Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER SPOLU S MULTIKĽÚČOM IBA ZA 39,80€!
Poradňa

25 základných rád pre začínajúcich cyklistov

Všetko čo na začiatok potrebujete vedieť o výbave, oblečení, technike jazdy a mnoho ďalších zaujímavostí.
Matúš Bušík
25 základných rád pre začínajúcich cyklistov

Ak ste práve začali so svojím veľkým dobrodružstvom na dvoch kolesách, tieto tipy pre začiatočníkov na bicykli vám pomôžu vyťažiť z jazdy maximum.

Nižšie sme sa zaoberali výstrojom, oblečením, výživou a technikou, ako aj bežnými nástrahami jazdy, no nezabudli sme, že najlepšia vec na bicyklovaní je predsa zábava.

Či už ste cestný cyklista, horský cyklista alebo dochádzate do mesta, určite sa tu niečo pre vás nájde (upozornenie na spojler: to najdôležitejšie je na konci).

Slovami skvelého Eddyho Merckxa – legendárneho belgického bývalého profesionálneho cyklistu, ktorý vyhral 11 pretekov Grand Tour, vrátane piatich víťazstiev na Tour de France : „Jazdite veľa alebo málo, dlho alebo krátko, ako to cítite. Ale jazdite.“

Vhodná výbava na začiatok

Začnime tým, čo si obliecť. Existuje obrovský sortiment cyklistického oblečenia v oslnivej škále farieb a látok, od cenovo dostupných až po smiešne drahé. Výber záleží od vašich osobných preferencií a samozrejme od dizajnu. Do čoho sa však rozhodne oplatí incestovať?

  1. Vystužené cyklistické šortky

Najlepšie cyklistické šortky zabránia tomu, aby vás bolel zadok. Samozrejme ovplyvňuje to viacero faktorov ako je správne nastavenie posedu, sedlo, či jazdecká pozícia a všetko je o zvyku.

Ak sa pýtate sami seba: mám nosiť spodnú bielizeň pod vypchaté cyklistické šortky? Odpoveď je nie. Masívne polstrované sedlá vám na dlhších jazdách nepomôžu tiež… V tomto nám verte.

Jediný spôsob, ako sa v sedle cítiť pohodlne, je obliecť si vystužené šortky, vybrať si re vás vhodné cyklistické sedlo, nastaviť jeho správnu výšku a jazdiť, kým si na neho nezvyknete.

2. Noste cyklistickú prilbu

Vieme, že legislatíva prilieb je veľmi sporná , ale prilba vám môže zachrániť život. Či jazdíte po cestách alebo v lese investujte do kvalitnej prilby. Pretože ak si pri páde zlomíte ruku alebo nohu, tá sa s veľkou pravdepodobnosťou zrastie, ale úrazy hlavy mávajú fatálne následky.

V dnešnej dobe nie je ťažké nájsť takú, ktorá je pohodlná, ľahká a cenovo dostupná. A nie, nemusíte kupovať ten najdrahší model, pretože všetky zodpovedajú súčasným bezpečnostným normám.

Pri prilbe je tiež dôležitým faktorom to, ako vám na hlave sedí. Venujte tomu dostatok pozornosti a vyskúšajte si rôzne modely. Najlepšia prilba je tá, ktorá vám najlepšie sedí.

3. Skúste jazdu s nášľapnými pedálmi

Rozhodovanie medzi klasickými (flat pedálmi) alebo nášľapnými pedálmi môže byť zložité.

Do nášľapných pedálov sa jednoducho zacvaknete a sú to bezpochyby tie najlepšie pedále na cestné bicykle.

Mechanizmus dá dostatočne uvoľniť, aby sa dalo ľahko vycvaknúť, rýchlo si na nich zvyknete  a výrazne to zmení vašu efektivitu šliapania, keďže budete zaberať aj smerom hore.

4. Ak začínate s jazdou po trailoch noste chrániče

Horskí cyklisti, najmä keď začínajú alebo sa učia nové zručnosti, budú veľmi vďační za poriadny pár rukavíc a chrániče kolien.

Čo si obliecť na horskú cyklistiku, závisí od technickej úrovne vašej jazdy. Ak sa učíte veľké skoky alebo hardcore zjazdové trate, zvážte celotelové chrániče alebo aspoň chrániče lakťov a chránič chrbta. Existujú aj batohy s vyztuženou chrbtovou oblasťou, ktoré môžu slúžiť ako alternatíva.

