Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Canyon predstavil nový systém K.I.S., ktorý automaticky vyrovnáva riadidlá do stredovej polohy

Systém má podľa výrobcov Canyon a Syntace zvýšiť mieru ovládateľnosti bicykla.
Matúš Bušík
Canyon predstavil nový systém K.I.S., ktorý automaticky vyrovnáva riadidlá do stredovej polohy

Canyon vydal stabilizačný systém riadenia pre Spectral 29, ktorý vyrovnáva riadidlá na stred a vytvára stabilnejšiu jazdu na trati.

Nový systém K.I.S (Keep It Stable) má na svedomí Jo Klieber, muž stojaci za bicyklami značky Syntace a Liteville. Skonštruoval ho tím v Canyone.

Tento diskrétny systém, ktorý je umiestnený vo vnútri hornej trubky, poskytuje vyrovnávací efekt na riadidlách, ktoré smeruje do stredovej polohy.

Spoločnosť tvrdí, že systém pridáva kontrolu a stabilitu ovládaniu. Pocítiť by ste to mali pri problémoch vzniknutých vo vysokých rýchlostiach alebo keď zdolávate pomalé technické úseky trailu.

K.I.S má zlepšovať spojenie medzi vašim predným a zadným kolesom.

Canyon predstaví nový systém na upravenej verzii svojho enduro bicykla Spectral CF8, zatiaľ čo Liteville ho predstaví na svojom elektrickom horskom bicykli 301 CE.

Čo je teda K.I.S, ako funguje a skutočne ho potrebujeme?

5 vecí, ktoré potrebujete vedieť o systéme K.I.S.
  • K.I.S je skratka pre Keep It Stable, je to systém navrhnutý tak, aby automaticky vyrovnával riadidlá do stredovej polohy, to zabezpečuje stabilnejšiu jazdu na traili.
  • Pri uvedení na trh je K.I.S k dispozícii iba na Canyon Spectral 29 CF8 K.I.S a čoskoro bude k dispozícii na Liteville 301 CE.
  • Vyrovnávaciu silu systému môžete zmeniť pomocou 4 mm imbusového kľúča
  • Canyon a Syntace tvrdia, že systém K.I.S nevyžaduje žiadnu údržbu
  • Kompletný systém K.I.S váži 110 g

Stabilizačný systém Keep It Stable (K.I.S.)

Výrobca uvádza, že systém K.I.S zlepšuje spojenie s predným kolesom a poskytuje vám presnejší pocit z toho, čo sa deje pod ním, pretože odstraňuje nežiaducu spätnú väzbu z riadidiel.

Dosahuje to automatickým vycentrovaním riadidiel a riadenia vášho bicykla, čím sa predné koleso narovná do polohy dvanástich hodín.

Systém K.I.S pozostáva z vymedzovacieho krúžku, ktorý je priskrutkovaný okolo stredu stĺpika vidlice a je pripojený k vinutej pružine, ktorá je ukotvená v hornej trubici pomocou veľmi silného pásu zo syntetických vlákien.

K.I.S. dodáva riadeniu stabilitu a je plne integrovaný.

Ako otáčate riadidlami, jedna strana remienka sa zvyšuje a ťahá pružinu. Malá sila generovaná pásom a pružinou vytvára vyrovnávací efekt na tyči a snaží sa ju vytiahnuť späť do pôvodnej, centrálnej polohy.

Jo Klieber, muž stojaci za technológiou, povedal, že v priebehu takmer štyroch rokov prešiel systém K.I.S 100 rôznymi variantami, kým bol dizajnérsky tím spokojný s výsledkom.

Nastaviteľnosť K.I.S.

Pomocou 4mm imbusového kľúča viete nastaviť vyrovnávaciu silu systému.

Posuvný behúň, ktorý umožňuje nastavenie K.I.S stabilizátora, je jedinou viditeľnou súčasťou systému. Všetko ostatné je umiestnené vo vnútri hlavovej a hornej trubky.

Ak chcete nastaviť systém, jednoducho uvoľníte 4 mm imbusovú skrutku a posuniete ju dopredu smerom k hlavovej trubke. Tým sa zníži vyrovnávacia sila. A naopak ak posuniete bežec smerom od hlavovej trubky, sila sa zvýši a vyrovnávací efekt bude vyšší.

V prednej časti hlavovej trubky je tiež malé okienko, ktoré umožňuje prístup k upínacej skrutke vymedzovacieho krúžku. Prístup k tomuto krúžku je potrebný, ak budete niekedy potrebovať resetovať/znovu vyrovnať systém alebo manipulovať s vidlicou.

Celková hmotnosť systému je údajne len 110 g a je plne integrovaná do rámu.

Vydrží dlho

Canyon a Syntec spoločne vytvorili systém K.I.S.

Výrobca udáva že systém K.I.S nevyžaduje žiadnu údržbu a vydrží po celú dobu životnosti bicykla.

Integrovaný obmedzovač riadenia bráni otáčaniu riadidiel o viac ako 90 stupňov, aj keď sa to za extrémnych okolností stále môže stať. Ak dôjde k silnému nárazu a odnesú si to riadidlá, systém K.I.S môže byť potrebné znova vycentrovať/resetovať.

