Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

SRAM vyvinuli pohon Eagle Powertrain, ktorý udáva nový trend automatického radenia

Motor od spoločnosti Brose je skombinovaný s technológiou Eagle Transmission a umožňuje automatické radenie.
Matúš Bušík
SRAM vyvinuli pohon Eagle Powertrain, ktorý udáva nový trend automatického radenia

Úplne nový motor Eagle Powertrain od SRAM určený pre elektrobicykle kombinuje osvedčený výkon radenia Eagle Transmission a bezdrôtovej technológie AXS a pridáva automatické radenie.

Zatiaľ čo dlho očakávaný motor SRAM je vzrušujúci sám o sebe, „Auto Shift“, „Coast Shift“ a bezdrôtové pripojenie sú jeho najvzrušujúcejšie inovácie.

Pomocou snímačov rýchlosti a kadencie sa funkcia Auto Shift spolieha na softvér Powertrain pri výbere vhodného prevodu pre váš aktuálny rytmus šliapania, pričom mení ozubené kolieska bez ohľadu na to, koľko wattov dávate vy alebo motor bicykla.

Coast Shift využíva motor na otáčanie prevodníka a kazety nezávisle od kľúk, čo umožňuje systému meniť prevodový stupeň, keď práve nešliapete. Pomocou snímača rýchlosti vyberie najvhodnejší prevodový stupeň pre vašu aktuálnu rýchlosť.

Toto bolo podľa spoločnosti SRAM navrhnuté  na zachovanie bezstarostného pocitu z jazdy a dosiahnutie dokonalého flow.

Pohonná jednotka Powertrain vyrobená spoločnosťou Brose sa môže pochváliť maximálnym krútiacim momentom 90 Nm a výkonom 680 W. Je kompatibilná s dvoma veľkosťami batérie (630Wh a 720Wh) a 250Wh predlžovačom dosahu („Range extender“).

Vďaka integrácii s ostatnými komponentmi SRAM AXS pomocou bezdrôtovej technológie sú bicykle s Powertrain ovládané radením SRAM, takže na kokpite nezostanú už žiadne káble radenia.

Hnacie ústrojenstvo je možné synchronizovať so sedlovkou RockShox Reverb AXS, vidlicou a tlmičom RockShox Flight Attendant a pohonom.

Systém nie je dostupný ako súprava na upgrade pre trh s náhradnými dielmi, ale v najbližších týždňoch bude k dispozícii na štyroch bicykloch od Nukeproof, Propain, Transition a GasGas.

Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť o Eagle Powertrain od SRAM
  • Motor vyrobený spoločnosťou Brose má maximálny krútiaci moment 90 Nm a špičkový výkon 680 W
  • K dispozícii sú dve kapacity batérie: 630 Wh a 720 Wh plus 250 Wh predlžovač dosahu
  • Auto Shift a Coast Shift menia prevodové stupne automaticky počas jazdy, ale radiť je možné aj pomocou tlačidiel radenia
  • Eagle Powertrain je navrhnutý na použitie s Eagle Transmission a využíva jej pôsobivé radenie pri výkone
  • Hnacie ústrojenstvo, prevodovka a AXS Reverb sú ovládané dvoma ovládačmi Pod

SRAM Eagle Powertrain Auto Shift a Coast Shift

Displej zobrazuje iba najdôležitejšie informácie. SRAM

Vstup SRAM na trh s motormi pre elektrické bicykle je sám osebe veľkou novinkou, ale najšťavnatejšou technológiou, ktorá sa objavila po uvedení na trh, musia byť automatické systémy radenia Auto Shift a Coast Shift, jedinečné pre Powertrain.

Keď sú tieto funkcie aktivované, prevezmú kontrolu nad radením.

Eagle Powertrain premýšľa za vás a vyberie správny prevodový stupeň pre vašu kadenciu šliapania a rýchlosť bicykla, aj keď zrýchľujete alebo spomaľujete bez šliapania.

SRAM tvrdí, že Auto Shift algoritmus je ako šiesty zmysel bicykla… a pomáha jazdcom zostať 100% sústredenými na svoju jazdu.

