Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Predstavenie: Cesťáky Merida 2016

Miestom tohtoročnej novinárskej prezentácie Meridy bola talianska dedinka Pigna. Ukrytá v ligúrskych Alpách, s asfaltkami rozlezenými po okolitých vrchoch a údoliach bola ako stvorená pre poriadnu testovaciu dávku noviniek tejto značky.
Biker

Táto lokalita nebola vybraná náhodou. V tom istom čase v neďalekom San Reme štartovala úvodná etapa 98. ročníka legendárnej Giro d´Italia. A tak novinári z 23 krajín, ktorí sa na kempe Meridy zúčastnili mali možnosť vidieť jej bicykle aj priamo v akcii v podaní pro-tour tímu Lampre-Merida.

Kým minulý rok sa niesol v znamení predstavenia aero modelu Reacto a inovácií modelu Ride, odladeného na čo najkomfortnejšiu jazdu a hltanie nerovností na cestách, tak v tomto roku si vývojári taiwanského výrobcu bicyklov zobrali do parády ich cestársku vlajkovú loď Scultura. Ide už o štvrtú generáciu tohto modelu, ktorý je vo výrobnom programe značky od roku 2006.

SCULTURA IV

Zlatým grálom, ktorý sa v súčasnosti snažia dosiahnuť všetky známe značky so svojimi top modelmi je vyváženosť 4 kľúčových parametrov: tuhosť rámu, jeho hmotnosť, aerodynamické vlastnosti a komfort z jazdy. V praxi je to však väčšinou niečo za niečo. Je logické, že na komfortnom modeli Ride nebudú diery slovenských okresiek tak bolieť, ale za cenu menej agresívnej geometrie a vzpriameného posedu, kým aerodynamické Reacto poletí ako píla, ale poriadne vás vymasíruje na každej nerovnosti. Nová Scultura má ambíciu nájsť vyvážený pomer medzi všetkými štyrmi parametrami, avšak prihliadajúc na to, že je to stále pretekársky dravec, ktorého úlohou je hlavne vychytávať pódiové umiestnenia na podujatiach UCI World Tour.

Prestížny nemecký cyklistický magazín Tour zverejnil vlani výsledky testu, v ktorom porovnával vždy jeden aero a jeden „vrchársky“ model väčšiny významných výrobcov bicyklov. Testovacia trať zodpovedala bežnej víkendovej jazdne priemerného hobby cyklistu – teda žiadne superhorské etapy s 15percentnými sklonmi, či naopak rýchle časovky, ale poctivých 100 kilometrov, na ktorých sa striedali rovinky s kopcami s celkovo asi kilometrovým prevýšením. Kým Reacto sa v teste umiestnilo na špici, predchádzajúca generácia Scultury úplne prepadla. Hlavný vinník – nedostatočné aerodynamické parametre. Nie, že by súdruhovia z Taiwanu boli neschopní babráci, nerozumejúci princípom prúdenia vzduchu, akurát v čase vývoja Scultury 2012 nebola u tohto typu rámu aerodynamika vôbec témou na stoloch cyklistických vývojárov, ktorú by vyžadoval trh. Lenže časy sa menia a to čo bolo doménou špeciálov, na ktorých špurtéri zdolávali rovinaté etapy, sa rieši aj u „vrchárskych“ strojov. Dôvod je jednoduchý: koľko wattov vďaka lepšej aerodynamike ušetríš, kým prídeš pod kopec, o toľko budeš rýchlejší v nasledujúcom stúpaní.

VYCHYTÁVKY V OBLASTI AERODYNAMIKY

Hlavnou snahou pri vývoji novej Scultury bolo preto zlepšenie aerodynamických parametrov pri zachovaní ostatných vlastností, ktoré boli skvelé už pri predchádzajúcej generácii. Táto snaha je vidieť hneď na prvý pohľad. Iný je tvar rámových trubiek, ktorý má profil „zrezaného“ krídla a ktorý v princípe funguje zhruba nasledovne: Vzduch prúdi akoby okolo kvapky, ktorá má ideálny tvar z pohľadu aerodynamiky, aj keď jej zadná, pretiahnutá časť chýba. Ušetrí sa tak materiál (a tým pádom v kopcoch tak dôležitá hmotnosť) a zároveň sa dosiahne lepší koeficient odporu vzduchu. Prepracovaný je aj tvar hlavovej trubky a umiestnenie zadnej brzdy, ktorú nájdeme schovanú za stredovým zložením, tak ako je to u časovkárskych rámov. Vnútorné vedenie káblov je už úplnou samozrejmosťou. Koeficient odporu vzduchu (CD=0,2) tak má oveľa bližšie k parametrom Reacta ako k predchádzajúcej generácii Scultury.

Šéf vývoja Meridy Jurgen Falke, nám potvrdil, že rám si napriek subtílnejším aerodynamickým tvarom zachoval vynikajúcu torznú tuhosť a pojme aj čoraz obľúbenejšie široké 25milimetrové galusky.

