Californication so slovom cyclist a vzniklo z toho najprv Cyclistion. To sme ale nemohli použiť, pretože ak sa v slove nachádza všeobecne používané slovo, čo bolo v tomto prípade cyclist [z angl. cyklista], tak na to nedostanete ochranu, lebo inak by ste všetkým zakázali používať slovo cyklista, čo je nezmysel. Tak sme odtiaľ vyhodili té a v priebehu hodiny som mal zablokované všetky potrebné domény, ktoré som potreboval.

Takže máme peniaze, názov, čo je potrebné ďalej?

Musíte rozoznať kvalitného a nekvalitného dizajnéra a musíte ich vedieť nájsť. A to nielen grafického dizajnéra, ale aj priemyselného, lebo dnes už máme všetky rámy postavené na open produktoch [produkty, ktoré môžete kúpiť a ďalej predávať pod svojou značkou]. Ktokoľvek si môže kúpiť hornú aj dolnú rámovú trubku takú, ako máme my, ale tam to nekončí. Musíte prísť so svojím priemyselným aj grafickým dizajnom, so svojimi formami a rámami.

Aký dôležitý je pre vás dizajn?

Či je dizajn dôležitý alebo nie, je jednoduché. Odpoveď si nájdete podľa toho, či pre vás je alebo nie je dôležitá farba. Veľmi pekne je to vidno v automobilovom priemysle. Príplatky za farbu sa pri autách pohybujú od 800 až do 15 000 eur, čo je viac ako celé nové auto. Takže farba je určite dôležitá. A rovnako je to s dizajnom. Či má vplyv na predaj? Znova tu platí stará známa formulka: farba predáva. To znamená, že predáva dizajn. Ak by sme brali dizajn ako jeden z komponentov bicykla, tak čo si myslíte, ktorý komponent má najväčší vplyv na predaj? Drahšia prehadzovačka, reťaz, vidlica alebo dizajn?

Ja mám dizajn zaradený veľmi vysoko, spolu s kvalitou. Dizajn je však citlivá vec, nedá sa merať v centimetroch. Na druhej strane, dizajn je merateľný aspoň čiastočne, a to počtom predaných bicyklov. Dá sa povedať, či je krajšia červená alebo modrá farba? Nie. Ale v skutočnosti, keď uvidím, že červených bicyklov sa predalo 500 a modrých 200, tak môžem povedať, že červená je krajšia. Aj keď to znie ako nezmysel, z obchodného hľadiska sa to tak povedať dá.

Výroba bicyklov slovenskej značky Cyclision. Foto: Biker

Aká je, nazvime to tak, filozofia cien v Cyclision?

Nepoznám úspešnú svetovú firmu, ktorá by dobyla svet nízkou cenou. Zato poznám firmu, ktorá ako prvá dosiahla stav, že jej majetok presiahol bilión dolárov. Apple. A Apple určite nie je lacný. Ale je kvalitný a s kvalitným dizajnom. Nechcem ísť cestou lacných automobilových značiek, skôr je pre mňa vzorom ísť cestou takých automobiliek, kde cena v konečnom dôsledku nie je až taký dôležitý faktor.

Jednoducho príde zákazník a povie si: Toto chcem. A tam sa skončil konkurenčný boj. Bez všetkého porovnávania a špekulovania. On to zbadal, zapôsobilo to na neho a chce ten daný produkt. Či sa mi to podarí, neviem, ale touto cestou chcem ísť. Od začiatku hovorím, že nechcem dobyť svet cenou a Cyclision ani nemá súťažiť s najlacnejšími značkami. Naopak, naše bicykle sú najdrahšie – drahšie ako CTM, Kellys, Dema. Čo za to ponúkame? Kvalitný dizajn, hliníkový rám so zatmelenými zvarmi, drahé maskovanie, balenie. Všetko to stojí peniaze, ale je to vidieť.

Balenie ovplyvňuje cenu?

Áno. Chcem urobiť všetko pre to, aby bicykle neprišli poškodené prepravou. Naše balenie je preto dvojnásobne drahšie než konkurenčné, ale vďaka tomu dochádza k minimálnym poškodeniam spôsobeným transportom, ak my nespravíme chybu. Aj to sa môže stať. Raz nám odišlo asi 300 zle zabalených bicyklov a prišli poodierané, ale to sme už odstránili a ubezpečil som zákazníkov, že takáto chyba sa nám už nestane. Nabudúce možno spravíme nejakú inú, ale túto už nezopakujeme (smiech).