5. Zaobstarajte si cyklistické slnečné okuliare

Tie najlepšie cyklistické slnečné okuliare nemusia stáť milión ani vás nenútia vyzerať hlúpo, no ochránia vaše oči pred hmyzom, kameňmi, slnkom a dažďom.

Niektoré verzie sú vybavené vymeniteľnými sklami, takže ak môžete, zaobstarajte si jedno pre jasné podmienky a jedno pre zamračené a upršané dni.

Jednoduchá údržba bicykla

Teraz, keď máte na sebe niečo pohodlné, prejdime k udržaniu vášho bicykla v dobrej kondícii. Nepotrebujete kôlňu plnú náradia, aby ste to dosiahli, ale pomôže vám mať v blízkosti priateľský obchod s bicyklami, ak by ste potrebovali poradiť alebo pomôcť s náročnejším servisom.

6. Používajte mazivo na reťaz

Udržujte reťaz čistú a namazanú, najmä ak jazdíte v zlom počasí. Odstránite tým obávané „vŕzganie“, ktoré cyklisti nenávidia a drahšie diely, ako napríklad kazeta alebo prevodník, sa tak rýchlo neopotrebujú.

7. Kontrolujte tlak v pneumatikách

Odporúčaný tlak v pneumatikách bude uvedený na bočnici vašich pneumatík, ale ideálny tlak v pneumatikách pre cestný bicykel  závisí od viacerých faktorov.

Kvalitná pumpa na bicykel je dobrou investíciou, pretože vyžaduje menej úsilia na dosiahnutie odporúčaného tlaku a je vybavená praktickým tlakomerom.

8. Namontujte si blatníky najmä v zlom počasí

Montáž blatníkov je neoddeliteľnou súčasťou toho, ako pripraviť cestný bicykel na zimu .

Poďakuje sa vám váš chrbát, poďakuje vám práčka, poďakuje vám aj každý, kto bude jazdiť za vami. Niektorí (aj od nás z redakcie) budú poukazovať na to, že blatníky zničia čisté línie luxusného cestného bicykla, ale je naozaj dôležité vyzerať v zime cool?

9. Udržujte svoj bicykel čistý

Hoci málokto z nás je taký náročný, ako by mal byť, svoj bicykel môžete vyčistiť v siedmich jednoduchých krokoch .

Horúca mydlová voda a špongia urobia prácu na väčšine častí, pokiaľ nie je špina prilepená, v takom prípade sú k dispozícii skvelé čistiace spreje a kefy. Na hnacie ústrojenstvo použite špeciálny odmasťovač (kazeta, reťaz, kľuky atď.). Potom nastriekajte celý svoj lesklý bicykel silikónovým aerosólom – vyhnite sa brzdným plochám! – pri ďalšej jazde sa na váš bicykel blato lepiť nebude.

10. Oprava defektu
Naučte sa opraviť defekt a vždy noste súpravu na jeho opravu (vrátane montpák na plášte, záplat alebo novej duše a pumpy).

Keď ste na kilometre ďaleko od domova a zrazu začujete ten syčivý zvuk, budete radi, že ste sa ho naučili opraviť sami.

Čo jesť a piť pri bicyklovaní

Mohli by ste minúť veľa peňazí na špeciálne zostavenú športovú výživu, ale pravdou je, že nemusíte. Prehrabte sa doma v skriniach a zistite, čo si môžete vziať so sebou na výjazd.

11. Zostaňte hydratovaní
Či už uprednostňujete fľašu s vodou alebo vodný rezervoár v batohu, nezabudnite si pribaliť nejaké tekutiny, kedykoľvek sa vyberiete von.

Košíky na fľaše sú praktickým spôsobom, ako nosiť vodu na bicykli. Po ceste takmer vždy nájdete miesto na doplnenie a ak aj nie zastavte sa v nejakej kaviarni po ceste a naberte si vodu tam.

12. Majte neustále dostatok energie
Vyhnite sa šliapaniu na bicykli, ak vášmu telu dôjde palivo a budete nútení zastaviť.

Telo zvládne pracovať po dobu 90 minút z glykogénu, kým ho potrebuje doplniť. V opačnom prípade sa prepne na spaľovanie tukov. Problém so spaľovaním tukov je, že nemôžete pracovať na rovnakej úrovni intenzity ako pri spaľovaní gylkogénu.

Vzhľadom na to, koľko kalórií spálite bicyklovaním, skonzumujte približne 100 až 250 kalórií každých 30 minút, či už ide o energetické gély, cereálne tyčinky alebo banán.