Na tento účel systém radí prevodové stupne, aby udržal konzistentnú kadenciu jazdca. Šliapte rýchlejšie a preradí sa na ťažší prevodový stupeň; pedálujte pomalšie a preraďuje sa na ľahší.

Auto Shift je možné nastaviť aj za jazdy. SRAM

Okno kadencie Auto Shift je možné upraviť podľa vášho vkusu.

K dispozícii je sedem nastavení ak chcete krútiť pomaly na ťažkom prevode, nastavenie predpätia medzi -1 a -3 udrží tvrdší prevod dlhšie, čo má za následok nižšiu kadenciu (-3). Ak dávate prednosť vysokej kadencii, nastavte predpätie medzi +1 a +3. K dispozícii je aj „stredné“ predvolené nastavenie.

Coast Shift mení prevodový stupeň, keď nešliapete, a volí pomer vhodný pre vašu rýchlosť.

Pri jazde na voľnobeh zrýchľujete z kopca a Coast Shift sa automaticky preradí na vyššie prevodové stupne. Ak spomaľujete, preradí na ľahšie prevodové stupne.

Motor otáča prevodník a tým aj hnacie ústrojenstvo aj pri voľnobehu, čím umožňuje reťazi pohybovať sa hore alebo dole po kazete.

Aby nedochádzalo k zapájaniu náboja a poháňaniu zadného kolesa, otáča sa pomalšie, než sa otáča koleso, čím bráni tomu, aby rušilo vstupy jazdca.

Akékoľvek zmeny prevodových stupňov Auto Shift alebo Coast Shift je možné zmeniť stlačením tlačidiel radenia na ovládači.

Ani jedna funkcia automatického radenia nevylučuje radenie definované jazdcom: „Automatické radenie bez problémov akceptuje príkazy jazdca,“ uvádza SRAM.

Viacero magnetov snímača rýchlosti dodáva motoru množstvo údajov. SRAM

Multimagnet Speed ​​Ring SRAM sa líši od takmer všetkých návrhov rýchlostných magnetov na trhu.

Použitím viacerých magnetov a nie iba jedného sú údaje dodávané motoru presnejšie a početnejšie, pretože systém nemusí čakať kým jeden magnet prejde senzorom raz za otáčku.

Toto je kľúčom k funkcii Auto a Coast Shift, spoločne s prehadzovačkou Eagle Transmission.

SRAM uvádza, že bez tejto prehazdovačky by funkcie Auto Shift a Coast Shift nefungovali. Využitie radenia pri výkone znamená, že hnacie ústrojenstvo môže zmeniť prevodový stupeň, keď to potrebuje.

Plná funkčnosť hnacieho ústrojenstva je dosiahnuteľná len s Eagle Transmission. SRAM

Prehadzovačka je pripojená a napájaná z hlavnej batérie bicykla cez kábel. Ak sa hlavná batéria bicykla počas jazdy vybije, SRAM udáva, že zostáva dostatok energie na minimálne dve ďalšie hodiny radenia.

S Auto a Coast Shift fungujú iba komponenty Transmission. Pohon Eagle AXS môže byť poháňaný batériou motora, ale funkcie automatického radenia prevodových stupňov nebudú k dispozícii.

Značka uvádza, že mechanické hnacie ústrojenstvo Eagle je možné použiť na bicykloch Powertrain, ale spolu s mechanickým radením budete stále potrebovať pravý ovládač Pod.

To isté platí aj so sedlovkami – pre plnú integráciu sa odporúča Reverb AXS. Mechanické teleskopické sedlovky sú kompatibilné, ale rovnako ako pri radení budete potrebovať ovládač ľavú páčku.

Integrovaný systém, ktorý môžete prispôsobiť

Spoločnosť spojila všetky kľúčové technológie hnacieho ústrojenstva. SRAM

SRAM spája svoje elektronické technológie pohonu – AXS, Eagle Transmission a Powertrain – do jedného plne integrovaného systému.

Cieľom je dosiahnuť plynulosť, zábavu a plnú koncentráciu na trať. Komponenty AXS – ako napríklad sedlovka Reverb, vidlica a tlmič Flight Attendant a Eagle Transmission, to všetko sa pripája k hnaciemu ústrojenstvu.