Zabudli sme ale na dosť dôležitú vec – na rámy. Ako sa vôbec dopracujete k svojmu rámu?

Mal som veľké šťastie, že som s tým začal ešte pred pandémiou, takže sa dalo ešte normálne cestovať. V roku 2018 som išiel na výstavu Eurobike a našiel som tam nejakých čínskych a taiwanských výrobcov rámov. Po výstave som odcestoval do Ázie a išiel som ich navštíviť. Chcel som vidieť ich fabriky, lakovne, aké majú informačné systémy a ako fungujú samotné firmy. Samozrejme, potreboval som zistiť, či vôbec budú mať záujem so mnou obchodovať. Prešiel som si niekoľko výrobcov rámov, niečo sme si našli na internete a dali sme im informácie o počtoch a špecifikáciách prvej skúšobnej várky.

Koľko bicyklov znamená skúšobná várka?

Bolo niekoľko modelov a dokopy 2 000 bicyklov. Išlo v podstate o tvrdé kópie Kellysu, pretože som si myslel, že ich špecifikácie sú úspešné, keď som presvedčený, že Kellys je najúspešnejšia obchodná bicyklová značka v bývalom Československu a asi neexistuje iná, ktorá predá viac bicyklov ako Kellys na území Česka a Slovenska. Montážne výroby niektorých slovenských značiek síce vyrábajú viac bicyklov, ale vyrábajú aj bicykle iných značiek. Preto som tie špecifikácie v podstate skopíroval od Kellysu.

Výroba bicyklov slovenskej značky Cyclision. Foto: Biker

Čo na to povedali výrobcovia rámov?

Tých výrobcov bolo asi sedem a výber medzi nimi bol nakoniec veľmi jednoduchý. Iba jediná firma sa mi ozvala, že je ochotná s nami robiť a odpovedali nám na mail, že nám vyrobia skúšobnú várku rámov.

Ostatní ani neodpovedali?

Zvyšní výrobcovia boli veľké firmy a všetci za tým videli iba príliš veľa práce a žiadny veľký profit do budúcnosti. Jednoducho sa im nechcelo. Mali veľa objednávok od veľkých firiem a na takého malého Divinca prakticky ani nechceli reagovať.

Ako reagoval výrobca, s ktorým ste sa nakoniec dohodli?

Ide o firmu na Taiwane, ktorá doteraz nikdy takýto biznis nerobila. Bola to maličká firma s niekoľkými zamestnancami, ale majiteľ do toho naozaj chcel ísť. Je veľmi skúsený, robí v bicyklovom biznise už 30 rokov a orientoval sa na prémiové karbónové rámy v masovej výrobe. Dodnes nevie, prečo sme si ho vybrali a ani som mu to nepovedal – totiž že nikto iný s nami nechcel robiť. Raz mu to poviem, ale teraz na to ešte nie je ten správny čas. Stále si myslí, že si to vyslúžil svojím prístupom a prácou. V skutočnosti to bolo tak, že nikto iný nám nechcel rámy dodať, takže sme mali veľké šťastie.

Čo nasledovalo po tom, ako ste sa dohodli s výrobcom rámov?

Keď chcete na začiatku nájsť výrobcu na prvých 2 000 bicyklov, nemôžete to rozbiť na 30 modelov – každý vás pošle viete kam. Musíte si ich vybrať iba pár. Vybrali sme, skúšali sme a nechali sme si spraviť vzorky. Taiwanec nás odhováral, aby sme nerobili zatmelené zvary, lebo je to drahé a na lacných bicykloch už vôbec nie a aby sme drahé bicykle odlíšili dizajnom od lacných. Ja som to odmietal, lebo som chcel, aby bol kvalitný a pekný dizajn na každom našom bicykli, nielen na najdrahších. To, že je bicykel lacný, neznamená, že musí byť škaredý. Aj lacný bicykel môže byť pekný.

Aká je vaša cieľová skupina?

Je to človek, ktorý si chce kúpiť bicykel za trojtýždňovú mzdu. V roku 2017 to bolo 650 eur a v súčasnosti to nie je nejako zásadne odlišné. Tam je najväčšia masovka, najväčší predaj, ale aj najväčšia konkurencia. A my sme tam najdrahší.

Čo znamená najdrahší? O koľko ste drahší?

Nie je to nejaké horibilné číslo. Sme drahší v priemere asi o 50 eur na bicykel. Za toto dostane zákazník síce rovnaké komponenty a rovnakú výbavu ako na bicykli vedľa, ale ten rám je iný, krajší a je na ňom použitých veľa drahých technológií.

