Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER SPOLU S MULTIKĽÚČOM IBA ZA 39,80€!
Novinky

10 výnimočných bicyklov z majstrovstiev sveta v zjazde (+galéria)

Pozrieme sa na detaily niektorých z najvýraznejších zjazdových bicyklov z Majstrovstiev sveta v zjazde vo Fort William. Aké technológie ukrývajú a v čom sú špeciálne?
Matúš Bušík
10 výnimočných bicyklov z majstrovstiev sveta v zjazde (+galéria)

Majstrovstvá sveta sú kľúčovým podujatím v zjazdovom kalendári, pričom jazdci reprezentujú svoju krajinu na pravdepodobne najväčšom podujatí horskej cyklistiky.

Tento rok sa majstrovstvá sveta UCI po prvýkrát konajú spoločne pre väčšinu cyklistických disciplín v Škótsku, pričom zjazd sa prvýkrát od roku 2007 uskutočnil vo Fort Williame.

Všetky detailné fotky bicyklov si môžete pozrieť v galérii

Rovnako ako v prípade iných víťazov majstrovstiev sveta UCI, víťaz pretekov a teda majster sveta bude mať privilégium nosiť dúhový dres.

Charlie Hatton získal zlato v elitných mužských pretekoch pre Veľkú Britániu a Rakúšanka Vali Höll vyhrala v elitných ženských pretekoch a obhájila svoje minuloročné prvenstvo.

Majstrovstvá sveta sú ideálnou príležitosťou pre jazdcov a tímy, aby otestovali najnovšie a najväčšie technologické inovácie, pričom tento rok nie je výnimkou, pretože mnohí jazdci predvádzali prototypy bicyklov.

Jazdci môžu tiež pretekať vo farbách, ktoré sa líšia od ich obvyklých sponzorov, po väčšine ide práve o národné farby.

Tu je 10 výnimočných bicyklov z tohtoročných majstrovstiev sveta UCI v zjazde.

Prototyp Saracen Myst Matta Walkera

Matt Walker’s Saracen má pútavú farbu British Racing Green s mramorovaným povrchom a vlajkou Shropshire (jeho škótsky tímový kolega Greg Williamson je modrý s motívom tartanu), ale bicykel sám o sebe je taktiež dosť špecifický.

Ide o nový Myst, navrhnutý tak, aby zostal aktívnejší pri brzdení. Na predchádzajúcich pretekárskych bicykloch tímu to bolo dosiahnuté pripevnením plávajúceho ramena brzdy.

Saracen tu pridal sústredný čap zadnej stavby – dizajn, ktorý používajú aj Trek a Pivot. Toto efektívne premení Myst z jednočapového dizajnu s tlmičom ovládaným spojkou na bicykel so štyrmi čapmi. Tlmič je poháňaný systémom troch článkov.

Prvý prototyp biku bol testovaný na európskych pretekoch začiatkom roka. Ide o druhú iteráciu, ktorá by podľa Mattovho mechanika Ewana Colliera mala byť čoskoro vo výrobe.

„Chceli sme zlepšiť jazdnú rovnováhu a oddeliť odpruženie od brzdenia, aby vyhovovalo moderným kratším, ale čoraz rýchlejším tratiam, bez toho, aby sme úplne prepracovali rám,“ vysvetľuje.

Prototyp Frameworks Racing/Cotic jazdca Neko Mulally

Ako súčasť pokračujúceho projektu Neko Mulallyho vyvinúť dokonalý zjazdový bicykel pre seba a svoj tím Frameworks Racing sa Američan spojil s Cy Turnerom z britskej značky Cotic.

Po dlhom rozhovore s Turnerom o výhodách oceľových rámov na minuloročných Majstrovstvách sveta v Les Gets sa Mulally veľmi tešil na to, ako bude bicykel jazdiť s oceľovou prednou časťou.

Zrejme sa snažil zlepšiť odolnosť, ale tiež ho zaujímalo, či existuje nejaká výkonnostná výhoda z hľadiska priľnavosti.

Cotic pre neho vytvoril oceľový predný trojuholník, ktorý má byť spárovaný s karbónovou zadnou stavbou a zliatinovým vahadlom prototypu v1 Frameworks.

Nanešťastie, Neko na ňom nikdy nejazdil, pretože si zlomil bok, ale iní testeri poskytli priaznivú spätnú väzbu, takže keď Frameworks prešiel na prototyp v2, Turner ponúkol, že aj na to vyrobí oceľovú prednú časť a vytvorí bicykel, ktorý vidíte na obrázkoch.

Spodná trubka a hlavný čap sú rovnaké ako na enduro bicykli RocketMAX od Cotic, sedlová trubka je podobná, ale nie úplne rovnaká a horná trubka nie je sploštená a má hrubšie steny.