Ak si vyrobíte vlastné energetické tyčinky , ušetríte peniaze a môžete si ich prispôsobiť svojim chuťovým a výživovým požiadavkám.

13. Používajte elektrolyty

Kŕče sú častou nepríjemnosťou, keď začnete jazdiť tvrdšie alebo dlhšie, ako je vaše telo zvyknuté.

Jedna z často ponúkaných rád je zabezpečiť, aby ste nahradili elektrolyty stratené potením, a to buď pitím špeciálne pripravených športových nápojov, alebo výrobou vlastných energetických nápojov (v podstate ide o ovocné šťavy, vodu a trochu cukru a soli). Nikto nevie s istotou, prečo sa vyskytujú kŕče, ale zdá sa, že to pomáha.

14. Doplňte palivo

Sacharidy a bielkoviny sú to, čo treba jesť a piť, aby ste sa zotavili z ťažkej jazdy. Na regeneráciu po jazde je najlepšie dať si jedlo bohaté na sacharidy a bielkoviny. Vyskúšajte napríklad smoothie na doplnenie paliva pred jazdou a rovnako tak aj po nej . Pôsobí ako regeneračný nápoj, ktorý po dlhej a ťažkej jazde pomôže telu opraviť sa v spojení s trochou oddychu.

Zamerajte sa na konzumáciu niečoho s pomerom sacharidov k bielkovinám 4:1 hneď poukončení jazdy alebo tréningu. Na trhu je množstvo vopred namiešaných regeneračných nápojov, prípadne sa môžete zabaviť tým, že si nejaký pripravíte.

Našou favoritom je mlieko, jeden banán, polievková lyžica arašidového masla a trocha medu, všetko rozšľahané v mixéri. Mňam.

15. Káva

Zastávka na kávu uprostred jazdy je obľúbenou tradíciou a je za ňou seriózne vedecké zdôvodnenie: káva a jazda na bicykli sú párom výkonu. Zistilo sa, že kofeín merateľne zlepšuje vašu vytrvalosť na bicykli.

Bezpečnostné zásady jazdy na bicykli

Toto je dôležité, chcete sa predsa udržať v bezpečí. Dobrou správou je, že so správnou kombináciou sebadôvery a opatrnosti môžete jazdiť v meste a po vidieckych cestách. Vybudujte si nejaké skúsenosti a naučíte sa rýchlo a presne čítať situácie.

16. Komunikujte

Ak sa chystáte na dlhú jazdu sami, povedzte niekomu, kam idete a kedy sa približne vrátite. Najlepšie cyklopočítače a najlepšie cyklistické aplikácie, ako je napríklad Strava, vám umožňujú poslať odkaz na sledovanie polohy vašim blízkym, aby vedeli, kde ste. Svoju polohu môžete zdieľať aj cez WhatsApp.

17. Zorientujte sa v uliciach

Naučte sa niekoľko základných dopravných zručností pre jazdu v meste . Budete sa vďaka tomu cítiť oveľa sebavedomejšie. Buďte asertívni, držte sa mimo krajníc a pamätajte, že máte rovnaké právo byť na ceste ako ktokoľvek iný.

Pamätajte však na to, že slovenské cesty a cyklotrasy v mestách nie sú tými najlepšími na svete a buďte opatrní.

18. Neblokujte brzdy

Predná brzda je pri zastavení oveľa účinnejšia ako zadná, preto sa snažte dosiahnuť rozdelenie sily medzi prednú a zadnú časť v pomere 60/40 alebo 70/30. Buďte však veľmi, veľmi opatrní, aby ste ich kompletne nezablokovali. Moderné brzdy sú dosť silné a nechcete ísť cez riadidlá.

19. Technika zatáčania

Pri prejazde zákrutou sa uistite, že je váš vonkajší pedál v najnižšej polohe, pričom je naň vyvíjaný tlak. To vám poskytne väčšiu priľnavosť, najmä za mokra, a zníži pravdepodobnosť vyšmyknutia.

20. Radšej spolu

Vedieť jazdiť v skupine na cestách otvára spoločenské a tréningové možnosti. Priateľský balík jazdcov je oveľa efektívnejší (čítaj spotrebuje menej energie) tým, že sa striedajú vpredu, ale to si vyžaduje jazdu v tesnej blízkosti za sebou.

Nechcete spôsobiť žiadne nehody, preto udržujte hlavu vodorovne, nerobte žiadne prudké pohyby ani neočakávane nebrzdite a vyhnite sa jazde mierne pred osobou vedľa vás.