Výroba bicyklov slovenskej značky Cyclision. Foto: Biker

Spomínali ste zatmelené zvary? Čo to znamená?

Celý život som nenávidel zvary na rámoch bicyklov. Niečo také nemá na bicykli čo robiť. V sedemdesiatych rokoch mali pretekárske cestné bicykle rám z trubiek pospájaných koncovkami, ktoré boli letované, tvarované a zdobené. Bolo to krásne a elegantné. Toto všetko sa skončilo a nastúpili škaredé zvary. Samotné zvary na našich bicykloch sú úplne normálne, ale keď ich chceme zahladiť, aby ich nebolo vidno, tak môžem použiť dve technológie. Môžu sa zbrúsiť alebo zatmeliť. Zbrúsenie je lacnejšie, ale oslabuje to zvar a nikdy netušíte, kde vám čo praskne, lebo raz to prebrúsia viac a raz menej. Pri tmelení sa zvar uhladí, nie je ho vidno a zároveň zostane neporušený.

Čo bolo v tomto celom procese najzložitejšie?

Asi nebol jeden moment, ktorý by bol zložitejší a druhý, ktorý by bol jednoduchší. Ale ak by niekto chcel zakladať svoju vlastnú značku, viem si predstaviť jednu zložku, ktorá by mohla robiť problém, a to sú informačné technológie. Bicykel sa skladá z mnohých komponentov, pričom iné súčiastky sa používajú na iných modeloch, tak isto sú iné súčiastky pri rôznych veľkostiach a rovnako aj farbách.

Musíte teda spraviť objednávku k jednotlivým modelom podľa veľkostí či farieb a musíte si dať dokopy, aké komponenty na to potrebujete. Ak to nemáte zvládnuté pomocou informačných technológií, pre niekoho to môže byť bariéra a môže sa stať, že nakúpi nezmyselné komponenty v zlých množstvách, takže keď potom začnú skladať bicykel, vyjde z toho šijací stroj.

Čo znamenajú tieto informačné technológie u vás?

Ja som to zvládol s obyčajným Excelom. Aj keď to možno znie jednoducho, až také jednoduché to veru nie je. Dokážem tak rýchlo, prehľadne a bez problémov spraviť objednávku pre akýkoľvek výrobný plán, alebo požiadavku na všetky komponenty celého modelového radu. A netýka sa to len informačných technológií na vstupe, ale aj na výstupe. To znamená, že musíte vedieť dať zákazníkovi, resp. predajcovi, informácie o dostupnosti vašich bicyklov a tiež ponúknuť spôsob, ktorým si to môže objednať. Toto je tiež zložitý systém a v tomto prípade sa to už nedá vyriešiť len Excelom. Musíte mať naprogramovaný systém, ktorý je na internete. Nie je to však obyčajný e-shop, ktoré riešia priame objednávky zo skladu. Vy máte nejaký výrobný plán a hľadáte na to logistiku ďalej. Ja mám našťastie spoľahlivý softvér, ale bez neho by to bolo veľmi ťažké. V tomto ohľade jednoducho nemôžete zapínať počítač s odporom. Musíte sa tešiť na každú novú aplikáciu, každý nový upgrade, čo vám pomôže a zjednoduší prácu. Nemusíte to vedieť naprogramovať, len musíte vedieť, čo dokážete z tých informačných systémov vyťažiť.

Koľko to všetko trvalo, kým ste sa dopracovali k samotnej výrobe?

Ochrannú známku som si dal zaregistrovať 10. decembra 2017 a presne v ten deň mi poslala manželka fotografiu tehotenského testu, že je tehotná. Dá sa teda možno aj povedať, že tie moje bicykle Cyclision boli splodené vtedy, keď bola splodená aj moja dcéra Eliška. Potom prešiel celý ten proces – výstavy, hľadanie dodávateľa, projekty prvých rámov… a prvé bicykle sme chceli predávať v roku 2020. Na jeseň 2019 sme spravili výstavu pre predajcov, takže v podstate necelé dva roky po tom, ako som si dal zaregistrovať ochrannú známku. Rok 2020 sme nestihli, pretože kvôli pandémii naše bicykle neodišli, keďže fabriky boli kvôli lockdownu zatvorené. Materiál nám odišiel až v septembri 2020 a začali sme predávať v decembri.

To ste predávali tú skúšobnú várku?