NAJĽAHŠIA NA SVETE

Rám novej Scultury sa bude dodávať v 4 variantách: „civilný“ CF4, CF5, ktorý budú sedlať aj profíci z Lampre-Merida teamu, odľahčený, iba 5,8kg vážiaci model Scultura 9000 a úplnú pikošku Scultura 9000LTD, z ktorej sa vyrobí len pár desiatok kusov. Posledným spomínaným si taiwanskí inžinieri zjavne chceli namastiť svoje egá a dokázať si, že sú schopní vyrobiť najľahší sériovo vyrábaný bicykel na svete, čo sa im aj podarilo. Pri ráme na sade SRAM Red a s komponentami od špecializovaných hi-end značiek (ráfiky Tune Skyline, kľuky a kokpit od AX Lightness) sa ručička pomyselných váh zastavila na neuveriteľných 4,6kg!

POCITY Z JAZDY

Zhodou okolnosti má autor tohto článku doma Sculturu druhej generácie. Zvedavosť bola o to väčšia, hoci skepsa z toho, že producenti cestných bicyklov posledných 20 rokov inovujú najmä marketingové slogany, tiež. Čo však platí pre komponenty, kde sa od čias integrovaného radenia na brzdových páčkach (kotúče a ani stále minimálne rozšírenú elektroniku nepočítam), nevymyslelo nič podstatné, sa však netýka rámov. Cyklistický priemysel nepracuje s karbónom tak dlho, aby vyčerpal priestor pre inovácie, ktoré na vlastnej koži (nohách) pocíti nielen skúsený profík, ale aj amatérsky cyklistický nadšenec. To, že je Merida jedným z lídrov, ktorého vývojový tím diktuje trendy v spracovaní tohto materiálu, bolo cítiť už v úvodných serpentínach prvého kopca. Rám je na pocit mimoriadne tuhý a nekrúti sa, ani keď sa do pedálov oprie cyklista, ktorý práve nedodržuje prísnu životosprávu Alberta Contadora, pozostávajúcu z litrov minerálky na oklamanie žalúdka a len z času na čas v nedeľu steak s clenbuterolovou omáčkou. V porovnaní so Sculturou 2016 jej staršia predchodkyňa pod jazdcom pracuje oveľa viacej.

Rovnako sme si všimli, že sa zmenil aj posed. Hneď po jazde sme si tento náš pocit overovali u technikov z Meridy, ktorý nám potvrdili, že nová Scultura má nižší kokpit a geometria je ladená viac pretekársky. Tieto úpravy si vyžiadali profíci z Lampre-Merida tímu, ktorým agresívna geometria vyhovuje hlavne v technických zjazdoch.

Veľmi príjemne nás tiež prekvapil komfort jazdy. Po celej dĺžke cesty zo San Rema do Janova je na ceste určite menej dier ako na päťkilometrovom úseku z Brezna do Tisovca, ale cesty medzi dedinkami v Ligúrii zase nie sú ani žiaden Burgenland, kde má každá brázda cez vinohrad asfalt hladký ako lýtka Chrisa Frooma. Počas 3dňového kempu sme vyskúšali všetky tri modeli Meridy, a musíme skonštatovať, že na Sculture to na hrboloch drncalo skoro tak málo ako komfortnom Ride.

Bez merača wattov, zložitého testovania a veterného tunelu doma v kúpeľni nevieme objektívne zhodnotiť, čo priniesla zlepšená aerodynamika. Každopádne bicykel pôsobí na pohľad aerodymicky, so zopár zaujímavými detailmi, ktoré okrem toho aj dobre vyzerajú. Nech sú teda technické dáta aké sú, my sme si jazdu na Sculture 4.generácie veľmi užili!

Text: Pavol Záhradník
Foto: Daniel Geiger/Merida

Aktuality

12:41 Tadej Pogačar prekonal 23-ročný rekord Lancea Armstronga šialeným výkonom v stúpaní Pla d’Adet.

Pogačar predviedol jeden z najpôsobivejších vrchárskych výkonov v histórii cyklistiky a Armstrongov rekord prekonal o necelé dve minúty.

11:58 Fotogaléria: Najlepšie momenty 14. etapy Tour de France 2024.

Pozrite si skvelé fotografie zo štrnástej etapy Tour de France 2024.

Včera 17:32 Tadej Pogačar potvrdil svoju dominanciu na Tour de France, porazil Vingegaarda a vyhral horskú 14. etapu.

Pogačar zaútočil 4,6 km pred cieľom v stúpaní Pla d’Adet a do cieľa prišiel osamote s 39-sekundovým náskokom pred druhým Jonasom Vingegaardom. Tretí Remco Evenepoel finišoval so stratou 1:10 min.

Včera 16:32 Zoznam jazdcov, ktorí odstúpili z Tour de France 2024.

Z Tour de France odstúpilo zatiaľ 22 jazdcov. Počas 14. etapy odstúpili Alberto Bettiol, Louis Vervaeke, Amaury Capiot a na štart sa nepostavil Tom Pidcock.

Včera 14:50 Najdrahší bicykel na Tour de France 2024 stojí šialených 50-tisíc eur.

Zatiaľ čo z klasických bicyklov je najdrahším bicyklom na Tour limitovaná edícia tímu Red Bull-Bora-Hansgrohe S-Works Tarmac SL8 od Specializedu za 17-tisíc eur, celkovo najdrahší stroj na Tour de France je časovka od Pinarella tímu Ineos Grenadiers.

Zavrieť reklamu