Zistite, ako a kedy používať ručné signály na cestnom bicykli, aby ste varovali jazdcov za vami pred akýmikoľvek prekážkami, ktoré nemusia vidieť, kým nebude príliš neskoro. Urobia to isté pre vás.

Technika jazdy

Prichádzame k nášmu záverečnému úseku, cyklistickej technike. Existuje veľa diskusií o „správnej“ technike pre všetky formy jazdenia, ale existuje aj niekoľko absolútnych pravidiel:

21. Pohodlne sa usaďte

Zlepšite polohu svojho bicykla a nastavte správnu výšku sedla bicykla. Budete sa cítiť pohodlnejšie, váš výkon porastie a to povedie k vášmu šťastiu. Okrem výšky sedla je kľúčové nastavenie správnej výšky riadidiel a zvolená vhodná veľkosť rámu. Dôrazne odporúčame, aby si cyklisti všetkých úrovní vyskúšali „bike fitting“, pri ktorom váš posed upravia profesionáli.

22. Žiadne napätie reťaze

Vyhnite sa krížovému radeniu prevodov. Inými slovami, ak ste na najväčšom ozubenom koliesku prevodníka, nespúšťajte ho s najväčším ozubeným kolieskom kazety (to isté platí aj opačne).

To spôsobuje dodatočné zaťaženie reťaze a namáha celý systém. Vášmu bicyklu sa to naozaj nepáči a nie je to efektívne.

23. Točte

Snažte sa udržiavať vysokú, pravidelnú kadenciu šliapania, okolo 70 až 90 otáčok pedálov za minútu, ak je to možné. Ak šliapete príliš silovo, vaša kadencia klesne a výkon sa zníži. Pokúste sa predvídať veľké kopce tak, že zaradíte ľahší prevodový stupeň tesne predtým, ako to budete potrebovať.

24. Spojte sa

Nájdite si kamarátov na jazdenie. Môže to znamenať, že sa pridáte do cyklistického klubu, presvedčíte svojich kamarátov, aby oprášili svoje staré bicykle, alebo ich presvedčíte aby si kúpili nový alebo jazdený bicykel. Ak ich potrebujete presviedčať, predstavte im niekoľko výhod cyklistiky. Budete sa cítiť viac motivovaní jazdiť, ak máte kamaráta, s ktorým sa o to podelíte.

25. Úsmev

Jazda na bicykli je zábava. Pozdravte ostatných jazdcov, užite si to, potom si dajte koláč alebo pivo a nerobte si starosti s tým, že máte „správny“ výstroj alebo „najlepší“ bicykel. Najlepší bicykel je ten, na ktorom radi jazdíte.

Aktuality

11:04 Len 19-ročný Joshua Tarling sa stal po suverénne najlepšej jazde Majstrom Európy v časovke.

Britský jazdec tímu Ineos absolvoval rovinatú 28,7 km dlhú časovku v čase 31:30 min s priemernou rýchlosťou 54,762 km/h. Na druhom a treťom mieste skončili  Stefan Bissegger (+42 s) a Wout van Aert (+43 s).

10:40 Video: Do cieľa prišiel celý od krvi. Stefan Küng spadol hlavou na bariéru a zlomil si ruku aj lícnu kosť.

Švajčiarsky jazdec mal našliapnuté k skvelému výsledku a pódiovému umiestneniu na Majstrovstvách Európy v časovke, avšak v závere nepríjemne spadol hlavou na bariéru vedľa cesty. Napriek tvrdému pádu a početným zraneniam časovku dokončil a zakrvavený prešiel cieľom na 11. mieste.

 

10:08 Simona Kuchyňková po výhre Svetového pohára v endure: Od radosti som plakala, nemožné sa stalo skutočnosťou.

„V zlomku sekundy som dostala extrémny flash všetkých udalostí, ktoré sa stali za posledné dva roky a od radosti som plakala dobrých dvadsať minút. A to ma teda nevidno často plakať,“ povedala Kuchyňková, ktorá vyhrala v Chateli o 0,11 sekundy.

09:44 Pozvánka: Cyklojazda z Bratislavy do Viedne Open Border Ride 2023.

S BUBO a bratmi Velitsovými z Isadore Apparel sa štartuje z centra Bratislavy, aby sme si pripomenuli symbol slobody a otvorených hraníc.

09:27 Nora Jenčušová skončila po skvelom výkone štvrtá v časovke na Majstrovstvách Európy.

21-ročnú Slovenku delili od umiestnenia na pódiu len dve sekundy. Majsterkou Európy sa stala len 18-ročná Britka Zoe Bäckstedt.

Zavrieť reklamu