Áno, to bolo tá testovacia verzia, asi 2 000 bicyklov a mal som aj prvú spätnú väzbu od predajcov. Povedali mi, čo je na tých mojich špecifikáciách zlé, počúval som ich a nechal si poradiť. Pochopil som, že tie naše špecifikácie boli urobené veľmi zle a už sme ich druhýkrát nezopakovali. Ďalšiu objednávku som robil s tým, že už ani jeden bicykel nebol s takou starou špecifikáciou.

Výroba bicyklov slovenskej značky Cyclision. Foto: Biker

Chcete robiť kolekcie každý rok, ako to robia iné značky?

Nemáme modelové rady rozdelené na roky. Nemám to rád. Každý rok odo mňa pýtajú obchodníci aj spotrebitelia zľavy, lebo je to „starý“ bicykel. A pritom sa na tom bicykli nič nezmenilo. Ja som svoje bicykle rozdelil na kolekcií Mark1 a Mark2 so zámerom, že MK1 bude existovať pokojne aj päť rokov bezo zmeny a bude to stále aktuálny model. Ale potom som zistil, že tie špecifikácie môžu byť urobené aj inak a kde som spravil chyby, takže Mark1 bolo nakoniec namiesto piatich rokov tých 2 000 bicyklov a všetky ďalšie modely už sú Mark2.
V čom sú modely Mark2 iné?

Modelový rad sa zmenšil. Z horských bicyklov je namiesto trinástich modelov osem, z krosových je z jedenástich iba päť, takže došlo k radikálnemu zníženiu počtu modelov, pretože tam boli nezmyselné rozdiely medzi bicyklami. Pri modeloch Mark1 mal jeden model jednu farbu a to mi prišlo zase divné, prečo nemá zákazník na výber. Pri Mark2 sme teda museli vyriešiť celkom vážny logistický problém, ktorý bol možno ešte náročnejší ako tie jednotlivé časti procesu pri zakladaní značky. Chcel som oddeliť modelové rady od farebnej škály, takže najprv si vyberiem, aký chcem model a potom si vyberiem, akú chcem farbu. Nepoznám značku, ktorá má oddelenú farebnosť od technických riešení. My to máme, a možno je to aj svetový unikát. P

rečo to ostatní nemajú? Je to veľmi náročné a nikomu sa do toho nechce. Zákazník si to nevyžaduje, lebo nevie, že by sa to tak mohlo robiť a nikto mu to neponúka. Keď boli tlačidlové telefóny, tak nikto zo spotrebiteľov nechcel smartfón. Steve Jobs prišiel s iPhonom s tým, že spotrebiteľ niečo chce a sám o tom nevie. Nechcem to prirovnávať teraz úplne k tomuto, je to iný level, ale podstata je tá istá. Ponúkame zákazníkom na výber zvlášť farbu a zvlášť špecifikáciu. Niekto si možno povie, že je škoda dávať takú peknú farbu na taký lacný bicykel, ale prečo by to mala byť škoda? Tá farba je pekná, kvôli tomu je drahá a príplatková. Keď chce mať niekto najlacnejšie auto s najdrahším audio systémom, prečo by ho nemohol mať? A tak isto je to aj s bicyklami. Prečo by niekto nemohol mať najlacnejší bicykel s najkrajšou farbou? Ja to ponúkam.

Prečo je modelov tak málo?

Aby boli jasne rozlíšiteľné a aby spotrebiteľ jasne vedel, za čo platí. Najlacnejší bicykel je s radením 3 x 7 na „véčkach“. Drahší je preto, lebo sú tam hydraulické brzdy. Ďalší drahší je preto, lebo je tam radenie 2 x 8, potom je s odpruženou vidlicou a tak ďalej. Spotrebiteľ presne vie, za čo platí a nerozmýšľa nad tým. Keď zákazník zostane neistý a nevie sa rozhodnúť, tak zastaví proces nákupu a to je najhoršie, čo sa môže stať. Odíde z obchodu, pôjde inam a tam ten obchod dokončí. Alebo príde domov, nájde si niečo na internete a tam to kúpi. Keď už toho zákazníka mám v predajni, treba ten proces obchodu dokončiť s tým, že vytiahne platobnú kartu a zaplatí. Len čo mu vytvorím situáciu, že začne váhať, tak mám na 50 percent strateného zákazníka. Kolekcia Mark2 je jasne čitateľná a ponúka všetky farebné riešenia pre všetky modely.

Koľko ľudí treba na založenie značky?