Za týchto okolností bol systém navrhnutý tak, aby pri dosiahnutí určitej sily skĺzol a nedošlo k jeho poškodeniu.

Hardvér je vyrobený z materiálov odolných voči korózii a vinuté pružiny a pásy zo syntetických vlákien nevyžadujú žiadnu údržbu.

Napriek tomu, že je potrebné vyrezať dieru do karbónového rámu, upravený Spectral stále spĺňa test pevnosti CAT4 EWS-race-ready.

Na čo potrebujeme K.I.S.?

Ako otáčate riadidlami, jedna strana remienka sa zvyšuje a ťahá pružinu. Malá sila generovaná pásom a pružinou vytvára vyrovnávací efekt na tyči a snaží sa ju vytiahnuť späť do pôvodnej, centrálnej polohy.

Primárnym cieľom systému K.I.S je zvýšiť stabilitu riadenia. Vyrovnávací efekt by mal teoreticky pomôcť upokojiť riadenie. Možno si hovoríte: „Je to naozaj problém?“.

Ako sa bicykle v priebehu rokov vyvíjali, uhly hlavovej trubky sú menšie, odsadenie vidlíc je menšie a zväčšili sa priemery kolies. To všetko prispelo k upokojeniu ovládania moderných horských bicyklov. Vyvážiť všetky tieto faktory však nie je jednoduché.

Pri rýchlej jazde na trailoch a cez ťažké úseky, sa moderné bicykle cítia bezpečne a pohodlne.

Pri nižších rýchlostiach a strmších hlavových uhloch, však môžete začať pociťovať destabilizujúce účinky prepadávania kolesa, pri ktorých môžete začať cítiť šklbanie a riadenie je nervóznejšie.

Je spravodlivé povedať, že väčšina súčasných bicyklov robí skvelú prácu pri vyvažovaní týchto vlastností, Klieber stále cíti, že existuje priestor na zlepšenie.

Systém K.I.S je navrhnutý tak, aby pomohol upokojiť tento pocit, v podstate pripútava nestabilnú zostavu predného kolesa a riadenia k stabilnejšiemu a ťažšiemu rámu a zadnému kolesu.

Podľa Kliebera spojenie oboch pomáha poskytnúť predvídateľnejší pocit z plášťa. Canyon tvrdí, že to znamená riešiť situácie, keď je bike nedotáčavý alebo pretáčavý, intuitívnejšie a ovládateľnejšie.

K.I.S. znižuje únavu

Integrovaný obmedzovač riadenia bráni otáčaniu riadidiel o viac ako 90 stupňov, aj keď sa to za extrémnych okolností stále môže stať.

Klieber uvádza, že systém má ďalšie výhody okrem zjednodušenia ovládania. Pokojnejšie a stabilnejšie riadenie by podľa neho malo prispieť k zníženiu únavy.

Pri stúpaní pomalými rýchlosťami v strmom teréne je predné koleso viac naklonené k svojvoľným pohybom. V týchto scenároch máme tendenciu prudko zrýchľovať pomocou pedálov, aby sa predné koleso dostalo späť do roviny.

Systém K.I.S by mal pomôcť čeliť týmto situáciám tým, že urobí časť práce za nás a pomôže prednému kolesu zostať v línii, ktorú sme si vybrali.

Ďalším dobrým príkladom je driftovanie rovinatou zákrutou na sypkom štrku. V týchto situáciách sa jazdci pravidelne ocitnú v situácii, keď sa snažia kormidlovať a robiť malé korekcie cez riadidlá. To môže byť občas dosť trhané, najmä ak to jazdec nemá úplne zvládnuté a mierne korekcie K.I.S. by mali tiež pomôcť.

Canyon zdôrazňuje, že systém K.I.S poskytuje veľmi odlišný pocit cez riadidlá a bude chvíľu trvať, kým sa mu jazdec prispôsobí.

Koľko času to bude trvať je individuálne, aj keď niektorí inžinieri z Canyon a Syntace povedali, že jazda na ňom po dobu jedného mesiaca zaistí, že budete úplne v súlade so zmenou ovládania.

Canyon Spectral 29 CF8 K.I.S.

  • Rám: Carbon, 150mm zdvihu
  • Vidlica: Fox 36 Performance Elite, 160mm zdvihu
  • Tlmič: Fox DPX2 Performance Elite
  • Pohon: Shimano XT
  • Brzdy: Shimano XT
  • Kolesá: DT Swiss XM1700
  • Cena: 4 999 €

Aktuality

Včera 19:10 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

Včera 10:37 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

09.05.2024 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

09.05.2024 Dorota Vojtíšková dosiahla skvelý výsledok, keď na majstrovstvách Európy skončila 5. v Short-Tracku (+galéria).

Majstrovstvá Európy v horskej cyklistike sa konajú v rumunskom Cheile Gradistei a pre slovenskú reprezentáciu odštartovali úspešne. Dorota Vojtíšková sa v juniorskej kategórii pretekov XCC umiestnila na výbornom 5. mieste.

Zavrieť reklamu