Okrem zvyčajných malých klinov na spojoch hlavovej trubky a hornej a dolnej trubky je tu veľký doskový klin. Turner pripúšťa chybu na strane opatrnosti, pretože nikdy predtým nenavrhol zjazdový bicykel, ale poukazuje na to: „[Frameworks] museli pridať jeden klin do zliatinových rámov V1, aby vydržali.“

Prototyp Mondraker Summum Brooka Macdonalda

Prototyp Mondraker Summum sa ukázal už na úvodnom kole Svetového pohára v Lenzerheide, ale maskovanie už bolo odstránené a pretekársky inžinier Mondraker Jake Ireland poskytol ďalšie informácie.

„Začali sme s prázdnym listom,“ vysvetľuje. „Hoci stále vyzerá ako Mondraker a stále používa dvojčlánkový dizajn, je asi taký odlišný od starého bicykla, ako len môže byť.“

Je tu nové nastavenie odpruženia navrhnuté tak, aby využilo to najlepšie z moderných pružinových tlmičov, pričom tlmič sa teraz pripája k zadnému trojuholníku, nie k spodnému ramenu.

Dostupná je aj vysoká nastaviteľnosť, môžete zmeniť hodnotu „Reach“ u oboch veľkostí o 21 mm a dĺžku reťazovej vzpery o 10 mm.

Použiť môžete rôzne typy stredovej konzoly, aby ste zmenili výšku a jej umiestnenie, a prehodiť „flip chip“ pre doladenie chodu odpruženia.

Je možné pridať aj skrutkové závažia na doladenie vyváženia bicykla. Tie sa zasúvajú do základne spodnej trubky.

„Posledný bicykel bol vyrobený s väčším zameraním na pedálovanie,“ hovorí Ireland. „Musíme sa uistiť, že šliape dobre, ale najdôležitejšie je, aby to bolo vyvážené.“

Geometria je podobná predchádzajúcemu Summum, aj keď tím využíva výhodu extra nastaviteľnosti, aby sa BB posunul vyššie, na 350 mm, v porovnaní s 340 mm.

Prototyp Pivot Phoenix Bernarda Kerra

Ďalší motocykel prvýkrát spozorovaný v Lenzerheide Pivot Phoenix Bernarda Kerra. Je nalakovaný v duchu Ferrari Testarossa, ktoré si nedávno kúpil.

Zdá sa, že bicykel sa ovláda oveľa lepšie než auto.

Zatiaľ čo jeho ťažná karbónová konštrukcia zaznamenala nevyhnutné porovnanie s bicyklami Atherton Racing, Kerr sa snaží poukázať na to, že je to len preto, aby mohol počas testovania vyskúšať rôzne dĺžky a hrúbky rúr a že produkčné bicykle budú vyrobené pomocou foriem z uhlíkových vlákien.

Karbónové trubky sú tiež vytvorené interne a oká sú starostlivo opracované – proces trvá až 90 hodín, čo prispieva k vysokým výrobným nákladom (desaťtisíce libier, podľa Kerra) – namiesto 3D tlače.

Porovnania s Atherton bikes nie sú upokojené použitím podobného dizajnu odpruženia DW6 – hoci Kerr tvrdí, že verzia Pivot je skôr „DW5-a-pol“, pretože namiesto zadného čapu používa pružné vzpery.

Je tiež veľmi odlišne nakonfigurovaný, s vysokým hlavným otočným čapom (high-pivot) pre lepší výkon pri veľkých nerovnostiach, vodiacim kolesom na boj proti pedal-kickbacku a dvoma reťazami. Spoje môžu byť vymenené, aby bolo odpruženie progresívnejšie alebo lineárnejšie.

Na otázku o myšlienke zmien na Phoenixe Kerr jednoducho odpovedal: „Chcem urobiť rýchly bicykel.“

Podľa overených informácií z Pivotu vývoj tohto bicykla zaberie ešte množstvo času a do predaja sa tak skoro nedostane.

Santa Cruz V10 Aimi Kenyon

Škótskej juniorke Aimi Kenyonovej možno len o vlások unikla medaila a skončila štvrtá za prvou trojkou novozélandských pretekárok, ale jej V10 je pastvou pre oči. Čo by mohlo byť vhodnejšie pre majstrov sveta v Škótsku ako bicykel s motívom Irn Bru  (populárny nealkoholický nápoj vyrábaný v Škótsku)?

Podľa „tímového otca“ Pinkbike Racing Bena Cathro s nápadom prišla samotná Kenyon – čiastočne kvôli spojeniu tohto nápoja s cukrom s jej domovinou, ale aj preto, že si sama rada tento nápoj dopraje.

Fat Creations urobil náter, ktorý dokonca zakomponoval bublinky nápoja spolu s horiacim jednorožcom.

Samotný bike je Santa Cruz V10 vo veľkosti L, dokonca až v štandardnom nastavení tlmiča.

Je tu však osadená menej bežná vidlica Manitou Dorado, tlmič EXT Arma a špicatá ochrana reťaze STFU Stay Guard.

Atherton Downhill.200 Rachel Atherton

DH.200 Rachel Atherton bol jedným z najuhladenejších bicyklov na svetovom šampionáte so zlatými nálepkami/detailmi a stealth-čiernym rámom.