Ja som bol na začiatku sám, potom som zamestnal jedného pracovníka a dlho sme boli dvaja. Keď sme otvorili montáž, prijali sme na ňu 18 ľudí a teraz ešte jednu pracovníčku do kancelárie. V zásade na to nepotrebujete veľa ľudí. Samozrejme, mám aj externistov, ktorí sú dôležití a bez nich by som to nezvládol – grafické práce, DTP spracovanie, webová stránka či programátor informačných systémov.

Ako to funguje s výrobcami komponentov?

Komponenty sú jeden z dôvodov, prečo sme bicykle z roku 2021 začali predávať až v roku 2022. Dnes musíte čakať a čakať. Na obyčajné brzdy MT200 od Shimana, ktoré máme použité na veľkej časti bicyklov, sa dnes čaká pomaly dva roky. Keď sme zadali objednávku v roku 2020, budeme z toho montovať bicykle v roku 2023.

Koľko peňazí by človek potreboval na to, aby založil svoju vlastnú bicyklovú značku?

Ja si myslím, že by mal mať jeden a pol milióna eur. Dva milióny sú lepšie. A to si bude pritom ešte ohrýzať nechty.

Koľko z toho stála technológia na montážnu linku?

Celkovo to vyšlo približne na 150-tisíc eur.

Mali ste pri zakladaní Cyclision myšlienku, resp. víziu, čím by ste sa chceli odlišovať od iných výrobcov?

Nikdy som nemal potrebu odlišovať sa od iných značiek. Nikdy som netvoril bicykle s cieľom, aby som sa odlišoval. Veľa ľudí v okolí mi hovorí, že musím urobiť niečo, čo ešte nikto iný nemá. Ale mňa zaujíma, čo chce spotrebiteľ.

A čo chce spotrebiteľ?

Pekný bicykel. A ja si myslím, že toto som splnil. Zákazník si chce vybrať z farebnej škály a ja som mu to dal. Keď tam budú tie škaredé zvary, nikdy to nezamaskujete. Prečo sú karbónové rámy odjakživa krásne? Videl som už veľa spôsobov zakrývania zvarov, ale ešte som nevidel ani jeden karbónový rám, na ktorom by niekto chcel imitovať zvar.

Výroba bicyklov slovenskej značky Cyclision. Foto: Biker

Mali obchodníci záujem o vaše bicykle?

To bolo jednoduché a pomohlo mi v tom aj moje šťastie. Ale viete ako, pripraveným šťastie praje. O predaj som sa vlastne ani nezaujímal. Jediné, čo som spravil. bolo, že predajcovia dostali od nás e-mailovú notifikáciu, keď boli bicykle na sklade. Všetko sa rýchlo vypredalo do poslednej skrutky bez toho, aby som čokoľvek robil. V tomto duchu prebehla aj kontraktácia pre rok 2022 a dostali sme objednávky na 9 000 bicyklov, hoci peniaze a v podstate všetko som mal nachystané len na 6 000 kusov. Nakoniec sme ponaháňali aj sezónu 2022 s ďalšími 10-tisíc bicyklami a možno ich dodáme neskôr, ale dodáme ich všetky.

Akú máte odozvu na vaše bicykle?

Odozvy sú rôzne. V Kellyse som sa naučil, že keď sme niečo spravili zle, alebo bol nejaký problém, tak mi neprestal zvoniť telefón a každý sa hneď sťažoval. A keď sme urobili niečo dobre (lebo sme urobili aj veľa dobrého!), tak nikto nezatelefonoval a nikto nás nepochválil. Cítil som to vtedy ako krivdu, bol som mladý a nevedel som to vyhodnotiť. Ale teraz už viem, že keď nezvoní telefón, tak je to pochvala. Som rád, že som už zažil s Cyclision od obchodníkov aj pochvaly – čo sa týka kvality montáže, rámov a veľmi si pochvaľujú aj balenie. Sú tiež prekvapení, že dodržiavame špecifikácie, pretože pri dnešnom nedostatku komponentov a dlhých dodacích lehotách výrobcovia často menia špecifikácie podľa toho, čo majú.

Samozrejme, že je ešte priskoro hodnotiť podľa toho úspešnosť tejto značky, to sa dá iba podľa toho, či sa budú predávať bicykle. Ak chcete mať dobrú platobnú disciplínu obchodníka, musíte mu ponúknuť dobrý tovar. Ak je tovar dobrý, nemáte neplatičov. Ak je zlý, každý na vás kašle a nakoniec sa to skončí tak, že vám nezaplatí. Myslím si, že na tejto kolekcii nie je žiadna chyba, bicykle sú spravené dobre. A keď sú spravené dobre, tak je len otázkou času, kedy sa dostaví úspech. Ale nevidím do budúcnosti, tak ako nikto nevedel, že príde pandémia. Takže uvidíme.