Všetky spárované komponenty AXS – vrátane motora Powertrain – sú ovládané pomocou AXS Pods; nie sú potrebné žiadne ďalšie ovládače ebikeu namontované na riadidlách.

Ovládanie SRAM Eagle Powertrain

Radenie Pod poznjú všetci, ktorí jazdili na bicykloch vybavených Eagle Transmission. SRAM

Hnacie ústrojenstvo je kompatibilné iba s bezdrôtovými ovládačmi AXS Pod; ovládače AXS predchádzajúcej generácie nebudú fungovať.

Štyri tlačidlá ovládača AXS Pod Controller je možné priradiť na vykonávanie radenia, nastavovania sedlovky a ďalších funkcií v aplikácii pre smartfóny AXS podľa vašich preferencií. Nie je možné zmeniť priradenie režimu na tlačenie bicykla – ľavé horné tlačidlo sa musí použiť pre „bezpečnostné a zákonné požiadavky.“

V štandardnej konfigurácii sú ovládacie prvky hnacieho ústrojenstva nasledovné:

Dlhé stlačenie ľavého spodného tlačidla aktivuje režim chôdze, zatiaľ čo dlhé stlačenie pravého spodného tlačidla upraví frekvenciu kadencie pre automatické radenie. Dlhým stlačením pravého horného tlačidla zapnete a vypnete automatické radenie.

SRAM Eagle Powertrain AXS Bridge displej

AXS Bridge Display je integrovaný do hornej trubky bicykla. SRAM

Čistú estetiku zdvojnásobuje AXS Bridge Display, ktorý je integrovaný do hornej trubky bicykla.

Displej je chránený sklom Gorilla Glass a zobrazuje iba tri informácie; režim asistencie, režim Auto Shift a zostávajúce percento batérie.

Dve tlačidlá sú umiestnené nad a pod obrazovkou. Jedno sa používa na zapnutie a vypnutie systému a prepnutie motora do servisného režimu/vypnutie podpory motora. Druhé ovláda párovanie AXS a mení režimy asistencie.

Rovnako ako mnoho systémov na trhu aj Powertrain sa môže pripojiť k externému GPS zariadeniu bezdrôtovo.

Zobrazuje sa aktuálny prevodový stupeň, rýchlosť a režim asistencie, nabitie batérie, zostávajúci dojazd a výkon jazdca, čím sa dopĺňajú údaje na Bridge Display.

Aplikácia pre smartfóny SRAM AXS

Tu nájdete množstvo ďalších nastavení. SRAM

Stále je tu dostatok miesta na ďalšie prispôsobenie a zobrazenie údajov.

V rámci aplikácie môžete na Powertrain upraviť úrovne asistencie dvoch režimov (Range a Rally), vyladiť nastavenie kadencie Auto Shift, zobraziť životnosť batérie a stav a počítadla kilometrov motora, aktualizovať firmvér a odstraňovať akékoľvek problémy.

Pohonná jednotka SRAM Eagle Powertrain

Motor Brose uprednostňuje remeňový pohon pred ozubenými kolieskami. SRAM

Motor Eagle Powertrain od spoločnosti Brose sa môže pochváliť maximálnym krútiacim momentom 90 Nm a výkonom 680 W a údajne váži 2,9 kg.

Brose však nie je na trhu s ebike novinkou a jeho motor je namontovaný na Turbo Levo a Turbo Kenevo od Specialized . Na týchto bicykloch poskytuje rovnaký krútiaci moment 90 Nm ako verzia SRAM, ale o niečo menší výkon – 565 W.

SRAM vyladil jednotku Brose pre svoje potreby a vytvoril „prepracovanú metódu dodávania energie, ktorá kopíruje oveľa prirodzenejší zážitok z šliapania“, ale dizajn motora zostáva takmer identický s verziou Specialized, vrátane remeňového pohonu.

V mysliach domácich kutilov by sa mohla zjaviť myšlienka flashovania firmvéru a softvéru SRAM na jednotku Specialized – na prístup k funkciám Auto Shift, Coast Shift a bezdrôtového pripojenia ovládača AXS Pod Controller.