Atherton jazdí na štandardnom bicykli veľkosti 6, pričom najpozoruhodnejším doplnkom je tu Ochain Active Spider videný na bicykloch mnohých jazdcov na majstrovstvách.

To umožňuje reťazi pohybovať sa v malom rozsahu nezávisle od ozubeného kolieska, čo pomáha bojovať proti spätnému rázu pedálov a udržiavať odpruženie super hladké.

Atherton to prvýkrát použila v Lenzerheide a je nadšená z jeho výhod.

Žiaľ, Rachel si v tréningu vykĺbila rameno: „Preskočila som skok a vyskočilo“ –, ale v kvalifikácii sa jej podarilo zísť celú trať, avšak na finále nenastúpila.

Prototyp Gamux Sego Mikea Hutera

Motocykel Gamux Factory Racing vybavený prevodovkou a remeňom bol jedným z najvýraznejších výtvorov, na ktorých sa vo Fort William pretekalo.

Zatiaľ čo sa nám podarilo urobiť tento špionážny záber na bike juniorského pretekára Mikea Hutera, nepodarilo sa nám získať žiadne podrobnosti o švajčiarskej značke.

Namiesto reťaze používa prevodovku pastorok a remeňový pohon Gates –  UCI to povolilo len od začiatku tohto roka.

Zadná stavba sa zdá byť CNC obrobená z hliníkového bloku, zatiaľ čo predný trojuholník má podobný vzhľad ako staré liate hliníkové bicykle Empire.

Canyon Sender Tahnee Seagrave

Zaujímavé je, že zatiaľ čo tímy Canyon CLLCTV a FMD Racing sa v predchádzajúcich kolách Svetového pohára rozhodli použiť najnovšiu technológiu KIS nemeckej značky na stabilizáciu riadenia, upustilo od toho práve vo Fort Williame.

Bolo to na základe toho, že sa nehodí na trať Fort William, ktorá bola kedysi známa ako jedna z najdrsnejších na okruhu.

Tímy majú prístup k verzii, ktorú možno pripojiť alebo odstrániť, ale manažér Fabien Barel hovorí, že na sériových bicykloch bude zabudovaná, aj keď nastaviteľná.

Tartanový dizajn na ráme Tahnee je prenesený na jej sedlo Fizik.

Specialized Demo Jordana Williamsa

Zatiaľ čo tímový kolega Loïc Bruni jazdil na rovnakom zahalenom, stealth-čiernom prototypovom ráme, ktorý bol prvýkrát videný v Lenzerheide, mladý nádejný Brit Jordan Williams siahol po overenom Deme v pestrom farebnom prevedení.

Santa Cruz V10 Laurieho Greenlanda

Celý tím Syndicate mal zodpovedajúce tematické bicykle, vrátane Jacksona Goldstonea, ktorý chýbal pre zranenie.

Greg Minnaar mal juhoafrickú zeleno-zlatú farbu, Greenland z Bristolu modro-červené a Nina Hoffmannová mala čiernu, červenú a zlatú, ktoré odkazujú na nemeckú vlajku.

Upriamenie sa na detaily sa rozšírilo až po farebné lúčové vsuvky. Hlavný tréner Steve Peat bol pripravený, aby povzbudil jazdcov, spolu so svojou manželkou Adele a dvoma synmi, plus zakladateľ Santa Cruz Rob Roskopp a bývalá manažérka tímu Kathy Sessler, stáli taktiež v cieli.

Aktuality

Včera 17:18 SRAM vyvinuli pohon Eagle Powertrain, ktorý udáva nový trend automatického radenia.

Motor od spoločnosti Brose je skombinovaný s technológiou Eagle Transmission a umožňuje automatické radenie.

Včera 11:21 Tím Jumbo-Visma potvrdil, že súhlasí s odchodom Primoža Rogliča.

Aj keď ešte počas Vuelty hovoril šéf tímu Richard Plugge, že „prestup Primoža Rogliča neprichádza do úvahy“, situácia sa zmenila, vzhľadom na čoraz reálnejšie zlúčenie tímov Jumbo-Visma a Soudal Quick-Step. (Het Nieuwsblad)

Včera 11:21 Veľká fotogaléria: Kaktus Bike Bratislavský MTB maratón objektívom Maxa Čistého.

Máme tu pre vás ďalšiu fotogalériu z víkendového Kaktus Bike Bratislavského MTB maratónu, tentokrát od mladého fotografa Maxa Čistého.

Včera 11:00 Specialized má byť sponzorom pre bicykle v zlúčenom tíme Jumbo-Visma a Soudal Quick-Step.

Začiatkom tohto týždňa sa v Brede konalo stretnutie medzi výkonným predstaviteľom Jumbo-Visma a delegáciou zo Specializedu. (HLN)

Včera 10:44 Odíde Primož Roglič z Jumbo-Visma? Záujem majú Ineos, Lidl-Trek, Bahrain aj Movistar.

Zlúčenie tímov Jumbo-Visma a Soudal Quick-Step je čoraz reálnejšie, čo znamená aj pravdepodobnejší odchod Primoža Rogliča z tímu. (GCN)

Zavrieť reklamu