Ako pandémia ovplyvnila vašu firmu a ako ste to vôbec prežili?

Vtedy som nemal žiadnych zamestnancov, bol som sám s kolegyňou. Jediné bolo, že sme museli na všetko čakať a nikto nevedel, kedy to príde. Ja som mal práveže najmenšie výdavky v porovnaní s veľkými výrobcami bicyklov, keďže som nemal ešte rozbehnutú montáž.

Momentálne máte v ponuke bicykle základnej kategórie, cenovo medzi 450 až 1 400 eurami. Chcete sa držať aj naďalej tejto cieľovky a skôr zvyšovať množstvo, alebo máte v pláne pridávať aj drahšie bicykle?

Momentálne ponúkame kategóriu hardtail na hliníkových rámoch a táto samotná trieda má potenciál na 50-tisíc bicyklov za rok, možno aj viac. Keď som ale hovoril o tom, že chcem vybudovať globálnu značku, tak som, samozrejme, nehovoril iba o hliníkových hardtailoch. Viem, čo musí nasledovať ako prvé a ako to ďalej rozvíjať. Potrebujeme pridať detské, celoodpružené aj mestské bicykle.

A čo elektrobicykle?

Samozrejme, že musíme „nastúpiť do vlaku“ s elektrobicyklami. Je to veľmi dôležité a myslím si, že príde deň, keď sa otočí pomer e-bikov a klasických bicyklov a možno to bude aj tak, že po obyčajných bicykloch ani pes neštekne. Celý život pozorujem, že hlavný predaj bicyklov je v cene za trojtýždňovú mzdu. Bolo to tak za socializmu a je to tak aj dnes. Keď sa bude dať kúpiť slušný elektrobicykel za trojtýždňovú mzdu, obyčajné bicykle ľudia prestanú kupovať.

Aktuality

Včera 18:47 Cube predstavil nový e-bike AMS Hybrid ONE44 s nízkou hmotnosťou a za dobrú cenu (detaily, špecifikácie, ceny).

Najlacnejší model AMS Hybrid ONE44 C:68X SLX váži len 17,3 kg a stojí 5 999 eur. Má zdvih 140mm, motor Bosch Performance Line SX s krútiacim momentom 55 Nm a batériou s kapacitou 400 Wh.

Včera 13:51 Video: Trať Red Bull Hardline Tasmania je brutálna a zábavná zároveň (POV).

Red Bull Hardline Tasmania sa uskutoční už tento víkend a je to vôbec po prvýkrát, čo sa tieto preteky budú konať mimo Dyfi bikeparku vo Walese. Organizátori však odviedli skvelú prácu a trať pretekov vyzerá úžasne, čo potvrdzujú aj jazdci vo videu.

Včera 12:55 Mathias Flückiger kritizuje aktuálne podmienky výberu jazdcov na olympijské hry.

Švajčiarsky pretekár Mathias Flückiger je aktuálne jednotkou v rebríčku UCI a to najmä vďaka svojim konzistentným výkonom, ktoré od svojho návratu do pretekov v horskej cyklistike, po tom čo ho v roku 2022 neprávom suspendovali pre podozrenie z dopingu. V Paríži sa pokúsi nadviazať na striebro z poslednej olympiády v Tokyu. Nepáčia sa mu však kritéria výberu jazdcov na OH a udáva, že to môže viesť k strate prestíže tohto podujatia.

Včera 11:19 Video: Majster sveta v zjazde Richard Tandara trénuje na kamenistej trati vo Finale Ligure (POV).

Rišo Tandara je mladý slovenský zjazdár, ktorý sa v poslednej sezóne tešil z titulu majstra sveta v zjazde do rokov. Svoju jazdeckú techniku a skill rozvíja v CTM Racing tímu, s ktorým sa v úvode sezóny vydali na sústredenie do známej talianskej lokality Finale Ligure.

19.02.2024 Video: Záver úvodnej etape UAE Tour poznačil nepríjemný hromadný pád, šprint vyhral Merlier.

Ako prvý sa rozbehol do šprintu Fernando Gaviria, ale začal priskoro a víťazom sa stal suverénne Tim Merlier pred Arvidom de Kleijnom a Markom Stewartom.

Zavrieť reklamu