V skutočnosti to však nebude možné – Eagle Powertrain používa proprietárne komponenty, ktoré nie je možné prispôsobiť na použitie treťou stranou.

Pre ďalšie zjednodušenie zážitku z ebike má Powetrain iba dva jazdné režimy: „Range a Rally“.

„Range“ (dojazd) poskytuje menšiu asistenciu motora a je navrhnutý pre šetrenie batérie alebo menej ráznu jazdu.

„Rally“ využíva plný výkon motora, ale rýchlejšie využíva kapacitu batérie.

Oba režimy je však možné plne prispôsobiť pomocou posuvníkov na vyladenie výkonu v aplikácii AXS. Ak chcete, aby Range ponúkal toľko výkonu ako Rally, je to možné a platí to aj naopak.

Na rozdiel od Shimano Trail a Bosch Tour+ a reaktívnych režimov eMTB, ani jeden z režimov Powertrain nie je „inteligentný“. Neprispôsobujú sa vstupom jazdca zvyšovaním alebo znižovaním pomoci.

Kapacita a veľkosti batérie SRAM Eagle Powertrain

Našťastie hotový produkt nevyzerá ako tento prototyp. SRAM

Pre Eagle Powertrain budú k dispozícii dve batérie. Menšia jednotka s kapacitou 630 Wh, ktorá údajne váži 3 kg.

Väčšia 720Wh batéria má hmotnosť 4,1 kg.

Obe batérie sa dajú ľahko vybrať pomocou jedného imbusového kľúča a možno ich nabíjať na bicykli alebo mimo neho. Avšak, niektoré modely bicyklov s Eagle Powertrain sú vybavené trvalo namontovanými batériami.

K dispozícii je aj predlžovač dosahu – Range extender s kapacitou 250 Wh – ktorý sa montuje na držiaky fliaš na bicykli. Keď je nainštalovaný extender, motor vybíja hlavnú batériu v móde Rally a extender v režime Range.

Podľa výrobcu je tak zabezpečený prietok energie tým najefektívnejším spôsobom.

Dostupnosť bicykla SRAM Eagle Powertrain

Partneri SRAM pri uvedení Powertrain na trh sú Nukeproof, Transition, Propain a GasGas, pričom ďalšie značky čoskoro predstavia ich bicykle.

Aktuality

Včera 13:32 Tím Pierre Baguette reaguje na dopingový nález u českého jazdca Daniela Vysočana.

„Odmietame akúkoľvek účasť na nedovolených aktivitách, zakázaných látkach alebo akýchkoľvek činnostiach, ktoré ohrozujú naše základné hodnoty,“ píše sa v oficiálnom vyjadrení slovenského tímu v reakcii na nález zakázanej látky CERA u ich 20-ročného českého jazdca.

Včera 12:26 Spoločnosť WTB uviedla na trh najodolnejšie plášte vo svojom portfóliu.

WTB predstavilo plášte s technológiou SG1, ktoré sú navrhnuté tak, aby zvládli tie najnáročnejšie podmienky trailov a endura. Vylepšená ochrana proti defektom, pevnejšie bočnice a optimalizované zloženie zmesi zaručujú vyššiu priľnavosť a dlhšiu životnosť.

Včera 11:47 Ako Donald Trump založil v roku 1989 cyklistické preteky Tour de Trump a chcel prekonať Tour de France.

Znovu zvolený americký prezident je známy všeličím, ale len málokto vie, že v roku 1989 založil v USA preteky v cestnej cyklistike, ktorými chcel konkurovať Tour de France.

05.11.2024 Len 20-ročný Daniel Vysočan z tímu Pierre Baguette mal pozitívny test na krvný doping CERA.

V tele mu našli látku CERA, ktorá funguje podobne ako neslávne známe EPO a stimuluje produkciu červených krviniek. UCI mu dočasne pozastavila činnosť.

05.11.2024 Pozvánka: Junkride freestyle MTB indoor Jam Šurany 2024.

Halu Junkride Freestyle Park v Šurnaoch čaká veľká udalosť a po dvoch rokoch sa tu opäť uskutoční MTB Freestyle contest. Vidíme sa 9.11.2024!

Zavrieť reklamu